Jump to content
IGNORERAD

Vågar man köpa hus i Thailand nu?


Rangsit

Recommended Posts

Hur har priserna på hus påverkats av militärkuppen?Tänker då på hus i turistorterna.Är det läge att handla nu eller är kanske riskerna för stora?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    11

  • Muimatt

    10

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur har priserna på hus påverkats av militärkuppen?Tänker då på hus i turistorterna.Är det läge att handla nu eller är kanske riskerna för stora?

Gissningsvis är råden precis som vanligt, investera inte mer än att du kan förlora det utan att bry dig. Militärkupp eller inte så är "riskerna" stora

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog-just nu iallafall-undvikit att investera i ett helt nybyggt boende på tidigare obebyggd mark då jag antar att en del av dessa projekt  byggts med felaktigt utfärdade tillstånd. Alltså kommit till stånd genom korruption.

 

Man vet inte hur långt militärens kampanj mot detta sträcker sig, igår var det en resort i Loei. Imorgon kan det vara ett condo projekt på Samui...

 

Köpa något som ligger i en stad eller i ett sedan länge etablerat bostadsområde känns säkrare även om det inte skadar att checka runt med andra än mäklaren redan där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in .

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in ....

Glöm inte den gula faran, kineserna. De är den nya vågen....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in .

Jag har tänkt att köpa ett hus för att hyra ut stora delar av året.På det viset får jag ett billigt boende plus att jag har huset  betalt när jag närmar mig 60 och kan då förhoppningsvis flytta till Thailand och bo mycket billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Glöm inte den gula faran, kineserna. De är den nya vågen.

 

Dom verkar inte lika framträdande ändå, kollade turister i % och Östasiatiska turister var en stor del: 12,5 miljoner besökare av de uppnådda 22,3 miljonerna 2012.

 

Inte f*n märkte jag av dom, men Indier i receptionen och ryssar i jomtien. I Isaan såg jag däremot nästan inte nån farang.

 

Men, fördelen med att kunna flytta på sig om man hyr är ju väldigt lockande. Eller om det ändras nån regel om "ägande", eller...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom verkar inte lika framträdande ändå, kollade turister i % och Östasiatiska turister var en stor del: 12,5 miljoner besökare av de uppnådda 22,3 miljonerna 2012.

 

Inte f*n märkte jag av dom, men Indier i receptionen och ryssar i jomtien. I Isaan såg jag däremot nästan inte nån farang.

 

Men, fördelen med att kunna flytta på sig om man hyr är ju väldigt lockande. Eller om det ändras nån regel om "ägande", eller...

 

Tydligen närmare 5 miljoner Kineser som besökte Thailand via resebyråer och liknande 2013. Det kommer inte att bli färre:

"Nearly 5 million people traveled from mainland China to Thailand via tour operators and travel agencies in 2013 (85% more than in 2012). This staggering increase could be down to the film “Lost in Thailand”."

 

 

http://www.travelchinaguide.com/tourism/2013statistics/outbound.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tja, jag har inte märkt av dessa i alla fall. Dom kliver väl upp före mig och drar iväg i turbussar med kamerorna vilt klickande, vad vet jag.

 

Glömde länken till det jag hittade http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20130131/Thailand-passerade-22-miljoner-turister-2012

 

Men, om man bygger på en semesterort så riskerar man ju att få "dåliga" grannar, det var lite det jag försökte säga. Men det kanske inte gick så bra,

hyr man så kan man ju dra nån annanstans.

 

Bygger man i risbyn så är ju inte chansen för att turisterna hittar dit lika stor, men då kan ju jag eller frun råka hitta sig nån annan och så har man problem igen.

 

Skiljas i Sverige är ju ett elände, men jag antar att det är värre om jag byggt på svärfars mark. Och äga marken kan man ju inte, vara 100% säker på att att den är min i 99år eller nåt

kanske man inte heller kan. Thailändsk juridik verkar vara aningen komplicerad.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyresslavar...

