Jump to content
IGNORERAD

Vågar man köpa hus i Thailand nu?


Rangsit

Recommended Posts

Jag kan meddela att vardagen är som vanligt för oss vanliga människor.

Om man däremot är en extremist som måste offentligt visa sitt missnöje vid minsta chans, så kan det ju vara värre. Men ingen större skillnad från förut.

Hej,

Man ska så klart inte måla fan på väggen för tidigt, det har ju inte förflutit så lång tid ännu,framtiden får utvisa militärernas kommande åtgärder för oss faranger och vanliga människor.

Min Schweiziska granne som är väl politiskt insätt i Thailänsk politik är väldigt kritisk till nuläget.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    11

  • Muimatt

    10

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

Man ska så klart inte måla fan på väggen för tidigt, det har ju inte förflutit så lång tid ännu,framtiden får utvisa militärernas kommande åtgärder för oss faranger och vanliga människor.

Min Schweiziska granne som är väl politiskt insätt i Thailänsk politik är väldigt kritisk till nuläget.

Hälsningar

Chan2014

Min kanadensiska granne är inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Det är säkerligen inte vare sig säkrare eller osäkrare att äga något i Thailand nu.

 

Jag tror inte att livet i vår by har påvärkats nämnvärt heller, kanske inte alls.

 

Men att välja ett liv i en diktatur kan ändå vara ett stort steg och ett moraliskt ställningstagande även om man själv inte drabbas just nu, andra drabbas ju bevisligen på olika sätt.

 

Och hur barnen kommer att påverkas på längre sikt av juntans otidsenliga skolreform vet vi ju inte riktigt.

 

Mvh isan lover

 

Väljer du att bo kvar i en diktatur som hatar diktaturer så mycket ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Väljer du att bo kvar i en diktatur som hatar diktaturer så mycket ?

Hej

 

Ännu så länge är vi ju delårs boende och min tveksamhet till en permanent flytt har definitivt ökat i.o.m med ytterligare en kupp på så kort tid och inte minst juntans planerade indoktrinering av landets alla skolbarn via sin nyligen genomförda skolreform skrämmer.

 

Som alla nog har märkt genom åren så värdera jag demokrati och mänskliga rättigheter högt och det läge Thailand nu befinner sig gör mig pessimistisk.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer du att bo kvar i en diktatur som hatar diktaturer så mycket ?

Mej veterligen bor han inte här, och det är väl ett fåtal aktiva på det här forumet som bor i Thailand.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Mej veterligen bor han inte här, och det är väl ett fåtal aktiva på det här forumet som bor i Thailand.

 

Han bor här 6 månader om året nu eftersom han slutat jobba

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

och inte minst juntans planerade indoktrinering av landets alla skolbarn via sin nyligen genomförda skolreform skrämmer.

 

Indoktrineringen har väl alltid funnits åtminstone rörande Buddismen och kungahuset ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ännu så länge är vi ju delårs boende och min tveksamhet till en permanent flytt har definitivt ökat i.o.m med ytterligare en kupp på så kort tid och inte minst juntans planerade indoktrinering av landets alla skolbarn via sin nyligen genomförda skolreform skrämmer.

 

Som alla nog har märkt genom åren så värdera jag demokrati och mänskliga rättigheter högt och det läge Thailand nu befinner sig gör mig pessimistisk.

 

Mvh isan lover

Man kan ju välja en privat skola eller till och med den Svenska skolan här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

???????????, arrogant som vanligt?

Nä. Men tar inte allt på absolut största allvar.

Var bara lite retlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv tillhör jag dom som har oerhört svårt för att tänka mig ett liv i en diktatur där förtryck, mötesförbud, politisk förföljelse, censur och slopad yttrandefrihet är vardag.

 

Jag är dessutom tveksam till att låta min son skolas enligt juntans nyligen genomförda skolreform som ska göra barnen till "goda" nationalistiska medborgare som hyllar kungen och militären samtidigt som dom ska undanhållas allt som kan uppfattas som kritik av dessa, samt undanhållas all information som kan leda till politiska ställningstagande eller diskussioner som numera är förbjudet på alla landets skolor för både anställda och elever.

 

Mvh isan lover

 

Men det var ju ingen diktatur tidigare (under ledning av Shinawatra familjen) och ändå vågade du inte steget fullt ut och flytta till Thailand, utan bara komma hit på semesterresor. 

 

Kommer dessa semestrar nu att upphöra på grund av diktaturen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan meddela att vardagen är som vanligt för oss vanliga människor.

