Jump to content
IGNORERAD

Gatuförsäljare ska bort från Bangkoks trottoarer innan slutet av månaden


MPR Nyheter

Recommended Posts

GlobalWalker

Haha...

Jag hittar alltid varor av högsta klass till mycket humana priser...

Krimskramset hoppar jag över.

Tycker dessutom att det är himla roligt och avkopplande att få uppleva vimlet, se, höra, lukta, pruta. Ibland kan det ta 2 dagar innan jag hittar rätt pris... De 2-3 dagarna i Bangkok sänker alltid min puls, aklimatiserar mig till min nya miljö. Får mig att känna harmoni.

Men jag bryr mig inte så mycket om de som inte kan förstå så banala ting...

Sen har jag ju andra lustar som också blir tillfredställda i Bangkok, maten! Bara det att totalt ändra sin diet är också en fantastisk upplevelse. Alltid när jag landar i Thailand så blir det till att äta hos street vendors. Jag byter totalt ut mina svenska matvanor... Inte kaffe o fralla på morgonen inte, nä det blit rissoppa med ägg och nudlar till frukost, sen äter jag nästan bara Thai food. Och mår himla bra av det, brukar tappa några kilo på bara en månad och mår mycket bättre av den dieten..

Men det är inte alla förunnat att förstå alla andra...

Om jag landar på Sukhomwit och där inte finns gatuförsäljare så blir det tunnelbanan till Hua lumpong och tåget mot  Nakhon Si Thammarat och bussen till Khanom...

 

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • Surin P3

    16

  • janne_h

    14

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Haha...

Jag hittar alltid varor av högsta klass till mycket humana priser...

Krimskramset hoppar jag över.

Tycker dessutom att det är himla roligt och avkopplande att få uppleva vimlet, se, höra, lukta, pruta. Ibland kan det ta 2 dagar innan jag hittar rätt pris... De 2-3 dagarna i Bangkok sänker alltid min puls, aklimatiserar mig till min nya miljö. Får mig att känna harmoni.

Men jag bryr mig inte så mycket om de som inte kan förstå så banala ting...

Sen har jag ju andra lustar som också blir tillfredställda i Bangkok, maten! Bara det att totalt ändra sin diet är också en fantastisk upplevelse. Alltid när jag landar i Thailand så blir det till att äta hos street vendors. Jag byter totalt ut mina svenska matvanor... Inte kaffe o fralla på morgonen inte, nä det blit rissoppa med ägg och nudlar till frukost, sen äter jag nästan bara Thai food. Och mår himla bra av det, brukar tappa några kilo på bara en månad och mår mycket bättre av den dieten..

Men det är inte alla förunnat att förstå alla andra...

Om jag landar på Sukhomwit och där inte finns gatuförsäljare så blir det tunnelbanan till Hua lumpong och tåget mot  Nakhon Si Thammarat och bussen till Khanom...

 

 

Vagnmat är det bästa i BKK.

Men tonvis med skräp där de flesta stånd säljer samma saker är föga intressant.

 

Så hoppar man över krimskramset så får man hoppa över 99% av alla "butiker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt.

Jag åker alltid till Thailand med nästan tom tesväska...

efter 2-3 dagar i Bangkok så brukar den vara 3/4 full med nya kalsonger, strumpor, byxor, tröjor, skjortor, skor och diverse elektriska prylar som lödkolv, multiverktyg, rövsprutmoj till toaletten eller annat smått o gott...

Sukhomwit, Chatochack och några till, är ju julafton för en sån som jag...

Sen åker jag ut på landet och chillar...

Khanom ((Nakhon Si Thammarat) bra och billiga underkläder, borstar av alla di slag, bra och billiga ukulele,

Chiang Mai, billiga skor...

Efter någon månad så är väskan full, och jag nöjd... ;-) ...

 

Såvitt jag förstår, så skall de få fortsätta att sälja sitt krimkrams, men på nya anvisade platser - så du kan nog fortsätta att fylla din väska i Bkk.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller dom nya reglerna matvagnarna också?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Thailand erbjuder som alternativ till socialbidrag är att man inte lägger sig i så mycket hur folk får inkomster i dom lägre nivåerna. Typ försäljning av krims krams samt mat på gatorna.

Tycker vi i Sverige också borde lossa lite på reglerna för att folk ska få nåt att kunna pyssla med utan att vara raketforskare.

