Jump to content
IGNORERAD

Taxiköerna vid Suvarnabhumi datoriseras för att stoppa "maffian"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Sam sip sam

Surast i Turin eller turist i Surin.

kollar av det i början på feb :ahh:

ps sist var du tröttast i surin ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    10

  • ban99arne

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo...

Läst lite på nätet om vem som definieras som turist.

 

I det stora hela definieras man som turist om man:

Inte är hemma och stannar där i max ett år.

 

Så gissar att de som har en visumförlängning av något slag och gör sin immigrationsrapportering var 90 dag i Thailand och ansöker om nytt uppehållstillstånd (extension of stay) inom Thailand, definieras inte som turister, internationellt sett.

 

Men detta är bara en vild gissning vad gäller Thailands beräkningar.

Kan gott och väl hända att alla som inte är medborgare räknas som turister här rent statistiskt.

 

Så är det nog när TAT redovisar sina siffror, det blir ju ett större antal turister då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på nyheterna att kontroller börjat göras vid "Suvvan".

Nu gäller det att ha rätta papper för taxi, tillstånd och försäkringar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som hittar fotspår på toasitsen och inser att det är hans egna är inte turist.

 

Den som kör bil som thailändare gör, fast mer opportunistiskt, är inte turist.

 

Den som slutat tycka att allt är billigt i Thailand är inte turist... längre... I början räknar man om allt till kronor och tycker det är billigt. Sedan jämför man utomhusmarknaden med BigC och tycker BigC är dyra. Kommer man hem till Sverige räknar man om där i stället... 5000 baht för en matkasse! Fy faaan va dyrt!

 

Den som ser att "damen" är katoey på tre tiondels sekunder är inte turist.

 

Den som slutat förvånas över att få dörrar släppta i fejset av förment artiga thailändare är inte turist.

 

Den som saknar rumpduschen på muggen när han besöker Sverige emellanåt är inte turist.

 

Den som fryser när det blir under 25 grader är inte turist.

 

Den som förnyat sitt arbetstillstånd åtta gånger är inte turist enligt någon som helst vettig definition.

 

Den som orkar bry sig om såna här meningslösa MPR-trådar som spårar ur på nolltid och där folk inte håller sig till ämnet och påpekar sidoordnade saker i stället för att ha roligt på semestern... är inte turist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som hittar fotspår på toasitsen och inser att det är hans egna är inte turist.

 

Den som kör bil som thailändare gör, fast mer opportunistiskt, är inte turist.

 

Den som slutat tycka att allt är billigt i Thailand är inte turist... längre... I början räknar man om allt till kronor och tycker det är billigt. Sedan jämför man utomhusmarknaden med BigC och tycker BigC är dyra. Kommer man hem till Sverige räknar man om där i stället... 5000 baht för en matkasse! Fy faaan va dyrt!

 

Den som ser att "damen" är katoey på tre tiondels sekunder är inte turist.

 

Den som slutat förvånas över att få dörrar släppta i fejset av förment artiga thailändare är inte turist.

 

Den som saknar rumpduschen på muggen när han besöker Sverige emellanåt är inte turist.

 

Den som fryser när det blir under 25 grader är inte turist.

 

Den som förnyat sitt arbetstillstånd åtta gånger är inte turist enligt någon som helst vettig definition.

 

Den som orkar bry sig om såna här meningslösa MPR-trådar som spårar ur på nolltid och där folk inte håller sig till ämnet och påpekar sidoordnade saker i stället för att ha roligt på semestern... är inte turist...

Klockrent!!! clap2.gifcheesy.gif cheesy.gif cheesy.gif PS.Trevlig Midsommar till er alla!!  burp.gif.pagespeed.ce.RBpw6FUyRR.gif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte reglerna ändras som de nu är skrivna utan om alla papper är som de skall (och det har väl alla :mda:) då blir det nog inga problem 

i Chiang-mai så vill dom ändra visum reglerna för X-pats , åtminstone för JAPAN

 

http://www.chiangmai-mail.com/452/news.shtml#hd8

 

så då kanske vi åker med på ett hörn

Chiang Mai wants to promote “Long stay tourism”

Pushing for a 3 year visa

n8longstay.jpg

The Chiang Mai Chamber of Commerce is working to pressure the Thai government in increasing the length of time for a retirement extension and allowing 90 day reporting to be done online to ease the process for elderly visitors, especially Japanese who make up a large portion of retired foreigners living in Chiang Mai.

