Jump to content
IGNORERAD

167,000 ton thailändskt ris ska säljas i transparent auktion imorgon


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag vet inte om 167000 tons ris som det står i trådrubriken är "för snabbt"

Men att sälja det nu är säkert inte dumt.

Förmodligen därför det endast är den mängden?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • carpenter

    15

  • Baa

    14

  • Moritz

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förmodligen därför det endast är den mängden?

 

Har för mig att ha läst om stora exportavtal med andra länder i regionen.

Därför att det är brist på ris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ger också vid handen att dom bara kan få igen en bråkdel av den egentliga kostnaden, men som du säger "räddas det som räddas kan"

Finns bara tva alternativ, salj eller brann, foredrar nog 10% istaller for noll. Nu lar det ju bli battre an sa men med avbranningar och formodligen kvalitetsbrist tror jag inte det kommer att bli mycket mer over, en hel del ar ju redan salt och kunde man konfiskera en del av detta kanske, i allra basta fall, forlusten stannar nanstans runt 75-80% for statskassan, men eftersom detta ar Thailand hittar man sakert nagon som kan rakna fram en vinst pa detta ocksa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Att göra det oätliga riset till gasohol eller vad dom nu kallar det är ju inte en så tokig idé.

 

Resten kan dom väl bränna till hongtong eller vad dom nu kallar risbrännvinet och sälja billigt till faranger så dom blir goa och glada.

Juntan skulle ju göra alla glada, så det ligger väl i linje med den idén.

 

Finns nog en fara med att rea ut riset på den vanliga marknaden, då är risbönderna kanske utan köpare och vips är dom tillbaka på ruta 1.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra det oätliga riset till gasohol eller vad dom nu kallar det är ju inte en så tokig idé.

 

Resten kan dom väl bränna till hongtong eller vad dom nu kallar risbrännvinet och sälja billigt till faranger så dom blir goa och glada.

Juntan skulle ju göra alla glada, så det ligger väl i linje med den idén.

 

Finns nog en fara med att rea ut riset på den vanliga marknaden, då är risbönderna kanske utan köpare och vips är dom tillbaka på ruta 1.

Om man är kassava odlare är det en mycket dålig idé, många kassava odlare här i södra Isaan skulle få sin ekonomi förstörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra det oätliga riset till gasohol eller vad dom nu kallar det är ju inte en så tokig idé.

 

Resten kan dom väl bränna till hongtong eller vad dom nu kallar risbrännvinet och sälja billigt till faranger så dom blir goa och glada.

Juntan skulle ju göra alla glada, så det ligger väl i linje med den idén.

 

Finns nog en fara med att rea ut riset på den vanliga marknaden, då är risbönderna kanske utan köpare och vips är dom tillbaka på ruta 1.

Riset är inte värt mer än köparen är villig att ge. Det skall ju vara en auktion på riset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är kassava odlare är det en mycket dålig idé, många kassava odlare här i södra Isaan skulle få sin ekonomi förstörd.

Nja, 167 000 ton ar trots allt inte sa jattemycket som det later, dessutom kommer vi snart att fa besked om hur eventuella kopare kommer att fordela riset, gissar att det blir ganska mycket "hushallsris" i slutanden och med tanke pa utokad vagnspark som drivs med gasohol kan jag se en dipp mojligtvis, men inte tror jag att kassavaodlarna kommer att tvingas fran hus o hem, och i rattvisans namn, risstodsprogrammet ar ju delvis under omarbetning sa en eller annan THB skulle det sakert ga att omfordela om viljan finns, men som sagt, vi ska val avvakta utfallet av denna forsaljning innan vi borjar svinga vara yxor!

 

 

Icke laskunnige idi*ten Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 167 000 ton ar trots allt inte sa jattemycket som det later, dessutom kommer vi snart att fa besked om hur eventuella kopare kommer att fordela riset, gissar att det blir ganska mycket "hushallsris" i slutanden och med tanke pa utokad vagnspark som drivs med gasohol kan jag se en dipp mojligtvis, men inte tror jag att kassavaodlarna kommer att tvingas fran hus o hem, och i rattvisans namn, risstodsprogrammet ar ju delvis under omarbetning sa en eller annan THB skulle det sakert ga att omfordela om viljan finns, men som sagt, vi ska val avvakta utfallet av denna forsaljning innan vi borjar svinga vara yxor!

 

 

Icke laskunnige idi*ten Baa

"However, he commented that the rice purchase would negatively affect cassava growers as ethanol production would depend less on cassava". 

 

http://mcot-web.mcot.net/fm1005/site/view?id=53e064acbe04705e308b4584#.U-OquON_s4l

Link to comment
Dela på andra sajter

"However, he commented that the rice purchase would negatively affect cassava growers as ethanol production would depend less on cassava". 

 

http://mcot-web.mcot.net/fm1005/site/view?id=53e064acbe04705e308b4584#.U-OquON_s4l

Jaha,? Ar det nagon som fornekat det? Detta ar forhoppningsvis en engangsforteelse och inte ett kvarstaende problem, jag har svart att se risbonderna slita hacken av sig for marknadspriset pa ris till den industrin!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Om man är kassava odlare är det en mycket dålig idé, många kassava odlare här i södra Isaan skulle få sin ekonomi förstörd.

