Jump to content
IGNORERAD

167,000 ton thailändskt ris ska säljas i transparent auktion imorgon


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Handelsdepartement planerar att öppna budgivningen för 167,000 ton ris imorgon, i vad som kommer bli den första auktionen för att minska de statliga rislagren sedan det Nationella Rådet för Fred och Ordning tog över makten 22 maj.
Till skillnad från tidigare auktioner så kommer processen att vara mer transparent eftersom departementet tillåter alla typer av handlare - exportörer, inrikeshandlare, paketerare, producenter av foder samt fabrikörer - att delta i budgivningen. Budgivare kommer kunna lägga bud mellan 08:30-11:00 och buden kommer sedan öppnas klockan 13:00. Departementets kommitté väljer sedan det vinnande budet eller förhandlar för det bästa priset - allt på samma dag.
Många rishandlare förväntas visa intresse av att vara med i budgivningen eftersom efterfrågan på marknaden är stor för tillfället.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/business/First-rice-auction-since-junta-took-power-open-to--30240312.html

 

post-8073-0-30877600-1407302931.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • carpenter

    15

  • Baa

    14

  • Moritz

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra idé, att ha ris i lager som kan säljas nu när efterfrågan är stor

Nu tror ju inte jag att dom i alla fall får speciellt högt kilopris. Så detta är ju bara ett sätt att minska förlusten som jag ser det.

Men man får hoppas att dom får så bra pris som möjligt.

Detta borde naturligtvis ha gjorts löpande av tidigare regering.

Men det är väl svårt att göra affärer med pengar i bröstfickan på dom som säljer om alla får vara med och bjuda på riset.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé, att ha ris i lager som kan säljas nu när efterfrågan är stor

 

 

Undrar hur bra det blir när man sett försäljningspriset och drar av kostnaden för inköp och lagringskostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur bra det blir när man sett försäljningspriset och drar av kostnaden för inköp och lagringskostnader.

Glöm inte att räkna av det ris som ruttnat bort från "vinsten"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé, att ha ris i lager som kan säljas nu när efterfrågan är stor

Iden var ju körd från början. Att köpa in så stora mängder ris att risbrist skulle råda och värdspriset skulle gå upp. 

 

Om rislagren inte säljs ut blir det mera förluster. Dels kostar lagringen pengar och dels blir inte priset på ris högre ju längre det lagras. Utan efter en viss tid minskar kvaliten. Lagras riset dåligt så möglar det eller äts upp av insekter och skadedjur, och då minskar priset väldigt mycket.

 

Därför må det vara en bra affär att sälja innan man får ändå mindre för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att minska förlusten..:) Hur kan man hålla på och vända saker o ting som bara en kvinnas tvistade hjärna kan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att minska förlusten.. :) Hur kan man hålla på och vända saker o ting som bara en kvinnas tvistade hjärna kan..

Fråga din fru om du vågar! :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att minska förlusten.. :) Hur kan man hålla på och vända saker o ting som bara en kvinnas tvistade hjärna kan..

 

 

Det var ju en kvinnans som du säger "TVISTADE HJÄRNA" som ansvarar för denna katastrof som vi inte på länge kommer se slutet på, kommer dock att du ansett att ricepledge var bra!

 

Men att du skulle ha sagt detta till din fru håller jag för löjligt med tanke på all annan lögns du trollat fram här, men varför inte låta oss höra vad din fru sa när du skyllde på tjejers tvistade hjärna.

 

ser fram mot det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en kvinnans som du säger "TVISTADE HJÄRNA" som ansvarar för denna katastrof som vi inte på länge kommer se slutet på, kommer dock att du ansett att ricepledge var bra!

Men att du skulle ha sagt detta till din fru håller jag för löjligt med tanke på all annan lögns du trollat fram här, men varför inte låta oss höra vad din fru sa när du skyllde på tjejers tvistade hjärna.

ser fram mot det!

Har du din hönshjärna inget annat att komma med än att skylla folk för lögner..:) Att du inte har bollar nog att ta en dispyt med en kvinna beror nog på din kvinliga tvistade hmmmm.hjärna är väl att ta i kanske..
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att räkna av det ris som ruttnat bort från "vinsten"!