Wipanee Intapan

Long Stay Tourists are those people who either come to stay during the winter months in their home country, those who come for health care, those ages 50 and up who are retired and students who come to study. Chiang Mai has a large number of these people who come to live here, if only temporarily and many of them are Japanese, according to the forum held at the Chiang Mai Grandview Hotel on May 16, 2014.

The Chiang Mai Chamber of Commerce (CMCC) has been working to make visa issues easier for those people who wish to stay longer in Chiang Mai and set up the forum with the Upper Northern Provincial Cluster 1 including Chiang Mai, Lamphun, Lampang and Mae Hong Son hold “Chiang Mai Long Stay Forum 2014”. Chokdee Amornwat, Chiang Mai Permanent Secretary presided over the opening ceremony with Chalermchart Nakarungkul, President of CMCC and Montree Piyakul, the Director of Chiang Mai Provincial Office of Tourism & Sports. The forum “Northern Long Stay Business in the Future” was joined by Dr. Narong Nimsakul, President of
Thailand
-Japan Friendship, Wisut Buachum, the head of the TAT Chiang Mai Office and Mr. Noritoshi Urano, owner of Chiang Mai’s Japanese-language Vieng Magazine.

According to information from the National Institute of Population and Social Security Research (IPSS), Japan in 2005, Japan has the highest ratio of elderly in the world. The country has more than 25 million people over the age of 65, fully 20% of the population. Many of these aging Japanese are looking overseas for retirement and Chiang Mai has become popular with older Japanese people for retirement due to the climate, social activities and health care. Currently there are more than 3,000 Japanese living in Chiang Mai and the group hopes to see that reach 10,000 by 2020, this would increase Chiang Mai’s revenue by 3 billion baht.

However, the forum pointed out that for many older retired people, especially Japanese, the 1 year retirement visa is quite limiting. Malaysia currently offers a ten year visa. The forum called on the Thai government to make the retirement extension valid for 3 years to build confidence for Japanese wishing to retire to
Thailand
.

The forum also called on the government to amend the 90 day report requirement, this law requires that all foreigners who stay more than 90 days in
Thailand
must report to their local Immigration bureau, however there are not enough officers who can service the people coming to report and most of them do not speak Japanese. Additionally, the Immigration Office is overworked handling migrant laborers. The forum called on the government to allocate budget to provide a separate office for migrant workers or allow for the 90 day report to be made via the internet.

Members of the forum believe that
Thailand
can attract many more long stay tourists if these problems are solved. The first goal of the forum is make Chiang Mai be the first destination of long stay city in ASIA (Top of Mind), long stay tourists are predicted to generate more than 10 billion baht per year in revenue for Chiang Mai in the future.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske armen borde titta i egna led också?

På Nya lumpeni boxnings stadium på Ram Intra som ägs av armen kostar en biljett 700 för Thai och 2500 för farang. Men det kanske är sånt som ger landet gott anseende hos turister. :)

Det är värre än så.

När jag var där i maj var det en superfight och då kostade biljetten 3500 baht.

På hemvägen fick jag skjuts av en gymägare och dennes kompis. Dom skrattade gott när jag sa vad jag betalade och berättade att thai betalade bara 350 baht.

Dom har snart inga turister på nya lumpinee när den ligger helt åt helvete.

 

Glad midsommar på er alla :crazy:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt att man kan få bort maffian genom att datorisera en kö, något som italien borde ta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som hittar fotspår på toasitsen och inser att det är hans egna är inte turist.

 

Den som kör bil som thailändare gör, fast mer opportunistiskt, är inte turist.

 

Den som slutat tycka att allt är billigt i Thailand är inte turist... längre... I början räknar man om allt till kronor och tycker det är billigt. Sedan jämför man utomhusmarknaden med BigC och tycker BigC är dyra. Kommer man hem till Sverige räknar man om där i stället... 5000 baht för en matkasse! Fy faaan va dyrt!

 

Den som ser att "damen" är katoey på tre tiondels sekunder är inte turist.

 

Den som slutat förvånas över att få dörrar släppta i fejset av förment artiga thailändare är inte turist.

 

Den som saknar rumpduschen på muggen när han besöker Sverige emellanåt är inte turist.

 

Den som fryser när det blir under 25 grader är inte turist.

 

Den som förnyat sitt arbetstillstånd åtta gånger är inte turist enligt någon som helst vettig definition.

 

Den som orkar bry sig om såna här meningslösa MPR-trådar som spårar ur på nolltid och där folk inte håller sig till ämnet och påpekar sidoordnade saker i stället för att ha roligt på semestern... är inte turist...

 

 Du glömde den som saknar kvinnor med ordentliga rattar är inte en turist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är värre än så.

