Jump to content
IGNORERAD

Stereotypia om Finnar!

Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19141926.ab

Det här måste jag bara lägga här på MPR, synd att vi är i början av veckan ännu. Alltså har Svenne denna åsikt om Oss?

Enligt en färsk forskningsstudie av universitetslektorn Antti Ylikiiskilä vid Stockholms

universitet är bilden av sverigefinländare och finländare stereotyp och negativ i svenska

läroböcker. De förknippas ofta med alkohol, bråk och en tidig, våldsam död

Eller denna:

Dela på andra sajter

• Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• GreenValley

2

• Maloon

2

• kitungmakmak

2

• Kenneth4618

1

Mest aktiva i denna tråd

Haha, vilket trams.

Heikki är ute och festar, vaknar i en buske och det ska han få skit för...? :D

Dela på andra sajter

PK-maffian i ett nötskal, är det en full finne som hängs ut så blir det ramaskri i PK-pressen.

Hade det varit en riktig svensk hade de inte skrivit ett ord om det.

Dela på andra sajter

Moipenyang

Vi har en Heikki på jobbet som ofta presenterar sig som alkoholist, han blev lite stolt över det där..:)

Dela på andra sajter

PK-maffian i ett nötskal, är det en full finne som hängs ut så blir det ramaskri i PK-pressen.

Hade det varit en riktig svensk hade de inte skrivit ett ord om det.

Nja, problemet hade nog varit att leta fram en sådan.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hon kunde ju ha döpt honom till Mohmad så skulle fler kunna identifiera sig med honom!

Dela på andra sajter

Klart som fan att super varje, spöar fugan o ungarna ibland dom ska veta hut.

Brukar pissa över staketet på grannens jordgubbsland, klart som att runt omkring gillar FinnFan..

Heikki Pekka FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tar man illa åt sig så kanske det finns ett uns av sanning i det, hade nån skrivit att finnarna

rider omkring på sina kameler i Helsingfors så hade nog ingen reagerat.

Men jag gillar inte finnar, tex när det är finnkamp! Resten av tiden går det väl bra, men att vi blir slagna av finnar i nåt retar mig.

Motorsport undantaget (av nån outgrundlig anledning som jag inte förstår själv heller)

Tja, det finns andra nationaliteter som inte verkar ta illa upp, Hvergang.

post-11193-0-50125000-1404225224.jpg

ทีรัก

Dela på andra sajter

GreenValley

Tar man illa åt sig så kanske det finns ett uns av sanning i det, hade nån skrivit att finnarna

rider omkring på sina kameler i Helsingfors så hade nog ingen reagerat.

Men jag gillar inte finnar, tex när det är finnkamp! Resten av tiden går det väl bra, men att vi blir slagna av finnar i nåt retar mig.

Motorsport undantaget (av nån outgrundlig anledning som jag inte förstår själv heller)

Tja, det finns andra nationaliteter som inte verkar ta illa upp, Hvergang.

attachicon.gifhvergang.jpg

Backhoppning och boboll kan de också få vinna, sen räcker det.! :crazy:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har man i 35 år hört samma slogan så kan man ledsna bara för det. Lika irriterat blirr jag om uppfattningen om Svennar hos Finnar, att alla män är bögar, ibland jag med eftersom jag bor i Sverige. Har säkert 1 500 Sverige vitsar men de är på finska så kan inte lägga dem här.
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har man i 35 år hört samma slogan så kan man ledsna bara för det. Lika irriterat blirr jag om uppfattningen om Svennar hos Finnar, att alla män är bögar, ibland jag med eftersom jag bor i Sverige. Har säkert 1 500 Sverige vitsar men de är på finska så kan inte lägga dem här.

Och alla norrmän är korkade, det kallas broderlig kärlek, syskongnabb eller vad man nu vill :)

Det är nåt lite speciellt med Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Det finns en gemenskap och man kan nästan förstå varann (även finnarna pratar ju nån typ av svenska som dom lärt sig i skolan, även om dom inte vill).

Jag har ju svårare att förstå danska, kan dom ens räkna? tre halvfjärs eller vad dom nu säger...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Så här sa farsan en gång när vi pratade om det där.

När han var ung (50-talet) så var det många finnar som jobbade i skogen. Råbarkade (!) och bra på att jobba. De hade ofta kniv på sig eftersom de använde den när de jobbade i skogen och den bar de väl med sig när de skulle iväg på annat håll också, t.ex. dansbanan. Enligt farsan hyggligt folk som gillade att supa till.

De finnar jag lärt känna passar inte alls in på den beskrivningen, men de har väl anpassat sig till Sverige haha  :D

Dela på andra sajter

I Thailand är det att lätt att känna igen en finne:

Camouflage shorts, linne och en fet halskedja.

Silver eller guld är ointressant, bara den är tung.

Dela på andra sajter

Vresiga Vesa vaknade bakfull och jävlig en söndagsmorgon av att det bankade på dörren-

-Va fann vill du!

-Det ligger en fullgubbe nere i trappen och sover..

-Para för jag e finne tror du det är min kompis!?

-Men han har ju en sån där glansig träningsoverall på sig...

-Nå hej.. Jag kommer...

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad gnäller du om finne? Värre är ju att hon svärtar ner bajare som alkisar  :13:  :crazy:

Dela på andra sajter

GreenValley

Vad gnäller du om finne? Värre är ju att hon svärtar ner bajare som alkisar  :13:  :crazy:

Finns det någon Bajare som inte är alkis? :crazy:

Dela på andra sajter

Nää, vad tusan...ska det finnas olika typer av finnar...nu måste jag ju varna ungarna... :giggle:

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Finns det någon Bajare som inte är alkis? :crazy:

Vilken skräll att HuligArne högg direkt :rotfl:

Dela på andra sajter

Haha, vilket trams.

Heikki är ute och festar, vaknar i en buske och det ska han få skit för...? :D

Vissa vaknar i en buske, andra i ett cykelställ, ser ingen större skillnad

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Va fan, har Jarmo fel?

http://youtu.be/7k4q1PaWa5I

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Denna har ni bara väntat på

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Denna har ni bara väntat på

Han säger på slutet: Hyvä = gott!  :nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Vitsen med den finska skogshuggaren som får en yxa i skallen

och åker till läkaren först då kompisen inte får loss den i skogen.

När läkaren sen inte heller kan få loss den ber finnen om doktorn åtminstone kan såga av skaftet

för han får inte på mössan och det är så förbaskat kallt om öronen.

- är det någon som har hela texten till den?

Skitsamma - kortversionen får duga.

mvh

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...