Jump to content
IGNORERAD

167,000 ton thailändskt ris ska säljas i transparent auktion imorgon


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu fick allt herrn kulramen snabbt upp ur ryggsäcken.

Behövs ingen kul ram för att räkna ut kostnad för hyra.

Behöv bara ett antal parametrar för detta.

Mark kost bygg kost ränte kos drift kost samt  storleken på vinsten.

Under lättar om man har lite erfaren het också

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • carpenter

    15

  • Baa

    14

  • Moritz

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om jag har ett lager på 25 000 kubik.

Så blir kostnaden för att lagerhålla en kubik ris 400 bht per år, vid en kvanitet av 20 000 kubik 

 

Får alltså in 8 milijoner per år.

Aaaahummmm. avkastningsgraden pa insatt kapital blir inte sarskilt stor om du ska rakna resultatet som avance emellan inkop o forsljning!

Faktorn torde ligga nagonstans pa 140-150 om du ska leva pa denna form av verksamhet! (I Thailand, vore det Sverige ar nog fatorn dryga 200)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade ju inte frågan om ris priser svinn eller annat.

 

Utan om lager kostnad för ett ton ris. No säger K K att den uppgår till 40 000 bht för tre år. Han säger att det ingår några andra kostnader i detta också men inte vad.

 

Jag prata endast om lager kostnade för ett ton ris, och den kostnaden blir ca 400 bht per  år.

Om riset är ruttet, stulets eller att världsmarknads priset gått upp eller ner eller om riset är subventionerat av en regering, är ju ointressant, om man pratar om lager kostnaden.

 

Jag reagerade på att K K säger att lager kostnaden

 plus några andra kostnader uppgår till 40 000 50 000 tusen per ton.

 

Så vad är andra kostnader för något Möjligt det är  extra fakturering på,

Ja vad då extra städning extra bevakning etc. 

 

Lagerkostnad, för mig, innebär ALLA kostnader ägaren till riset har i samband med detta.  

Det gör det nog för de flesta företag skulle jag tro när de beräknar ev vinst eller förlust.

 

 

Hahaha, sanningen svider när du börjar fatta vad dina idoler ställt till med?

Sluta med svamparna nu kompis ;-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaahummmm. avkastningsgraden pa insatt kapital blir inte sarskilt stor om du ska rakna resultatet som avance emellan inkop o forsljning!

Faktorn torde ligga nagonstans pa 140-150 om du ska leva pa denna form av verksamhet! (I Thailand, vore det Sverige ar nog fatorn dryga 200)

Men nu säljer jag ju inte ris bara tillhanda håller lager. för x antal bht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagerkostnad, för mig, innebär ALLA kostnader ägaren till riset har i samband med detta.  

Det gör det nog för de flesta företag skulle jag tro när de beräknar ev vinst eller förlust.

 

 

Hahaha, sanningen svider när du börjar fatta vad dina idoler ställt till med?

Sluta med svamparna nu kompis ;-)

 

/ SatanGt

Lager kostnad är lager kostnad, andra kostnader får man ju redovisa separat.

 

K K sa att lagerkostnaden uppgick till 40 000 bht per ton skit snack säger jag, den faktiska lager kostnaden är avsevärt mindre.

 

Men skall man lägga till svinn kasserat ris stulet ris,och skillnaden vad man fått betala för riset och vad man säljer det för så får man ju säga detta.

 

Om man nu lägger till dessa parametrar så ger jag mig fan på att man inte kommer upp i 40 000 till 50 000 tusen per ton.

 

Vi snackar om en total kostnad på 40- 50 bht per kilo, jag kan inte se dessa pengar någonstans.

 

 

 

För att komma upp i dessa kostnader får man nog ge betalt för riset, som man nu skall sälja, med en 20 bht per kilo., kanske mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu säljer jag ju inte ris bara tillhanda håller lager. för x antal bht.

