Jump to content
IGNORERAD

Ettårigt visum till Thailand


Plan

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet något vettigt om visum (ej pensionär).

 

Jag har tänkt att söka ettårsvisum såsom vi gjorde när vi vara i Thailand på föräldraledighet för några år sedan.

Då var jag tvungen att lämna landet tredje månad. Går det att anmäla sig på något migration office eller är det fortfarande ut och in i landet som gäller? Vad händer efter om man vill stanna längre efter ett år?

 

Mvh

Plan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    5

  • kitungmakmak

    5

  • hakancnx

    2

  • Khemmarat

    2

Mest aktiva i denna tråd

stefan5300

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet något vettigt om visum (ej pensionär).

 

Jag har tänkt att söka ettårsvisum såsom vi gjorde när vi vara i Thailand på föräldraledighet för några år sedan.

Då var jag tvungen att lämna landet tredje månad. Går det att anmäla sig på något migration office eller är det fortfarande ut och in i landet som gäller? Vad händer efter om man vill stanna längre efter ett år?

 

Mvh

Plan

15 månader kan du väl stanna i Thailand om du gör ett visarun dag 365 på ditt 1-års visum.

Om du är gift tror jag att du kan få 1-års visum som söks i Thailand men jag tror att du måste ha ett 1-års o-visum när du kommer in i landet och som har sökts i Sverige, sedan behövs väl personbevis, vigselbevis och inkomstuppgifter översatta till Thai, ska själv söka ett sådant 1-års visa i höst.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Och 800000 baht som ogift på ett Thailändskt bankonto

Eller som gift 400000 Eller att det kommer in 65000 baht i månaden

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Vill man besöka Thailand ofta eller en längre tid,

då gäller det att man har pengar.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vill man besöka Thailand ofta eller en längre tid,

då gäller det att man har pengar.

U-C

Helt korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Plan,

 

Det beror på om du fyllt 50 eller ej. Tittade i din profil, ålder saknas.  

 

Om du fyllt 50 är mitt förslag O-A Long Stay. Sökes på Thai ambassaden i Stockholm. Kostar 1.300 kr.

En del papper, många kopior, behövs. 14.500 kr/mån plus 175.000 kr på banken.

Det som ivarjefall för mig var lite knepigt att få var läkarintyg på att man inte har: Lepra, TBC, Elefantfot, är drogberoende eller har syfilis i 3:e stadiet. Efter att insett att det blev väldigt omständigt via Landstinget (skulle vara lungröntgen mm) så hittade jag en läkare i Stockholm som nischat sig på dessa intyg. 20 minuter och 800 kr så hade jag intyget. 

 

Detta visum gäller för inresor under ett år, vid ankomst stämplas ett års uppehållstillstånd in i passet. Reser man sedan ut ur Thailand får man ett års uppehållstillstånd när man återkommer.

Detta gäller under visumets giltighet. Alltså kan man max stanna i två år. Därefter får man ansöka om förlängt uppehållstillstånd.

 

Fördel är att man "bara" behöver göra 90-dagars rapportering till Immigration (besök (enkelt) eller via post). Alltså inga "visaruns" var tredje månad.

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63   

 

Både det så kallade Pensionärsvisa och Anhörigvisa kostar 1.300 kr, ger uppehållstillstånd 3 månader vid varje inresa under ett år. Alltså måste man göra "visaruns".

Man kan alltså få stanna max 15 månader i Thailand innan man måste ansöka om förlängning av uppehållstillstånd.

Dock krävs inget läkarintyg som vid O-A Long stay.

 

Pensionärsvisa kräver minst 50 år gammal, 14.500 kr/mån plus 44.500 kr på banken.

 

Anhörigvisa kräver gift med thai eller ha thailändskt barn. 

 

Summerar man kostnad för 4 st "visaruns" samt max 15 månader innan förlängning blir det troligtvis dyrare än O-A Long Stay. 

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/49

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Detta visum gäller för inresor under ett år, vid ankomst stämplas ett års uppehållstillstånd in i passet. Reser man sedan ut ur Thailand får man ett års uppehållstillstånd när man återkommer.

Detta gäller under visumets giltighet. Alltså kan man max stanna i två år. Därefter får man ansöka om förlängt uppehållstillstånd."

Hej Sarne

På sjäva visumstämpeln står ju ett datum som visar hur länge det gäller.

Måste man inte göra en sk "extension" av detta innan det gått ut, även om man har ett uppehållstillstånd som varar längre?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionärsvisa kräver minst 50 år gammal, 14.500 kr/mån plus 44.500 kr på banken

 

14.500kr/mån eller kr 44.500 på bank skall det vara

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

"Detta visum gäller för inresor under ett år, vid ankomst stämplas ett års uppehållstillstånd in i passet. Reser man sedan ut ur Thailand får man ett års uppehållstillstånd när man återkommer.

