Jump to content
IGNORERAD

167,000 ton thailändskt ris ska säljas i transparent auktion imorgon


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det du tydligen inte begriper är att det är dumt att lagra ris för länge!

Självklart är det bra att sälja dyrt. Det begriper alla. Men tror man att man kan sälja vad som helst dyrt och att man tjänar på att lagra ris så länge att det blir dåligt så bör man nog försöka tänka till.

 

Jag har ingen åsikt om hur länge man ska lagra ris.

Var har du fått det ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • carpenter

    15

  • Baa

    14

  • Moritz

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hittar inget i artikeln som kan få mig att ändra åsikt att det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Smartare än att invänta ev. billigare priser, är det det du rekommenderar?

 

Tvärt om står det så här

 

The market price for rice is rising gradually because of low supply in the world market.

Chookiat Ophaswongse, honorary president of the association, said it was a good time to release rice from the stockpiles,

but the government might have to accept low prices as some stocks had deteriorated in quality.

 

Nä smart är det att sälja dyrt, inte att sälja till 30% av priset man betalat för varan, sen spelar det ingen roll vad världsmarknadspriset ligger på..

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de som bjudits in till denna auktionen inte vill betala mera för det riset i den ladan och nu

är det ett argument för att avvakta billigare priser eller ge bort det man har?

 

Vart vill du komma egentligen?

#2 Ditt inlägg. "Bra idé, att ha ris i lager som kan säljas nu när efterfrågan är stor" 

 

Speciellt när man inte får betalt för det! Detta kommer att öka på kostnaden för ris-stödet markant.

Link to comment
Dela på andra sajter

#2 Ditt inlägg. "Bra idé, att ha ris i lager som kan säljas nu när efterfrågan är stor" 

 

Speciellt när man inte får betalt för det! Detta kommer att öka på kostnaden för ris-stödet markant.

 

Du svarade inte på frågan.

Ska man ge bort riset eller försöka minimera förlusten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarade inte på frågan.

Ska man ge bort riset eller försöka minimera förlusten?

Ditt andra inlägg.

 

"Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur". 

 

 

Detta har ingen med taktik att göra med lager kostnader och andra kostnader bör ett ton ris kosta den Thailändska staten 40 000-50 000 THB/ton. Tur? Nä knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt andra inlägg.

 

"Jag tyckte det stod att tillgången på ris var dålig och priserna därför höga

så någons förväntningar har infriats.

Taktik eller tur". 

 

 

Detta har ingen med taktik att göra med lager kostnader och andra kostnader bör ett ton ris kosta den Thailändska staten 40 000-50 000 THB/ton. Tur? Nä knappast.

Vad är du du säger 40tusen per ton.

Skall omedelbart säga till gammelmor att städa ut risförådet.

Två ton då kan ju hon käna 80-100tusen.

Tror faktiskt att hon kan få in en 4- 5 ton.

Du har nog fel siffror på lager kostnaden.

 

Nu ser jag du skriver, och andra kostnader, vad då för kostnader.

Kan tänka mig att ett ton ris tar upp ca 1 kubik, så en lager kostnad på 400 bht är nog det rätta priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du du säger 40tusen per ton.

Skall omedelbart säga till gammelmor att städa ut risförådet.

Två ton då kan ju hon käna 80-100tusen.

Tror faktiskt att hon kan få in en 4- 5 ton.

Du har nog fel siffror på lager kostnaden.

 

Nu ser jag du skriver, och andra kostnader, vad då för kostnader.

Kan tänka mig att ett ton ris tar upp ca 1 kubik, så en lager kostnad på 400 bht är nog det rätta priset.

Nu gör du dig dum! Alla vet att PTP betalade ett högt överpris för riset, med lagerkostnader på upp till tre år samt kostnader för det ris som ruttnat eller är i sådant skick att det inte går att sälja gör att kostnaderna hamnar på dessa nivåer.

 

Lagerkostnaderna är 192 miljoner THB/ år 

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man GD's och snickarens inlägg i den här tråden i beaktande så är det inte konstigt att risprogrammet blev ett totalt fiasko.men jag hoppas ju att de bakom programmet kan räkna bättre än så?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gör du dig dum! Alla vet att PTP betalade ett högt överpris för riset, med lagerkostnader på upp till tre år samt kostnader för det ris som ruttnat eller är i sådant skick att det inte går att sälja gör att kostnaderna hamnar på dessa nivåer.

 

Lagerkostnaderna är 192 miljoner THB/ år 

Men nu pratar du om per ton  tre år, då säger jag att  ett ton kan inte kosta mer än 400 bht per år du säger att ett ton kostar ca 13000 per år

Du säger nu på tre år. jag har räknat på ett år. "skörden som levererades förra året har väl inte legat i tre år".

