Jump to content
IGNORERAD

Vågar man köpa hus i Thailand nu?


Rangsit

Recommended Posts

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in .

 

.......gäller bara Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    11

  • Muimatt

    10

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Glöm inte den gula faran, kineserna. De är den nya vågen.

 

.....gäller bara CM.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Säg den glädje som varar.

Upp och ner - vad hände i dag?

 

Analysen jag gjort på aktieköpare är:

upp -> jag satsade rätt, jippie!!!

ner -> köpläge, rea, jippie!!!

 

Alltid glada miner, trevliga människor. (Förutom dom som hoppar från nåt fönster väldigt högt upp då... )

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Abolut det är klart att fjanten är välkommen.Han har fått många karma av mig.

Men sen han fjantade bort könsstympningen och ser detta som något normalt

så inser jag vad ni andra pratar om.

 

Kan du hitta något inlägg där jag antyder att könsstympning eller hedersmord på något sätt skulle vara acceptabelt?

Du har nog ätit någon olämplig svamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Säg den glädje som varar.

Upp och ner - vad hände i dag?

 

?? Upp 4,1% dom senaste 24h.Osäkerhet angående att amerikanska staten tvättade bitcoin.Det vill säga dom auktionerade 30 000 bitcoin, och dom som deltog i auktionen fick svar idag.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjat precis med fondspara istället för att pengarna ska bara mögla på nått sparkonto,ska nog funka med långsiktigt investerande. All in ba..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

?? Upp 4,1% dom senaste 24h.Osäkerhet angående att amerikanska staten tvättade bitcoin.Det vill säga dom auktionerade 30 000 bitcoin, och dom som deltog i auktionen fick svar idag.

 

Upp 35$ i morse efter att ha legat ganska stadigt runt 600 ett tag.

Bara 15$ kvar av uppgången, det var det jag menade.

615$ nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett nyproducerat hus i Korat för 3,99 millar eller hyr det för 9000bath per månad.

 

Tur man är dålig på matte så jag hyr istället.

 

Nu kan man köpa liknade hus som är 10 år gamla för 1,2 till 1,8 millar.

 

Säker investering.  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Köp ett nyproducerat hus i Korat för 3,99 millar eller hyr det för 9000bath per månad.

 

Tur man är dålig på matte så jag hyr istället.

 

Nu kan man köpa liknade hus som är 10 år gamla för 1,2 till 1,8 millar.

 

Säker investering.  :crazy:

 

Du har ju fått igen kostnaden efter lite under 40 år om du köper. Sen har du ju underhållet förstås.. Men säg 60år så går du garanterat i vinst om inte termiterna har käkat upp allt eller du trillat av pinn.

 

Inflationen gör ju att du kan sälja kåken och troligen köpa en chang för det som blir över.

 

Kändes tryggt att jag inte ens ägde möblerna i mahasarakam när jag hörde gnagandet innan jag somnade, och såg spånhögarna runt sängbenen. Såg dock inte en enda termit, men vi sprutade lite gift i hålen i alla fall. 1 down, 1000 to go..

 

Finns säker ett skäl till att man möblerar lite sparsamt...

 

post-11193-0-33677500-1404143982_thumb.j

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju fått igen kostnaden efter lite under 40 år om du köper. Sen har du ju underhållet förstås.. Men säg 60år så går du garanterat i vinst om inte termiterna har käkat upp allt eller du trillat av pinn.

 

Inflationen gör ju att du kan sälja kåken och troligen köpa en chang för det som blir över.

 

Kändes tryggt att jag inte ens ägde möblerna i mahasarakam när jag hörde gnagandet innan jag somnade, och såg spånhögarna runt sängbenen. Såg dock inte en enda termit, men vi sprutade lite gift i hålen i alla fall. 1 down, 1000 to go..

Utemöblerna jag har i Kanchanaburi sen 2011, behöver en rejäl renovering efter de små "dj*****na.

 

Men thai bryr sig inte ofta.

 

Vinterns projekt för mig att byta ut virket :thumbsup:

 

Köpa nytt, glöm det om jag är sysslolös :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju fått igen kostnaden efter lite under 40 år om du köper. Sen har du ju underhållet förstås.. Men säg 60år så går du garanterat i vinst om inte termiterna har käkat upp allt eller du trillat av pinn.

 

Jag har haft nöjet att träffa leifen vid ett flertal tillfällen, en ovanligt vital, glad och positiv pensionär enligt mitt omdöme. Men jag tvivlar starkt på att han i det skede av livet han befinner sig i nu ens snuddar vid tanken på vad huspriserna är om 60 år, inte ens om 40. ;)

 

Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Upp 35$ i morse efter att ha legat ganska stadigt runt 600 ett tag.

