Jump to content
IGNORERAD

Vågar man köpa hus i Thailand nu?


Rangsit

Recommended Posts

Förmodligen hörsägenfel, du kan inte köpa mark i Thailand och THB 800 000 är vad du sjka ha på banken för ditt uppehålltillstånd!

Finns det inte något VIP visa då man får äga en rai att bygga hus på men har för mig att man måste investera ett stor antal miljoner först i Thailand ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    11

  • Muimatt

    10

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hört detsamma. Typ 20 miljoner bath i en statlig fond. Och då skall man kunna få köpa, äga en väldigt liten landlott.

Tror jag avstår ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyran är totalt på 19,800 THB i månaden och är betald för 10 år. (Vi byggde 2 hus)

Jag tror att vi betalade 2,5 miljoner THB för 10 år.

 

Varsågod, Bang Po beach,

 

attachicon.gifBang Po beach 1.jpg

 

Hyrde du marken i 10 år? Hur gör ni om ägaren isf inte vill fortsätta hyra ut efter dessa 10 år?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde du marken i 10 år? Hur gör ni om ägaren isf inte vill fortsätta hyra ut efter dessa 10 år?

 

/ SatanG

En följdfråga. Vad händer om han säljer marken under hyresavtalet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp eller bygg inte för mer än du har råd att förlora är mitt lilla tips

Visserligen men lyckas vi skriva in allt på dottern när hon fyller 20 så kan jag inte förlora.

Skulle det gå fel så kommer jag inte och mumla från graven. Vad var det jag sa.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in .

 

Vad menar du med "dom Rusiska horderna"

Vet du vilka Ruserna(som Ryssland fått sitt namn från) var?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen men lyckas vi skriva in allt på dottern när hon fyller 20 så kan jag inte förlora.

Skulle det gå fel så kommer jag inte och mumla från graven. Vad var det jag sa.

Hmmm hur menar du då ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Givetvis vågar man inte köpa hus som farang, det är ju som en förutsättning att man äger mark.

Om man har en partner som är thailändsk medborgare så är det ju upp till henne/han.

Man kan inte äga mark och man kan inte skriva ett hyreskontrakt som är 100% säkert.

Vi gick igenom olika lösningar mest p.g.a. att det faktiskt kan gå så illa att frugan dör.

Det vi gjorde var att föra in mig i markpapperna att jag var långivare med marken som säkerhet, så den skulden måste lösas innan man kan sälja marken vidare.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Givetvis vågar man inte köpa hus som farang, det är ju som en förutsättning att man äger mark.

Om man har en partner som är thailändsk medborgare så är det ju upp till henne/han.

Man kan inte äga mark och man kan inte skriva ett hyreskontrakt som är 100% säkert.

Vi gick igenom olika lösningar mest p.g.a. att det faktiskt kan gå så illa att frugan dör.

Det vi gjorde var att föra in mig i markpapperna att jag var långivare med marken som säkerhet, så den skulden måste lösas innan man kan sälja marken vidare.

Puss

Erkki[/quotSa

Ställ inte snöskotern utanför då kommer dom på dig!Kram

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

En följdfråga. Vad händer om han säljer marken under hyresavtalet? 

kontraktet följer med vid försäljning

annars skulle man kunna sälja land sedan bara byta ägare

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

kontraktet följer med vid försäljning

annars skulle man kunna sälja land sedan bara byta ägare

Mvh Pho

Tja,

Det stämmer, men ifall uthyraren t.ex. går i konkurs kan eventuella kreditgivare begära att hyreskontrakt rivs upp,

Även fast de är registrerade på landoffice.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det stämmer, men ifall uthyraren t.ex. går i konkurs kan eventuella kreditgivare begära att hyreskontrakt rivs upp,

Även fast de är registrerade på landoffice.

Erkki

Om det är registrerat på landoffice så har du ju en chanot mao du är ju ägare

annars om det inte är registrerat på landoffice så kanske du är rökt 

 

btw det finns tydligen sätt att äga land utan att leasa på ett lagligt sätt

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är registrerat på landoffice så har du ju en chanot mao du är ju ägare

annars om det inte är registrerat på landoffice så kanske du är rökt 

 

btw det finns tydligen sätt att äga land utan att leasa på ett lagligt sätt

 

Mvh Pho

Tja,

Du kan nog detta bättre än mig, men det skrivs väl in i chanoten att det finns ett hyresavtal? Ägare är man ju inte för det?

Att sådana kontrakt har brytits vid konkurser är jag ganska säker på.

Hur äger man land på ett lagligt sätt?

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Se alla svar tidigare. Många svar är rätt info. Vi falanger kan aldrig köpa, äga land. Rai, Om man inte i thaifond investerar 20 miljoner bath. Då får du köpa en liten del mark . Och kan säga i LOS jag äger denna mark. Annars kan du aldrig genom giftermål el dyl få rätt till ägande av mark. Har hänt vid enstaka tillfällen att. Man träffat tjej under sin tid i los. Barn har kommit in i bilden. Pappan tar ansvar och står upp för sig själv o barnet. Maman tar sin egen väg i jaba. Papan står på och tar sitt ansvar. O vad händer... Rätt till verksamhet. Ägande av land. Mm. Tror inte det finns andra sätt att få rätt i ägande.[emoji4]

Link to comment
Dela på andra sajter

Se alla svar tidigare. Många svar är rätt info. Vi falanger kan aldrig köpa, äga land. Rai, Om man inte i thaifond investerar 20 miljoner bath. Då får du köpa en liten del mark . Och kan säga i LOS jag äger denna mark. Annars kan du aldrig genom giftermål el dyl få rätt till ägande av mark. Har hänt vid enstaka tillfällen att. Man träffat tjej under sin tid i los. Barn har kommit in i bilden. Pappan tar ansvar och står upp för sig själv o barnet. Maman tar sin egen väg i jaba. Papan står på och tar sitt ansvar. O vad händer... Rätt till verksamhet. Ägande av land. Mm. Tror inte det finns andra sätt att få rätt i ägande.[emoji4]

 

Har för mig att summan du måste investera är 40 mille.

