Jump to content
IGNORERAD

Det kostar att landa ett flygplan


Kenneth4618

Recommended Posts

Kostar multum att landa

LANDNINGSAVGIFT

Avgift betalas för varje landning.

Landningsavgiften beräknas i förhållande till luftfartygets högsta tillåtna

startvikt (MTOW) enligt luftvärdighetsbevis, varvid vikten avrundas till

närmaste 1 000 kg. Landningsavgiften för viss flygplats beräknas i enlighet

med nedanstående exempel.

Flygplats Vikt klass Landningsavgift (SEK) Minimiavgift Fast avgift + Avgift per ton SEK/landningStockholm-Arlanda Över 25 ton 700Kr + 75Kr över 25 ton

Avgasavgift o till 30% av landningavgiften

Bulleravgift  700Kr

Terminal Navgation Charge  1811Kr

Passageraravgift för flygplan över 100 ton Utrikes 100Kr/st

Securityavgift  35Kr/st

så det blir många sköna slantar till LFV när en  jumbo från Thai landar varje dag

Lite fakta om 747:an

747-400 består av sex miljoner delar (varav hälften är nitar) som tillverkas i 33 olika länder.

En enda 747-motor producerar lika mycket dragkraft som två Boeing 707-motorer.

I de tidiga modellerna av 747:an fanns 300 kg uran i främre delen av kroppen som barlast.

För att träna de första 747-piloterna att taxa planet från den högt placerade cockpiten byggde man en träningsanordning som bestod av en cockpit placerad på taket till en lastbil. Denna anordning kallades Waddells vagn efter Jack Waddell, en av testpiloterna under utvecklingen av 747:an.

Färgen på en Boeing 747-400 väger ungefär 270 kg.[1]

Ett av förslagen till konstruktion var att bygga ett plan med två hela däck, liknande Airbus A380. Idén skrotades i slutskedet av konstruktionen då man ansåg ett helt däck tillräckligt, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig synpunkt.

Det övre däcket i en 747 motsvarar ganska precis storleken av kabinen på en DC-3:a.

747-400 har 16 huvudlandningshjul under vingarna och kroppen och två framme vid nosen.

747-400 har en vingarea på 524,9 kvadratmeter. Det ryms cirka 45 medelstora bilar på den ytan.

747-flottan har flugit 3,5 miljarder människor världen över. [2]

En 747-400 lyfter vid cirka 290 kilometer per timme och flyger sedan i 910 kilometer per timme och slutligen landar i 260 kilometer per timme.

För en typisk internationell flygning med en 747 används ungefär 5,5 ton mat.

Diametern på en 747-motor är 2,6 meter.

747-400ER kan bära drygt 240 000 liter flygbränsle.

Det finns 365 lampor, strömbrytare och indikatorer i den högteknologiska 747-400-modellen. I de tidigare modellerna var motsvarande antal 971.

Boeing 747-400 kallas ofta Boeing B744, precis som den första versionen, Boeing 747-100, refereras till som Boeing B741.

Maximal startvikt ca 400 ton

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    5

  • Nineteen68

    4

  • gubben4906

    2

  • L64

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Kostar multum att landa

LANDNINGSAVGIFT

Avgift betalas för varje landning.

Landningsavgiften beräknas i förhållande till luftfartygets högsta tillåtna

startvikt (MTOW) enligt luftvärdighetsbevis, varvid vikten avrundas till

närmaste 1 000 kg. Landningsavgiften för viss flygplats beräknas i enlighet

med nedanstående exempel.

Flygplats Vikt klass Landningsavgift (SEK) Minimiavgift Fast avgift + Avgift per ton SEK/landningStockholm-Arlanda Över 25 ton 700Kr + 75Kr över 25 ton

Avgasavgift o till 30% av landningavgiften

Bulleravgift  700Kr

Terminal Navgation Charge  1811Kr

Passageraravgift för flygplan över 100 ton Utrikes 100Kr/st

Securityavgift  35Kr/st

så det blir många sköna slantar till LFV när en  jumbo från Thai landar varje dag

Lite fakta om 747:an

747-400 består av sex miljoner delar (varav hälften är nitar) som tillverkas i 33 olika länder.

En enda 747-motor producerar lika mycket dragkraft som två Boeing 707-motorer.

I de tidiga modellerna av 747:an fanns 300 kg uran i främre delen av kroppen som barlast.

För att träna de första 747-piloterna att taxa planet från den högt placerade cockpiten byggde man en träningsanordning som bestod av en cockpit placerad på taket till en lastbil. Denna anordning kallades Waddells vagn efter Jack Waddell, en av testpiloterna under utvecklingen av 747:an.

Färgen på en Boeing 747-400 väger ungefär 270 kg.[1]

Ett av förslagen till konstruktion var att bygga ett plan med två hela däck, liknande Airbus A380. Idén skrotades i slutskedet av konstruktionen då man ansåg ett helt däck tillräckligt, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig synpunkt.

Det övre däcket i en 747 motsvarar ganska precis storleken av kabinen på en DC-3:a.

747-400 har 16 huvudlandningshjul under vingarna och kroppen och två framme vid nosen.

747-400 har en vingarea på 524,9 kvadratmeter. Det ryms cirka 45 medelstora bilar på den ytan.

747-flottan har flugit 3,5 miljarder människor världen över. [2]

En 747-400 lyfter vid cirka 290 kilometer per timme och flyger sedan i 910 kilometer per timme och slutligen landar i 260 kilometer per timme.

För en typisk internationell flygning med en 747 används ungefär 5,5 ton mat.

Diametern på en 747-motor är 2,6 meter.

747-400ER kan bära drygt 240 000 liter flygbränsle.

Det finns 365 lampor, strömbrytare och indikatorer i den högteknologiska 747-400-modellen. I de tidigare modellerna var motsvarande antal 971.