Bara 15$ kvar av uppgången, det var det jag menade.

615$ nu.

:offtopic:( En liten varning bara ) Fy F-N då skulle man ju hängt på tåget 2009 och böjat "mina" Svengelska och betyder ungefär gruvdritf) :crazy:

:offtopic::police::thumbsup: Men det finns ju en viss likhet med bostadsmarknaden för faranger i Thailand , de som köpte condo för 7, 8 år sen eller helst lite (tänk på slitaget och slit och släng byggandet i Thailand) längre sen kan ju räkna hem sin investering jämfört med att hyra. Men nu är det omöjligt på grund av uppblåsta priser , Condos på turistorterna är otroligt svår/trögsålda men har skyhöga priser. Dock är det ingen ren bubbla som i Sverige USA Spanien m.f.l.

då det (i regel) inte är belånat och pantsatt över taknocken. Med väldigt låga ägandekostnader och avgifter blir det ingen panik med att sälja det får ta sin tid och priserna fortsätter vara höga. PS får förtydliga lite det ovanstående gäller bostäder för falanger och andra utlänningar.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft nöjet att träffa leifen vid ett flertal tillfällen, en ovanligt vital, glad och positiv pensionär enligt mitt omdöme. Men jag tvivlar starkt på att han i det skede av livet han befinner sig i nu ens snuddar vid tanken på vad huspriserna är om 60 år, inte ens om 40. ;)

 

Fritz

Är man född norr om Umeälven, så lägger man hellre pengarna på livkvalité än investeringar vid mogen ålder som 61 år.

 

Man får vara glad för att mina pengar kommer mig till nytta, när jag mest behöver dom och inte till alla andra som sliter i gubbens stålar.

 

Livet i Thailand är ingen kvalité annat än för klimat, vacker kvinna och rimlig prisnivå.

 

Hyr man kan man byta båda ort, hus och även en trevlig kvinna med kort varsel.

 

Vilket jag har kunnat göra några gånger utan tvekan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Säg den glädje som varar.

Upp och ner - vad hände i dag?

Du följer priset,men du har inga själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Börjat precis med fondspara istället för att pengarna ska bara mögla på nått sparkonto,ska nog funka med långsiktigt investerande. All in ba.. :)

Vanlig fondsparande ser jag som en fin blåsning också.Ta hellre och välj några aktier genom att kasta pil eller en indexfond med klart lägre kostnad som, nästan alltid slår en aktiefond.

Det finns gratisfonder också som tex. Avanza zero.Ett annat tips är att fråga om ETF, men det vill inte banken annonsera om för att det är lägre kostnader där.

Glöm inte en sak, banken är inte din vän även om dom rekommenderar saker.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förundras ofta över att folk helt verkar bortse från den kapitalkostnad som faktiskt föreligger när man köper ett hus/condo.

 

Jag har själv fonder i en kapitalförsäkring som ger ca 10% avkastning skattefritt per år. Historiskt under en 10-års period har dessa fonder gett mer än 10% avkastning.

 

Så betalar man 3 miljoner baht för ett hus/condo så kan man utan vidare räkna med en kapitalkostnad på 300 000 baht/år. Alltså 25 000 baht/månad endast i kapitalkostnad, sen måste man vid uthyrning ha betalt för avgifter och förslitning osv också. De flesta hus/condos jag sett för uthyrning som ligger i denna prisklassen hyrs ut för klart under 25000/månad.

 

Vill man köpa hus/condo så spara ihop pengarna och köp kontant, absolut inga lån. Acceptera att kostnaden per år faktiskt är ca 10% av köpeskillingen. Tycker man fortfarande det är värt det så go for it, men räkna inte med att nånsin få tillbaka pengarna.

 

  / Joe

Hur räknar du nu?Köper man ett hus för 3 miljoner och hyrar ut för 25000/månad så får man ju in 300 000 på ett år =10% avkastning på satsat kapital.Helt ok avkastning som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur räknar du nu?Köper man ett hus för 3 miljoner och hyrar ut för 25000/månad så får man ju in 300 000 på ett år =10% avkastning på satsat kapital.Helt ok avkastning som jag ser det.

Du har alltså inga andra omkostnader för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur räknar du nu?Köper man ett hus för 3 miljoner och hyrar ut för 25000/månad så får man ju in 300 000 på ett år =10% avkastning på satsat kapital.Helt ok avkastning som jag ser det.