OK, det var ju mer än vad jag visste. Men det känns ju lite fel att bara låta det ruttna bort åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det var ju mer än vad jag visste. Men det känns ju lite fel att bara låta det ruttna bort åxå.

Jag tycker att det är fel att kassava odlarna skall lida för ris programmet. Det är dåligt nog med betalningen ändå 2,20 THB/kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa något om risprogram. Inte jag i alla fall

 

Jag talar om att just nu är efterfrågan på ris stor och priserna därför bra.

Det är fakta.

 

Smart att ha sparat ris i ladorna och att sälja det nu.

Det är min kommentar till det.

 

Att sälja något med stor förlust kallar inte jag särskilt smart. Sugen på att göra lite bizniz?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sälja något med stor förlust kallar inte jag särskilt smart. Sugen på att göra lite bizniz?

 

/ SatanG

 

 

Moritzen var nog inte med på mattelektionerna eller så förstod han inte logiken.

 

Som alla förstått så menar han att Shinawatra-klanen var smart och skiter fullständigt i thailändska folket.

 

De lyckades iaf berika sig och däri ligger hans lycka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa något om risprogram. Inte jag i alla fall

 

Jag talar om att just nu är efterfrågan på ris stor och priserna därför bra.

Det är fakta.

 

Smart att ha sparat ris i ladorna och att sälja det nu.

Det är min kommentar till det.

Smart, för vemdå?

 

Moritz bör få klart för sig att ris inte är som årgångsvin eller wiskey som som ska lagras länge och blir dyrare med åren.

Att lagra ris länge är bra för de som äger lagerlokalerna, men att det ska inbringa höga priser vid försäljning var nog inte så smart att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart, för vemdå?

 

Moritz bör få klart för sig att ris inte är som årgångsvin eller wiskey som som ska lagras länge och blir dyrare med åren.

Att lagra ris länge är bra för de som äger lagerlokalerna, men att det ska inbringa höga priser vid försäljning var nog inte så smart att tro.

 

När det går upp för dig vad spara i ladorna betyder kan du skriva en snutt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det går upp för dig vad spara i ladorna betyder kan du skriva en snutt igen.

???? Menar du att du tycker att man skall ligga längre på rislagren och betala mera lagerhylla, med risk att inte få sålt riset?

Link to comment
Dela på andra sajter

:huh:? Menar du att du tycker att man skall ligga längre på rislagren och betala mera lagerhylla, med risk att inte få sålt riset?

 

Som jag skrivit tycker jag det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit tycker jag det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Jag ser att du vägrar läsa artikeln.

 

Mängder av handlarna köade vid Handels Departementet i går för att vara med på den första ris auktionen för året, men buden låg under ministeriets "lägstapris", trots hög efterfrågan under säsongen och full insyn i anbudsprocessen.

 

http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-bids-below-ministrys-floor-prices-30240502.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit tycker jag det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Får de mer eller mindre än inköpspriset och omkostnader?

Det är väl det som bestämmer hur smart det är?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du vägrar läsa artikeln.

 

Mängder av handlarna köade vid Handels Departementet i går för att vara med på den första ris auktionen för året, men buden låg under ministeriets "lägstapris", trots hög efterfrågan under säsongen och full insyn i anbudsprocessen.

 

http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-bids-below-ministrys-floor-prices-30240502.html

 

Hittar inget i artikeln som kan få mig att ändra åsikt att det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Smartare än att invänta ev. billigare priser, är det det du rekommenderar?

 

Tvärt om står det så här

 

The market price for rice is rising gradually because of low supply in the world market.

Chookiat Ophaswongse, honorary president of the association, said it was a good time to release rice from the stockpiles,

but the government might have to accept low prices as some stocks had deteriorated in quality.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inget i artikeln som kan få mig att ändra åsikt att det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Smartare än att invänta ev. billigare priser, är det det du rekommenderar?

 

Tvärt om står det så här

 

The market price for rice is rising gradually because of low supply in the world market.

Chookiat Ophaswongse, honorary president of the association, said it was a good time to release rice from the stockpiles,

but the government might have to accept low prices as some stocks had deteriorated in quality.

 men buden låg under ministeriets "lägstapris", trots hög efterfrågan under säsongen

Link to comment
Dela på andra sajter

 men buden låg under ministeriets "lägstapris", trots hög efterfrågan under säsongen

 

Att de som bjudits in till denna auktionen inte vill betala mera för det riset i den ladan och nu

är det ett argument för att avvakta billigare priser eller ge bort det man har?

 

Vart vill du komma egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inget i artikeln som kan få mig att ändra åsikt att det är smart att sälja ris när det är dyrt.

Smartare än att invänta ev. billigare priser, är det det du rekommenderar?

 

Tvärt om står det så här

 

The market price for rice is rising gradually because of low supply in the world market.

Chookiat Ophaswongse, honorary president of the association, said it was a good time to release rice from the stockpiles,

but the government might have to accept low prices as some stocks had deteriorated in quality.

Det du tydligen inte begriper är att det är dumt att lagra ris för länge!

Självklart är det bra att sälja dyrt. Det begriper alla. Men tror man att man kan sälja vad som helst dyrt och att man tjänar på att lagra ris så länge att det blir dåligt så bör man nog försöka tänka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...