Boeing 747-400 kallas ofta Boeing B744, precis som den första versionen, Boeing 747-100, refereras till som Boeing B741.

Maximal startvikt ca 400 ton

Kenneth4618,

jag är förbluffad, antingen jobbar du inom rese- flyg- eller är bara en vanlig flygnörd!!!!!  :Drogar-Happy(LBG):

Tack, Tack till den gedigna beskrivningen av  :ange: 747-400ER  :ange: som jag kommer flyga med den 27 mars från Arlanda klockan 13.55.

Det enda som fattades var en skiss över allt du beskrev.  :Drogar-Scared(LBG):  

  :na: gubben  :na:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygnörd? Javisst! och fd flygare men då bara privatkärror

Kom på en sak till bara luften i jumbo väger 1 ton !!!!!!!

Här en sajt med mycket fina bilder o annat om flygplan

http://www.airliners.net/

http://www.boeing.com/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Flygnörd? Javisst! och fd flygare men då bara privatkärror

Kom på en sak till bara luften i jumbo väger 1 ton !!!!!!!

Här en sajt med mycket fina bilder o annat om flygplan

http://www.airliners.net/

http://www.boeing.com/

Finns knappast nått roligare att läsa om än flygplan, tycker en vanlig "landkrabba"! :preved:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Roade mig med lite gåggling och jämförde 747 vs A380

Så här blev det, med reservation för ev fel  :crazy:

                          Boeing 747              Airbus A380

färg                    270kg                    2200 liter färg till första Singapore Airlines A380

vingarea              524,9 m2                845 m2

diameter motor      2.6 meter              2,94 meter

Bränsle                216000 liter            310000 liter

startvikt                400 ton                  560 ton

längd                    70 meter                73 meter

vingbredd              65 meter                79,8 meter

höjd                    19,4 meter              24,1 meter

tomvikt                ca 180000 kg          ca 277000 kg

motorstyrka          60-63000 lbf            70-76000 lbf

räckvidd                13450 km                15200 km

hjul                      18 st                      22 st

Här står lite kuriosa om 747, en hel del fick kenneth med men det finns mer läsning för den intresserade:

http://gocalipso.com...ng747/facts.php

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att jämföra olika plan!

Såg att Thai´s 747 tar 375 alt 389 pax

Charterbolagens Tui Fly Nordic 747 tar 582 pax

Någon som med den? Måste vara trångt som f-n

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På vattnet är det gratis...

800px-Plane_crash_into_Hudson_River.jpg

Det som var bra var att alla passagerare + besättning överlevde.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det kostar att landa, där står ett gäng supsugna familjemedlemmar och väntar in falangen för om det nalkas fest så dom inte sena på att göra sig besväret att möta upp falangen som har landat från det stora ATM-landet.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Månne vad min landning kommer att kosta?? ska ner och träffa hennes släkt för första gången nu i vår!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknade lite på landningsavgiften och hamnade på ca 110000Kr  för en 747:a

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Räknade lite på landningsavgiften och hamnade på ca 110000Kr  för en 747:a

låter mycket men ska å andra sidan tas av, säg 400 passagerares snittpris för biljetten, säg 8000, dvs 3,2 miljoner.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD

Skulle tro att det kostar nåt åt det hållet, men sedan kommer det mer utgifter som bränsle och då är det inte bara vad själva bränslet kostar utan som vanligt en massa nya utg.

Kolla detta

http://www.shell.com...flygfotogen.pdf

Sedan har du mat och dryck samt personal så skulle inte tro att det blir så mycket över på en flygning, därav att det kör kampanjpriser.

Dom förlorar mindre om dom kan fylla planet även om det är reabiljetter än att stolen är ledigt, det vill säga dom gör en mindre förlust.

Varför går vissa bolag bra som kör med lågprisflyg och inte andra, jo dom som går bra var tidigt ute med så kallade lågprisflyg.

Dom hann skaffa sig bra plan till ett bra pris innan det blev många aktörer på den marknaden, och som vanligt många som vill ha plan så går priserna upp.

Och dom lågprisflyg som är stora typ Virgin, dom har inte så stora utg. för sina plan (inköp).

Dom tänker på kvantitet istället för kvalitet, dom tjänar mindre på varje biljett men trycker in mer folk i planen där av trångt att sitta skulle inte vilja åka med Virgin till LOS.

Jag betalar nog en tusenlapp eller två för bättre utrymme samt kvalitet, man ska trots allt vara där i ett antal timmar innan man landar som man vet på förhand att det kommer kosta att landa. *smile*

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten år det någon som vet när Lufthansa för sina 20st 747-8,  som bestäldes i des. 2006?

pigge01 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört av säkra källor att Rayan air som flyger från skavsta (Nyköping) är hemma om dom får in 400:- per näsa, typ till södra Europa. Har aldrig flygit själv med dom men hört ett å annat. Lätt å komma iväg lite knepigare att komma hem...!?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

747-8 börjar levereras till Lufthansa 2010, de första börjar flyga 3:e kvartalet 2009

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Vad ?    "cert"

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ifallet priser så har jag snackat med folk som jobbar med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra!!  Alltid kul å göra nån nöjd :fool:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också läst siffran 4-500 spänn/passagerare, som brytpunkt för att gå +/- noll.

Kan tipsa om att nu har dom riktigt bra erbjudande... testade häromkvällen och fick ett ToR-pris till Dusseldorf på 11 spänn. tillkommer endast en kortavgift på ca femtilappen har jag för mig som sista steg vid betalningen.

60 spänn för att komma ut i Europa är riktigt jäkla bra!

Synd att vi inte har samma utbud här från Säve som det är ifrån Skavsta för då hade det åkts iväg.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...