Om man däremot är en extremist som måste offentligt visa sitt missnöje vid minsta chans, så kan det ju vara värre. Men ingen större skillnad från förut.

 

Nja, lite bättre har det väl allt blivit sedan 22 Maj :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ännu så länge är vi ju delårs boende och min tveksamhet till en permanent flytt har definitivt ökat i.o.m med ytterligare en kupp på så kort tid och inte minst juntans planerade indoktrinering av landets alla skolbarn via sin nyligen genomförda skolreform skrämmer.

 

Som alla nog har märkt genom åren så värdera jag demokrati och mänskliga rättigheter högt och det läge Thailand nu befinner sig gör mig pessimistisk.

 

Mvh isan lover

 

Ja dom 17 tidigare kupperna som du nämnt är ju rena västanfläkten jämfört med den ohyggliga nummer 18. Just denna är mycket mycket värre, iaf om man är för folkvald korruption.

 

/ SatanG   

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, men det finns nog gott om bostäder att tillgå. Kan du vara lite trevligt med ombyte åxå.

 

Nu har jag bara hyrt lägenhet 3 månader, men det fanns tydligen gott om alternativ att välja på i alla fall. Fast vi kollade ju bara på 2.

 

Men granne med våran lägenhet höll dom på att bygga en till condos for rent, och denna som jag hyrde var inte fylld. 30 meter från nybygget låg nästa hyreslägenheter. Var inte dit och frågade, men jag antog på antalet moppar/bilar att det inte var fullt heller.

 

Men det var ju bara min ovetenskapliga undersökning.

 

Antar att det är samma för en eventuell hushyrare, men dom hamnar lite längre ifrån centrum som jag fattat det. I alla fall dom billigare som jag kikade lite på på nätet.

 

Jo det är ju ganska lätt att flytta mellan olika lägenheter, men du kanske skulle prova på att flytta från ett hus till ett annat med möbler och all annat skit som man samlar på sig med åren. Ingen hit kan jag lova dig.   :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så är det, det handlar väl egentligen bara mer om ett moraliskt ställningstagande om man väljer att bosätta sig i en diktatur eller ej.

 

Själv tillhör jag dom som har oerhört svårt för att tänka mig ett liv i en diktatur där förtryck, mötesförbud, politisk förföljelse, censur och slopad yttrandefrihet är vardag.

 

Jag är dessutom tveksam till att låta min son skolas enligt juntans nyligen genomförda skolreform som ska göra barnen till "goda" nationalistiska medborgare som hyllar kungen och militären samtidigt som dom ska undanhållas allt som kan uppfattas som kritik av dessa, samt undanhållas all information som kan leda till politiska ställningstagande eller diskussioner som numera är förbjudet på alla landets skolor för både anställda och elever.

 

Mvh isan lover

 

Var det inte du som ville utbilda din grabb genom risodling och nattliga sorkjakter a la livets skola istället för onödiga gymnasium och universitet. Där slapp han ju även hjälmtvång när han liftar med grannens elvaåring på motorcykel?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man kan ju välja en privat skola eller till och med den Svenska skolan här i Thailand.

Hej

 

Vårt ställe är ju uppe i Isaan ca 20 minuter ifrån gränsen till Laos och det finns inga privatskolor eller Svenska skolor i vår närhet.

 

Vi har väl ca 7 mil till Nong Khai där det finns en Internationell skola, det är väl den närmaste och den skolan är inte speciellt populär eller bra efter vad frugan har hört.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är dessutom tveksam till att låta min son skolas enligt juntans nyligen genomförda skolreform som ska göra barnen till "goda" nationalistiska medborgare som hyllar kungen och militären

 

Mvh isan lover

 

Detta kan jag hålla med dig om oberoende av vilket land man bor i. Hade jag haft egna barn i Thailand, så skulle jag allvarligt ha funderat på hemundervisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Men det var ju ingen diktatur tidigare (under ledning av Shinawatra familjen) och ändå vågade du inte steget fullt ut och flytta till Thailand, utan bara komma hit på semesterresor. 

 

Kommer dessa semestrar nu att upphöra på grund av diktaturen?

Man ska väl inte fly bara för problem. Gula forumisterna verkade ju trivas i Thailand innan också..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Indoktrineringen har väl alltid funnits åtminstone rörande Buddismen och kungahuset ?

Hej

 

Här uppe i djupaste Isaan tar man konstigt nog inte vare sig kungahus eller buddismen så allvarligt.

