Jump to content
IGNORERAD

Avbeställningsskydd Mastercard


Perki

Recommended Posts

kitungmakmak

Jag har fått visa kortet ett flertal gånger och kan inte se varför det ska vara ett problem för visst har man med sig kortet varje gång, eller? "Don't leave home without it" eller hur var slogan?

 

Skulle det bli stulet så får man väl ta med en polisrapport och det nya kortet.

 

Vet att du inte svarar till mig, men ta med dig ditt e-kort som bara användes för resan... Blir ju lite svårt om man inte har "kortet" att visa upp.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    8

  • Mankan

    7

  • Bibben

    6

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet att du inte svarar till mig, men ta med dig ditt e-kort som bara användes för resan... Blir ju lite svårt om man inte har "kortet" att visa upp.

 

Vet inte vad ett e-kort är men en utskrift på bokningen samt kvittot på det torde väl räcka isåfall tycker jag.

 

Nu finns det inte pappersbiljetter längre men för att komma in på vissa flygplatser krävs ändå att du måste visa (e-)biljetten.

 

I Schengen krävs det inte längre pass men alla hotell (ska) kräver det, eller iaf ett nationellt ID-kort som visar din nationalitet.

 

Sensmoral: Ta med så mycket kort, pass och papper som möjligt.

I teorin så ska det inte krävas vissa saker men i praktiken så gör det ändå det, eller det underlättar ändå enormt om man kan visa upp så mycket kort och papper som möjligt, så varför sätta sig själv i onödigt komplicerade situationer?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vet inte vad ett e-kort är men en utskrift på bokningen samt kvittot på det torde väl räcka isåfall tycker jag.

Låter som det jag nog tänkt göra redan, för att vara säker.

 

Ett e-kort är ett visa eller mastercard som jag genererar via datorn från banken med den summan som jag tänkt betala, kommer dom siffrorna på avvägar så är kortet inte kopplat till mitt konto och det går inte att sno mer pengar än jag stoppat in. Till skillnad från ett vanligt kort som jag kanske har lite buffert på så kan jag göra ett kort med 800kr eller 8000kr och säga hur länge det skall vara giltigt.

 

Tack dock för påminnelsen, skriv ut allt får det bli. Tänkte köra med dator+smartphone och ha dokumenten där åxå. Men lite papper är inte så bökigt att släpa med mig.

Synd bara att jag slutat med skrivare för några år sen, jag förstår inte vitsen. Men jag har lite polare som är kvar i forntiden.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det jag nog tänkt göra redan, för att vara säker.

 

Ett e-kort är ett visa eller mastercard som jag genererar via datorn från banken med den summan som jag tänkt betala, kommer dom siffrorna på avvägar så är kortet inte kopplat till mitt konto och det går inte att sno mer pengar än jag stoppat in. Till skillnad från ett vanligt kort som jag kanske har lite buffert på så kan jag göra ett kort med 800kr eller 8000kr och säga hur länge det skall vara giltigt.

 

Tack dock för påminnelsen, skriv ut allt får det bli. Tänkte köra med dator+smartphone och ha dokumenten där åxå. Men lite papper är inte så bökigt att släpa med mig.

Synd bara att jag slutat med skrivare för några år sen, jag förstår inte vitsen. Men jag har lite polare som är kvar i forntiden.

Använder man säkra betalningssidor ska det väl inte vara några problem att betala med vanligt kort. Köper man direkt av flygbolaget kan de kräva att få se kortet så då är det väl bara att använda ett riktigt kort. Nordea har vad jag förstår också slutat med e-kort.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellskåne

Korten har utgångs datum, om jag betalt med ett kort som inte är giltigt längre,

Alltså när jag skall resa, vad händer då?

Om jag betalar direkt via bank när jag bokar,

är det inte med något kort.

Vad händer då.

 

Har i 42 år flygit varje år utan att visat något kort

Pass biljett har räckt

 

Kjell :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några få flygbolag som ibland kräver att man visar samma kort som man köpt resan med.