Varför betala varje månad och sen inte ha ett skit kvar?

 

Köp, helst i ett område som är lite äldre och välfungerande.

 

Nya projekt, som bara finns som visningshus eller värre endast som datoranimerade bilder bör undvikas (tycker jag).

 

Eller bygg själv på egen mark om du kan, då kan du styra hur resultatet skall bli, och slipper tex att byta ut allt trä i huset efter några år pga termitangrepp (de som bygger för att tjäna snabba pengar, bryr sej inte om att välja kvalitets material, bara att bygga "Flashigt")...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom verkar inte lika framträdande ändå, kollade turister i % och Östasiatiska turister var en stor del: 12,5 miljoner besökare av de uppnådda 22,3 miljonerna 2012.

 

Inte f*n märkte jag av dom, men Indier i receptionen och ryssar i jomtien. I Isaan såg jag däremot nästan inte nån farang.

 

Men, fördelen med att kunna flytta på sig om man hyr är ju väldigt lockande. Eller om det ändras nån regel om "ägande", eller...

 

Peaken är när det är kinesiskt nyår, oftast någon gång i febr - men då är det många under kort tid. (ok alla kanske inte är kineser på dessa bilder...)

 

 

post-5632-0-63452600-1404073828_thumb.jp

 

 

post-5632-0-76394000-1404073912_thumb.jp

 

post-5632-0-94173500-1404073954_thumb.jp

 

post-5632-0-35798700-1404074039_thumb.jp

 

post-5632-0-53655400-1404074048_thumb.jp

 

post-5632-0-55753000-1404074055_thumb.jp

 

post-5632-0-53655400-1404074048_thumb.jp

 

post-5632-0-55753000-1404074055_thumb.jp

 

 

 

post-5632-0-56111400-1404074108_thumb.jp

 

post-5632-0-39116700-1404074335_thumb.jp

 

post-5632-0-67270700-1404074379_thumb.jp

post-5632-0-94354100-1404073870_thumb.jp

post-5632-0-27287200-1404073997_thumb.jp

post-5632-0-94558200-1404074098_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

5555, jag kanske inte ser dom för dom ser ut som Thailändare, var förra året i mars-april till BKK, Cha-am och Chiang Mai, i år var jag i Isaan jan-apr och jag måste ha missat alla kineser, japaner, koreaner osv.

 

Däremot fanns det några misstänkta som kastade vatten på alla just den dagen jag skulle hem. :) (Songkran)

 

Men dom verkar ju finnas, får spana lite noggrannare. Dock antar jag att pga av att dom är trångbodda "hemma" så visar dom större hänsyn till andra, kanske jag är rasist som drar alla över en kam, men det verkar vara som om dom inte syns eller märks i alla fall.

 

Behövs bara en ryss som utan att titta sig för går rakt över vägen mot stranden i jomtien i shorts, flipflops (och inget annat) och stoppar upp trafiken för att han skall märkas.

Kul att få en sån som närmaste granne.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock antar jag att pga av att dom är trångbodda "hemma" så visar dom större hänsyn till andra
 

 

Nej, de tar gärna plats, speciellt på restauranger. De reser sällan ensamma utan oftast i större familjegrupper. Se gärna vilka språk skyltar finns på, både officiella och på restauranger. I vart fall på Phuket men tror också i Bangkok var all skyltning på flygplatser på Thai, engelska, ryska och kinesiska. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra eller köpa, den eviga frågan. Det finns så klart fördelar och nackdelar med båda.

 

För min del så skulle det kännas bra att äga ett hus. Anledningen till detta är framför allt att man kan göra vad man vill med huset. Bygga om det, inreda rummen som man vill, bygga ett häftigt badrum och ett coolt kök osv.

