Jump to content
IGNORERAD

Avbeställningsskydd Mastercard


Perki

Recommended Posts

Hej

Står i begrepp att köpa en 3 månaders biljett för mig och min familj och kommer att betala med Mastercard där ett avbeställningsskydd ingår.

Frågan är vad som är gällande om jag eller någon familjemedlem blir sjuk... Ersätter avbeställningsskyddet hela beloppet, även skatten.

Ringde ICA-banken där jag fick ett luddigt svar, att möjligen så ersätter inte Mastercard skattebeloppet utan det tillfaller resebolaget man köper resan av??

Är det någon som har erfarenhet av detta, eller råkat ut för att man varit tvungen att avbeställa resan pga sjukdom,och där man betalt med kreditkort??

Undrande ???  ???

Perki

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    8

  • Mankan

    7

  • Bibben

    6

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam

skatten får du inte tillbaka ,och är det ica:s reseförsäkring så täcker den inte sjukdom bara olycksfall

Link to comment
Dela på andra sajter

skatten får du inte tillbaka ,och är det ica:s reseförsäkring så täcker den inte sjukdom bara olycksfall

Det står då sjukdom enligt deras villkor.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantag och begränsningar:

• ersättning lämnas inte för kostnader där ersättning kan erhållas från annan försäkring

• ersättning lämnas inte för skatter och avgifter som är återbetalningsbara av ansvarigt transportbolag

• försäkringen gäller endast vid sjukdom eller skada som uppstått akut och var okänd vid beställning av resa eller stuga

• försäkringen täcker inte kostnader som uppkommit genom att den försäkrade dröjt med avbeställningen

• försäkringen gäller inte vid sjukdom eller olycksfall som orsakats av graviditet eller barnafödsel

• försäkringen gäller inte om resa beställts mot medicinska råd

• för befintliga sjukdomar/infektionstillstånd som är eller har varit under medicinsk behandling gäller försäkringen bara om den försäkrade varit symptomfri/besvärsfri minst 6 månader före bokningsdatum.

 

Omfattning

Ersättning lämnas för de avbeställningskostnader som kan påföras den försäkrades andel enligt av researrangör, uthyrare eller trafikföretag fastställda bestämmelser eller, om sådana bestämmelser saknas, de av Svenska Resebyråföreningen (SRF) och Researrangörsföreningen i Sverige (RIS) utfärdade allmänna resevillkor. Ersättning lämnas inte för premie för avbeställningsskydd eller försäkring tecknad hos researrangör, eller kostnad för läkarintyg. Ersättning för ovan nämnda avbeställningskostnader lämnas om den försäkrade före avresan tvingas avbeställa resa eller researrangemang på grund av att:

• den försäkrade råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall

• till den försäkrade närstående person råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall. Med närstående person menas make/maka/registrerad partner/sambo, barn, syskon, föräldrar, svärföräldrar, mor-/farföräldrar, barnbarn samt person som har vårdnad om någon inom denna personkrets

• den försäkrades medresenär som tillsammans med den försäkrade beställt resa till samma resmål under samma tidsperiod, eller medresenärs närstående råkar ut för olycksfall, akut sjukdom eller

dödsfall

• person som den försäkrade med resan har för avsikt att besöka, råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall

• en oförutsedd och väsentlig skada inträffar på den försäkrades permanenta bostad.

Högsta totala ersättningsbelopp är 35 000 SEK per försäkrad person, och högst 100 000 SEK per försäkrad familj.

 

http://www.icabanken.se/Documents/villkor-reseforsakring-kreditkort.pdf

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det står då sjukdom enligt deras villkor.

 

 

JA VAD BRA DÅ HAR DOM ÄNDRAT NU KANONERS

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som om man kan avbeställa resan av flygbolaget och få tillbaka skatten därifrån får man inte den ersatt av avbeställingsskyddet. Men jag kan ha fel

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
:thumbsup: 

Jag tolkar det som om man kan avbeställa resan av flygbolaget och få tillbaka skatten därifrån får man inte den ersatt av avbeställingsskyddet. Men jag kan ha fel

kan nog vara så jag vet bara att flygbolaget inte betalar tillbaks den ,men gör försäkringen det är det ju kanoners

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

kan nog vara så jag vet bara att flygbolaget inte betalar tillbaks den ,men gör försäkringen det är det ju kanoners

Har ingen egen erfarenhet av det men om jag googlar lite så sägs det att man skall ha rätt att få tillbaka skatten av flybolagen.

