Jump to content
IGNORERAD

Gatuförsäljare ska bort från Bangkoks trottoarer innan slutet av månaden


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Bangkoks Storstadsadministration(BMA) kommer börja omorganisera gatuförsäljare i mitten av denna månad och processen bör vara klar till slutet av månaden, detta uppger Wichai Sangprapai - generalmajor inom polisen och rådgivare till BMA - under lördagen.

Wichai sade att stadstjänstemän kommer förklara situationen för gatuförsäljarna, eftersom de ofta har sålt sina varor på trottoarerna i åratal och tror att de har rätt att göra det. Han sade att tjänstemän kommer hjälpa försäljarna att hitta nya platser att sälja på.

Gatuförsäljarna har till slutet av denna månad att justera sig efter reglerna, och efter det så kommer polisen arrestera de som blockerar trottoarer.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/BMA-to-begin-reorganising-street-vendors-this-mont-30237842.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Nationmultimediacom-Breakingnews+%28NationMultimedia.com+-+Breakingnews%29

 

post-8073-0-04038800-1404621159.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    21

  • Surin P3

    16

  • janne_h

    14

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gen Maj Pong meddelar att gatuförsäljarna som kompensation kommer att få en glass vardera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där försvinner en del av Thailands charm tyvärr..

 

Både på gott och ont.

 

För min egen del, så är det mest gott att slippa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Både på gott och ont.

 

För min egen del, så är det mest gott att slippa dem.

Ser bara 3 onda.. Rullator,bråttom,taskiga nerver bland folk trängsel..:) Fast finns ju fler helt klart men då ska man hålla sig till

esplanaden kanske. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ser bara 3 onda.. Rullator,bråttom,taskiga nerver bland folk trängsel.. :) Fast finns ju fler helt klart men då ska man hålla sig till

esplanaden kanske. :thumbsup:

 

Charmen med att trängas är väl kul i en kvart.

Sedan blir det mest irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Charmen med att trängas är väl kul i en kvart.

Sedan blir det mest irriterande.

Ja då är nog Rinkeby torg att föredra,lite mer plats..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det positiva med rena trottoarer skulle ju vara att de faktiskt kan användas för det de är till för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det positiva med rena trottoarer skulle ju vara att de faktiskt kan användas för det de är till för.

Stressa omkring som i Sverige och da helst i Stockholm i rusningstid?

Tycker det ar OK med en viss sanering, men att ta bort det helt ut gor staden till, ja just det, bara en stad utan charm, det ska vara en marknadsplats for allt o alla, det ar just vad Bangkok ar i dag, du hittar 1000 skrapsaker och 1 parla, da ar dagen raddad! Da lever Bangkok upp till sitt rykte!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

En stilla undran..Undrar om 70% av säljarna blir happy av detta också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Stressa omkring som i Sverige och da helst i Stockholm i rusningstid?

Tycker det ar OK med en viss sanering, men att ta bort det helt ut gor staden till, ja just det, bara en stad utan charm, det ska vara en marknadsplats for allt o alla, det ar just vad Bangkok ar i dag, du hittar 1000 skrapsaker och 1 parla, da ar dagen raddad! Da lever Bangkok upp till sitt rykte!

 

Ja, vissa tycker att det har sin charm, helt klart.

För mig så är dessa försäljare bara i vägen. Har aldrig köpt något ifrån dessa försäljare.

 

Tycker det finns en hel del annat i Bangkok än gatuförsäljare som gör staden fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det positiva med rena trottoarer skulle ju vara att de faktiskt kan användas för det de är till för.

 

Nu finns det ju områden avsedda för gatuhandel, exempelvis patpong på kvällarna och de nedre området längs med sukhumvit.Går man där på förmiddagarna exempelvis så ser man markeringarna på trottoaren. Dessa områden blir kvar men kommer hädanefter att vara tvungna att hålla sig inom det angivna området.

 

De som kommer att få det svårare är de här ambulerande barerna som exempelvis belamrar soi 11 på kvällar och nätter. Dels konkurrerar de med de etablerade och lagliga barerna längs med gatan på ett olagligt vis och dels så hindrar de ju trafiken något enormt.

 

Får se sedan i oktober om mitt favorit late night spot på hörnet av soi 15 0ch sukhumvit är kvar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att charmen i Bangkok med dessa gatuförsäljare är det bästa.

Man köper mat skor kalsonger strumpor till ett riktigt bra pris.

