Kenneth4618 Inlagd Januari 15, 2009 Dela Inlagd Januari 15, 2009 Kostar multum att landa LANDNINGSAVGIFT Avgift betalas för varje landning. Landningsavgiften beräknas i förhållande till luftfartygets högsta tillåtna startvikt (MTOW) enligt luftvärdighetsbevis, varvid vikten avrundas till närmaste 1 000 kg. Landningsavgiften för viss flygplats beräknas i enlighet med nedanstående exempel. Flygplats Vikt klass Landningsavgift (SEK) Minimiavgift Fast avgift + Avgift per ton SEK/landningStockholm-Arlanda Över 25 ton 700Kr + 75Kr över 25 ton Avgasavgift o till 30% av landningavgiften Bulleravgift 700Kr Terminal Navgation Charge 1811Kr Passageraravgift för flygplan över 100 ton Utrikes 100Kr/st Securityavgift 35Kr/st så det blir många sköna slantar till LFV när en jumbo från Thai landar varje dag Lite fakta om 747:an 747-400 består av sex miljoner delar (varav hälften är nitar) som tillverkas i 33 olika länder. En enda 747-motor producerar lika mycket dragkraft som två Boeing 707-motorer. I de tidiga modellerna av 747:an fanns 300 kg uran i främre delen av kroppen som barlast. För att träna de första 747-piloterna att taxa planet från den högt placerade cockpiten byggde man en träningsanordning som bestod av en cockpit placerad på taket till en lastbil. Denna anordning kallades Waddells vagn efter Jack Waddell, en av testpiloterna under utvecklingen av 747:an. Färgen på en Boeing 747-400 väger ungefär 270 kg.[1] Ett av förslagen till konstruktion var att bygga ett plan med två hela däck, liknande Airbus A380. Idén skrotades i slutskedet av konstruktionen då man ansåg ett helt däck tillräckligt, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig synpunkt. Det övre däcket i en 747 motsvarar ganska precis storleken av kabinen på en DC-3:a. 747-400 har 16 huvudlandningshjul under vingarna och kroppen och två framme vid nosen. 747-400 har en vingarea på 524,9 kvadratmeter. Det ryms cirka 45 medelstora bilar på den ytan. 747-flottan har flugit 3,5 miljarder människor världen över. [2] En 747-400 lyfter vid cirka 290 kilometer per timme och flyger sedan i 910 kilometer per timme och slutligen landar i 260 kilometer per timme. För en typisk internationell flygning med en 747 används ungefär 5,5 ton mat. Diametern på en 747-motor är 2,6 meter. 747-400ER kan bära drygt 240 000 liter flygbränsle. Det finns 365 lampor, strömbrytare och indikatorer i den högteknologiska 747-400-modellen. I de tidigare modellerna var motsvarande antal 971. Boeing 747-400 kallas ofta Boeing B744, precis som den första versionen, Boeing 747-100, refereras till som Boeing B741. Maximal startvikt ca 400 ton “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Januari 15, 2009 Dela Inlagd Januari 15, 2009 Quote Kostar multum att landa LANDNINGSAVGIFT Avgift betalas för varje landning. Landningsavgiften beräknas i förhållande till luftfartygets högsta tillåtna startvikt (MTOW) enligt luftvärdighetsbevis, varvid vikten avrundas till närmaste 1 000 kg. Landningsavgiften för viss flygplats beräknas i enlighet med nedanstående exempel. Flygplats Vikt klass Landningsavgift (SEK) Minimiavgift Fast avgift + Avgift per ton SEK/landningStockholm-Arlanda Över 25 ton 700Kr + 75Kr över 25 ton Avgasavgift o till 30% av landningavgiften Bulleravgift 700Kr Terminal Navgation Charge 1811Kr Passageraravgift för flygplan över 100 ton Utrikes 100Kr/st Securityavgift 35Kr/st så det blir många sköna slantar till LFV när en jumbo från Thai landar varje dag Lite fakta om 747:an 747-400 består av sex miljoner delar (varav hälften är nitar) som tillverkas i 33 olika länder. En enda 747-motor producerar lika mycket dragkraft som två Boeing 707-motorer. I de tidiga modellerna av 747:an fanns 300 kg uran i främre delen av kroppen som barlast. För att träna de första 747-piloterna att taxa planet från den högt placerade cockpiten byggde man en träningsanordning som bestod av en cockpit placerad på taket till en lastbil. Denna anordning kallades Waddells vagn efter Jack Waddell, en av testpiloterna under utvecklingen av 747:an. Färgen på en Boeing 747-400 väger ungefär 270 kg.