Men du har val byggt ditt lager, investerat i marken det star pa, ser till att ha ett flaktsystem som haller torrt, skadedjursbekampning, bevakning, in o utlastning m.m. som kostar maskinparksinvesteringar, tillstand fran stat o kommun, ovriga statiska omkostnader i form av loner e.t.c.. Listan kan goras lang, men nu ar ju detta bara "monopolpengar" vi pratar och da kanns ju 8 mille ratt bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu säljer jag ju inte ris bara tillhanda håller lager. för x antal bht.

Så du är ansluten till/har kontrakt med förra regeringen om att lagerhålla ris under risstödsprogrammet? Har militären inspekterat ditt lager än? Kan du presentera ett kontrakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lager kostnad är lager kostnad, andra kostnader får man ju redovisa separat.

 

K K sa att lagerkostnaden uppgick till 40 000 bht per ton skit snack säger jag, den faktiska lager kostnaden är avsevärt mindre.

 

Men skall man lägga till svinn kasserat ris stulet ris,och skillnaden vad man fått betala för riset och vad man säljer det för så får man ju säga detta.

 

Om man nu lägger till dessa parametrar så ger jag mig fan på att man inte kommer upp i 40 000 till 50 000 tusen per ton.

 

Vi snackar om en total kostnad på 40- 50 bht per kilo, jag kan inte se dessa pengar någonstans.

 

 

 

För att komma upp i dessa kostnader får man nog ge betalt för riset, som man nu skall sälja, med en 20 bht per kilo., kanske mer.

Visa mig var jag skrivit att lagerkostnaden är 40 000 THB/ton!!! Vad jag säger att den totala kostnaden för ett ton ris bör idag vara ca. 40 000 THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt andra inlägg.

 

"Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur". 

 

 

Detta har ingen med taktik att göra med lager kostnader och andra kostnader bör ett ton ris kosta den Thailändska staten 40 000-50 000 THB/ton. Tur? Nä knappast.

Jag har frågat dig ett antal gånger vad är andra kostnader. När du skriver som du gör för man det till att det lager kostnaden som kostar,det gör ju den men inte till ovanstående pris.

Det är det jag protesterar mot.

Nä men jag tror nog att kostnaden totalt kan hamna på en 10 000,efter försäljning.

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Mååååååååååååååritz skrivit vad det kostar ? Konstigt! Han vet ju.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Mååååååååååååååritz skrivit vad det kostar ? Konstigt! Han vet ju.

Han har väl fullt upp med att köpa upp ris, det är ju en smart affär har jag läst?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har frågat dig ett antal gånger vad är andra kostnader. När du skriver som du gör för man det till att det lager kostnaden som kostar,det gör ju den men inte till ovanstående pris.

Det är det jag protesterar mot.

Nä men jag tror nog att kostnaden totalt kan hamna på en 10 000,efter försäljning.

Inköpskostnaden då? Det har redovisats i dom större Thailändska tidningarna att lagerkostnaderna för ris inom stödprogrammet kostar totalt 192 miljoner per år!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick allt herrn kulramen snabbt upp ur ryggsäcken.

 

Vad händer med de 5000 kubik som du inte räknat på? Är det korruptionen som du räknat bort?

 

Fan, du tänker som en thailändare, hehe.

Gångar min kära vän, så det blir luftigt ock fint samt lättare inspektera.

Men det är ju inte lätt att förstå, om man så att säga inte är i branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inköpskostnaden då? Det har redovisats i dom större Thailändska tidningarna att lagerkostnaderna för ris inom stödprogrammet kostar totalt 192 miljoner per år!!!t

Inköpskostnaden är ju X bht minus x thb minus x lagerkostnad, svinn denna mellan skillnaden är ju det som blir subventionen för staten för riset.

Angående stulet ris kommer väl de pengarna att kunna krävas in.

Men här finns ingen samlad info än så länge om kostnaderna.

Men de siffror som i dag presenterar tar jag med en nypa salt.

 

Tror inte vi kommer så mycket längre om den totala kostnaden för ett ton ris.

