Jump to content
IGNORERAD

Taxiköerna vid Suvarnabhumi datoriseras för att stoppa "maffian"


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Taxiköerna vid Bangkoks flygplats Suvarnabhumi kommer att datoriseras inom en månad för att få ett slut på "maffians" influenser där, detta sade generalmajor Nirundorn Samutsakorn under onsdagen.

Han sade att armén känner att den främsta taxiprioriteten bör vara vid flygplatsen för att förebygga att passagerare strandsätts, får betala för mycket och att förare beter sig illa, vilket skadar landets anseende. Nirundorn sade att taxichaufförer vid flygplatsen kommer bli tvungna att registrera sig i datorsystemet och att taxiköerna kommer hanteras med ett kortsystem.

Alla förare måste gå med på att acceptera de passagerare de blir tilldelade, oavsett vart de ska åka. Med det nuvarande systemet så vill de flesta förare ha passagerare som ska åka längre turer - så som till Pattaya eller Hua Hin - och för att få dessa kunder så betalar de mutor till personer som väljer passagerare åt dem.

"Det förväntas att maffiasystemet kommer att försvinna eftersom det inte kommer finnas behov för någon att sålla bland passagerarna för taxibilarna. Jag skulle säga att vi söker deras samarbete, men om de inte samarbetar så kan några soldater stationeras vid taxikön," sade han.

Källa: http://www.bangkokpost.com/most-recent/415988/ncpo-to-end-taxi-mafia-at-suvarnabhumi-airport

 

post-8073-0-76261100-1403073289.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    10

  • ban99arne

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

F*n juntan har gjort mer för landet än någon regering nånsin.  :14:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

F*n juntan har gjort mer för landet än någon regering nånsin.  :14:

And it keeps on comming.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Få se vilken dag dessa åtgärder börjar försvåra livet för de som vistas längre tid i Thailand, när man inte kan "köpa sig förmåner"

Jag är säker att såna saker kommer att hända i snar framtid, få se vilken gnäll uppstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se vilken dag dessa åtgärder börjar försvåra livet för de som vistas längre tid i Thailand, när man inte kan "köpa sig förmåner"

Jag är säker att såna saker kommer att hända i snar framtid, få se vilken gnäll uppstår!

Eller så inser juntan den ekonomiska betydelsen av expats och underlättar för oss.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

De gånger jag åker taxi från Suvarnabhumi (normalt en gång vart femte år för passförnyelse) så använder jag mig av taxibilar som just har lämnat av passagerare till flygplatsen.

 

Inget köande för att vänta på en "officiell taxi" som i regel kostar mer. Har alltid fått trevliga chaufförer som jag brukar förhandla om ett fast pris med, inga "justerade" taxameters för mig.       :)

 

Kommer ihåg en resa från Bangkok till Suvarnabhumi, vi kom överens om ett pris , men han hade mätaren på och när vi kom fram så blev resan enligt mätaren 60 baht dyrare än det överenskomda priset.  :crazy:

 

Han ville ju naturligtvis inte ta betalt enligt mätaren, utan var nöjd med det uppgjorda priset.   :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Få se vilken dag dessa åtgärder börjar försvåra livet för de som vistas längre tid i Thailand, när man inte kan "köpa sig förmåner"

 

Det vore jo lysande, lika för alla med klara regler .Livet blir enklare då

 

när man vet vad som gäller  och samma överallt. :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Eller så inser juntan den ekonomiska betydelsen av expats och underlättar för oss.

Expats har inte så stor betydelse för Thailands ekonomi, faktiskt, hela turism är ca 8% av BNP och då är det 95% som vistas

tre - fyra veckor i landet av dem, en ren gissning visserligen men om det är 10% av dem som är expats så lär det inte vara mer än

½ % av BNP som de tillför till ekonomin. Tyvärr är det så, även om jag gärna skulle känna mig viktig.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur räknas man i statistiken. Alla på turistvisum och VOA är själklart turister.

Men vi på Non Immigrant, är vi turister?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men hur räknas man i statistiken. Alla på turistvisum och VOA är själklart turister.

Men vi på Non Immigrant, är vi turister?

Non Immigrant är ju tillfällig UT så hur man räknar det ? Men låt oss säga att det kommer 22 miljoner turister till Thailand årligen

och jag uppskattar att 10 % är expats, så det skulle alltid finnas 2, 2 miljoner utlänningar som bor mer eller mindre permanent i

landet. Visst, det finns nog nån på MPR som känner alla dessa människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se vilken dag dessa åtgärder börjar försvåra livet för de som vistas längre tid i Thailand, när man inte kan "köpa sig förmåner"

Jag är säker att såna saker kommer att hända i snar framtid, få se vilken gnäll uppstår!

Tror inte reglerna ändras som de nu är skrivna utan om alla papper är som de skall (och det har väl alla :mda:) då blir det nog inga problem 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är starkt emot militär inblandning men har läst på ett annat ställe

att man skulle ta tillbaka korruptionspengar genom att följa penningflödet.

