Jump to content
IGNORERAD

Ettårigt visum till Thailand


Plan

Recommended Posts

Och hur skall dom kunna kolla det? Jag som pluggade på distans tex skulle dom ju kunna misstänka för att arbeta på distans åxå i så fall.

Det kan dom inte, i alla fall inte om du arbetar ensam, har du daremot anstallda blir det en annan sak!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    5

  • kitungmakmak

    5

  • hakancnx

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

kitungmakmak

Det kan dom inte, i alla fall inte om du arbetar ensam, har du daremot anstallda blir det en annan sak!

 

Ok, ja då fattar jag bättre.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, vad kan ett sådant kosta, med skola och allt (inte mat, hyra, resor utan visum, skola osv) per år?

Koh lanta skola som csn stödjer kolla här                                                              http://www.thai-language-courses.com/koh-lanta.html

   Vanlig skola med ED visa Pattaya se här                                                            http://www.plcpattaya.com/index.php/english-language

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett non-immigrant O-A Long Stay Visa i mitt pass med Multiply Entry.

På detta står det inget sista datum. Det finns dock ett Enter Before datum som är viktigt att ha koll på. Jag kan alltså förnya det varje år i Thailand utan problem förutsatt att du har en godkänd finansiell situation. Under tiden måste jag naturligtvis besöka Immigration var tredje månad (90 dgr)  - en procedur som tar en kvart och kostar ingenting.

Viktigt att komma ihåg är dock om man åker hem till Sverige efter exv. 5-6 månader, att man återvänder innan Enter Before datumet går ut så att man hinner förnya visat i Thailand annars åker du på att göra hela proceduren på nytt i Sverige - betydligt krångligare än att fixa det i Thailand.  

 

/Ching Chang

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att komma ihåg är dock om man åker hem till Sverige efter exv. 5-6 månader, att man återvänder innan Enter Before datumet går ut så att man hinner förnya visat i Thailand annars åker du på att göra hela proceduren på nytt i Sverige - betydligt krångligare än att fixa det i Thailand.

/Ching Chang

När du kommer tillbaka på ett giltigt Non Immigrant OA så får du ett uppehållstillstånd som gäller i 12 månader. När 11 av dessa gått så måste man ansöka om nytt 12 månaders uppehållstillstånd, sk "extension of stay". Man får alltså inget nytt Visa.

Under tiden man är på uppehållstillstånd måste man också ansöka om sk "entry permit" om man ämnar lämna landet och vill komma tillbaka.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

När du kommer tillbaka på ett giltigt Non Immigrant OA så får du ett uppehållstillstånd som gäller i 12 månader. När 11 av dessa gått så måste man ansöka om nytt 12 månaders uppehållstillstånd, sk "extension of stay". Man får alltså inget nytt Visa.

Under tiden man är på uppehållstillstånd måste man också ansöka om sk "entry permit" om man ämnar lämna landet och vill komma tillbaka.

Ok. Ett "extension of stay" istället för visa - det kan stämma (har inte kommit så långt än).

Men att ansöka om "entry permit" när jag har ett "mutiple entry" visa har jag inte hört talas om och har heller inget sådant.

Är hemma i Sverige nu och åker tillbaks 1 okt. på mitt nuvarande 1-årsvisa som går ut den 13 okt så det blir spännande att se vad som händer i passkontrollen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur skall dom kunna kolla det? Jag som pluggade på distans tex skulle dom ju kunna misstänka för att arbeta på distans åxå i så fall.

 

Exempelvis genom att någon tipsar Immi om att du arbetar utan WP.     :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

15 månader kan du väl stanna i Thailand om du gör ett visarun dag 365 på ditt 1-års visum.

Om du är gift tror jag att du kan få 1-års visum som söks i Thailand men jag tror att du måste ha ett 1-års o-visum när du kommer in i landet och som har sökts i Sverige, sedan behövs väl personbevis, vigselbevis och inkomstuppgifter översatta till Thai, ska själv söka ett sådant 1-års visa i höst.

 

Det räcker med ett vanligt Non-o (3-månaders visa) som man kan ansöka om i vilket land som helst. Sedan ansöker man om en förlängning av uppehållstillstånd (1- år) med anledning av gift med thailändska hos det lokala Immigrationskontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...