[1] Ett av förslagen till konstruktion var att bygga ett plan med två hela däck, liknande Airbus A380. Idén skrotades i slutskedet av konstruktionen då man ansåg ett helt däck tillräckligt, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig synpunkt. Det övre däcket i en 747 motsvarar ganska precis storleken av kabinen på en DC-3:a. 747-400 har 16 huvudlandningshjul under vingarna och kroppen och två framme vid nosen. 747-400 har en vingarea på 524,9 kvadratmeter. Det ryms cirka 45 medelstora bilar på den ytan. 747-flottan har flugit 3,5 miljarder människor världen över. [2] En 747-400 lyfter vid cirka 290 kilometer per timme och flyger sedan i 910 kilometer per timme och slutligen landar i 260 kilometer per timme. För en typisk internationell flygning med en 747 används ungefär 5,5 ton mat. Diametern på en 747-motor är 2,6 meter. 747-400ER kan bära drygt 240 000 liter flygbränsle. Det finns 365 lampor, strömbrytare och indikatorer i den högteknologiska 747-400-modellen. I de tidigare modellerna var motsvarande antal 971. Boeing 747-400 kallas ofta Boeing B744, precis som den första versionen, Boeing 747-100, refereras till som Boeing B741. Maximal startvikt ca 400 ton Kenneth4618, jag är förbluffad, antingen jobbar du inom rese- flyg- eller är bara en vanlig flygnörd!!!!! :Drogar-Happy(LBG): Tack, Tack till den gedigna beskrivningen av 747-400ER som jag kommer flyga med den 27 mars från Arlanda klockan 13.55. Det enda som fattades var en skiss över allt du beskrev. :Drogar-Scared(LBG): gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 15, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2009 Flygnörd? Javisst! och fd flygare men då bara privatkärror Kom på en sak till bara luften i jumbo väger 1 ton !!!!!!! Här en sajt med mycket fina bilder o annat om flygplan http://www.airliners.net/ http://www.boeing.com/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 15, 2009 Dela Inlagd Januari 15, 2009 Quote Flygnörd? Javisst! och fd flygare men då bara privatkärror Kom på en sak till bara luften i jumbo väger 1 ton !!!!!!! Här en sajt med mycket fina bilder o annat om flygplan http://www.airliners.net/ http://www.boeing.com/ Finns knappast nått roligare att läsa om än flygplan, tycker en vanlig "landkrabba"! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Januari 15, 2009 Dela Inlagd Januari 15, 2009 Roade mig med lite gåggling och jämförde 747 vs A380 Så här blev det, med reservation för ev fel Boeing 747 Airbus A380 färg 270kg 2200 liter färg till första Singapore Airlines A380 vingarea 524,9 m2 845 m2 diameter motor 2.6 meter 2,94 meter Bränsle 216000 liter 310000 liter startvikt 400 ton 560 ton längd 70 meter 73 meter vingbredd 65 meter 79,8 meter höjd 19,4 meter 24,1 meter tomvikt ca 180000 kg ca 277000 kg motorstyrka 60-63000 lbf 70-76000 lbf räckvidd 13450 km 15200 km hjul 18 st 22 st Här står lite kuriosa om 747, en hel del fick kenneth med men det finns mer läsning för den intresserade: http://gocalipso.com...ng747/facts.php Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 15, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2009 Kul att jämföra olika plan! Såg att Thai´s 747 tar 375 alt 389 pax Charterbolagens Tui Fly Nordic 747 tar 582 pax Någon som med den? Måste vara trångt som f-n “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Adistrats Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 På vattnet är det gratis... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Quote På vattnet är det gratis... Det som var bra var att alla passagerare + besättning överlevde. gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Det är klart att det kostar att landa, där står ett gäng supsugna familjemedlemmar och väntar in falangen för om det nalkas fest så dom inte sena på att göra sig besväret att möta upp falangen som har landat från det stora ATM-landet. Mvh Nerike Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Cert Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Månne vad min landning kommer att kosta?? ska ner och träffa hennes släkt för första gången nu i vår!