 

Här uppe är det bara myndigheter och skolor som uppmärksammar och bryr sig om kungliga högtider, dessa märks inte på något sätt eftersom dom allra flesta jobbar som vanligt och inte bryr sig inte alls om vad dom håller på med i Bangkok.

 

Med religionen är det också lite annorlunda eftersom anemismen (andetron) har minst lika stor betydelse som buddismen och det är ett fåtal av byborna som mer regelbundet besöker byns två tempel, men nästan 100% deltar i dom anemistiska cermonier som förekommer.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vårt ställe är ju uppe i Isaan ca 20 minuter ifrån gränsen till Laos och det finns inga privatskolor eller Svenska skolor i vår närhet.

 

Vi har väl ca 7 mil till Nong Khai där det finns en Internationell skola, det är väl den närmaste och den skolan är inte speciellt populär eller bra efter vad frugan har hört.

 

Mvh isan lover  

 

Då är det bäst att du stannar i Sverige, barnens utbildning kommer först.

Alternativt får du öppna en privat skola i byn. Det går nog bra med tanke på militärens indoktrinering av skolan, samtliga barn i byn väljer nog din skola framför juntans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väl inte fly bara för problem.

 

Nej absolut inte, men jag kan inte förstå vad det är för problem som ni talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var det inte du som ville utbilda din grabb genom risodling och nattliga sorkjakter a la livets skola istället för onödiga gymnasium och universitet. Där slapp han ju även hjälmtvång när han liftar med grannens elvaåring på motorcykel?

 

/ SatanG

Hej

 

Det stämmer att jag gärna vill att pojken får ta del av det gamla naturnära liv på landsbygden som nu är på väg att försvinna i Thailand, jag ser det som en stor förmån att få göra detta och något som förmodligen kommer att påverka honom för resten av livet.

 

Jag själv växte ju upp i Sverige på 60-70 talet när vi hade en levande landsbygd, byskolor, lanthandlare och deltog i höskörd, fiske och hade nära kontakt med alla djur som hör landsbygden till, fick tidigt lära mig att ta i och arbeta, rensa fisk, laga mat, vara med vid slakt o.s.v.

 

Enligt mig påminner livet i Isaan på många sätt om livet på landsbygden i Sverige för 40-50 år sedan och jag är glad över att pojken får chansen att uppleva detta innan det försvinner där också, jag tror att det är både nyttigt och lärorikt att känna till hur livet har varit en gång i tiden och hur många människor fortfarande lever runt om på jorden i mindre utvecklade länder.

 

Han tycker nu att det är helt normalt att slakta ett djur som man har fött upp, jaga, stycka kött och sen äta detta, han gillar att plocka svamp och bär, han älskar att fiska både i Thailand och Sverige och studsar glatt upp kl 06,00 om han får följa med.

 

Han vet hur man fångar och hanterar krabbor, hummer, skorpioner, spindlar, grodor och sköldpador o.s.v, äter t.ex gärna orm och leker med ödlor, om detta är bra eller dåligt enligt andra i vår moderna tid vet jag inte, men jag är ändå glad att han har fått chansen att lära sig detta, men vad han ska bli och hur länge han ska studera får han bestämma själv.

 

Jag bryter dock inte ihop om han inte studerar vidare på hög nivå eller väljer ett hantverksarbete, det viktiga är att han trivs med det han väljer att göra.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Han bor här 6 månader om året nu eftersom han slutat jobba

Med andra ord bor IL inte i Thailand, precis som jag nämde.Att åka hem till Sverige på semester några ggr om året må vara hänt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Här uppe i djupaste Isaan tar man konstigt nog inte vare sig kungahus eller buddismen så allvarligt.

 

Här uppe är det bara myndigheter och skolor som uppmärksammar och bryr sig om kungliga högtider, dessa märks inte på något sätt eftersom dom allra flesta jobbar som vanligt och inte bryr sig inte alls om vad dom håller på med i Bangkok.

 

Med religionen är det också lite annorlunda eftersom anemismen (andetron) har minst lika stor betydelse som buddismen och det är ett fåtal av byborna som mer regelbundet besöker byns två tempel, men nästan 100% deltar i dom anemistiska cermonier som förekommer.

 

Mvh isan lover

 

Så då är det väl inget problem om det är militärdiktatur i Bangkok för ni märker ju ändå inget i byn då enligt dig !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Med andra ord bor IL inte i Thailand, precis som jag nämde.Att åka hem till Sverige på semester några ggr om året må vara hänt.

 

Var bor man om man är i Thailand 6 månader och en dag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...