Jump to content
IGNORERAD

Äntligen slut på smugglandet


Moritz

Recommended Posts

Äntligen tar de tag i smugglandet.
Detta har pågått länge nog!

 

Alla som har med duty-free varor för mera än 10000 baht in i landet kommer fr.o.m. nu att straffas nådeslöst.

 

Duty-free limit strictly enforced
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    4

  • ban99arne

    4

  • glimten66

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja då får.man ju åka in naken då.o utan bagage annars.torskar man väl för smuggling ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste artikeln. Bär man en dyr klocka på armen så är risken för tullavgift stor.  För dyr laptop kan beläggas med tull. Detta lockar ju fler turister till Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Maj Gen Pong är detta bara det första steget i den transparenta turismen som nu kommer att införas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul: "If duty-payable goods are found in passengers' possession undeclared, and the person refuses to allow the goods to be seized, the case will go to court, he said."
Så: "Vi behåller den här, annars går det till rättegång, ok?"
 

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste artikeln. Bär man en dyr klocka på armen så är risken för tullavgift stor.  För dyr laptop kan beläggas med tull. Detta lockar ju fler turister till Thailand!

 

Står ju tydligt:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Mja, så illa är det väl inte...

 

 

some countries impose duty on goods brought into the country, though they had been bought duty-free in another country, or when the value or quantity of such goods exceed an allowed limit. Duty-free shops are often found in the international zone of international airports and sea ports

http://en.wikipedia.org/wiki/Duty-free_shop

 

Så det gäller (förhoppningsvis) bara tax-free varor som överstiger 2000kr totalt. Hur dom nu skall se om min PC/telefon/kamera är köpt på tax-free eller på CDON vete katten.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

New watches or bags worth more than 10,000 baht will be liable to duty, even if they are being worn.
Vem vill inte ha en filosofisk diskussion med en thaitullare om hur länge en ny klocka egentligen är att betrakta som ny.
 

Gifts, donated items, collectables, second-hand goods and empty watch or brandname bag boxes are not considered personal items.
Får man problem så är det bara att hävda att man samlar på klockor, då blir det säkert inga problem ..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Står ju tydligt:

Står ju även så här: Expensive new watches or bags worth more than 10,000 baht will be liable to duty, even if being worn. 

 

Hur ska en tull-tjänsteman avgöra om klockan är köpt för 1 dag sedan eller 2 månader. Vad är en ny klocka? En som är 1 dag eller en som är en månad gammal?

Klurig bedömning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Står ju även så här: Expensive new watches or bags worth more than 10,000 baht will be liable to duty, even if being worn. 

 

Hur ska en tull-tjänsteman avgöra om klockan är köpt för 1 dag sedan eller 2 månader. Vad är en ny klocka? En som är 1 dag eller en som är en månad gammal?

Klurig bedömning.

 

Ja, det är säkert lite klurigt, men se till att ta bort prislappen, så gissar jag att det går bra.

 

Om det skulle visa sig att det blir en hel del otrevligt och orättvist tullande för turister, så tycker självklart även jag att det är fel, men tills det sker, så är jag mera inne på att det inte kommer att ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Kan ju bli skoj vid tulldisken när bling bling folket ska förbi där. :crazy:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul: "If duty-payable goods are found in passengers' possession undeclared, and the person refuses to allow the goods to be seized, the case will go to court, he said."

Så: "Vi behåller den här, annars går det till rättegång, ok?"

 

 

Dåligt.

 

Påminner mig om mina resor till kuba, konfiskation som går direkt i tulltjänstemannens ficka.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I Norge rekommenderar tullen att man har med sig kvitto på sin klocka om den är köpt i Norge.

Annars kan tvist uppstå.

 

Dessa regler finns nog överallt, men tillämpas inte så hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hur fasiken ska man tolka

 

second-hand goods and empty watch or brandname bag boxes are not considered personal items

 

Begagnade kläder, skor, glasögon osv. Man får tulla för nya prylar över 10.000B och begagnat räknas inte som personliga?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle anka land det där.

 

Liknande regler finns väl i alla länder??

 

I Sverige gäller gränsen 4300 kr för införsel av nya varor. Inte så stor skillnad alls egentligen.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har inte Sverige en likadan regel ?

Har för mig att det är 1000 kr taxfree-varor man får ta med in i landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fasiken ska man tolka

second-hand goods and empty watch or brandname bag boxes are not considered personal items

Begagnade kläder, skor, glasögon osv. Man får tulla för nya prylar över 10.000B och begagnat räknas inte som personliga?

Läs artikeln igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte går genom tullen med sina klockor så här, så tror jag inte det kommer att beröra någon turist.

 

 

post-8930-0-97775900-1404291276.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Läs artikeln igen.

 

Ok, så dom räknas inte. Det var väl ändå för väl.

 

Då får man bara hoppas att mitt elektronikskrot betraktas som begagnat, annars kommer PC, telefon och kamera att skattas.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt, undvik landet.

Nej men får smuggla in skiten jag vill ha där

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...