Jump to content
IGNORERAD

Idag fanns stark prästost och kräftor på IKEA Bangkok


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Guest bangkokkille

För er ost och kräftälskare kan jag meddela att vid mitt besök på IKEA Bangkok idag så såg jag att det finns frysta kräftor att köpa, kommer inte ihåg exakt vad dom kostade men det var ca 800 bath för ett paket. Finns också svensk prästost, 300 gr för 275 bath, köpte 2 paket vilket ena redan finns i magen, mycket stark och mycket god ost.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    3

  • Chan2014

    3

  • kitungmakmak

    3

  • Galten

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest bangkokkille

Hoppas att de finns ost åt mig , ska dit 9 augusti...

Bara så att du vet, osten är vällagrad, det står inte det på förpackningen så jag köpte bara 2 paket ifall osten skulle vara mesig och svag, när jag kom hem och smakade så fann jag att osten är mycket vällagrad och stark och krämig, med andra ord mkt god, jag älskar smakrika och starka ostar. Jag vet inte om dom kommer att ha ost i ordinarie sortimentet, kanske har dom det bara nu med kräftorna eftersom det är "kräftdags" nu i aug. IKEA har även någon kräftbuffe i restaurangen snart enligt hemsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att de finns ost åt mig , ska dit 9 augusti...

Inte efter att bangkokkillen varit där.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Inte efter att bangkokkillen varit där.

Jag ska dit igen MYCKET snart :nyam: osten har som bäst före dag datum 11 oktober om någon undrar.

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

För er ost och kräftälskare kan jag meddela att vid mitt besök på IKEA Bangkok idag så såg jag att det finns frysta kräftor att köpa, kommer inte ihåg exakt vad dom kostade men det var ca 800 bath för ett paket. Finns också svensk prästost, 300 gr för 275 bath, köpte 2 paket vilket ena redan finns i magen, mycket stark och mycket god ost.

 

Jag käkade också deras prästost igår och jag håller med - den var väldigt god.

Till osten drack jag IKEA mörk lager, som också var god.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag käkade också deras prästost igår och jag håller med - den var väldigt god.

Till osten drack jag IKEA mörk lager, som också var god.

 

Det kunde man ge sig fan på att IKEA säljer lager-öl :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Det kunde man ge sig fan på att IKEA säljer lager-öl :-)

Men du slipper montera (brygga) ölen ialla fall, den är klar att drickas :54:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det kunde man ge sig fan på att IKEA säljer lager-öl :-)

Ännu mer [t]roligt skulle det väl vara med en öl-b[r]yggsats ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag fortsätter i ämnet ost.

Hittar det mesta jag vill ha i Pattis, men var hittar jag lagrad ost?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag fortsätter i ämnet ost.

Hittar det mesta jag vill ha i Pattis, men var hittar jag lagrad ost?

Puss

Erkki

Ikea bkk he he
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag fortsätter i ämnet ost.

Hittar det mesta jag vill ha i Pattis, men var hittar jag lagrad ost?

Puss

Erkki

 

På de flesta större matvaruhusen.

 

Senast jag köpte lagrad Cheddar var hos Friendship.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

På de flesta större matvaruhusen.

 

Senast jag köpte lagrad Cheddar var hos Friendship.

Håller med, man hittar lagrad ost på Tops, Big C mm, alla stora matvaruhus  har lagrad ost, men den är en ost som är mycket hård och inte alls av den svenska typen som är mjukare och krämigare typen som vi är vana vid,  jag vill ha den svenska typen och gillar inte den Thailänska starka osten speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk ost hör till det man saknar i Thailand. Just nu njuter jag dock av att ha en Västerbottenost i kylen, medtagen från förra Sverigeresan (herrgårdsosten redan slut). IKEA var ett bra tips, tack för det. Annars, är det någon som testat att handla från www.swimpex.com (jag har inte det)? Inte så imponerad av hemsidan och utbudet i övrigt (vem saknar tex Felix Chili con Carne på burk?), men Prästost har dom. Dessutom till rabatterat pris.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Svensk ost hör till det man saknar i Thailand. Just nu njuter jag dock av att ha en Västerbottenost i kylen, medtagen från förra Sverigeresan (herrgårdsosten redan slut). IKEA var ett bra tips, tack för det. Annars, är det någon som testat att handla från www.swimpex.com (jag har inte det)? Inte så imponerad av hemsidan och utbudet i övrigt (vem saknar tex Felix Chili con Carne på burk?), men Prästost har dom. Dessutom till rabatterat pris.

Jag är tveksam till Swimpex, tror dom "styckar" osten själva med andra ord dom importerar en hel ost och sedan styckar upp i mindre bitar, har för mig att jag läst det på deras facebook sida, jag vill vara säker på att sista förbrukningsdatum är riktigt, köper man på IKEA så kan man nog vara säker på etiketten med sista förbrukningsdatum, osten packas i Sverige. Enligt Swimpex sida på facebook så ser man ett inlägg från en kille som köpt varor från dom där sista förbrukningsdatum var för 3 månader sedan när han fick leverans. Nu kan ju detta vara ett misstag från deras sida men har man ingen koll på varor man säljer om det är gammalt eller inte så avstår jag nog från den affären.

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag är tveksam till Swimpex, tror dom "styckar" osten själva med andra ord dom importerar en hel ost och sedan styckar upp i mindre bitar, har för mig att jag läst det på deras facebook sida, jag vill vara säker på att sista förbrukningsdatum är riktigt, köper man på IKEA så kan man nog vara säker på etiketten med sista förbrukningsdatum, osten packas i Sverige. Enligt Swimpex sida på facebook så ser man ett inlägg från en kille som köpt varor från dom där sista förbrukningsdatum var för 3 månader sedan när han fick leverans. Nu kan ju detta vara ett misstag från deras sida men har man ingen koll på varor man säljer om det är gammalt eller inte så avstår jag nog från den affären.

