Jump to content
IGNORERAD

Vågar man köpa hus i Thailand nu?


Rangsit

Recommended Posts

Jag har tänkt att köpa ett hus för att hyra ut stora delar av året.På det viset får jag ett billigt boende plus att jag har huset  betalt när jag närmar mig 60 och kan då förhoppningsvis flytta till Thailand och bo mycket billigt.

Har du gjort någon kalkyl på hur det ser ut ekonomiskt att köpa hus och hyra ut?

Det är så pass billigt att hyra i Thailand så att det är ganska svårt att räkna hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chan2014

    11

  • Muimatt

    10

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har tänkt att köpa ett hus för att hyra ut stora delar av året.På det viset får jag ett billigt boende plus att jag har huset  betalt när jag närmar mig 60 och kan då förhoppningsvis flytta till Thailand och bo mycket billigt.

 

 

 

Jag förundras ofta över att folk helt verkar bortse från den kapitalkostnad som faktiskt föreligger när man köper ett hus/condo.

 

Jag har själv fonder i en kapitalförsäkring som ger ca 10% avkastning skattefritt per år. Historiskt under en 10-års period har dessa fonder gett mer än 10% avkastning.

 

Så betalar man 3 miljoner baht för ett hus/condo så kan man utan vidare räkna med en kapitalkostnad på 300 000 baht/år. Alltså 25 000 baht/månad endast i kapitalkostnad, sen måste man vid uthyrning ha betalt för avgifter och förslitning osv också. De flesta hus/condos jag sett för uthyrning som ligger i denna prisklassen hyrs ut för klart under 25000/månad.

 

Vill man köpa hus/condo så spara ihop pengarna och köp kontant, absolut inga lån. Acceptera att kostnaden per år faktiskt är ca 10% av köpeskillingen. Tycker man fortfarande det är värt det så go for it, men räkna inte med att nånsin få tillbaka pengarna.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förundras ofta över att folk helt verkar bortse från den kapitalkostnad som faktiskt föreligger när man köper ett hus/condo.

 

Jag har själv fonder i en kapitalförsäkring som ger ca 10% avkastning skattefritt per år. Historiskt under en 10-års period har dessa fonder gett mer än 10% avkastning.

 

Så betalar man 3 miljoner baht för ett hus/condo så kan man utan vidare räkna med en kapitalkostnad på 300 000 baht/år. Alltså 25 000 baht/månad endast i kapitalkostnad, sen måste man vid uthyrning ha betalt för avgifter och förslitning osv också. De flesta hus/condos jag sett för uthyrning som ligger i denna prisklassen hyrs ut för klart under 25000/månad.

 

Vill man köpa hus/condo så spara ihop pengarna och köp kontant, absolut inga lån. Acceptera att kostnaden per år faktiskt är ca 10% av köpeskillingen. Tycker man fortfarande det är värt det så go for it, men räkna inte med att nånsin få tillbaka pengarna.

 

  / Joe

 

Jag håller helt med - hyresmarknaden är för pressad i Thailand för att det ska löna sig att hyra ut månadsvis. Tyvärr tror många thai fortfarande att hus/condo alltid är goda investeringar och är beredda att låna till 6-7% ränta samtidigt som de är nöjda om de får 6-7% per år i hyra vid full uthyrning. 

 

Ska man hyra ut tror jag att man ska satsa på lite "bättre/dyrare" objekt med riktigt bra läge och hyra ut veckovis till svenska familjer. Fast det kräver någon på plats som kan hjälpa till och man ska nog ändå bara se eventuell hyra som en extra "semesterkassa" när man kommer till Thailand.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag förundras ofta över att folk helt verkar bortse från den kapitalkostnad som faktiskt föreligger när man köper ett hus/condo.

 

Jag har själv fonder i en kapitalförsäkring som ger ca 10% avkastning skattefritt per år. Historiskt under en 10-års period har dessa fonder gett mer än 10% avkastning.

 

Så betalar man 3 miljoner baht för ett hus/condo så kan man utan vidare räkna med en kapitalkostnad på 300 000 baht/år. Alltså 25 000 baht/månad endast i kapitalkostnad, sen måste man vid uthyrning ha betalt för avgifter och förslitning osv också. De flesta hus/condos jag sett för uthyrning som ligger i denna prisklassen hyrs ut för klart under 25000/månad.

