Jump to content
IGNORERAD

General fast i ett tillslag i Patpong.


Khun Ken

Recommended Posts

Man kan ha synpunkter på principen med en militärkupp. Det är principiellt inte en väg något land bör ta.

I Thailands fall måste man väga in verkligheten. landet har fullständigt tippat och blivit genomkorrumperat.

 

Jag träffade för några dagar sedan en släkting. Han är polis och är en av de ansvariga för uppresningarna i Phuket.

 

han berättade att polisen under en längre tid haft infiltratörer inom bl.a taximaffian i Phuket. Med den då gällande lagstiftningen och frånvaro av stöd från de lokala politikerna så fanns det inget intresse att verkligen ta itu med problemet.

Enligt min släkting så hade polisen då inge reella möjligheter att få stopp på maffian.

 

Med militärens övertagande och de nya befogenheter som militär och polis fått så kunde man sätta igång med uppresningarna. Man beräknar att det kommer att ta minst ett år att få ordning på Phuket. Då kommer inte bara taximaffian sprängas. Man kommer även gå igenom hur landfördelningar har skett, klubb- och barverksamheten främst i Phuket.

När man är klara med Phuket kommer man ta hand om det andra turistområdena Pattaya och Samui.

 

Jag tycker detta är perfekt! Tänk om man kan få Thailand på rätt köl igen. Underbart!

Då kanske alla barägare ser ljuset i tunneln oxå,icke obetydliga summor som polisen tar i "beskyddarpengar"

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • andersbangkok

    10

  • Moritz

    9

  • Khun Ken

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De protesterna har väl hållit på i flera år!

Och polisen har tagit nya tag flera ggr, men de har inte varit så uthålliga, det är väl mest med munnen i media de jobbat!

 

Fortfarande tycker jag att de borde ha så många poliser att de ska kunna arbeta på flera ställen samtidigt.

 

Just nu handlar det kanske mest om att maximera uppmärksamheten i media

och vem som än gör det som förväntas av dom så ska det framställas som juntans förtjänst.

 

Då är det lämpligast att ta en strand i taget, och invänta kamerorna innan man går vidare till nästa.

När man kommit till slutet på stränderna i Phuket kan man vända och slå till igen på vägen tillbaka.

 

Det gäller ju för pressen att stryka medhårs nu (ev. för att behålla jobbet) och absolut inte mothårs (order 97/103)

 

Men vänta och se.

Om ett år kan vi återkomma med beröm, kritik och ära till de som äras bör.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

De protesterna har väl hållit på i flera år!

Och polisen har tagit nya tag flera ggr, men de har inte varit så uthålliga, det är väl mest med munnen i media de jobbat!

 

Fortfarande tycker jag att de borde ha så många poliser att de ska kunna arbeta på flera ställen samtidigt.

Det är ju bl.a. poliserna som är "bidragstagare" i denna korruption,och jag har svårt att tro att deras ambitionsnivå att bli av med sina extrapengar är hög.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

De protesterna har väl hållit på i flera år!

Och polisen har tagit nya tag flera ggr, men de har inte varit så uthålliga, det är väl mest med munnen i media de jobbat!

 

Fortfarande tycker jag att de borde ha så många poliser att de ska kunna arbeta på flera ställen samtidigt.

Den polis som glappat mest med käften är Chalerm, titta hur långt han kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu handlar det kanske mest om att maximera uppmärksamheten i media

och vem som än gör det som förväntas av dom så ska det framställas som juntans förtjänst.

 

Då är det lämpligast att ta en strand i taget, och invänta kamerorna innan man går vidare till nästa.

När man kommit till slutet på stränderna i Phuket kan man vända och slå till igen på vägen tillbaka.

 

Det gäller ju för pressen att stryka medhårs nu (ev. för att behålla jobbet) och absolut inte mothårs (order 97/103)

 

Men vänta och se.

Om ett år kan vi återkomma med beröm, kritik och ära till de som äras bör.

Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg.

Förrut så gjorde inte polisen så mycket mer än att de gick ut i media och berättade att nu skulle de minnsan ta itu med problemen. Men eftersom problemen bara blev större och inget hände växte protesterna. Då fick någon ny polis gå ut i media och använda musklerna i munnen igen. Sedan hände inte så mycket igen, osv.  

 

Skillnaden numera är väl att det synns resultat både på stränderna och annorstädes.

Men visst är det som du säger vänta och se om det gör något på längre sikt!

Kanske politikerna "återställer ordningen" när militären lämnar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg.

Förrut så gjorde inte polisen så mycket mer än att de gick ut i media och berättade att nu skulle de minnsan ta itu med problemen. Men eftersom problemen bara blev större och inget hände växte protesterna. Då fick någon ny polis gå ut i media och använda musklerna i munnen igen. Sedan hände inte så mycket igen, osv.  

 

Skillnaden numera är väl att det synns resultat både på stränderna och annorstädes.

Men visst är det som du säger vänta och se om det gör något på längre sikt!

Kanske politikerna "återställer ordningen" när militären lämnar tillbaka.