Att ta bort arbetstillfällen är jag tveksam till.

Vad ska dessa människor göra istället?

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Bättre dom sanerar halva Afrika som är där och sysslar med dumheter så kanske sukhumvit blir trevligt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Thailand erbjuder som alternativ till socialbidrag är att man inte lägger sig i så mycket hur folk får inkomster i dom lägre nivåerna. Typ försäljning av krims krams samt mat på gatorna.

Tycker vi i Sverige också borde lossa lite på reglerna för att folk ska få nåt att kunna pyssla med utan att vara raketforskare.

Att ta bort arbetstillfällen är jag tveksam till.

Vad ska dessa människor göra istället?

Stå och sälja på anvisade platser.

Så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då jag trivs jättebra med mitt boende, men inte i turistgetton just bla ang den i topic nämnda anledningen anledningen...

Sen det med att sälja krimskrams till turister, är det kultur för dig, så förstår jag din poäng. Men för mig är kultur lite andra saker som kanske är svårt för dig att begripa.

Nu är ju inte den största delen av de som blockerar trottoarerna där för turisterna. Om du kommer bort från låga sukhumvit så ser det likadant ut men då är försäljningen riktad mot thailändare.

Tycker du även dessa ska flytta på sig och försöka hitta ett nytt kundunderlag på ett annat ställe? Är nog inte så lätt om man stått i samma gathörn i 20 år.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut största hindret på trottoarerna är permanenta verksamheter som illegalt och med mutor "expanderar" sin verksamhet i riktning mot gatan.

 

De ambulanta gatuförsäljare som säljer sitt krimskrams måste i regel betala till dessa näringsidkarna.

 

Polisens åtgärder tycks enbart vara inriktade mot en mindre och relativ oskyldig del av problemet.

 

Som alltid i Thailand görs det i princip ingenting om det inte kan bidra till att öka mellanhändernas (permanenta näringsidkare/tjänstemän/polisen) bidragskonto på det ena eller andra sättet.

 

Alltså, vänta er ingen större förändring i gatubilden i framtiden utan se det enbart som en förevändning att lägga i en ny växel i Thailands nationalsport: korruption.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå och sälja på anvisade platser.

Så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Och var blir anvisade platser? Långt från centrum? På stora fria ytor där dom måste betala allt mellan 100-2000 Baht till

markägaren,per dag för att få stå på max 10 m2? Håller med dom som tycker detta är charmen med Bangkok. Det är ju bara att kolla

på tv när det visas resereportage från Thailand. Kontentan är ju att det är detta som är den stora charmen med Bangkok.

Äta överallt,shoppa,lyckas pruta så att både köpare och säljare är nöjda.

Har aldrig sett ett resereportage från Bangkok utan att dom har visat hur knökat och trångt det är att ta sig fram.

Och då menar jag inte i negativ bemärkelse.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Gen Maj Pong kommer dessa försäljare att behövas inom glassutdelningen.

- Det går åt en väldans massa glass just nu, säger Gen Maj Pong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut största hindret på trottoarerna är permanenta verksamheter som illegalt och med mutor "expanderar" sin verksamhet i riktning mot gatan.

De ambulanta gatuförsäljare som säljer sitt krimskrams måste i regel betala till dessa näringsidkarna.

Polisens åtgärder tycks enbart vara inriktade mot en mindre och relativ oskyldig del av problemet.

Som alltid i Thailand görs det i princip ingenting om det inte kan bidra till att öka mellanhändernas (permanenta näringsidkare/tjänstemän/polisen) bidragskonto på det ena eller andra sättet.

Alltså, vänta er ingen större förändring i gatubilden i framtiden utan se det enbart som en förevändning att lägga i en ny växel i Thailands nationalsport: korruption.

//Singha711

Även om intention var den omvända så tror jag du får rätt i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Gen Maj Pong kommer dessa försäljare att behövas inom glassutdelningen.

- Det går åt en väldans massa glass just nu, säger Gen Maj Pong.

 

Nu har skivan hakat upp sig totalt. Är det tredje "glassinlägget" bara i denna tråd? Djävligt tjatigt i alla fall.