När jag var där i maj var det en superfight och då kostade biljetten 3500 baht.

På hemvägen fick jag skjuts av en gymägare och dennes kompis. Dom skrattade gott när jag sa vad jag betalade och berättade att thai betalade bara 350 baht.

Dom har snart inga turister på nya lumpinee när den ligger helt åt helvete.

Glad midsommar på er alla :crazy:

Nu satt ju inte jag ringside. Så det fanns ännu dyrare. Men jag har för mig att ringside kostade 3000

Snacka om fantasipriser.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan se det på två sätt. Betrakta det som expats spenderar som en sorts långtidsturister, alltså pensionärer och andra som inte arbetar. (Arbetstillstånd - definitivt inte turist!) Då kanske din halva procent av BNP är korrekt. Det är ändå inte småpotatis faktiskt. BNP är ett stort tal...

 

Sedan kan man se lite bredare på vad expats bidrar med, speciellt vi som jobbar i Thailand. Själv har jag sparat omkring 500 miljoner dollar för mina kunder i Thailand under dom senaste tre-fyra åren genom dom tjänster jag utför. Tänk lite längre. Hur mycket industri skulle finnas i Thailand om inga expats hjälpte till? Glöm bilindustrin, glöm elektronikindustrin! Glöm hela processindustrin, som har byggts upp av utlänningar som bott och arbetat i Thailand. Skicka hem alla expats så skulle en stor del av industrin i Thailand inte fungera. Så enkelt är det. Detta tycks både turister och thailändare helt glömma bort. Jag känner givetvis en stor uppskattning för det jag gör från mina kunder och hursomhelst tar jag bra betalt, men samhället i stort behandlar oss expats som skit faktiskt. Man blir ihopbuntad med gästarbetare från grannländerna och behandlas därefter. Ingendera av oss borde behöva stå ut med det, men på någon nivå borde man fatta att somliga expats är guld värda för landet och behandla oss i förhållande till den nytta vi gör.

 

Det är upp till dig hur viktig du vill känna dig för Thailand. Du är nog mer betydelsefull än du tror. Själv känner jag i alla fall inom mig en stolthet för det jag bidrar med.

 

Du menar att du borde hyllas till höjderna gämfört med en i dina ögon, simpel gästarbetare från ett grannland (vilket du själv är, fast inte från ett grannland).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du borde hyllas till höjderna gämfört med en i dina ögon, simpel gästarbetare från ett grannland (vilket du själv är, fast inte från ett grannland).

 

Först och främst, lär dig stavning och korrekt meningsbyggnad. Därefter kan du försöka lära dig läsa. Meningen efter den du fetade skrev jag såhär: "Ingendera av oss borde behöva stå ut med det, men på någon nivå borde man fatta att somliga expats är guld värda för landet och behandla oss i förhållande till den nytta vi gör." Med "somliga" menar jag oss som arbetar i Thailand, oavsett med vad - forskning eller jordbruk kvittar, bådadera är nyttigheter för landet. Turister gör nytta genom att spendera. Vi som arbetar både spenderar och producerar - dubbel nytta för Thailand således.

 

Till sist kan du lära dig lite hyfs! Ordet "simpel" var det du som introducerade, inte jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, lär dig stavning och korrekt meningsbyggnad. Därefter kan du försöka lära dig läsa. Meningen efter den du fetade skrev jag såhär: "Ingendera av oss borde behöva stå ut med det, men på någon nivå borde man fatta att somliga expats är guld värda för landet och behandla oss i förhållande till den nytta vi gör." Med "somliga" menar jag oss som arbetar i Thailand, oavsett med vad - forskning eller jordbruk kvittar, bådadera är nyttigheter för landet. Turister gör nytta genom att spendera. Vi som arbetar både spenderar och producerar - dubbel nytta för Thailand således.

 

Till sist kan du lära dig lite hyfs! Ordet "simpel" var det du som introducerade, inte jag!

Skulle inte bli manga kvar pa MPR om detta vore ett kriterie for att tillatas skriva! :police:

 

For ovrigt tycker jag din analys av definitionen "turst eller ej" var inte bara saklig utan aven underhallande! :thumbsup:

 

Analfabeten Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, lär dig stavning och korrekt meningsbyggnad. Därefter kan du försöka lära dig läsa. Meningen efter den du fetade skrev jag såhär: "Ingendera av oss borde behöva stå ut med det, men på någon nivå borde man fatta att somliga expats är guld värda för landet och behandla oss i förhållande till den nytta vi gör." Med "somliga" menar jag oss som arbetar i Thailand, oavsett med vad - forskning eller jordbruk kvittar, bådadera är nyttigheter för landet. Turister gör nytta genom att spendera. Vi som arbetar både spenderar och producerar - dubbel nytta för Thailand således.