 

Jag förstod nog ditt inlägg rätt och menar samma.

Motsträviga poliser som vill ha både jobb och extrainkomster kvar tar små små steg

och juntan vill ha maximalt mediautbyte av "rensningsaktionerna".

 

Vi får se, om vi lever så länge, om det handlar om att strö ett tunt lager strandsand på oegentligheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Den som lever får se.

Jo jag håller med dig om att det finns risker med att ha militär som styr landet. Dom är ju inte snövita själva.

 

Det jag kan säga är att enligt min släkting så hade operationerna i Phuket inte kunnat genomföras om inte militären infört nya lagar. Polisen hade inte det lagliga utrymme att göra det dom nu gör.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det känns ju lite konstigt att de först ska rensa Phuket sedan Pattaya och Samui. Kommer det att ta ett år på varje ställe så är det alltså en 3 årsperiod. Nog tycker man att Thailand borde ha så mycket poliser att de borde kunna arbeta på flera fronter samtidigt. Problemet är kanske att det inte finns nog med militärer att få dom att arbeta.

jag har uppfatta det som att man fortfarande följer lagar när man gör dessa upprensningar. Vad gäller Phuket så har Thailand fått mycket kritik för det sätt turister bemöts. Bl.a så har 17 EU-länder i en gemensam skrivelse frågat Thailändska regeringen vad dom avsåg göra för att få rätsida på maffia-fasonerna i Phuket. Australien har också protesterat formellt.

Utmaningen är att man inte kan använda lokala pliser eftersom dessa alltför ofta har fingrarna i syltburken Så har det varit i Phuket och man räknar med samma situation på andra ställen. Ett flertal poliser sitter redan fängslade.

Kanske kan dom äntligen få skeppet Thailand på rätt köl.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Då kanske alla barägare ser ljuset i tunneln oxå,icke obetydliga summor som polisen tar i "beskyddarpengar"

Enligt min släkting så ska man rensa upp på alla områden inkl barer och restauranger. Ska bli mycket intressant att följa!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

De protesterna har väl hållit på i flera år!

Och polisen har tagit nya tag flera ggr, men de har inte varit så uthålliga, det är väl mest med munnen i media de jobbat!

 

Fortfarande tycker jag att de borde ha så många poliser att de ska kunna arbeta på flera ställen samtidigt.

Problemet (enligt min polis-släkting) har varit att polisen tidigare inte accepterat att anställa personer med juridisk kompetens. Man har bara haft traditionell polisutbildning.

Detta har inneburit att poliser inte har skaffat bevis som hållit i domstolarna och brottslingarna har blivit frikända.

Min släkting är en ev de första i Thailand som anställts efter en "master in law" från universitetet.

Man vill använda dessa juridiskt kunniga personerna att leda dessa operationer eftersom det innebär en hel del exponeringar mot möjliga juridiska komplikationer (se bara återtagandet va de 4000 rai).

Just nu ligger begränsningen i att de är för få ledare med riktig juridisk kompetens att leda operationerna. Därför tar man en plats i taget.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har uppfatta det som att man fortfarande följer lagar när man gör dessa upprensningar. Vad gäller Phuket så har Thailand fått mycket kritik för det sätt turister bemöts. Bl.a så har 17 EU-länder i en gemensam skrivelse frågat Thailändska regeringen vad dom avsåg göra för att få rätsida på maffia-fasonerna i Phuket. Australien har också protesterat formellt.

Utmaningen är att man inte kan använda lokala pliser eftersom dessa alltför ofta har fingrarna i syltburken Så har det varit i Phuket och man räknar med samma situation på andra ställen. Ett flertal poliser sitter redan fängslade.

Kanske kan dom äntligen få skeppet Thailand på rätt köl.

Du måste väl förtydliga dig angående den kritiken som EU ock andra länder haft kritik mot,

Det enda som i nu läget skett är väl att trafiken med passagerare från flyg platsen har regleras.

Inte har väl varken EU eller andra regeringars protesterat mot restauranger eller försäljare ,solstolars uthyrare eller massage på stränderna. 

Hajar inte riktigt vad du vill komma fram till.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Du måste väl förtydliga dig angående den kritiken som EU ock andra länder haft kritik mot,

Det enda som i nu läget skett är väl att trafiken med passagerare från flyg platsen har regleras.

Inte har väl varken EU eller andra regeringars protesterat mot restauranger eller försäljare ,solstolars uthyrare eller massage på stränderna. 

Hajar inte riktigt vad du vill komma fram till.

Carpenter; jag vill inte komma fram till något alls.

Jag förklarade att det förevarit en massiv kritik från EU och Australien mot det sätt på vilket turister behandlas på Phuket. Det är skälet till att man valt att börja med att rensa upp i Phuket

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Carpenter; jag vill inte komma fram till något alls.

Jag förklarade att det förevarit en massiv kritik från EU och Australien mot det sätt på vilket turister behandlas på Phuket. Det är skälet till att man valt att börja med att rensa upp i Phuket

Men Anders dom har ju inte rensat upp det vad kritiken gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men Anders dom har ju inte rensat upp det vad kritiken gällde.