 

Vill man köpa hus/condo så spara ihop pengarna och köp kontant, absolut inga lån. Acceptera att kostnaden per år faktiskt är ca 10% av köpeskillingen. Tycker man fortfarande det är värt det så go for it, men räkna inte med att nånsin få tillbaka pengarna.

 

  / Joe

Mer än 10 % avkastning per år skattefritt.Är du nu helt säker?? 

Om du hade en miljon där, så på 10 år skulle det vara med 10% ränta 2,6 miljoner kvar.Men du säger att dom har givit mer.Efter 10 år till 6,75 miljoner-skattefritt med bara 10% ränta.

Är du helt säker ??

post-7021-0-29099300-1404115341.jpg

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vi har lite olika erfarenheter. Men det är väl väntat, jag ser inte mer är jag vill se. Så jag retade mig på att i Jomtien var vissa menyer på thai och ryska. Ingenting annat.

 

EDIT: Vill se, kanske var ett dåligt ordval. Men jag kommer bara ihåg sånt som jag retade mig lite på.

Nja det var väl okej,i Phuket var dom endast på ryska. :crazy:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer än 10 % avkastning per år skattefritt.Är du nu helt säker?? 

Om du hade en miljon där, så på 10 år skulle det vara med 10% ränta 2,6 miljoner kvar.Men du säger att dom har givit mer.Efter 10 år till 6,75 miljoner-skattefritt med bara 10% ränta.

Är du helt säker ??

attachicon.gifpengar.jpg

 

Det är naturligtvis ingen helt säker avkastning som ett bankkonto är.

 

Avkastningen på en kapitalförsäkring är alltid skattefri förutom en schablonskatt per år.

 

Dessa 5 fonderna har jag i en kapitalförsäkring, 3 av dem har Euro som valuta, en har US dollar och en ligger i SEK, valuta fluktuationer påverkar ju också så för att sprida riskerna har jag valt fonder med olika valutor.

 

Källa: Nordnet

  Fond 3 mnd % 6 mnd % 1 år % 3 år % 5 år % 10 år % Kursdatum pixel.gifsorteringspil_on_upp.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif sorteringspil_off.gif knappKopSV.gif 6,89 9,31 10,01 30,46 57,25 89,46 2014-06-27 knappKopSV.gif 5,14 6,87 15,78 32,73 56,71 110,23 2014-06-27 knappKopSV.gif 1,73 5,43 15,34 33,02 104,10 - 2014-06-27 knappKopSV.gif 7,18 9,66 17,03 27,93 77,04 - 2014-06-27 knappKopSV.gif 5,59 7,84 18,02 35,37 73,69 131,79 2014-06-27

 

 

För att få ihop den pengahögen på ditt foto så måste man nog heta Heisenberg...

 

 / Joe

 

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tabellen blev ju helt konstig i det förra inlägget

Provar igen

 

post-3397-0-23653300-1404117607_thumb.jp

 

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förundras ofta över att folk helt verkar bortse från den kapitalkostnad som faktiskt föreligger när man köper ett hus/condo.

 

Jag har själv fonder i en kapitalförsäkring som ger ca 10% avkastning skattefritt per år. Historiskt under en 10-års period har dessa fonder gett mer än 10% avkastning.

 

Så betalar man 3 miljoner baht för ett hus/condo så kan man utan vidare räkna med en kapitalkostnad på 300 000 baht/år. Alltså 25 000 baht/månad endast i kapitalkostnad, sen måste man vid uthyrning ha betalt för avgifter och förslitning osv också. De flesta hus/condos jag sett för uthyrning som ligger i denna prisklassen hyrs ut för klart under 25000/månad.

 

Vill man köpa hus/condo så spara ihop pengarna och köp kontant, absolut inga lån. Acceptera att kostnaden per år faktiskt är ca 10% av köpeskillingen. Tycker man fortfarande det är värt det så go for it, men räkna inte med att nånsin få tillbaka pengarna.

 

  / Joe

Hej Joe eftersom jag också handlar lite på börsen är jag ärligt intresserad av vad

du hittat även om detta inte är rätt tråd.För långsam men ändå.

Ändrades av khun-petch
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe eftersom jag också handlar lite på börsen är jag ärligt intresserad av vad

du hittat även om detta inte är rätt tråd.

