MPR Nyheter Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Tre motorcykeltaxiförare skadades när en utmattad busschaufför tappade kontrollen över sitt fordon och körde in i deras taxikö i Bangkok under söndag kväll. Chauffören för buss nr. 12 ska ha arbetat 51 timmar under de tre senaste dagarna. Han körde in i taxikön samt en butik vid en korsning i Din Daeng och kapade av benet på en av motorcykeltaxiförarna. Chauffören sade att han knappt sovit på tre dagar och att han arbetat 17 timmar om dagen. Det var under dagens fjärde vända som han somnade. Han testades för alkohol och droger men enligt polisen så hittades inga spår. Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2014/07/28/sleep-deprived-bus-driver-plows-motorcycle-taxi-stand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Hur kan någon tillåtas arbeta 51 timmar på några dagar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Hur kan någon tillåtas arbeta 51 timmar på några dagar? Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping. Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping. Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden. Skulle va intressant att kunna läsa ut innebörden i detta inlägg. - Vad är ADR last? - Vad är det för skyltar de vänder på och varför gör de det? - Sista meningen - Tillåtelse till vad, vända skyltar, eller? östra vänner??? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Skulle va intressant att kunna läsa ut innebörden i detta inlägg. - Vad är ADR last? - Vad är det för skyltar de vänder på och varför gör de det? - Sista meningen - Tillåtelse till vad, vända skyltar, eller? östra vänner??? ADR= falrligt gods (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) http://sv.wikipedia.org/wiki/ADR ADR måste enl lag vara skyltat med uppgift om vilka ämnen man transporterar För att få utföra ADR transporter måste man ha certifikat sk ADR utbildning och bilen ska vara utrustat med viss beredskap beroende vad man kör för nåt. Man ska ha dokumentation och säkerhets noteringar med i fraktsedeln, som man visar till räddningskåren vid olycka för att de ska handla rätt, alla ämnen reagerar lite olika vid olika blandingar, tex vet vi alla att man ska inte släka oljebrand (inte ens matolja) med vatten Chaffisar från öst saknar dessa kompetens, kör ofta olagliga bilar med olagliga körtider utan varken dygns eller veckovila. Sen kan man gå in på vilotider, huvudregeln är max 9 tim körning per dygn, minst 11 timmar vila i femdagar sen minst 36 timmars vila (nu är jag inte säker om veckovilan, kanske krävs det längre) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 ADR= falrligt gods (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) http://sv.wikipedia.org/wiki/ADR ADR måste enl lag vara skyltat med uppgift om vilka ämnen man transporterar För att få utföra ADR transporter måste man ha certifikat sk ADR utbildning och bilen ska vara utrustat med viss beredskap beroende vad man kör för nåt. Man ska ha dokumentation och säkerhets noteringar med i fraktsedeln, som man visar till räddningskåren vid olycka för att de ska handla rätt, alla ämnen reagerar lite olika vid olika blandingar, tex vet vi alla att man ska inte släka oljebrand (inte ens matolja) med vatten Chaffisar från öst saknar dessa kompetens, kör ofta olagliga bilar med olagliga körtider utan varken dygns eller veckovila. Sen kan man gå in på vilotider, huvudregeln är max 9 tim körning per dygn, minst 11 timmar vila i femdagar sen minst 36 timmars vila (nu är jag inte säker om veckovilan, kanske krävs det längre) Veckovila är 45 timmar kan reduceras till 24 timmar men det ska kompenseras inom 3, veckor, även nattvilan kan reduceras till 9 timmar 3, ggr per vecka ,man kan även förlänga körtiden till 10 timmar 2, ggr per vecka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping. Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden. Att inte ha några handelshinder, är väl överårdnat trafiksäkerheten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Veckovila är 45 timmar kan reduceras till 24 timmar men det ska kompenseras inom 3, veckor, även nattvilan kan reduceras till 9 timmar 3, ggr per vecka ,man kan även förlänga körtiden till 10 timmar 2, ggr per vecka Snurrigt! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Snurrigt! Enkelt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Snurrigt! Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag. Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen. Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens. Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk. Retroaktiva böter=sjukt. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag. Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen. Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens. Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk. Retroaktiva böter=sjukt. Och om sådana regler hade efterföljts i Bangkok så hade motorcyklisten kanske haft benet kvar. Det finns säkert nåt skäl till varför man inte skall köra buss hur länge som helst i sträck. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag. Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen. Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens. Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk. Retroaktiva böter=sjukt. Spelar det roll för de chaufförer som följer bestämmelserna? Retroaktiva böter - finns det annat att välja på? Betala in i förskott ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Och om sådana regler hade efterföljts i Bangkok så hade motorcyklisten kanske haft benet kvar. Det finns säkert nåt skäl till varför man inte skall köra buss hur länge som helst i sträck. Självklart finns dessa regler av en anledning och skall följas av den dom gäller för. Så är det nu tyvärr inte i Sverige som diskutionen halkade in på. Vilket ger en mkt snedvriden konkurensbild. Tyvärr kommer nog ingen ändring ske innan en allvarlig olycka händer. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Spelar det roll för de chaufförer som följer bestämmelserna? Retroaktiva böter - finns det annat att välja på? Betala in i förskott ? Nej inte alls. Men snart har vi anarki på dom svenska vägarna. Sen kan du fundera på om du tycker det är riktigt att en svensk chufför kan få böter i t.ex frankrike för att han körde för fort på väg till färjan i sverige 5 dagar tidigare. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.