Jag har ju läst lite om personer som köper tex hushållsost eller liknande och lagrar ett år (vänder var 14e dag) och får en i deras tycke bättre ost. Troligen har utgångsdatum passerats, men osten är (enligt dessa personer) bättre.

 

Men det kanske inte är nåt man skall pilla med i Thailand även om jag tror det går att göra även i en kyl, det jag läst om har varit lagring i typ en matkällare med ganska konstant temperatur runt (8 är en gissning) 10-14°C över hela året. Kyl kanske fungerar åxå men den är ju lite kallare så jag vet inte om det tar längre tid.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Jag har ju läst lite om personer som köper tex hushållsost eller liknande och lagrar ett år (vänder var 14e dag) och får en i deras tycke bättre ost. Troligen har utgångsdatum passerats, men osten är (enligt dessa personer) bättre.

 

Men det kanske inte är nåt man skall pilla med i Thailand även om jag tror det går att göra även i en kyl, det jag läst om har varit lagring i typ en matkällare med ganska konstant temperatur runt (8 är en gissning) 10-14°C över hela året. Kyl kanske fungerar åxå men den är ju lite kallare så jag vet inte om det tar längre tid.

Jösses, ursäkta vilket korkat inlägg du gör. Jag vill köpa en ost där sista förbrukningsdatum inte har gått ut, jag är INTE intresserad av att butiken vänder ostar och säljer ett års gammal ost, tror du verkligen att butikerna tex i sverige gör det???? Snacka om korkat inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en stor ostkonsument och ostälskare och den här prästosten från IKEA är just en sådan ost som jag har saknat här.

Nu är mitt ostbehov, tillsammans med alla de andra ostarna, täckt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jösses, ursäkta vilket korkat inlägg du gör. Jag vill köpa en ost där sista förbrukningsdatum inte har gått ut, jag är INTE intresserad av att butiken vänder ostar och säljer ett års gammal ost, tror du verkligen att butikerna tex i sverige gör det? ??? Snacka om korkat inlägg.

Tja, det finns privatpersoner i Sverige som gör det i alla fall. Du verkar vara på ett bra humör som hoppar på mig med att det var ett "korkat inlägg" om du inte ens förstått vad jag skrev.

 

http://lmgtfy.com/?q=lagra+hush%C3%A5llsost

 

Men, jag har ju inte testat detta. Så jag kan inte uttala mig om dom över 500 träffarna faktiskt är fake.

 

Försökte föreslå ett alternativ om nu den önskade osten inte går att få tag i , men sånt verkar du ju inte vara intresserad av. Köp nån ost för överpris då, för mig spelar det ingen roll.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jösses, ursäkta vilket korkat inlägg du gör. Jag vill köpa en ost där sista förbrukningsdatum inte har gått ut, jag är INTE intresserad av att butiken vänder ostar och säljer ett års gammal ost, tror du verkligen att butikerna tex i sverige gör det? ??? Snacka om korkat inlägg.

 

Varför så vresig?

Har inte släkten betalat sjukhusräkningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Varför så vresig?

Har inte släkten betalat sjukhusräkningen?

Inte värt att kommentera en så löjlig kommentar

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inte värt att kommentera en så löjlig kommentar

 

Varför låter du inte bli då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jösses, ursäkta vilket korkat inlägg du gör. Jag vill köpa en ost där sista förbrukningsdatum inte har gått ut, jag är INTE intresserad av att butiken vänder ostar och säljer ett års gammal ost, tror du verkligen att butikerna tex i sverige gör det? ??? Snacka om korkat inlägg.

I min ungdom sålde jag ost. En gång ringde en restauranggrossist och undrade vad de skulle göra för de hade för mycket brie med kort datum. Jag sa åt honom att höj priset för det är nu den är som bäst. Hårdost blir inte dålig om den inte möglar och dessertostar börjar lukta ammoniak långt innan de blir hälsovådliga,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fuskade som oststyckare hos en ica crossist i min ungdom och hela ostar har ju inte bäst före datum för de är på lagring.

När vi doppade osten I paraffinet med jämna mellanrum så kunde man se mögel ibland och osten såg inte vacker ut efter att jag skurit.

Lätt mögel tog vi bort med koncentrerad saltvatten och hade alltid en flaska bredvid när vi styckade, mycket mögel skar vi bort.

När man väl styckat dem så är mer oskyddade men äter dem tills de blivit för mycket mögelangripna så att det inte går och skära bort eller har torkat till.

Har ofta oöppnade förpackningar länge I kylskåpet.

Nu har jag ett mycket vällagrat arn herrgård som väntar på sin tur när det andra tar slut.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

För er ost och kräftälskare kan jag meddela att vid mitt besök på IKEA Bangkok idag så såg jag att det finns frysta kräftor att köpa, kommer inte ihåg exakt vad dom kostade men det var ca 800 bath för ett paket. Finns också svensk prästost, 300 gr för 275 bath, köpte 2 paket vilket ena redan finns i magen, mycket stark och mycket god ost.

Hej, tusen tack för tipset, skickade kompisen boende i Bkk för att köpa på ett lager ost för min räkning, enl. honom var det en alldeles ypperlig ost.

Till dom som tror att Ikeas produkter är Svenska så har dom troligen fel, köps där det är billigast, kvaliten mindre viktigt, oehört liten del som kommer från Svenska leverantörer.

Hälsningar från en f.d Ikea anställd

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...