 

Till sist kan du lära dig lite hyfs! Ordet "simpel" var det du som introducerade, inte jag!

 

Ok. Nu är du tydligen även en svensklärare, krävs ett WP för detta.  Så läs det fetade, där påstår du igen att du är värd mer än övriga gästarbetare i Thailand.

 

Angående "simpel" så är det ju ganska klart att du menade detta, även om du inte vågade skriva det.

 

Så, vad är det för speciella arbetsuppgifter som du utför i Thailand som gästarbetare, som borde göra dig "guld värd" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nu är du tydligen även en svensklärare, krävs ett WP för detta.  Så läs det fetade, där påstår du igen att du är värd mer än övriga gästarbetare i Thailand.

 

Angående "simpel" så är det ju ganska klart att du menade detta, även om du inte vågade skriva det.

 

Så, vad är det för speciella arbetsuppgifter som du utför i Thailand som gästarbetare, som borde göra dig "guld värd" ?

 

Du skall inte tala om för mig vad jag menar utan läsa lite noggrannare och försöka förstå i stället!

 

Jag skall försöka förklara en gång till så kanske du begriper. Det finns två sorters expats. Dom som arbetar och dom som inte gör det. Dom som arbetar gör nytta och bidrar till BNP genom sitt arbete. Sedan bidrar man dessutom på samma sätt som turister och övriga expats, genom att spendera och därmed cirkulera in pengar i landets ekonomi. Turister och expats som inte jobbar ger inte samma utbyte för landet. Somliga expats, såsom jag själv, utför arbete som är avsevärt högre värderat i pengar räknat. Det är ett faktum. Detta innebär inte någon skillnad i människovärde men är definitivt en skillnad i produktivitet. Möjligen kunde Thailand tjäna på att försöka locka till sig särskilt produktiva människor, eller vad tror du?

 

Thailand är inte ett snällt land att vara gästarbetare i när det gäller arbets- och uppehållstillstånd, visumregler, äganderätt till företag, mark, osv. Det beror på thailändarnas inbyggda xenofobi, särskilt mot folk från grannländerna. Därför är systemet uppbyggt för att "skydda" thailändare mot "konkurrens" från utlänningar. Därmed hamnar alla expats i samma hög och blir därför diskriminerade, vilket kan skrämma bort särskilt produktiva expats, som har betydligt större valfrihet när det gäller bosättningsland.

 

Exakt vad jag arbetar med har du inte med att göra, men jag är konsult inom industrin (inte bara i Thailand, utan hela Asien och Mellanöstern). Jag tar snuskigt bra betalt när jag jobbar, ungefär en thailändsk civilingenjörs månadslön per dag. Varför? För att jag kan det. Jag kan ta två jobb som exempel. Det ena var cirka femton dagar under knappt tre månader. Kunden sparade i storleksordningen 300 miljoner dollar på det. Jag önskar jag hade fem procent på besparingen, då kunde jag sälla mig till MPRs skara av pensionärer. Det andra jobbet var på cirka fem dagar, men med massor av övertid. Veckan efter gick klientens aktier upp kraftigt på börsen, just p g a mitt jobb. Fördelen med att vara konsult är att var gång en kund är nöjd, betalar vad man begär och kommer tillbaks för mer, då vet man med absolut säkerhet att man är värd minst det man tar betalt.

 

Detta kanske låter som skryt, men för det första bad du om en förklaring och för det andra är det en god illustration. Om jag lämnade Thailand på grund av krångel av den typ som jag nämnt ovan skulle landet förlora en hel del pengar, helt enkelt.

 

Näe, jag är inte svenskalärare. När jag är lärare lär jag ut betydligt knepigare saker än språk och jag gör det inte ens på svenska.

 

Jag vill inte vara hånfull mot dyslektiker, men om man är för lat för att ens läsa igenom vad man skrivit och kolla så det verkar vettigt och kolla lite på vad stavningskontrollen markerar, då borde man banne mig skärpa sig lite. Den här enradaren är ju närmast en klassiker i dumhet och brist på logik: "Du menar att du borde hyllas till höjderna gämfört med en i dina ögon, simpel gästarbetare från ett grannland (vilket du själv är, fast inte från ett grannland)."  Vadå "hyllas till höjderna"... "gämfört"... fel kommaterat och slutet är närmast obetalbart i sin enfald!