Detta är väl egentligen den enda riktigt stora fördelen med att äga ett hus själv i Thailand. Räknar man med att vilja sälja det under sin livstid så är det nog bäst att hyra, att räkna med nån värdeökning är väldigt osäkert och räkna inte med att nånsin återse pengarna igen. En annan fördel kan ju iofs också vara att man säkerställer att frun ärver ett skapligt kapital när man lämnar in.

 

Att hålla på med olika varianter angående ägandet är enligt min åsikt meningslöst och dessutom olagligt i det fall ett bolag äger huset.

Gift er med en fru som ni räknar med att förbli gift med. Köp sen huset i hennes namn!

 

Inget trixande med bolag och leasing eller usefructs osv. Tycker ni att detta behövs, hyr istället!

 

Detta är min åsikt och man kan så klart diskutera olika fördelar och nackdelar...

 

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

 

 

Nej, de tar gärna plats, speciellt på restauranger. De reser sällan ensamma utan oftast i större familjegrupper. Se gärna vilka språk skyltar finns på, både officiella och på restauranger. I vart fall på Phuket men tror också i Bangkok var all skyltning på flygplatser på Thai, engelska, ryska och kinesiska. 

 

 

Tja, vi har lite olika erfarenheter. Men det är väl väntat, jag ser inte mer är jag vill se. Så jag retade mig på att i Jomtien var vissa menyer på thai och ryska. Ingenting annat.

 

EDIT: Vill se, kanske var ett dåligt ordval. Men jag kommer bara ihåg sånt som jag retade mig lite på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vi har lite olika erfarenheter. Men det är väl väntat, jag ser inte mer är jag vill se. Så jag retade mig på att i Jomtien var vissa menyer på thai och ryska. Ingenting annat.

<Mina bilder / erfarenheter är mest från Samui och Phuket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

<Mina bilder / erfarenheter är mest från Samui och Phuket. 

 

Jo, i maha sarakam eller borabue var det ganska farangfritt åxå, och man behövde inte slösa på engelska kunskaperna heller. :) Så jag har så att säga sett andra sidan.

 

Semesterorterna är nog värre, får väl se vad jag har att säga efter en månad i pattis (om jag nu pallar en månad där).

 

Men jag såg ett bra svar från Joe lite tidigare, måste kommit under våran diskussion. Som nog sammanfattar vad man bör och inte bör göra med just köp av hus i Thai som jag fattat det.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra eller köpa, den eviga frågan. Det finns så klart fördelar och nackdelar med båda.

 

För min del så skulle det kännas bra att äga ett hus. Anledningen till detta är framför allt att man kan göra vad man vill med huset. Bygga om det, inreda rummen som man vill, bygga ett häftigt badrum och ett coolt kök osv.

Detta är väl egentligen den enda riktigt stora fördelen med att äga ett hus själv i Thailand. Räknar man med att vilja sälja det under sin livstid så är det nog bäst att hyra, att räkna med nån värdeökning är väldigt osäkert och räkna inte med att nånsin återse pengarna igen. En annan fördel kan ju iofs också vara att man säkerställer att frun ärver ett skapligt kapital när man lämnar in.

 

Att hålla på med olika varianter angående ägandet är enligt min åsikt meningslöst och dessutom olagligt i det fall ett bolag äger huset.

Gift er med en fru som ni räknar med att förbli gift med. Köp sen huset i hennes namn!

 

Inget trixande med bolag och leasing eller usefructs osv. Tycker ni att detta behövs, hyr istället!

 

Detta är min åsikt och man kan så klart diskutera olika fördelar och nackdelar...