 

http://www.privataaffarer.se/resor/sa-far-du-tillbaka-flygskatterna-93429

 

https://kundo.se/org/konsument-europa/d/aterbetalda-flygskatter/

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag avbeställde i höstas fick jag tillbaka en del av resebyrån och resten av hemförsäkringen.

Kolla upp vad din hemförsäkring täcker.....

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack så mycket för värdefull information. Förstår betydligt bättre nu än förut. Kanske bäst att ta avbeställningskydd hos resebyrån för att slippa eventuella krångel.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hej

Tack så mycket för värdefull information. Förstår betydligt bättre nu än förut. Kanske bäst att ta avbeställningskydd hos resebyrån för att slippa eventuella krångel.

Kolla din hemförsäkring först. Många har reseförsäkring inbakad i den

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack så mycket för värdefull information. Förstår betydligt bättre nu än förut. Kanske bäst att ta avbeställningskydd hos resebyrån för att slippa eventuella krångel.

Jag är inte så säker på att det är andra villkor där. Förövrigt tycker jag väl inte att det borde vara några konstigheter. Avbeställer du resan där du beställt den så fort det står klart att ni inte kan åka pga akut sjukdom skall du väl få tillbaka skatten av resebolaget och resterande av försäkringen. Är inte skatten återbetalningsbar av resebolaget skall väl försäkringen täcka även det. Men resebyrån är säkert glad om de får kränga en extra försäkring. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Är det nån skillnad om man betalt med e-kort från Swedbank eller nån annan? Är ju fortfarande mastercard (i mitt fall).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skillnad om man bokat direkt av Finnarna t ex eller av resebyrå?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Är det någon skillnad om man bokat direkt av Finnarna t ex eller av resebyrå?

Var det svar till mig, så får jag väl skämmas. :bag:

 

Vad jag vet så har dom ibland krävt att få se kortet man bokat med på hotell och det blir ju lite marigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det svar till mig, så får jag väl skämmas. :bag:

 

Vad jag vet så har dom ibland krävt att få se kortet man bokat med på hotell och det blir ju lite marigt.

Nej, inte alls. Fyllde bara på med ny fråga. 

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nej, inte alls. Fyllde bara på med ny fråga. 

 

Ok, 555, passade bara så bra in som ett syrligt svar på min fråga.

 

Har nog kikat för mycket i politiktrådarna där alla hängs för stavfel och annat...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det svar till mig, så får jag väl skämmas. :bag:

 

Vad jag vet så har dom ibland krävt att få se kortet man bokat med på hotell och det blir ju lite marigt.

Flög med turkarna för några år sen och då ville dom se kortet resan var betald med.

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellskåne

Flög med turkarna i år, visade inget kort,

De frågade överhuvudtaget inte efter det.

 

Har aldrig någonsin blivit uppmanad, av något flygbolag att visa kortet

 

Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

2011, en vecka innan vi skulle åka på vår årliga semester, bröt frugan överarmen, och läkaren avrådde bestämt att vi skulle åka, så han skrev ett fint intyg...

Efter att ha hört mig för hos försäkrings bolagen, både Handelsbanken, (knytet till Mastercard, och hemförsäkringen, Folksam) gjorde de klart för mig att hon, enbart hon, skulle få tillbaka biljettpriset, dock ej skatten...

Det slutade med att vi åkte med frugan, (hennes beslut), iklädd "hockeyskydd" och mitella...

 

post-7126-0-78887800-1403563382.jpg

 

post-7126-0-72432300-1403563429.jpg

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Flög med turkarna för några år sen och då ville dom se kortet resan var betald med.

 

Det blir ju lite marigt med ekort. Har ju transaktionerna sparade i datorn och telefonen, kan väl skriva ut dom åxå.

 

Men hur är det med försäkringen, jag tycker att det borde vara samma, men jag hittar inte nåt när jag letar lite. Kanske dålig på att leta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Flög med turkarna i år, visade inget kort,

De frågade överhuvudtaget inte efter det.

 

Har aldrig någonsin blivit uppmanad, av något flygbolag att visa kortet

 

Kjell

 

Det är min upplevelse åxå, har man pass och "piljetter" så kommer man ombord (förutom på arlanda express där dom prompt skulle lägga resan på kortet).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skillnad om man bokat direkt av Finnarna t ex eller av resebyrå?

 

Det borde det inte vara utan det är ju upp till försäkringsbolagets (hem- eller kort) regler och inte vem du köper resan ifrån.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått visa kortet ett flertal gånger och kan inte se varför det ska vara ett problem för visst har man med sig kortet varje gång, eller? "Don't leave home without it" eller hur var slogan?

 

Skulle det bli stulet så får man väl ta med en polisrapport och det nya kortet.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...