Detta gäller under visumets giltighet. Alltså kan man max stanna i två år. Därefter får man ansöka om förlängt uppehållstillstånd."

Hej Sarne

På sjäva visumstämpeln står ju ett datum som visar hur länge det gäller.

Måste man inte göra en sk "extension" av detta innan det gått ut, även om man har ett uppehållstillstånd som varar längre?

Datumet på visumet talar om hur länge det gäller. Med ett giltigt visum får man ett uppehållstillstånd instämplat i passet. När visumets datum gått ut så stannar man så länge uppehållstillståndet tillåter. Strax innan detta går ut ansöker man om förlängt uppehållstillstånd. 

 

Ofta används ordet visa/visum fel, ett visum ger dig rättighet att på plats ansöka/få uppehållstillstånd. Du kan aldrig förlänga ett visum. Ett visum måste sökas hos ambassad utanför Thailand.

 

Däremot så kan man inte längre bara resa ut från Thailand när O-A long stay visum gått ut. Man måste ansöka/betala inresetillstånd innan man lämnar landet. Annars kommer man inte in "på gamla" uppehållstillståndet eftersom visumet som gett dig rätt att få uppehållstillstånd ju gått ut. Isåfall får man bara turistvisum, 30 dagar. Då återstår bara att besöka Thaiambassad 

utomlands, söka visum på nytt. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

14.500kr/mån eller kr 44.500 på bank skall det vara

Helt rätt. Fel av mig! Jag missade det "diskreta" OR på ambassadens hemsida.

 

 9. Evidence of adequate finance (your choice) one origianl plus two (2) copies 

  • Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit cash only of the amount equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht) Document must be stamp and sign by the issuer authorizes and issued within the past 3 months. OR
  • A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) withmonthly income of not less than 14,500 SEK /month and after tax (65,000 baht) OR
  • A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Och 800000 baht som ogift på ett Thailändskt bankonto

Eller som gift 400000 Eller att det kommer in 65000 baht i månaden

Gäller den summan även mig som är svensk kvinna och min man som är svensk?

Måste vi vara gifta eller räcker det att vi är sambos?

Om vi är 2 från Sverige räcker det då att ha 400.000 B på ett konto i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Gäller den summan även mig som är svensk kvinna och min man som är svensk?

Måste vi vara gifta eller räcker det att vi är sambos?

Om vi är 2 från Sverige räcker det då att ha 400.000 B på ett konto i Thailand?

400000 gäller väl bara om man är gift med en thai medborgare.

Eftersom ett visum är personligt så gäller säkert 800000 för varje person som ansöker om sådant visa.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

400000 gäller väl bara om man är gift med en thai medborgare.

Eftersom ett visum är personligt så gäller säkert 800000 för varje person som ansöker om sådant visa.

Ok, det var så jag trodde men blev lite osäker när det skrevs här att om man är gift räcker 400.000 B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och 800000 baht som ogift på ett Thailändskt bankonto

Eller som gift 400000 Eller att det kommer in 65000 baht i månaden

 

 

Läser man vad som står numera på ambassadens hemsida så krävs inga pengar på banken/inkomstuppgift om man är gift med en thai. Mig veterligen enda gången någon påstått att det är billigare att vara gift än ogift :-)

 

Kopierar in texten nedan.  

 

1. REQUIREMENT

This Type of visa is for a person who has a Thai wife/husband/child only

  2. DOCUMENTS REQUIRED

       1. An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single  entry and 18 months for multiple entries when you apply for visa  and contain at least ONE completely empty visa page) and MUST not be damage.

       2.  A copy of Passport (The page(s) that shows your photo, name, date and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper

       3.  Visa application form completely filled out(click here to download)

       4. Two(2) photographs, size 4cm. x 6cm. bright background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs

       5. A copy of your valid spouse Thai I.D. card / Thai passport ***Copy must be certified true copy by the owner**

       6.  A copy of your spouse Thai house registration (Ta-bean-ban)ทะเบียนบ้าน

       7.  A copy of marriage certificate (from Thailand or sweden)

       8.  Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

       9.  A copy of a birth certificate of your child (in case using your children as a sponsor for the visa) 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det går alltså inte att få ett PUT i Thailand för en som inte är född där eller innehar ett (dubbelt) medborgarskap även i landet via en förälder då?

