Jump to content
IGNORERAD

Brandgata?


erkki

Recommended Posts

Tja,

Håller på att renovera ett hus i Jomtien, nu kom grannen och surrade om avstånd mellan husen.

Hon menar att jag ska köpa en brandförsäkring på hennes hus, eftersom jag bygger ett utekök mot min mur som angränsar mot hennes tomt.

Har aldrig hört talas om det, har ni det?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det finns nån lag som säger att en byggnad inte får vara närmare än 1 meter ifrån grannens tomtgräns.

 

Ska se om jag hittar nåt om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det finns nån lag som säger att en byggnad inte får vara närmare än 1 meter ifrån grannens tomtgräns.

 

Ska se om jag hittar nåt om det...

 

Lite olika i olika distrikt men det brukar röra sig om 1-1,5 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite olika i olika distrikt men det brukar röra sig om 1-1,5 meter.

 

Ja, det är tydligen lokala lagar som reglerar detta.

Men närmare än 1 meter är ett absolut nej.

 

Minst 2 meter på många håll om byggnaden har fönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är tydligen lokala lagar som reglerar detta.

Men närmare än 1 meter är ett absolut nej.

 

Minst 2 meter på många håll om byggnaden har fönster.

 

Korrekt, din byggnad kan faktiskt vara ut till muren om den inte har några fönster. Men det beror också på vilken del huset ligger i (zoning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har att göra med antalet våningar på huset också.

 

Så rätt svar i denna tråd blir: Kolla med lokal myndighet om vad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tack för svaren, många andra har byggt mot muren och ingen har fönster.

Jag kommer inte att ha fönster inte heller sidoväggar, det är en bakre vägg och förlängning av befintligt tak.

Jag får kolla upp det, skulle helst vilja ha ett papper att sticka i surkärringens mun...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tack för svaren, många andra har byggt mot muren och ingen har fönster.

Jag kommer inte att ha fönster inte heller sidoväggar, det är en bakre vägg och förlängning av befintligt tak.

Jag får kolla upp det, skulle helst vilja ha ett papper att sticka i surkärringens mun...

Puss

Erkki

 

 

Ett utekök är väl ingen byggnad. När vi köpte vårat hus fanns ett utekök byggt mot muren som vette mot en granne. Om det nu bara gäller ett kök, dvs bänkar med spis och skåp för husgeråd tvivlar jag starkt på att grannen kan klaga. Ett tak mot muren kan bli ett större problem eftersom det kommer bli ett himla liv om ditt regnvatten skulle rinna över till grannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ett utekök är väl ingen byggnad. När vi köpte vårat hus fanns ett utekök byggt mot muren som vette mot en granne. Om det nu bara gäller ett kök, dvs bänkar med spis och skåp för husgeråd tvivlar jag starkt på att grannen kan klaga. Ett tak mot muren kan bli ett större problem eftersom det kommer bli ett himla liv om ditt regnvatten skulle rinna över till grannen.

 

Vi kör på med både tak och kök mot grannen. Vem vill ha regnvatten på sin egen gård.

 

Reflekterade faktiskt över "våran" tillbyggnad nu när jag var nere senast.

Makalöst korkat och hänsynslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen bygde en uteplats hela vägen mot våran mur I somras så regnvattnet lär skvätta over.

på baksidan av huset har grannar förlängt sina tak jättefult till muren men de har åtminstone hängrännor.

Detta I Bangsare vid jomtien.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...