Jump to content
IGNORERAD

Språkvals- eller tangentbordsproblem


Moritz

Recommended Posts

Någon här som kan hjälpa med ett mystisk tangentbordsproblem?

Operativsystem Windows 8,0.

Dator köpt i Sverige med svensk Windows och Svenskt / skandinaviskt tangentbord

 

Fick (dricks-) vatten på tangentbordet (vilket det iofs ska tåla enligt spec).

På området kring Enter - alltså inte så långt från "ö" som nu krånglar.

 

Upptäckte nästa dag att för att skriva "ö" måste man nu hålla nere tangenten en stund

tills den börjar repetera och sedan ta bort överskjutande tecken.

Det kommer inget "ö" på första anslaget.

 

Det gäller fortfarande.

 

Trodde givetvis det hade med vattnet att göra men det tror jag inte längre

för det visade sig nu i dag, hemma, att det är samma problem med ett externt tangentbord.

(som inte varit i närheten av vatten)

 

När två tangentbord krånglar tycker jag det bör ha något att göra med drivrutinen.

eller sättet datorn avkodar tangentbordet.

 

Kom sedan att tänka på att jag vid samma tidpunkt behövde hjälp med att få datorn att

visa burmesiska tecken, och att han som "hjälpte" mig med det fann det nödvändigt att

först ställa om datorns språk till engelska och efter han hade gjort det,

gick det inte längre att skriva vare sig ö,ä eller å.

 

Vad som var värre var att det inte verkade gå att ställa tillbaka språket till svenska.

 

Det gick att ändra enligt WIndows-manualen (kontrollpanelen / språk) men ändringarna sparades inte.

Varje gång man gick in och kollade var det som förut: Engelska överst.

Sedan ev. svenska, men det gick inte att få Svenska som det enda eller det primära.

 

Kollade runt och fick reda på var språkvalet sparades i registret och efter att ha ställt in Svenska

som enda valet där, var ä, ö och å tillbaka.

Även efter omstart.

 

Och efter det trixet, gick och går det underligt nog att ändra språk på det vanliga sättet, alltså i kontrollpanelen / Språk.

 

Men ö krånglar fortfarande och det är ett bekymmer.

Bara ö -  inte de andra svenska bokstäverna.

 

Någon som har förslag som kan avhjälpa det?

 

tackar isf.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    13

  • Nemo

    6

  • Tallviking

    3

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du valt svenskt tangentbord?

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt svenskt tangentbord?

 

Ja.

Och ö, ä och å funkar.

 

Men ö bara om man väntar på att tangenten ska repetera.

Svårt att skjuta enkelskott så det blir oftast att ta bort de extra tecken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du återställa datorn till en återställningspunkt innan du fick problemen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Och ö, ä och å funkar.

Men ö bara om man väntar på att tangenten ska repetera.

Svårt att skjuta enkelskott så det blir oftast att ta bort de extra tecken.

Det är någon som bringar en budskap; Köp en Mac :) Ändrades av Seaserpent

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du återställa datorn till en återställningspunkt innan du fick problemen ?

 

Nej, jag har inga återställningspunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inga återställningspunkter.

 

Testa att avinstallera tangentbordet i Enhetshanteraren i kontrollpanelen under "system" och starta om datorn

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är någon som bringar en budskap; Köp en Mac :)

 

Om jag trodde att min nya laptop skulle bli bättre på att skriva  "ö" om jag köpte en annan hade jag redan gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det var en lustig variant av fel, påverkar bara en tangent.

 

Det kan vara nån myskovariant av hjälpmedel som har blivit aktiverat (men det låter otroligt konstigt att den skulle påverka bara en tangent).

 

Om det nu är så så syns det i hjälpmedel, eller dyker upp om du trycker 5ggr på shift (vet inte om det funkar på W8 men på min XP gör det att hjälpmedel kommer upp i alla fall).

 

Annars kan du väl dra hem språkpaketet och försöka installera om det, http://blogs.msdn.com/b/zxue/archive/2012/03/07/win8-howto-11-install-language-packs-for-multilingual-support.aspx

Hittade inte nåt nyare, men det finns säkert sidor som inte är från 2012. Resten som dök upp var för 8.1

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att avinstallera tangentbordet i Enhetshanteraren i kontrollpanelen under "system" och starta om datorn

 

Testade att avinstallera PS2-tangentbordet (då jag är osäker på vad de andra (HID-tangentborden) är.

Det kan ju iofs vara det externa (som dock inte är inkopplat här och nu)

 

Hjälpte inte.

"ö" funkar fortfarande bara om man håller nere knappen en stund och då kommer det en hel drös.