 

Jag antar att du vet att många lager är stora om du har ett på 50 gånger 50  gånger 10 hög är detta lika med 25 000 Kubik.

 

Om du i detta lager får in 20 000 ton tar detta gånger 400  så får du fram vad man kan ta ut i hyra per år för detta,exempel 8 miljoner bht

 

 

Om vi skulle använda dina ton siffror så faller väl på sin orimlighet att  en årshyra på ett lager med 20 000 ton, kan ta ut et sådant pris

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu pratar du om per ton  tre år, då säger jag att  ett ton kan inte kosta mer än 400 bht per år du säger att ett ton kostar ca 13000 per år

Du säger nu på tre år. jag har räknat på ett år. "skörden som levererades förra året har väl inte legat i tre år".

 

Jag antar att du vet att många lager är stora om du har ett på 50 gånger 50  gånger 10 hög är detta lika med 25 000 Kubik.

 

Om du i detta lager får in 20 000 ton tar detta gånger 400  så får du fram vad man kan ta ut i hyra per år för detta,exempel 8 miljoner bht

 

 

Om vi skulle använda dina ton siffror så faller väl på sin orimlighet att  en årshyra på ett lager med 20 000 ton, kan ta ut et sådant pris

Inget eller ytterst lite ris är sålt risstödet pågick i tre år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget eller ytterst lite ris är sålt risstödet pågick i tre år!

Men det som man körda förra året finns väl inte med i kalkylerna från början.

 

Men skit samma du vill inte kommentera de siffror ang ton priset att lagra.

 

Men skall nog revidera mig lite 400 bht per år var nog lite för högt räknat.  Skall nog ligga på mellan 200 till 300 bht.

 

Men du kan väl forska lite mer i frågan.

 

Kanske någon annan kan spä på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det som man körda förra året finns väl inte med i kalkylerna från början.

 

Men skit samma du vill inte kommentera de siffror ang ton priset att lagra.

 

Men skall nog revidera mig lite 400 bht per år var nog lite för högt räknat.  Skall nog ligga på mellan 200 till 300 bht.

 

Men du kan väl forska lite mer i frågan.

 

Kanske någon annan kan spä på.

 

Tja det behövs nog många lagerbyggnader om man ska bygga stora tomma hålrum i mitten på allt ris som har gjorts på sina ställen :-)

Lägg därtill alla korruptionsbonusar till alla led, stölder, skador då saniteten har skitits i samt den sk ränta-på-räntaeffekten. Dvs avkastning du borde fått på satsade pengar så stämmer nog KKs siffror ganska hyggligt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det behövs nog många lagerbyggnader om man ska bygga stora tomma hålrum i mitten på allt ris som har gjorts på sina ställen :-)

Lägg därtill alla korruptionsbonusar till alla led, stölder, skador då saniteten har skitits i samt den sk ränta-på-räntaeffekten. Dvs avkastning du borde fått på satsade pengar så stämmer nog KKs siffror ganska hyggligt.

 

/ SatanG

Du är ju dummer än tåget.

Vad du säger år som kk att riset har en större kostnad än för att lagra än vad det är värt.

Släng.

dig i väggen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju dummer än tåget.

Vad du säger år som kk att riset har en större kostnad än för att lagra än vad det är värt.

Släng.

dig i väggen 

Ja det köptes nästan det dubbla världsmarknadspriset, räkna sedan bort det ris som ruttnat plus det ris som är spårlöst försvunnit plus lagerkostnaden 192 miljoner THB/år

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man GD's och snickarens inlägg i den här tråden i beaktande så är det inte konstigt att risprogrammet blev ett totalt fiasko.men jag hoppas ju att de bakom programmet kan räkna bättre än så?

Frågan är hur mycket man behöver kunna räkna, för att övertyga risbönderna att risprogrammet var bra? Det var knappast för att det var en smart affärside som risprogrammet kom till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur mycket man behöver kunna räkna, för att övertyga risbönderna att risprogrammet var bra? Det var knappast för att det var en smart affärside som risprogrammet kom till!

 

Frågan är om man behöver kunna räkna för att inse att det är bättre att sälja så mycket det går nu

i stället för att vänta på att riset försvinner eller ruttnar bort.

 

Om man vill att den förra regeringen och programmet ska framstå i så dåligt ljus som möjligt är det senare förstås bäst.

Jag antar det är därför en del väljer att prata mot bättre vetande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om man behöver kunna räkna för att inse att det är bättre att sälja så mycket det går nu

i stället för att vänta på att riset försvinner eller ruttnar bort.