 

Precis som Joe skriver kan man tyvärr inte hyra ut ett hus som man köpt för 3 miljoner för 25 000 i månaden 12 månader per år. De hus jag kollat på ligger snarare på 6-8% i hyra/avkastning vid full uthyrning och från det ska man sedan dra driftskostnader, underhåll och tid utan hyresgäst.

 

Jag tror tyvärr att man lurar sig själv om man tror att man kan finansiera sin lägenhet/hus i Thailand genom uthyrning. Speciellt om man lånar till i Thailand till en ränta som är flera gånger högre än i Sverige. Ser man det däremot som ett "långsiktigt sparande" är det en annan sak men då bör man också tänka in att thailändares syn på vilket underhåll som behövs inte alltid når upp till den nivå vi svenska förväntar oss. Har sett många otroligt nedgångna hus och lägenhetsområden som bara är 5-10 år gamla i Thailand.

 

Med det sagt kommer vi antagligen ändå att köpa ett hus i Thailand men först när vi kan tillbringa större delen av året där. Inte för att det är en bra affär utan snarare för att vi helt enkelt vill äga vårt boende oavsett om det är i Sverige eller Thailand. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Precis som Joe skriver kan man tyvärr inte hyra ut ett hus som man köpt för 3 miljoner för 25 000 i månaden 12 månader per år. De hus jag kollat på ligger snarare på 6-8% i hyra/avkastning vid full uthyrning och från det ska man sedan dra driftskostnader, underhåll och tid utan hyresgäst.

Jag tror tyvärr att man lurar sig själv om man tror att man kan finansiera sin lägenhet/hus i Thailand genom uthyrning. Speciellt om man lånar till i Thailand till en ränta som är flera gånger högre än i Sverige. Ser man det däremot som ett "långsiktigt sparande" är det en annan sak men då bör man också tänka in att thailändares syn på vilket underhåll som behövs inte alltid når upp till den nivå vi svenska förväntar oss. Har sett många otroligt nedgångna hus och lägenhetsområden som bara är 5-10 år gamla i Thailand.

Med det sagt kommer vi antagligen ändå att köpa ett hus i Thailand men först när vi kan tillbringa större delen av året där. Inte för att det är en bra affär utan snarare för att vi helt enkelt vill äga vårt boende oavsett om det är i Sverige eller Thailand.

/Krille

Ja då hamnar avkastningen på samma som Joes 10% på fonder. Vid full uthyrning alltså. Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då hamnar avkastningen på samma som Joes 10% på fonder. Vid full uthyrning alltså.

 

Hur räknar du då? 6-8% i hyra per år minus driftskostnader och underhåll blir i bästa fall någon procent kvar i avkastning.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fjanten har han tillträde till den här tråden?

Men denna gång har han en liten poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Hur räknar du då? 6-8% i hyra per år minus driftskostnader och underhåll blir i bästa fall någon procent kvar i avkastning.

/Krille

Tror Joe måste betala skatt som alla andra på sin vinst så då får han ut 7% i vinst om jag inte är helt ute o cyklar.

Nävisstfan, såg nu att de va skattefritt iaf..:)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Är också tveksam till att uthyrning skulle räcka för att finansiera ett husbygge i Thailand, på turistorter är konkurensen mördande och priserna relativt låga, på landet är det nästan ingen ide att hyra ut alls eftersom skador, slitage och vanskötsel av byggnader, möbler och trädgård riskerar att äta upp en stor del av inkomsterna.

 

Hoppas naturligtvis att jag har fel och att du lyckas med dina planer.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är också tveksam till att uthyrning skulle räcka för att finansiera ett husbygge i Thailand, på turistorter är konkurensen mördande och priserna relativt låga, på landet är det nästan ingen ide att hyra ut alls eftersom skador, slitage och vanskötsel av byggnader, möbler och trädgård riskerar att äta upp en stor del av inkomsterna.

Hoppas naturligtvis att jag har fel och att du lyckas med dina planer.

Mvh isan lover

????

Jag hyr ut två av mina hus på Samui,

Bägge husen betalade sig på två år (byggkostnad). Marken hyr jag och betalar 7800 thb i månaden.

Husen hyrs ut för 400-500 USD per natt och jag har ca 65% beläggning om man slår ut det på årsbasis.

Vi lever bra på pengarna vi tjänar på att hyra ut.

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

????

Jag hyr ut två av mina hus på Samui,

Bägge husen betalade sig på två år (byggkostnad). Marken hyr jag och betalar 7800 thb i månaden.

Husen hyrs ut för 400-500 USD per natt och jag har ca 65% beläggning om man slår ut det på årsbasis.

Vi lever bra på pengarna vi tjänar på att hyra ut.

I

 

Inga vanliga bungalows om du får 400-500 USD per natt för dom !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...