 

Frugan vill att vi skriver sk usufruct i händelse av att hon skulle gå bort så det eventuellt minskar risken för bekymmer med myndigheter.

Det är tänkt att föra över ägandet till våran 3-åriga grabb.

Inget som jag bekymrar mig över, jag litar naturligtvis på min fru men skulle jag förlora kåken så överlever jag ändå. Får se vad vi bestämmer oss för att göra. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att summan du måste investera är 40 mille.

 

Frugan vill att vi skriver sk usufruct i händelse av att hon skulle gå bort så det eventuellt minskar risken för bekymmer med myndigheter.

Det är tänkt att föra över ägandet till våran 3-åriga grabb.

Inget som jag bekymrar mig över, jag litar naturligtvis på min fru men skulle jag förlora kåken så överlever jag ändå. Får se vad vi bestämmer oss för att göra. 

 

/ SatanG

Samma här, frugans familjehus o jordbruk hamnar ju hos henne förr eller senare och för att gardera mig som ev. änkeman blir allt sonens (nu 4 år) med mig o en advokat som förmyndare!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde du marken i 10 år? Hur gör ni om ägaren isf inte vill fortsätta hyra ut efter dessa 10 år?

 

/ SatanG

River husen och tackar för den tid som varit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Muimatt, on 28 Feb 2015 - 10:35, said:

River husen och tackar för den tid som varit. 

 

Ok. Gick det inte hyra marken längre eller vad var skälet till just 10 år?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du kan nog detta bättre än mig, men det skrivs väl in i chanoten att det finns ett hyresavtal? Ägare är man ju inte för det?

Att sådana kontrakt har brytits vid konkurser är jag ganska säker på.

Hur äger man land på ett lagligt sätt?

Erkki

Ang chanoten så är du legal ägare max 30år och jag tror inte att konkurser kan ändra det för du är ju legal owner på den

chanot

Hur man äger land lagligt vet jag inte frågade inte.

Men Presidenten i Rebells som jag träffade i veckan var det inga problem med det juridiska Thai vill inte att farang äger

mark men om du är intresserad kan jag fråga.

Fick lära mig mycket hur man skulle göra saker och enkelt men lagligt de har en mycket bra jurist i klubben.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang chanoten så är du legal ägare max 30år och jag tror inte att konkurser kan ändra det för du är ju legal owner på den

chanot

Hur man äger land lagligt vet jag inte frågade inte.

Men Presidenten i Rebells som jag träffade i veckan var det inga problem med det juridiska Thai vill inte att farang äger

mark men om du är intresserad kan jag fråga.

Fick lära mig mycket hur man skulle göra saker och enkelt men lagligt de har en mycket bra jurist i klubben.

Mvh Pho

Som farang kan du aldrig stå som ägare till mark. Däremot så kan man skriva hyreskontrakt som sen registreras på 30 år.

I praktiken blir det som du äger marken. Men den hyrs endast.

Viktigt att förstå skillnaden så man inte faller in i villfarelse att man äger marken och kan sälja den.

Enda fallet där man temporärt som farang kan stå som ägare till mark. Det är om frun dör och man som make ärver marken. Dock är man där inom ett år (om jag ej missminner på tiden?) skyldig att sälja marken till en Thai.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Gick det inte hyra marken längre eller vad var skälet till just 10 år?

/ SatanG

Dom vill bara hyra ut 10 år i slängen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som farang kan du aldrig stå som ägare till mark. Däremot så kan man skriva hyreskontrakt som sen registreras på 30 år.

I praktiken blir det som du äger marken. Men den hyrs endast.

Viktigt att förstå skillnaden så man inte faller in i villfarelse att man äger marken och kan sälja den.

Enda fallet där man temporärt som farang kan stå som ägare till mark. Det är om frun dör och man som make ärver marken. Dock är man där inom ett år (om jag ej missminner på tiden?) skyldig att sälja marken till en Thai.

Hej

 

Eller skriva över den på gemensamma barn.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang kan du aldrig stå som ägare till mark. Däremot så kan man skriva hyreskontrakt som sen registreras på 30 år.

I praktiken blir det som du äger marken. Men den hyrs endast.

Viktigt att förstå skillnaden så man inte faller in i villfarelse att man äger marken och kan sälja den.

Enda fallet där man temporärt som farang kan stå som ägare till mark. Det är om frun dör och man som make ärver marken. Dock är man där inom ett år (om jag ej missminner på tiden?) skyldig att sälja marken till en Thai.

Kan inte ett företag som farang äger köpa mark ????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag skulle inte mer an vad jag redan gjort for att fa min sambos tillit.Dock en nara slakting tjanade 2 miljoner B pa 3 ar.

Men det galler att ha nasa for vad Thaiarna vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ett företag som farang äger köpa mark ????

Farang kan inte äga företag ;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...