Är det sant kanske Thailand skulle må bra av ett par års sanering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får de snart sluta upp med att rätta till alla problem som finns i Thailand-lösa sådant som politikerna misslyckats med i 30 år på 3-4 veckor betyder ju ett gigantiskt "loose face" för den politiska eliten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får de snart sluta upp med att rätta till alla problem som finns i Thailand-lösa sådant som politikerna misslyckats med i 30 år på 3-4 veckor betyder ju ett gigantiskt "loose face" för den politiska eliten.

"Löst ansikte"? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är starkt emot militär inblandning men har läst på ett annat ställe

att man skulle ta tillbaka korruptionspengar genom att följa penningflödet.

Är det sant kanske Thailand skulle må bra av ett par års sanering?

"Follow the money", är en bra princip, en och annan pamp borde vara rejält nervösa. Återfinn det Thailändska folkets pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske armen borde titta i egna led också?

På Nya lumpeni boxnings stadium på Ram Intra som ägs av armen kostar en biljett 700 för Thai och 2500 för farang. Men det kanske är sånt som ger landet gott anseende hos turister. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Men hur räknas man i statistiken. Alla på turistvisum och VOA är själklart turister.

Men vi på Non Immigrant, är vi turister?

yes

Link to comment
Dela på andra sajter

yes

 

Jo...

Läst lite på nätet om vem som definieras som turist.

 

I det stora hela definieras man som turist om man:

Inte är hemma och stannar där i max ett år.

 

Så gissar att de som har en visumförlängning av något slag och gör sin immigrationsrapportering var 90 dag i Thailand och ansöker om nytt uppehållstillstånd (extension of stay) inom Thailand, definieras inte som turister, internationellt sett.

 

Men detta är bara en vild gissning vad gäller Thailands beräkningar.

Kan gott och väl hända att alla som inte är medborgare räknas som turister här rent statistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Expats har inte så stor betydelse för Thailands ekonomi, faktiskt, hela turism är ca 8% av BNP och då är det 95% som vistas

tre - fyra veckor i landet av dem, en ren gissning visserligen men om det är 10% av dem som är expats så lär det inte vara mer än

½ % av BNP som de tillför till ekonomin. Tyvärr är det så, även om jag gärna skulle känna mig viktig.

 

Man kan se det på två sätt. Betrakta det som expats spenderar som en sorts långtidsturister, alltså pensionärer och andra som inte arbetar. (Arbetstillstånd - definitivt inte turist!) Då kanske din halva procent av BNP är korrekt. Det är ändå inte småpotatis faktiskt. BNP är ett stort tal...

 

Sedan kan man se lite bredare på vad expats bidrar med, speciellt vi som jobbar i Thailand. Själv har jag sparat omkring 500 miljoner dollar för mina kunder i Thailand under dom senaste tre-fyra åren genom dom tjänster jag utför. Tänk lite längre. Hur mycket industri skulle finnas i Thailand om inga expats hjälpte till? Glöm bilindustrin, glöm elektronikindustrin! Glöm hela processindustrin, som har byggts upp av utlänningar som bott och arbetat i Thailand. Skicka hem alla expats så skulle en stor del av industrin i Thailand inte fungera. Så enkelt är det. Detta tycks både turister och thailändare helt glömma bort. Jag känner givetvis en stor uppskattning för det jag gör från mina kunder och hursomhelst tar jag bra betalt, men samhället i stort behandlar oss expats som skit faktiskt. Man blir ihopbuntad med gästarbetare från grannländerna och behandlas därefter. Ingendera av oss borde behöva stå ut med det, men på någon nivå borde man fatta att somliga expats är guld värda för landet och behandla oss i förhållande till den nytta vi gör.

 

Det är upp till dig hur viktig du vill känna dig för Thailand. Du är nog mer betydelsefull än du tror. Själv känner jag i alla fall inom mig en stolthet för det jag bidrar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo...

Läst lite på nätet om vem som definieras som turist.

 

I det stora hela definieras man som turist om man:

Inte är hemma och stannar där i max ett år.

 

Så gissar att de som har en visumförlängning av något slag och gör sin immigrationsrapportering var 90 dag i Thailand och ansöker om nytt uppehållstillstånd (extension of stay) inom Thailand, definieras inte som turister, internationellt sett.

 

Men detta är bara en vild gissning vad gäller Thailands beräkningar.

Kan gott och väl hända att alla som inte är medborgare räknas som turister här rent statistiskt.

Intressant att veta hur de beräknar hur mycket pengar Svenneshorttime lämnar i landet när han bygger hus för lilla Noi?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillstånd - definitivt inte turist!

 

 

The World Tourism Organization defines tourists as people "traveling to and staying in places outside their usual environment for not more than one consecutive year for leisure, business and other purposes".

 

Så det är nog en definitionsfråga, plus att man självklart får kalla sig för turist eller inte, oavsett om man jobbar eller inte.

Personligen så ser jag mig inte som turist, men om någon vill kalla mig för det, så blir jag inte ledsen. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

 

 

The World Tourism Organization defines tourists as people "traveling to and staying in places outside their usual environment for not more than one consecutive year for leisure, business and other purposes".

 

Så det är nog en definitionsfråga, plus att man självklart får kalla sig för turist eller inte, oavsett om man jobbar eller inte.

Personligen så ser jag mig inte som turist, men om någon vill kalla mig för det, så blir jag inte ledsen. :D

dig kallar vi ju surin :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...