 

 

   / Joe

 

Hmmm, kan man det i Thailand, är det lagligt :y15:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i alla fall jäkligt glad att vi hyrde och inte ägde förra huset som vi bodde i. Plötsligt fick vi en ny granne med 8 mopsar som hon lämnade på uteplatsen när hon gick till jobbet på eftermiddagarna. Jag höll på att bli galen av allt skällande och inte gick det prata förstånd med kärringen heller. Då var det skönt att bara packa och dra vidare till ett annat boende.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i alla fall jäkligt glad att vi hyrde och inte ägde förra huset som vi bodde i. Plötsligt fick vi en ny granne med 8 mopsar som hon lämnade på uteplatsen när hon gick till jobbet på eftermiddagarna. Jag höll på att bli galen av allt skällande och inte gick det prata förstånd med kärringen heller. Då var det skönt att bara packa och dra vidare till ett annat boende.

 

Fritz..

 

Den största anledningen till att jag köpte hus (i min frus namn) var, att hon skall ha kvar sitt hem där hon är skriven när jag tar ner skylten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt att köpa ett hus för att hyra ut stora delar av året.På det viset får jag ett billigt boende plus att jag har huset  betalt när jag närmar mig 60 och kan då förhoppningsvis flytta till Thailand och bo mycket billigt.

Tänk på att hus i tropikerna har betydligt kortare livslängd än hemma i Europa. När jag en gång i tiden var "ny" i Thailand fick jag flera goda råd av en Schweizare med många års erfarenhet av Thailand. Ett par av råden var:

- Ett hus kan inte vara obebott.

- Välj om du vill slita ut ditt hus själv eller att andra skall göra det. 

 

Håller på att bygga hus just nu, under tiden hyr vi ett  drygt tio år gammalt hus. Jag är glad att jag aldrig reflekterade på att köpa detta hus, möjligheten fanns. Efter att bott här i snart ett år, börjat "känna huset" säger jag detta. En orsak är myror i väggar, bakom taklister mm. En annan orsak är termiter. Ett hus här behöver mycket omvårdnad.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att hus i tropikerna har betydligt kortare livslängd än hemma i Europa. När jag en gång i tiden var "ny" i Thailand fick jag flera goda råd av en Schweizare med många års erfarenhet av Thailand. Ett par av råden var:

- Ett hus kan inte vara obebott.

- Välj om du vill slita ut ditt hus själv eller att andra skall göra det. 

 

Håller på att bygga hus just nu, under tiden hyr vi ett  drygt tio år gammalt hus. Jag är glad att jag aldrig reflekterade på att köpa detta hus, möjligheten fanns. Efter att bott här i snart ett år, börjat "känna huset" säger jag detta. En orsak är myror i väggar, bakom taklister mm. En annan orsak är termiter. Ett hus här behöver mycket omvårdnad.

 

Så sant!

Efter att ha haft en "termiterfarenhet", så kommer ett gäng och sprutar mot ohyra en gång per månad.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar man med att vilja sälja det under sin livstid så är det nog bäst att hyra, att räkna med nån värdeökning är väldigt osäkert och räkna inte med att nånsin återse pengarna igen. En annan fördel kan ju iofs också vara att man säkerställer att frun ärver ett skapligt kapital när man lämnar in.

 

Jag tror du har en poäng där Joe. Somliga verkar tro att ett köpt hus per automatik genererar en vinst vid försäljning men så är det ju inte. I området i Pattaya där vi bor finns det hus som varit ute till försäljning i flera år nu utan att någon nappat. Att det dessutom byggs nya condotels överallt lär knappast leda till stigande hus- condopriser, snarare tvärt om är min gissning.

 

Vill man som Jive att hustrun ska ha ett bra boende när han " trillar av pinn" är det naturligtvis en helt annan sak. Min hustru tänker dock dra tillbaka till hembyn när jag gör det så jag fortsätter mitt liv som hyresgäst.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant!

Efter att ha haft en "termiterfarenhet", så kommer ett gäng och sprutar mot ohyra en gång per månad.

 

Det kanske är smart att hitta en mysig kåk byggd uteslutande av betong :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är smart att hitta en mysig kåk byggd uteslutande av betong :-)

Jag bor i ett hus nästan bara i betong, men myror trivs förträffligt där också.

 

Dock äter dom inte upp kåken

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...