 

 

När det gäller gatuförsäljningen tror jag nog att mycket blir kvar. Där det finns plats. Men i stället för att betala hyra i form av beskyddaravgift till en genomkorrupt poliskår för att de inte ska göra sitt jobb och jaga bort dem kommer verksamheten i stället att bli laglig och hyrespengarna istället att hamna hos kommunen. (Där förhoppningsvis inte allt går till korruption)

 

Har svårt att se något negativt med det. Tvärtom tycker jag att verkar bra. Om de nu lyckas genomföra det. Polisen börjar nog bli lite griniga när de bli av med ännu fler av sina lönsamma extrainkomster. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå och sälja på anvisade platser.

Så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

 

 

Dom som säljer vill väl stå och sälja där folk rör sig.

Annars har dom kunnat kört allt ut i skogen så får folk åka dit om dom ska ha något.

 

Bra lösning enligt dig!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alla vill väl vara där folk är säljer bäst på detta sätt, skulle jag göra om jag var en av dom med.

Ännu en spik i kistan för dom som har det sämst i Thailand.

Står väl inte på fören hälsovårds myndigheterna sätter stop för ej riktiga matställen.

Det går utför Thailand i mina ögon

MvhDolle

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu har skivan hakat upp sig totalt. Är det tredje "glassinlägget" bara i denna tråd? Djävligt tjatigt i alla fall.

 

 

När det gäller gatuförsäljningen tror jag nog att mycket blir kvar. Där det finns plats. Men i stället för att betala hyra i form av beskyddaravgift till en genomkorrupt poliskår för att de inte ska göra sitt jobb och jaga bort dem kommer verksamheten i stället att bli laglig och hyrespengarna istället att hamna hos kommunen. (Där förhoppningsvis inte allt går till korruption)

 

Har svårt att se något negativt med det. Tvärtom tycker jag att verkar bra. Om de nu lyckas genomföra det. Polisen börjar nog bli lite griniga när de bli av med ännu fler av sina lönsamma extrainkomster.

 

Gen Maj Pong förtydligar att glassen inte kommer att delas ut till griniga faranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som Thailand erbjuder som alternativ till socialbidrag är att man inte lägger sig i så mycket hur folk får inkomster i dom lägre nivåerna. Typ försäljning av krims krams samt mat på gatorna.

Tycker vi i Sverige också borde lossa lite på reglerna för att folk ska få nåt att kunna pyssla med utan att vara raketforskare.

Att ta bort arbetstillfällen är jag tveksam till.

Vad ska dessa människor göra istället?

Så du ser en vision där tiggarna utanför matbutikerna i Sverige skall starta påträngande verksamhet med bling blong försäljning så man inte kan ta sig in till sin matbutik i framtiden... Nja jag vet inte du om det vore så mysigt, arbetstillfällen kan skapas direkt annars... De kan börja att städa efter avhysta tiggare i deras slumläger, så slipper vi Svenska städa efter dem. Ett alternativ är att de ger sig av hemåt och bygger upp sig eget land så de får en egen fungerande välfärd så de slipper snylta på det vi byggt upp, bra va.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag,men de kunde väl få med sig de vita jävla blomlådorna som står på trottoaren på soi 11 tex...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har skivan hakat upp sig totalt. Är det tredje "glassinlägget" bara i denna tråd? Djävligt tjatigt i alla fall.

 

 

När det gäller gatuförsäljningen tror jag nog att mycket blir kvar. Där det finns plats. Men i stället för att betala hyra i form av beskyddaravgift till en genomkorrupt poliskår för att de inte ska göra sitt jobb och jaga bort dem kommer verksamheten i stället att bli laglig och hyrespengarna istället att hamna hos kommunen. (Där förhoppningsvis inte allt går till korruption)

 

Har svårt att se något negativt med det. Tvärtom tycker jag att verkar bra. Om de nu lyckas genomföra det. Polisen börjar nog bli lite griniga när de bli av med ännu fler av sina lönsamma extrainkomster. 

 

Gatuförsäljningen är t.o.m. i bokstavlig betydelse en marknad där enbart marknadskrafterna styr i slutändan.

 

Vad betyder detta i praktiken?

 

Ja, att enbart mottagarkonton byter namn. Och tror mig, det är inte mycket som talar för att kommunernas tillståndskommittér återför så värst mycket till den gemensamma kassakistan nu när det har öppnats nya "säkra" och väl skyddade (=dolda) inkomstkällor som en skänk från ovan.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas även utveckling det krävs reglering och förändring för att ett land skall

 

ta sej framåt. Ibland även åtgärder som kortsiktigt kan vara negativa.