Thai är ett sånt bolag. 

 

Jag tror att regeln tillkom efter "11 september", för att försvåra för terrorister att köpa resor med stulna kort eller stulna kortuppgifter.

 

Detta är bara då man köpt direkt via flygbolaget utan mellanhänder som resebyråer eller liknande.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Korten har utgångs datum, om jag betalt med ett kort som inte är giltigt längre,

Alltså när jag skall resa, vad händer då?

Om jag betalar direkt via bank när jag bokar,

är det inte med något kort.

Vad händer då.

 

Har i 42 år flygit varje år utan att visat något kort

Pass biljett har räckt

 

Kjell :14:

Första, man får ju nytt kort med samma nummer, åtminnstone jag fick det i höstas, Visa

Det andra, betalar man via internetbank eller faktura räcker det att kortet är kopplat till kontot. Sån besked fick jag en  gång i livet från HB

Link to comment
Dela på andra sajter

Korten har utgångs datum, om jag betalt med ett kort som inte är giltigt längre,

Alltså när jag skall resa, vad händer då?

Om jag betalar direkt via bank när jag bokar,

är det inte med något kort.

Vad händer då.

 

Har i 42 år flygit varje år utan att visat något kort

Pass biljett har räckt

 

Kjell :14:

Ja man kan ju ta med både det gamla och det nya isåfall.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ja man kan ju ta med både det gamla och det nya isåfall.

Helt OT, men det passade så bra med ditt nick...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått visa kortet ett flertal gånger och kan inte se varför det ska vara ett problem för visst har man med sig kortet varje gång, eller? "Don't leave home without it" eller hur var slogan?

 

Skulle det bli stulet så får man väl ta med en polisrapport och det nya kortet.

Kan ju vara ett jäkla problem i en familj!

Eftersom jag bor nära resebyrån där vi brukar köpa biljetten, blir det mestadels på vårat kort vi betalar. Ibland även om vi betalar via internet. Att ta varje resande på vart sitt kort är ganska opraktiskt oavsett om du köper på resebyrån eller över internet. Åker man sen inte tillsammans för att man t.ex. har olika semesterperioder blir det naturligtvis problem.

 

Sista gången vi var alla tre i familjen till Thailand åkte dottern hem före mej och frugan. Finns väl ingen vettig anledning att hon ska ha med sig mitt kreditkort 40 mil ner till flygplatsen när jag inte följer med i bilen. Eller att planet gör en mellanlandning och hon ska behöva vissa mitt kreditkort när hon kliver på det nya planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara ett jäkla problem i en familj!

Eftersom jag bor nära resebyrån där vi brukar köpa biljetten, blir det mestadels på vårat kort vi betalar. Ibland även om vi betalar via internet. Att ta varje resande på vart sitt kort är ganska opraktiskt oavsett om du köper på resebyrån eller över internet. Åker man sen inte tillsammans för att man t.ex. har olika semesterperioder blir det naturligtvis problem.

 

Sista gången vi var alla tre i familjen till Thailand åkte dottern hem före mej och frugan. Finns väl ingen vettig anledning att hon ska ha med sig mitt kreditkort 40 mil ner till flygplatsen när jag inte följer med i bilen. Eller att planet gör en mellanlandning och hon ska behöva vissa mitt kreditkort när hon kliver på det nya planet.

 

OK men anklaga inte mig för det.

 

Förstår dig men har ju inte dessa problem, och skulle bli massivt förvånad om inte bolagen har koll på detta.

Ring dem och kolla. Lycka till.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

OK men anklaga inte mig för det.

 

Förstår dig men har ju inte dessa problem, och skulle bli massivt förvånad om inte bolagen har koll på detta.

Ring dem och kolla. Lycka till.

Jag anklagar absolut inte dig för något i det här fallet.

Försöker bara förklara varför det kan vara ett problem eftersom du inte såg problemet!

Det är ju lätt att förbise en sån här sak om det inträffar något som gör att man plötsligt splitras som grupp. Även om man har planerat att skiljas är det svårt att tänka sig att det ska ha någon betydelse med vilket kort resan är inköpt!