 

post-10507-0-96379800-1405020947.jpg

 

 

Ska testa att ta bort hela gruppen

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att avinstallera PS2-tangentbordet (då jag är osäker på vad de andra (HID-tangentborden) är.

Det kan ju iofs vara det externa (som dock inte är inkopplat här och nu)

 

Hjälpte inte.

"ö" funkar fortfarande bara om man håller nere knappen en stund och då kommer det en hel drös.

 

attachicon.gifkeyb1.jpg

 

 

Ska testa att ta bort hela gruppen

 

Ja. Ta bort alla så installeras det som behövs igen automatiskt när du startar om

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en lustig variant av fel, påverkar bara en tangent.

 

Det kan vara nån myskovariant av hjälpmedel som har blivit aktiverat (men det låter otroligt konstigt att den skulle påverka bara en tangent).

 

Om det nu är så så syns det i hjälpmedel, eller dyker upp om du trycker 5ggr på shift (vet inte om det funkar på W8 men på min XP gör det att hjälpmedel kommer upp i alla fall).

 

Annars kan du väl dra hem språkpaketet och försöka installera om det, http://blogs.msdn.com/b/zxue/archive/2012/03/07/win8-howto-11-install-language-packs-for-multilingual-support.aspx

Hittade inte nåt nyare, men det finns säkert sidor som inte är från 2012. Resten som dök upp var för 8.1

 

Ser ut att funka likadant i Windows 8, men nej "Tröga tangenter" var inte aktiverade.

Man borde kunna avaktivera "Trög användare" men hittar inte inställningen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vänd upp och ner på datorn och ruska om den ordentligt, kanske är nåt skit som kommit in under tangenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vänd upp och ner på datorn och ruska om den ordentligt, kanske är nåt skit som kommit in under tangenten.

Och även under det externa han testade med. Chansen för det är nog ytterst liten tyvärr.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Och även under det externa han testade med. Chansen för det är nog ytterst liten tyvärr.

 

Man kanske skulle läsa inläggen lite noggrannare ibland :whoco5: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vänd upp och ner på datorn och ruska om den ordentligt, kanske är nåt skit som kommit in under tangenten.

Fel av mig. :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en som hade samma problem men löste det i slutet på tråden, är iof windows 7.

 

Windows 7:
"Kontrollpanelen > Tid, Språk > Välj fliken "Tangentbord och Språk" > tryck på knappen "Byt tangentbord..." > Välj fliken "Avancerad... " > Klicka på knappen "Byt knapp-sekvens" > Ta "Not Assigned".

 

 

 

http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/datorer_it/mjukvara_operativsystem/o-ar-segare-an-alla-andra-tangenter/sida_1.php

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Känns väl lite overkill och vända upp och ner på datorn? ;)

 

så en laptop är ingen dator då menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

så en laptop är ingen dator då menar du?

Jo, jag såg ju det sen! Och därav så ändrade jag mitt svar. Jag läste lite för snabbt på TS inlägg.. där han skrev om externt tangentbord.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd upp och ner på datorn och ruska om den ordentligt, kanske är nåt skit som kommit in under tangenten.

 

Men problemet är samma på ett externt tangentbord.

 

Hittade lösningen / förklaringen  (av en slump)

 

Testade att installera ett språk till och då får man upp möjligheten att växla mellan de olika språken.

Under "Avancerade inställningar" kan man ställa in en tangentsekvens som snabbt byter mellan de tillgängliga språken.

 

Där stod det "Grav accent" vilket tydligen är något som finns på just knappen "ö"

Så vid tryck på knappen ö byts tangentbordslayout men håller man nere knappen kommer det en massa "ö"

Uppenbarligen även om man bara har ett tangentbordslayout installerat. (En bugg m.a.o)

 

Jag ändrade tangentkombinationen till "ej tilldelad" och nu funkar ö igen.

 

 

Edit

Ser att bananen kommit upp med det förslaget medan jag skrev

Fan att man ska behöva uppfinna hjulet två ggr.

 

Nu ska jag först ta bort det engelska tangentbordslayoutet

Sen ska jag lära mig att stava

 

Tack ändå för hjälpen alla.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man kanske skulle läsa inläggen lite noggrannare ibland :whoco5:

Jag lider av samma sjuka...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jo, jag såg ju det sen! Och därav så ändrade jag mitt svar. Jag läste lite för snabbt på TS inlägg.. där han skrev om externt tangentbord.

 

Ja även jag läste TS inlägg lite för snabbt och missade att han testat med ett externt tangentbord..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sammanträffande, du lyckades hitta felet av en slump ett par minuter efter att jag postat lösningen. :ahh:

Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ja även jag läste TS inlägg lite för snabbt och missade att han testat med ett externt tangentbord..

Även solen har sina fläckar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...