Dom har just startat. Det tar lite tid att rensa upp i den djungel som skapats under ett flertal år.

Dom följer faktiskt lagar (även om man genom media kan bringas att tro att det är någon sorts cart blanche dom har)

 

Du får ge dom lite tid.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle det vara med någon typ av amnesti för korrupta personer som vill gå över till "den ljusa sidan" utan att förlora anseende, hus, hem etc?

Tror att många tvingats in i korruptions kedjan av den anledningen att dom annars fått flytta på sig till förmån för någon mer "samarbetsvillig".

Ett korrupt arbetslag polismän skulle knappast acceptera en hederlig konstapel i laget. Skulle antagligen kännas obekvämt/otryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carpenter; jag vill inte komma fram till något alls.

Jag förklarade att det förevarit en massiv kritik från EU och Australien mot det sätt på vilket turister behandlas på Phuket. Det är skälet till att man valt att börja med att rensa upp i Phuket

Viktigt i Asien: Face & money.

 

Phuket är för en stor del av världen Thailands "ansikte".

Mycket turister = mycket pengar = mycket publicitet.

Logiken säger att det är här man börjar.

 

Som sagt: Face & money. Med dessa två ord i bakhuvudet kan man se en sorts logik i mycket som händer i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle det vara med någon typ av amnesti för korrupta personer som vill gå över till "den ljusa sidan" utan att förlora anseende, hus, hem etc?

Tror att många tvingats in i korruptions kedjan av den anledningen att dom annars fått flytta på sig till förmån för någon mer "samarbetsvillig".

Ett korrupt arbetslag polismän skulle knappast acceptera en hederlig konstapel i laget. Skulle antagligen kännas obekvämt/otryggt.

Hur skall den hederliga polisen betala sina skulder, för skola för att få ett arbete.

Kommer inte att funka, hela samhället kommer att gå under, utan mutor så kan du ej betala dina överordnar, ej heller ditt hus, inte din bil.

Så dina övermodererad hamnar i samma sits

Ock hur går det för banker, finansierings institut.

 

Hur många miljoner mänskor pratar vi om ,hur många pengar rör det sig om  .

 

Min åsikt man löser inte detta på några år möjligt på en generation.

 

Men är det någon som tror att man kan lösa detta inom en snar framtid så har Thailand en djup ekonomisk framtid att gå till mötes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram imot upprensningen av r*vhålet Pattaya,där frodas verkligen polis korruptionen.

Ska bli väldigt intressant och se om man har stake att ta tag i alla oegentligheter som sker.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall den hederliga polisen betala sina skulder, för skola för att få ett arbete.

Kommer inte att funka, hela samhället kommer att gå under, utan mutor så kan du ej betala dina överordnar, ej heller ditt hus, inte din bil.

Så dina övermodererad hamnar i samma sits

Ock hur går det för banker, finansierings institut.

 

Hur många miljoner mänskor pratar vi om ,hur många pengar rör det sig om  .

 

Min åsikt man löser inte detta på några år möjligt på en generation.

 

Men är det någon som tror att man kan lösa detta inom en snar framtid så har Thailand en djup ekonomisk framtid att gå till mötes.

 

Cirkusen börjar då man får betala för att få jobbet.

Inte småbelopp heller.

 

Hur många kbaht var det föräldrar nyligen uppgav de hade betalat för att få in sina pojkar på polisskolan / akademin eller vad det heter.

Och som klagade högljudd och offentligt när de inte kom in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram imot upprensningen av r*vhålet Pattaya,där frodas verkligen polis korruptionen.

Ska bli väldigt intressant och se om man har stake att ta tag i alla oegentligheter som sker.

Hälsningar

Chan2014

 

Försiktig.

Pattaya är MPRs kungliga familj och lèse majéste lagar tillämpas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir intressant att se vad resultatet av dessa upprensningar blir och vad folk egentligen tycker om det. För många kanske det inte är odelat positivt. Hade de velat bo i ett "Singapore" skulle de nog flyttat till Singapore. Jag kanske behöver förtydliga att jag adresserar faranger i inlägget.

 

Men den som lever får se :thumbsup:

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Försiktig.

Pattaya är MPRs kungliga familj och lèse majéste lagar tillämpas.

Det är lugnt, tar mer än gärna en debatt,har tillräckligt med kött på benen för att gå i klinch.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt, tar mer än gärna en debatt,har tillräckligt med kött på benen för att gå i klinch.

Hälsningar

Chan2014

 

Synd att du inte verkar ha lika mycket mellan öronen bara <_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du inte verkar ha lika mycket mellan öronen bara <_<

Och?Är det inte bättre du kommer med något konstuktivt alt. tala om vad du för feeling om Pattaya så en trevlig Fredags debatt kan starta.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du inte verkar ha lika mycket mellan öronen bara <_<

Lite tidigt att vara otrevlig, eller har du fridag.

Då kan du väl städa istället för att vara otrevlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...