 

Men klart är att för snåljåpar som vill  handla billiga kalsonger på gatan kommer det att

 

bli dyrare, men för landet troligen bättre i längden.

 

Ingen vet vad framtiden kommer att visa, det är bara att tålmodigt avvakta så får vi svar

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711, on 06 Jul 2014 - 19:25, said:

Gatuförsäljningen är t.o.m. i bokstavlig betydelse en marknad där enbart marknadskrafterna styr i slutändan.

 

Vad betyder detta i praktiken?

 

Ja, att enbart mottagarkonton byter namn. Och tror mig, det är inte mycket som talar för att kommunernas tillståndskommittér återför så värst mycket till den gemensamma kassakistan nu när det har öppnats nya "säkra" och väl skyddade (=dolda) inkomstkällor som en skänk från ovan.

 

//Singha711

 

Alltså är det bättre att nuvarande genomkorrupta system där polisen tar alla pengarna och garanterat inga pengar kommer stat/kommun till del än ett system där pengar i alla fall till större (eller i sämsta fall mindre del) hamnar rätt. En något besynnerlig logik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har skivan hakat upp sig totalt. Är det tredje "glassinlägget" bara i denna tråd? Djävligt tjatigt i alla fall.

När det gäller gatuförsäljningen tror jag nog att mycket blir kvar. Där det finns plats. Men i stället för att betala hyra i form av beskyddaravgift till en genomkorrupt poliskår för att de inte ska göra sitt jobb och jaga bort dem kommer verksamheten i stället att bli laglig och hyrespengarna istället att hamna hos kommunen. (Där förhoppningsvis inte allt går till korruption)

Har svårt att se något negativt med det. Tvärtom tycker jag att verkar bra. Om de nu lyckas genomföra det. Polisen börjar nog bli lite griniga när de bli av med ännu fler av sina lönsamma extrainkomster.

Kan ju vara läge att minska poliskårens storlek så blir ju färre personer griniga.

Dom gröna är inte rädda för att ta fajten med dom bruna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas de tar en sväng och städar upp längsmed Ramkhamhaeng. På vissa platser är det så jävla mycket försäljare på trottoaren att det inte går att mötas två personer. Istället så blir det folksamlingar i de fåtal små fickor där det inte står några försäljare där man får vänta tills det inte kommer någon mötande. Resultatet blir att det ibland tar fem minuter att ta sig 100 meter om man inte vill gå på bilvägen och riskera att få en buss i häcken. Ett I-landsproblem kan tyckas, men irriterande lik förbannat. 

 

Charm i all ära, men trottoarer som bara är ett par meter breda tycker jag försäljarna kan hålla sig borta ifrån. Bättre då att ha specifika marknadsplatser eller dedikerade soier där de kan hålla till och dit folk kan gå när de vill ha nått. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut största hindret på trottoarerna är permanenta verksamheter som illegalt och med mutor "expanderar" sin verksamhet i riktning mot gatan.

 

De ambulanta gatuförsäljare som säljer sitt krimskrams måste i regel betala till dessa näringsidkarna.

 

Polisens åtgärder tycks enbart vara inriktade mot en mindre och relativ oskyldig del av problemet.

 

Som alltid i Thailand görs det i princip ingenting om det inte kan bidra till att öka mellanhändernas (permanenta näringsidkare/tjänstemän/polisen) bidragskonto på det ena eller andra sättet.

 

Alltså, vänta er ingen större förändring i gatubilden i framtiden utan se det enbart som en förevändning att lägga i en ny växel i Thailands nationalsport: korruption.

 

//Singha711

 

Jo så var det tills juntan tog över, men det kommer garanterat att bli förändringar som kommer att ske ganska snabbt gämfört med förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det kallas även utveckling det krävs reglering och förändring för att ett land skall

ta sej framåt. Ibland även åtgärder som kortsiktigt kan vara negativa.

Men klart är att för snåljåpar som vill handla billiga kalsonger på gatan kommer det att

bli dyrare, men för landet troligen bättre i längden.

Ingen vet vad framtiden kommer att visa, det är bara att tålmodigt avvakta så får vi svar

Haha... Ja, jävla!
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...