 

Jag vet att det blev helt OT, men se de föregående inläggen

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tabellen blev ju helt konstig i det förra inlägget

Provar igen

 

attachicon.gifNordnet.jpg

 

 

  / Joe

Joe en fråga om kursen stiger med 10% om året hur mycket har den stigit med på 10 år?Min matte är inte den bästa.

Har du tänkt att fortsatt att köra på samma investering.Hitintills har den varit klockren. :14:

Personligen ser jag en risk framöver på obligationssidan.

P.S Bitcoin upp senaste 3 timmarna 6,5% :thumbsup:

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Joe en fråga om kursen stiger med 10% om året hur mycket har den stigit med på 10 år?Min matte är inte den bästa.

Har du tänkt att fortsatt att köra på samma investering.Hitintills har den varit klockren. :14:

Personligen ser jag en risk framöver på obligationssidan.

P.S Bitcoin upp senaste 3 timmarna 6,5% :thumbsup:

 

Haha, jag vet att det inte är exakt 10% per år. Min matte är inte heller den bästa, men bra avkastning är det i vilket fall...

 

Jag vet inte hur jag skall göra framöver, vi får se...

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Haha, jag vet att det inte är exakt 10% per år. Min matte är inte heller den bästa, men bra avkastning är det i vilket fall...

 

Jag vet inte hur jag skall göra framöver, vi får se...

 

   / Joe

Rekommenderar att lägga lite typ 1-2 procent på bitcoin, eller lär dig lite om den.Ett tips bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag har tänkt att köpa ett hus för att hyra ut stora delar av året.På det viset får jag ett billigt boende plus att jag har huset  betalt när jag närmar mig 60 och kan då förhoppningsvis flytta till Thailand och bo mycket billigt.

Många goda råd i tråden när det gäller uthyrning , en till sak som jag tänker på är ju att du får bo i huset på oattraktiva tider på året för att få maximal utdelning på att hyra ut. Tänk också på det där med slitaget dels blir det stort i tropiska länder dels slits uthyrt väldigt snabbt och sen fuskbyggs det en hel del i Asien är byggnader slit och släng i många fall hur mycket gamla byggnader ser du när du är i en stad?

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hursomhelst nästan all investering är bättre än att ha dom liggandes på bankens digitala dator med en garanterad värdeminskning, kontra inflationen.

Man säger att det är deflation.Bullshit säger jag.Ökandet av pengar dom senaste 15 åren har varit med 10% per år.

Ökningen av penningmängden är egentlig inflation.Priserna är en symptom tack vare det.Lånefesten fortsätter.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Få se hur länge utvecklingen håller, läste precis att det byggs 40 - 50 000 nya lägenheter årligen i Pattaya,

200 000 condos närmaste åren som redan är påbörjade, De Du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se hur länge utvecklingen håller, läste precis att det byggs 40 - 50 000 nya lägenheter årligen i Pattaya,

200 000 condos närmaste åren som redan är påbörjade, De Du!

 

Många spökhus i Pattaya framöver.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, kapitalkostnaden är den kostnaden man har för kapitalet.

 

Att blanda in ev vinst på om man placerat pengarna i ngn fond istället som kapitalkostnad blir lite tokigt.

Då skall man även ta hänsyn till ev reavinst vid försäljning av huset och boendekostnader jämföra med att inte köpa huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Många spökhus i Pattaya framöver.

 

Då blir det ju billigt att hyra i alla fall... Sen om man får in tjejen i ett "spökhus" är ju en annan femma :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det ju billigt att hyra i alla fall... Sen om man får in tjejen i ett "spökhus" är ju en annan femma :)

inte säkert det blir så ruggigt .mest högljut, med alla ryska grannar :crazy:  .men dom får gärna bygga många condos å dyl gynnar mej som bestämt att bara hyra :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köpa när man kan hyra? då kan man ju iaf flytta när dom Rusiska horderna drar in .

Då har ju inte tjejen något att skryta om.

Antar att vi knappt amorterar på våran men äh. :thumbsup:

Det är ju säkrare än en lottorad.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjanten har han tillträde till den här tråden?

 

Tydligen. Du skrev jo just en dum fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abolut det är klart att fjanten är välkommen.Han har fått många karma av mig.

Men sen han fjantade bort könsstympningen och ser detta som något normalt

så inser jag vad ni andra pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

P.S Bitcoin upp senaste 3 timmarna 6,5% :thumbsup:

 

Säg den glädje som varar.

Upp och ner - vad hände i dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...