Tror heller aldrig att en riktig siffra kommer fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inköpskostnaden är ju X bht minus x thb minus x lagerkostnad, svinn denna mellan skillnaden är ju det som blir subventionen för staten för riset.

Angående stulet ris kommer väl de pengarna att kunna krävas in.

Men här finns ingen samlad info än så länge om kostnaderna.

Men de siffror som i dag presenterar tar jag med en nypa salt.

 

Tror inte vi kommer så mycket längre om den totala kostnaden för ett ton ris.

Tror heller aldrig att en riktig siffra kommer fram.

Mååååååååååritz vet säkert, fråga han!

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har val byggt ditt lager, investerat i marken det star pa, ser till att ha ett flaktsystem som haller torrt, skadedjursbekampning, bevakning, in o utlastning m.m. som kostar maskinparksinvesteringar, tillstand fran stat o kommun, ovriga statiska omkostnader i form av loner e.t.c.. Listan kan goras lang, men nu ar ju detta bara "monopolpengar" vi pratar och da kanns ju 8 mille ratt bra!

De enda investering  jag gjort är ett fläkt system en elevator samt bambo stegar.

Hanterar bara säckar.

I kontraktet skriver jag in exklusive inlastning o utlastning.

Så inga större drifts kostnader att tala om 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är ansluten till/har kontrakt med förra regeringen om att lagerhålla ris under risstödsprogrammet? Har militären inspekterat ditt lager än? Kan du presentera ett kontrakt?

Vist har militären varit här, visade sig att det var mina gamla kompisar,

Så jag öppnade jag portarna de tittade in sen delade vi på en flaska Wisky.

Sen hej då, ses på Lördag, så spelar vi på fotboll tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda investering  jag gjort är ett fläkt system en elevator samt bambo stegar.

Hanterar bara säckar.

I kontraktet skriver jag in exklusive inlastning o utlastning.

Så inga större drifts kostnader att tala om 

Sa du menar att dessa kostnader forsvinner bara for att nagon annan tar pa sig dom, knappast troligt att nagon ar sa dum att han utfor arbete som skulle ge hogre avkastning till nagon annan i kedjan, du far garanterat i slutandan i alla fall betala for saval sackarna som hanteringen! Men det ar ju fortfarande monopol vi spelar sa da kan vi ju aven anstalla Burmeser!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa du menar att dessa kostnader forsvinner bara for att nagon annan tar pa sig dom, knappast troligt att nagon ar sa dum att han utfor arbete som skulle ge hogre avkastning till nagon annan i kedjan, du far garanterat i slutandan i alla fall betala for saval sackarna som hanteringen! Men det ar ju fortfarande monopol vi spelar sa da kan vi ju aven anstalla Burmeser!

Ja det var burmeserna som byggde åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just pa en liten lustikation som hande mig for manga manga ar sedan da jag sjalv var yrkesverksam.

Vi hade en stor forfragan pa ett projekt i industrin dar det tog bade tid och svett att fa in alla uppgifter pa komponeter saval kvalitativt som prisvarda, nar offerten var klar fragade objeksansvarig hur de som sammanstallt den hade kommit fram till i hans tycke ett alldeles for lagt pris, bl.a. efterfragades statiska kostnader som loner till kalkylgruppen, svaret ar kanske nagot forvanande, "Men lon har vi redan"  Det kallar jag Gronkopingsakonomi, samma sak som risindusrin beskrivs i Thailand!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var burmeserna som byggde åt mig.

Det ar tur att det ar monopol och inte pa riktigt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

No ploblem fixar inte snickaren det så har ju Mååååååååååååååritz lösningen på det mesta om intet allt så fråga hen-

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vist har militären varit här, visade sig att det var mina gamla kompisar,

Så jag öppnade jag portarna de tittade in sen delade vi på en flaska Wisky.

Sen hej då, ses på Lördag, så spelar vi på fotboll tillsammans.

Vet dom om hur mycket du hatar militären?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Vet dom om hur mycket du hatar militären?

Snickarn fick visst en spik i foten så han hamna i utvisningsbåset ett halvår för dåligt humör.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...