 

Om inte Nemo fattat nu så ger jag upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte Nemo fattat nu så ger jag upp...

 

Han kommer aldrig att fatta :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte tala om för mig vad jag menar utan läsa lite noggrannare och försöka förstå i stället!

 

Jag skall försöka förklara en gång till så kanske du begriper. Det finns två sorters expats. Dom som arbetar och dom som inte gör det. Dom som arbetar gör nytta och bidrar till BNP genom sitt arbete. Sedan bidrar man dessutom på samma sätt som turister och övriga expats, genom att spendera och därmed cirkulera in pengar i landets ekonomi. Turister och expats som inte jobbar ger inte samma utbyte för landet. Somliga expats, såsom jag själv, utför arbete som är avsevärt högre värderat i pengar räknat. Det är ett faktum. Detta innebär inte någon skillnad i människovärde men är definitivt en skillnad i produktivitet. Möjligen kunde Thailand tjäna på att försöka locka till sig särskilt produktiva människor, eller vad tror du?

 

Thailand är inte ett snällt land att vara gästarbetare i när det gäller arbets- och uppehållstillstånd, visumregler, äganderätt till företag, mark, osv. Det beror på thailändarnas inbyggda xenofobi, särskilt mot folk från grannländerna. Därför är systemet uppbyggt för att "skydda" thailändare mot "konkurrens" från utlänningar. Därmed hamnar alla expats i samma hög och blir därför diskriminerade, vilket kan skrämma bort särskilt produktiva expats, som har betydligt större valfrihet när det gäller bosättningsland.

 

Exakt vad jag arbetar med har du inte med att göra, men jag är konsult inom industrin (inte bara i Thailand, utan hela Asien och Mellanöstern). Jag tar snuskigt bra betalt när jag jobbar, ungefär en thailändsk civilingenjörs månadslön per dag. Varför? För att jag kan det. Jag kan ta två jobb som exempel. Det ena var cirka femton dagar under knappt tre månader. Kunden sparade i storleksordningen 300 miljoner dollar på det. Jag önskar jag hade fem procent på besparingen, då kunde jag sälla mig till MPRs skara av pensionärer. Det andra jobbet var på cirka fem dagar, men med massor av övertid. Veckan efter gick klientens aktier upp kraftigt på börsen, just p g a mitt jobb. Fördelen med att vara konsult är att var gång en kund är nöjd, betalar vad man begär och kommer tillbaks för mer, då vet man med absolut säkerhet att man är värd minst det man tar betalt.

 

Detta kanske låter som skryt, men för det första bad du om en förklaring och för det andra är det en god illustration. Om jag lämnade Thailand på grund av krångel av den typ som jag nämnt ovan skulle landet förlora en hel del pengar, helt enkelt.

 

Näe, jag är inte svenskalärare. När jag är lärare lär jag ut betydligt knepigare saker än språk och jag gör det inte ens på svenska.

 

Jag vill inte vara hånfull mot dyslektiker, men om man är för lat för att ens läsa igenom vad man skrivit och kolla så det verkar vettigt och kolla lite på vad stavningskontrollen markerar, då borde man banne mig skärpa sig lite. Den här enradaren är ju närmast en klassiker i dumhet och brist på logik: "Du menar att du borde hyllas till höjderna gämfört med en i dina ögon, simpel gästarbetare från ett grannland (vilket du själv är, fast inte från ett grannland)."  Vadå "hyllas till höjderna"... "gämfört"... fel kommaterat och slutet är närmast obetalbart i sin enfald!

 

Om inte Nemo fattat nu så ger jag upp...

 

Ge upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, som tidigare sagts är jag en vätte.

Det vätte fan du måste vara ett troll, ett troll som har ont i sin finne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det vätte fan du måste vara ett troll, ett troll som har ont i sin finne.

ja att den idi*ten får vara kvar på forat är ett under ,alla man pratar med på olika mpr träffar tycker likadant

Link to comment
Dela på andra sajter

ja att den idi*ten får vara kvar på forat är ett under ,alla man pratar med på olika mpr träffar tycker likadant

Det är vi som matar trollen som får skylla oss själva, om dom inte matas så försvinner dom. Han är nu satt på min troll lista och får hädanefter ingen "mat" av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det är vi som matar trollen som får skylla oss själva, om dom inte matas så försvinner dom. Han är nu satt på min troll lista och får hädanefter ingen "mat" av mig.

jo där har varit länge ,men en del citerar ju vad han skriver och då får man spy ha ha ,nä det bästa är att dom tar bort fanskapet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...