När jag var i Kuala Lumpor, fanns inget av charm i denna stad, bara tråkigt o trist i mina ögon..

post-5021-0-72828200-1404630633.jpg

 

                   post-5021-0-64950200-1404630640.jpg

   FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Sånt här tycker jag är största problemet.

Man tvingas gå ut i trafiken för att komma förbi.

 

Annars tycker jag försäljningen kan vara rätt kul att kolla på.

Ibland hittar man ju något att köpa.

 

post-6510-0-40469900-1404630022_thumb.jp

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Trottoarer är till för att gå på, marknader för att handla på, så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Trottoarer är till för att gå på, marknader för att handla på, så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Fel land och kultur för dig kanske.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom glittermaffian gillar att ta tag i problem i Bangkok, kanske ställa ut beväpnade beväringar o stoppa dom kör moppe på trottoaren.

För min del känns det som ett större problem i Staden..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Många som har etablerat sig kommer nog inte få det lätt med försörjningen och att starta på nytt ställe kan ta flera år

innan det går ihop. Mkt skit blir det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny junta med nya kompisar.

Nya händer räcks fram.

När mutorna (möjligen lite justerade uppåt)

åter hamnar i de "rätta" fickorna blir allt som förut.

Fast nu heter det kanske skydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel land och kultur för dig kanske.. :crazy:

 

Nej då jag trivs jättebra med mitt boende, men inte i turistgetton just bla ang den i topic nämnda anledningen anledningen...

 

Sen det med att sälja krimskrams till turister, är det kultur för dig, så förstår jag din poäng. Men för mig är kultur lite andra saker som kanske är svårt för dig att begripa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Nej då jag trivs jättebra med mitt boende, men inte i turistgetton just bla ang den i topic nämnda anledningen anledningen...

 

Sen det med att sälja krimskrams till turister, är det kultur för dig, så förstår jag din poäng. Men för mig är kultur lite andra saker som kanske är svårt för dig att begripa.

Kultur verkar vara ett för vitt begrepp för dig att förstå tror jag..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

Tråkigt.
Jag åker alltid till Thailand med nästan tom tesväska...
efter 2-3 dagar i Bangkok så brukar den vara 3/4 full med nya kalsonger, strumpor, byxor, tröjor, skjortor, skor och diverse elektriska prylar som lödkolv, multiverktyg, rövsprutmoj till toaletten eller annat smått o gott...
Sukhomwit, Chatochack och några till, är ju julafton för en sån som jag...
Sen åker jag ut på landet och chillar...
Khanom ((Nakhon Si Thammarat) bra och billiga underkläder, borstar av alla di slag, bra och billiga ukulele,
Chiang Mai, billiga skor...
Efter någon månad så är väskan full, och jag nöjd... ;-) ...

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ni inte behöver oroa er, det finns krimskrams och kommer att finnas krimskrams att köpa på platser för det avsett, marknader på svenska.

Och de bortjagade krimskramsförsäljarna är ju lovade platser för försäljning av sina varor.

Så jag förstår inte problemet?

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tråkigt.

Jag åker alltid till Thailand med nästan tom tesväska...

efter 2-3 dagar i Bangkok så brukar den vara 3/4 full med nya kalsonger, strumpor, byxor, tröjor, skjortor, skor och diverse elektriska prylar som lödkolv, multiverktyg, rövsprutmoj till toaletten eller annat smått o gott...

Sukhomwit, Chatochack och några till, är ju julafton för en sån som jag...

Sen åker jag ut på landet och chillar...

Khanom ((Nakhon Si Thammarat) bra och billiga underkläder, borstar av alla di slag, bra och billiga ukulele,

Chiang Mai, billiga skor...

Efter någon månad så är väskan full, och jag nöjd... ;-) ...

 

Ja, alla är vi olika.

Tycker att det oftast är kvinnor som gillar att stå i trängseln och glo på värdelöst skräp.

Ser mest ut som någonting som bör förpassas till närmaste återvinningscentral eller värmeverk.

 

Tog mig en tur till MBK.

Det var lite blandat där, men några vettiga butiker fanns det. Att sedan MBK var smockfullt av tusentals "stånd" som såg ut som zigenarloppis på hög nivå, gjorde att jag fort drog mig till Central World.

 

Ska jag köpa något som jag behöver så föredrar jag att gå till en butik som säljer det jag behöver.

Min fru, mina systrar, min mor och övriga kvinnor verkar gå runt bland en massa stånd och leta efter något som är billigt.

Vad man köper verkar dock inte vara så noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Gen Maj Pong behövs ytorna för glassutdelningen.

- Det ju blir extra mycket glass i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...