 

Även om jag kastat mina papper och hävdar att jag kommer från syrien (eller vilket land det nu det är lämpligt att komma ifrån). ;)

 

Men om man kommer från (medborgare i) grannländerna så får man working permit med rapportering var 90e dag utan några visa-runs.

 

Funderar nästan på om dom inte är rasister dom rackarna i alla fall. ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man vad som står numera på ambassadens hemsida så krävs inga pengar på banken/inkomstuppgift om man är gift med en thai. Mig veterligen enda gången någon påstått att det är billigare att vara gift än ogift

 

Det visa du refererar till är det jag använder mej av när jag åker ner

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag lite drucken så jag hoppas att det inte är någon annan som svarat samma sak. Om du är under 50 år så är det  ED visa du ska ha. Alltså education visa.Gå till närmaste skola för att lära dig thai. Då kan du få 1 år visa. Du kanske behöver spendera 2 timmar i vecka i skolan men kan stanna länge.Flere år faktiskt.  Tror att det är 5 år eller nått Behöver du lite ekonomist bidrag så 'är skolan på Kho Lanta bra där får du även Studiebidrag från svenska staten och lån. 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj! Tusen tack för alla informativa svar! Inser att jag var lite otydlig i min fråga. Jag är under 50 (42) och min fru från Thailand. Våra två döttrar har dubbla medborgarskap. Vi planerar ett permanent boende om allt funkar. Alltså är inte OA-visum aktuellt. Förra gången när jag hade ett O-visum så fick jag göra ett Visa run efter tre månader.

Mvh Plan

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu är jag lite drucken så jag hoppas att det inte är någon annan som svarat samma sak. Om du är under 50 år så är det  ED visa du ska ha. Alltså education visa.Gå till närmaste skola för att lära dig thai. Då kan du få 1 år visa. Du kanske behöver spendera 2 timmar i vecka i skolan men kan stanna länge.Flere år faktiskt.  Tror att det är 5 år eller nått Behöver du lite ekonomist bidrag så 'är skolan på Kho Lanta bra där får du även Studiebidrag från svenska staten och lån. 

//G

 

Intressant, vad kan ett sådant kosta, med skola och allt (inte mat, hyra, resor utan visum, skola osv) per år?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Halloj! Tusen tack för alla informativa svar! Inser att jag var lite otydlig i min fråga. Jag är under 50 (42) och min fru från Thailand. Våra två döttrar har dubbla medborgarskap. Vi planerar ett permanent boende om allt funkar. Alltså är inte OA-visum aktuellt. Förra gången när jag hade ett O-visum så fick jag göra ett Visa run efter tre månader.

Mvh Plan

Ok. Vad gäller visum så är det samma sak. Du får fixa ett o-visum med minst en inresa (finns en och multi) baserat på giftemål med thai.  När du sedan kommer till Thailand får du 90 dagars uppehållstillstånd. 

Detta uppehållstillstånd kan du sedan förlänga med ett år åt gången då du är gift med en Thai.  Dock måste du kunna visa 40 000 thb i inkomst/månad eller 400 000 thb på banken i Thailand.  Under detta år skall du förvisso rapportera var 90 dag på samma sätt som med OA.

Och du får ju inte arbeta i Thailand men det vet du väl. 

 

hf 

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ok. Vad gäller visum så är det samma sak. Du får fixa ett o-visum med minst en inresa (finns en och multi) baserat på giftemål med thai.  När du sedan kommer till Thailand får du 90 dagars uppehållstillstånd. 

Detta uppehållstillstånd kan du sedan förlänga med ett år åt gången då du är gift med en Thai.  Dock måste du kunna visa 40 000 thb i inkomst/månad eller 400 000 thb på banken i Thailand.  Under detta år skall du förvisso rapportera var 90 dag på samma sätt som med OA.

Och du får ju inte arbeta i Thailand men det vet du väl. 

 

hf 

 

Låter mer och mer lockande att flytta dit. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett villkor i de "vanliga" visumen O eller OA är att man får inte arbeta i Thailand. Vill tillägga att distansarbete via dator enligt lagen är ej tillåtet. Man kan tycka att man då inte "tar arbete" från en thai, utan istället drar in pengar till landet. Men lagen är explicit i det fallet, arbete är ej tillåtet. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ett villkor i de "vanliga" visumen O eller OA är att man får inte arbeta i Thailand. Vill tillägga att distansarbete via dator enligt lagen är ej tillåtet. Man kan tycka att man då inte "tar arbete" från en thai, utan istället drar in pengar till landet. Men lagen är explicit i det fallet, arbete är ej tillåtet. 

 

Och hur skall dom kunna kolla det? Jag som pluggade på distans tex skulle dom ju kunna misstänka för att arbeta på distans åxå i så fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...