T.o.m. du som är en van resenär hade inte koll på detta, hur ska då förstagångsresenären som bara åkt charter tidigare ha koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anklagar absolut inte dig för något i det här fallet.

Försöker bara förklara varför det kan vara ett problem eftersom du inte såg problemet!

Det är ju lätt att förbise en sån här sak om det inträffar något som gör att man plötsligt splitras som grupp. Även om man har planerat att skiljas är det svårt att tänka sig att det ska ha någon betydelse med vilket kort resan är inköpt!

T.o.m. du som är en van resenär hade inte koll på detta, hur ska då förstagångsresenären som bara åkt charter tidigare ha koll.

 

OK. Tack. 

 

Tror jag har lite koll ändå, här är mina villkor:

 

Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han 
eller hon avbokar, skjuter upp, ändrar eller avbryter sin Resa på grund av att: 
a) Försäkrad eller medresenär eller en person den Försäkrade har som huvudsyfte med 
sin Resa att besöka råkar ut för en olycka, blir akut sjuk eller avlider innan Resan påbörjats. 
B) En nära släkting till den Försäkrade, den Försäkrades medresenär eller person den 
Försäkrade har som huvudsyfte med sin Resa att besöka råkar ut för en olycka, blir 
akut sjuk eller avlider innan Resan påbörjats. 
c) Den Försäkrade friställs och får rätt till arbetslöshetsunderstöd enligt gällande 
lagstiftning, 
d) Den Försäkrade kallas in för jurytjänstgöring, uppdrag som nämdeman eller inkallas 
som vittne i någon annan egenskap än som yrkesperson eller rådgivare, 
e) Oförutsedd allvarlig skada på den Försäkrades bostad eller företagslokaler om den 
skada som uppstått förväntas överskrida 250 000 kronor, 
f) stöld i den Försäkrades bostad eller företagslokaler och polisen kräver den 
Försäkrades närvaro, 
g) en försening av allmänt färdmedel på mer än 12 timmar på utresan som beror på 
stridsåtgärder på arbetsmarknaden, dåligt väder, mekaniskt haveri i kollektivtrafiken 
eller en transportolycka som innebär att den Försäkrade inte längre kan genomföra 
sin Resa. Förseningsperioden minskas till 6 timmar för Resor som är kortare än 5 dagar. 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått visa kortet ett flertal gånger och kan inte se varför det ska vara ett problem för visst har man med sig kortet varje gång, eller? "Don't leave home without it" eller hur var slogan?

 

Skulle det bli stulet så får man väl ta med en polisrapport och det nya kortet.

Suck...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck...

 

Förstår att du är på de svagas sida, ni kan inte lyckas med mycket va?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår att du är på de svagas sida, ni kan inte lyckas med mycket va?

 

 

Och du har förlikat dig med handikappade barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anklagar absolut inte dig för något i det här fallet.

Försöker bara förklara varför det kan vara ett problem eftersom du inte såg problemet!

Det är ju lätt att förbise en sån här sak om det inträffar något som gör att man plötsligt splitras som grupp. Även om man har planerat att skiljas är det svårt att tänka sig att det ska ha någon betydelse med vilket kort resan är inköpt!

T.o.m. du som är en van resenär hade inte koll på detta, hur ska då förstagångsresenären som bara åkt charter tidigare ha koll.

E det flygbolagets fel att ni splitras som grupp...? Man vet ju att dom kan fråga efter kortet. Ett tips är att planera för det värsta, hoppas på det bästa.

 

En sak till. Jag och några polare skulle på en skidresa och en polare tyckte att en person kunde köpa flygbiljett för alla och att vi sen gjorde upp det.

Jag kollade upp det och det visade sig att reseförsäkringen gällde bara för han som betalt resan och dom som var skrivna på samma adress som honom.

 

Pappa bokar alltid sin egen biljett. Lättast så om nåt skulle strula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...