 

Självklart vet jag det. Det jag blev överraskad av, var Moritz positiva tongångar över ett havererat program som han låtsas att det är något positivt med.

 

Blind och utan omdöme som den mannen verkar vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart vet jag det. Det jag blev överraskad av, var Moritz positiva tongångar över ett havererat program som han låtsas att det är något positivt med.

 

Blind och utan omdöme som den mannen verkar vara.

Då vet jag vem han är: Täppas Fågelberg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vet jag vem han är: Täppas Fågelberg!

 

 

Iofs är han blind men utan omdöme som morrisen är? Tveksamt, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur.

Det vet du väl inte innan man sett vad priset blir!

Eller hur?

Blir priset lägre än de kostnader riset har betingat tills nu, så är det en förlust eller hur?

 

Att som du gå ut och säga att någons förväntning slagit in går väl inte att säga föränn man vet om det blivit ett överskott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ar en forlust hur det an blir med priset ar val helt sakert, men klart ar val ocksa att det ar battre att tomma nuvarande lager till stort sett vilken forlust som helst sa det gar att lagra nyskordat, friskt ris istallet och nu nar det inte sitter en bromskloss och avvaktar ett fabulost internationellt priskrig utan later marknadskrafterna styra ar det val det basta man kan gora, ta vad man kan fa och starta om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart vet jag det. Det jag blev överraskad av, var Moritz positiva tongångar över ett havererat program som han låtsas att det är något positivt med.

 

Blind och utan omdöme som den mannen verkar vara.

 

Vem sa något om risprogram. Inte jag i alla fall

 

Jag talar om att just nu är efterfrågan på ris stor och priserna därför bra.

Det är fakta.

 

Smart att ha sparat ris i ladorna och att sälja det nu.

Det är min kommentar till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa något om risprogram. Inte jag i alla fall

 

Jag talar om att just nu är efterfrågan på ris stor och priserna därför bra.

Det är fakta.

 

Smart att ha sparat ris i ladorna och att sälja det nu.

Det är min kommentar till det.

Visst ar det som du skriver att marknadspriset stigit den senaste tiden om man ska tro mediabevakningen, dock har jag lite svart att tro att det var smartness som gjorde att riset blev kvar i ladorna, eller jo, men inte av den anledninge att man hade forvantat sig det!

Hur som helst ar det bra om man kan miska forlusten om man nu raknar allt lagrat ris som 0 varde!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur.

 

 

Vems förväntningar är det du pratar om då?

Åtminstonne så verkar det för mig som att när man pratar om tillgång och priser, taktik och förväntningar, så är det risprogramet man syftar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa något om risprogram. Inte jag i alla fall

 

Jag talar om att just nu är efterfrågan på ris stor och priserna därför bra.

Det är fakta.

 

Smart att ha sparat ris i ladorna och att sälja det nu.

Det är min kommentar till det.

Släpper man ut för mycket ris snabbt så lär ju priset falla som en sten.

Så att bli av med all detta ris är nog inte en helt okomplicerad historia utan att förstöra marknaden.

 

Man måste ju även tänka på bönderna och framtida skördars pris.

Och det är ju att binda ris åt sin egen rygg om juntan dumpar ut riset för snabbt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lagerkostnaden är 192 miljoner THB/år

Bara det ger ju vid handen att det maste till en lagerrensare sa det finns en liten chans att fa fillbaka fortroendet och ratt kvalitet pa lagrat ris!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara det ger ju vid handen att det maste till en lagerrensare sa det finns en liten chans att fa fillbaka fortroendet och ratt kvalitet pa lagrat ris!

Det ger också vid handen att dom bara kan få igen en bråkdel av den egentliga kostnaden, men som du säger "räddas det som räddas kan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpper man ut för mycket ris snabbt så lär ju priset falla som en sten.

Så att bli av med all detta ris är nog inte en helt okomplicerad historia utan att förstöra marknaden.

 

Man måste ju även tänka på bönderna och framtida skördars pris.

Och det är ju att binda ris åt sin egen rygg om juntan dumpar ut riset för snabbt.

 

 

Jag vet inte om 167000 tons ris som det står i trådrubriken är "för snabbt"

Men att sälja det nu är säkert inte dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...