 

Om man vill att den förra regeringen och programmet ska framstå i så dåligt ljus som möjligt är det senare förstås bäst.

Jag antar det är därför en del väljer att prata mot bättre vetande.

Grattis för att du insett det så småningom att ris inte går att lagerhålla hur länge som helst. Men det tog tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju dummer än tåget.

Vad du säger år som kk att riset har en större kostnad än för att lagra än vad det är värt.

Släng.

dig i väggen 

 

Istället för dessa förolämpningar kan du väl sätta upp en uträckning som

 

styrker dina uttalanden. Typ så här mycket betalades för ris - så här mycket för lagring -

 

så här mycket är förstört - så här mycket betalades för det som inte levererades.

 

Så här många ton finns och kan säljas och detta måste vi få per ton för att gå ihop

 

Då får du tyst på dom som säger emot dej en gång för alla    :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis för att du insett det så småningom att ris inte går att lagerhålla hur länge som helst. Men det tog tid.

 

Fattar inte varför du envisas med att påstå att jag skulle förespråkat något sånt.

Du kan väl citera där jag gör det, så ska jag ursäkta att du missuppfattat min text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för dessa förolämpningar kan du väl sätta upp en uträckning som

 

styrker dina uttalanden. Typ så här mycket betalades för ris - så här mycket för lagring -

 

så här mycket är förstört - så här mycket betalades för det som inte levererades.

 

Så här många ton finns och kan säljas och detta måste vi få per ton för att gå ihop

 

Då får du tyst på dom som säger emot dej en gång för alla    :good:

 

 

Detta "projekts" resultat kommer nästa sommar/höst 2015 när snickarn räknat klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä smart är det att sälja dyrt, inte att sälja till 30% av priset man betalat för varan, sen spelar det ingen roll vad världsmarknadspriset ligger på..

 

/ SatanG

Det ar val ett problem till som maste tas i beaktande och det ar nastkommande skord, om det gamla riset blir kvar finns det knappast plats for en omgang till, dessutom tror jag inte man vill blanda gammalt o nytt ris i samma lager, finns val vad jag hort risk for angrepp av skadedjur/insekter som snabbt skulle forsamra kvaliteten,

Om man nu vill bli av med det gamla riset blir det nog dessvarre en rejal minuspost i bokforingen, kan man klara sig med en behallning av 30% pa utlagt kapital, d.v.s. en forlustmariginal pa c:a 70% inkl. omkostnader ar det vad jag gissar rena vinsten i jamforelse med vad som blivit utfallet om detta med utforsaljning inte framtvingats!

Dessvarre tror jag inte man klarar det malet heller!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för dessa förolämpningar kan du väl sätta upp en uträckning som

 

styrker dina uttalanden. Typ så här mycket betalades för ris - så här mycket för lagring -

 

så här mycket är förstört - så här mycket betalades för det som inte levererades.

 

Så här många ton finns och kan säljas och detta måste vi få per ton för att gå ihop

 

Då får du tyst på dom som säger emot dej en gång för alla    :good:

Nu handlade ju inte frågan om ris priser svinn eller annat.

 

Utan om lager kostnad för ett ton ris. No säger K K att den uppgår till 40 000 bht för tre år. Han säger att det ingår några andra kostnader i detta också men inte vad.

 

Jag prata endast om lager kostnade för ett ton ris, och den kostnaden blir ca 400 bht per  år.

Om riset är ruttet, stulets eller att världsmarknads priset gått upp eller ner eller om riset är subventionerat av en regering, är ju ointressant, om man pratar om lager kostnaden.

 

Jag reagerade på att K K säger att lager kostnaden

 plus några andra kostnader uppgår till 40 000 50 000 tusen per ton.

 

Så vad är andra kostnader för något Möjligt det är  extra fakturering på,

Ja vad då extra städning extra bevakning etc. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta "projekts" resultat kommer nästa sommar/höst 2015 när snickarn räknat klart.

 

Om jag har ett lager på 25 000 kubik.

Så blir kostnaden för att lagerhålla en kubik ris 400 bht per år, vid en kvanitet av 20 000 kubik 

 

Får alltså in 8 milijoner per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har ett lager på 25 000 kubik.

Så blir kostnaden för att lagerhålla en kubik ris 400 bht per år, vid en kvanitet av 20 000 kubik 

 

Får alltså in 8 milijoner per år.

 

 

Nu fick allt herrn kulramen snabbt upp ur ryggsäcken.

 

Vad händer med de 5000 kubik som du inte räknat på? Är det korruptionen som du räknat bort?

 

Fan, du tänker som en thailändare, hehe.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...