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 16, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Januari 16, 2009 Räknade lite på landningsavgiften och hamnade på ca 110000Kr för en 747:a “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 QuoteRäknade lite på landningsavgiften och hamnade på ca 110000Kr för en 747:a låter mycket men ska å andra sidan tas av, säg 400 passagerares snittpris för biljetten, säg 8000, dvs 3,2 miljoner. mvh GD Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 GD Skulle tro att det kostar nåt åt det hållet, men sedan kommer det mer utgifter som bränsle och då är det inte bara vad själva bränslet kostar utan som vanligt en massa nya utg. Kolla detta http://www.shell.com...flygfotogen.pdf Sedan har du mat och dryck samt personal så skulle inte tro att det blir så mycket över på en flygning, därav att det kör kampanjpriser. Dom förlorar mindre om dom kan fylla planet även om det är reabiljetter än att stolen är ledigt, det vill säga dom gör en mindre förlust. Varför går vissa bolag bra som kör med lågprisflyg och inte andra, jo dom som går bra var tidigt ute med så kallade lågprisflyg. Dom hann skaffa sig bra plan till ett bra pris innan det blev många aktörer på den marknaden, och som vanligt många som vill ha plan så går priserna upp. Och dom lågprisflyg som är stora typ Virgin, dom har inte så stora utg. för sina plan (inköp). Dom tänker på kvantitet istället för kvalitet, dom tjänar mindre på varje biljett men trycker in mer folk i planen där av trångt att sitta skulle inte vilja åka med Virgin till LOS. Jag betalar nog en tusenlapp eller två för bättre utrymme samt kvalitet, man ska trots allt vara där i ett antal timmar innan man landar som man vet på förhand att det kommer kosta att landa. *smile* Mvh Nerike Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Föresten år det någon som vet när Lufthansa för sina 20st 747-8, som bestäldes i des. 2006? pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Har hört av säkra källor att Rayan air som flyger från skavsta (Nyköping) är hemma om dom får in 400:- per näsa, typ till södra Europa. Har aldrig flygit själv med dom men hört ett å annat. Lätt å komma iväg lite knepigare att komma hem...!? BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 16, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Januari 16, 2009 747-8 börjar levereras till Lufthansa 2010, de första börjar flyga 3:e kvartalet 2009 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Cert Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Utveckla gärna lite granna,är intresserad ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Cert Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Alltså R taj 68 berätta mer vad du har hört! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 I Vad ? "cert" BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Cert Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 I fallet Rayan Air : ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Ja ifallet priser så har jag snackat med folk som jobbar med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Cert Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 OK jag är nöjd , tackar ! ?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Bra!! Alltid kul å göra nån nöjd BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Har också läst siffran 4-500 spänn/passagerare, som brytpunkt för att gå +/- noll. Kan tipsa om att nu har dom riktigt bra erbjudande... testade häromkvällen och fick ett ToR-pris till Dusseldorf på 11 spänn. tillkommer endast en kortavgift på ca femtilappen har jag för mig som sista steg vid betalningen. 60 spänn för att komma ut i Europa är riktigt jäkla bra! Synd att vi inte har samma utbud här från Säve som det är ifrån Skavsta för då hade det åkts iväg. Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Januari 16, 2009 Dela Inlagd Januari 16, 2009 Quote Det som var bra var att alla passagerare + besättning överlevde. gubben Räddningen: http://www.expressen...rna-fran-planet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu