Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Villkoren i deras hemländer är säkert mycket sämre-annars skulle de säkert inte söka sig utomlands för att jobba. Man kan ju jämföra med de rumänska lastbilschaufförer som kör gods inom Sverige till svältlöner och tvingas bo på lastbilsparkeringar i sverige i månader.

 

Men det är ju bättre betalt än i rumänien-så då ska vi acceptera denna rovdrift på människor?

 

Precis som de rumänska arbetarna ska ha samma löner och villkor som de svenska som gör samma jobb ska ju de kambodjanska ha samma löner och villkor som thailändska arbetare, eller hur?

 

Att motivera och försvara denna rovdrift på arbetare med "Att de har ju mer betalt än hemma" känns jävligt unket tycker jag.

Jag forstod att detta skulle komma, jag ser i alla fall inte likheten mellan att fa det battre genom att jobba svart i Sverige och att tvingas till det for att overleva i Thailand om man ex. vis ar fran Kambodja.

Den end likheten ar att det defakto ar svart arbetskraft och att det finns de som tjanar mer pa det an arbetarna sjalva, det ar dar min "unkna" syn uppenbarligen inte passar in!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan supplera med lite text från en ansökan jag bistod en Burmesisk facklig organisation att skriva för ett tag sedan...

 

 

Migrant workers make huge contributions to Thailand's economy, but receive little protection from abuse and exploitation.

Those from Burma suffer horribly at the hands of corrupt civil servants and police, unscrupulous employers,

who all realize they can abuse migrants with little fear of consequences.

In addition, Burmese migrants often work in occupations that are undesirable to Thai citizens

because they are considered "dangerous, dirty, and degrading”.

 

Thai labor laws stipulate that foreign workers must be compensated with wages and employee benefits comparable to Thai nationals.

 

Unfortunately, however, foreign workers, especially undocumented migrants, do not have the same bargaining power as Thai nationals,

and therefore, are more susceptible to exploitation.

Employers use migrants' illegal immigration status and threaten deportation in order to get them to work in unconscionable conditions

such as having 28-hour shifts in crowded factories with poor ventilation and safety measures.

 

Thus, Thai employers often pay Burmese migrants 60-70% of the wages paid to Thai citizens.

Employers have also been known to pay migrants less than the proscribed Thai minimum wage,

force them to work mandatory overtime, or withhold wages.

Burmese migrant workers very rarely turn to the legal system to claim their rights and compensation.

This is largely due to their distrust of the legal system, fear of government officials, lack of resources and insufficient language skills.

 

Jag tycker det är helt i skogen att skuldbelägga migrantarbetarna som ofta lockas till Thailand av agenter eller av arbetsgivarna direkt.

Fabriksägarna, korrupta poliser ja alla i kedjan medverar till miljoner migrantarbetares olycka.

De samma arbetare många här kan tacka sina billiga drinkar och hotellrum för.

 

mvh

 

Detta är Kambodjatråden, Burmatråden är den 2 nivåer ner fack 46 på höger sida.

 

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ar tamefan dummare an dum!

Du fattar inte att detta handlar om invandrad arbetskaft, inte nagra valutbildade manniskor, men jag har ju forstatt dina fascisiska tendenser tidigare sa jag blit=r ju inte direkt forvanad over din superegoistiska installning!

Trådens rubrik är Kambodjaner som flyr tillbaka till sitt hemland efter att Militären börjar röja upp bland olagligheterna i Thailand...

Om det är låg eller högutbildade som flyr vet jag inte, men du hävdar att de är lågutbildade så okey. Men vad har de med att de flyr att göra? Flykt som flykt. De hungriga barnen du tog upp och orkeslösa gamlingarna är väl old vänster propaganda eller kanske ett stänk av nya FI.

Att du ser världen runt dig som inte dyrkar dina ord som fascister mm mm kan ju vara otäckt, men inte heller det är OnTopic och inget som jag kan hjälpa dig med... Tyvärr

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som en stor tur att man inte bosatt sig på landet då alla per automatik får hungriga barn och orkeslösa liggande föräldrar...

Mitt råd är väl att inte skaffa mer barn än man kan försörja, man förstår ju också varför Thaksin den Röde söker arbetskraft i Kambodja till sina terrordåd i Thailand för att göra fredliga demonstranter illa...

 

Det andra fetade, låter lite Rött tänk här,

men varför inte klaga på shinawatras släkten istället som ställt till det och sen reagerar jag på att du vill låsa arbetares lönen vid mininivån, inte kul för de som kämpar på och vill ha högre lön pga hårt arbete...

wix, I många länder så är en stor barnaskara en garant för att man på ålderns höst har barn som kan bidraga med försörjning till sina föräldrar, i Öst Afrika där jag vistats mycket i ett tidigare liv har man stora barnaskaror för att barnadödligheten är stor. Jag tycker att jag har tur som bor på Isaan´s landsbygd. Här har jag närheten till naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Villkoren i deras hemländer är säkert mycket sämre-annars skulle de säkert inte söka sig utomlands för att jobba. Man kan ju jämföra med de rumänska lastbilschaufförer som kör gods inom Sverige till svältlöner och tvingas bo på lastbilsparkeringar i sverige i månader.

 

Men det är ju bättre betalt än i rumänien-så då ska vi acceptera denna rovdrift på människor?

 

Precis som de rumänska arbetarna ska ha samma löner och villkor som de svenska som gör samma jobb ska ju de kambodjanska ha samma löner och villkor som thailändska arbetare, eller hur?

 

Att motivera och försvara denna rovdrift på arbetare med "Att de har ju mer betalt än hemma" känns jävligt unket tycker jag.

Heller Thailändska bärplockare i Norrlands bärskogar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

wix, I många länder så är en stor barnaskara en garant för att man på ålderns höst har barn som kan bidraga med försörjning till sina föräldrar, i Öst Afrika där jag vistats mycket i ett tidigare liv har man stora barnaskaror för att barnadödligheten är stor. Jag tycker att jag har tur som bor på Isaan´s landsbygd. Här har jag närheten till naturen.

OCH vad har naturen med detta att göra?? Lite nyfiken...bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

OCH vad har naturen med detta att göra?? Lite nyfiken...bara.

Känns det bättre så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta upp han? Du är väldigt snabb på att nämna han i tredje part själv.. :) Om du är godhjärtad ger jag blanka fan i..

Du ska visst ha monopol på allt.. :)

OK, nu har jag fått det bekräftat du är ett troll. Du vill väl helst att bara IL skall publicera artiklar på MPR? coffee1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nu har jag fått det bekräftat du är ett troll. Du vill väl helst att bara IL skall publicera artiklar på MPR? coffee1.gif

Nu hänger jag inte med din reptilhjärna men tro vad du vill..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

wix, I många länder så är en stor barnaskara en garant för att man på ålderns höst har barn som kan bidraga med försörjning till sina föräldrar, i Öst Afrika där jag vistats mycket i ett tidigare liv har man stora barnaskaror för att barnadödligheten är stor. Jag tycker att jag har tur som bor på Isaan´s landsbygd. Här har jag närheten till naturen.

Det kan jag förstå, men det är väl inte på samma sätt i Kambodja? Ja med hög dödlighet bland barn, att de är fattiga vet jag...

Ev skall vi resa runt lite i Isaan nästa gång vi åker ner, är nån som arbetar med produktion av nån växtnäring som jag förstått det som vi skall besöka. Intressant område då det skiljer sig från det Svenska tror jag... Skall bli intressant som alltid att se nya delar av landet och inte turisthålorna som är det minsta tilldragande för mig.

Mitt svar innan var egentligen till baa personligen som alltid drar till med olika saker för att leda bort från OnTtopic.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

wix, I många länder så är en stor barnaskara en garant för att man på ålderns höst har barn som kan bidraga med försörjning till sina föräldrar, i Öst Afrika där jag vistats mycket i ett tidigare liv har man stora barnaskaror för att barnadödligheten är stor. Jag tycker att jag har tur som bor på Isaan´s landsbygd. Här har jag närheten till naturen.

Vad för en individ reinkarnerade du från då?

 

Och till vad är du idag?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för en individ reinkarnerade du från då?

 

Och till vad är du idag?

Informationen är inte tillgänglig för din nivå tyvärr.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag forstod att detta skulle komma, jag ser i alla fall inte likheten mellan att fa det battre genom att jobba svart i Sverige och att tvingas till det for att overleva i Thailand om man ex. vis ar fran Kambodja.

Den end likheten ar att det defakto ar svart arbetskraft och att det finns de som tjanar mer pa det an arbetarna sjalva, det ar dar min "unkna" syn uppenbarligen inte passar in!

Jaha, de ska alltså vara jävligt tacksamma att de får slava för 100-200 baht om dagen hos thailändska arbetsgivare utan några som helst rättigheter och vara utlämnade till arbestgivarens godtycke. Då vet vi det.

Rumänerna jobbar inte svart i Sverige, de är anställda av bemanningsföretag i företrädesvis östra europa.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rumänerna jobbar inte svart i Sverige, de är anställda av bemanningsföretag i företrädesvis östra europa.
Är du säker på det? Verkar lite suspekt när man sett att löner betalats vid en bensinmack tex,eller kanske de saknar bankkonto. Som sagt,mörkersiffran bland utlandsarbetare

är hög i Sverige och borde innebära en hel del svartarbetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Informationen är inte tillgänglig för din nivå tyvärr.

Det kan jag mycket väl förstå wixen.

 

Men misströsta inte, jag vet många som startat från noll och genom bildning klarat av att inhämta ganska avancerad information på riktigt hög nivå.

 

Så sätt igång bara och dessutom är jag är inte så dum på att förstå småbarn heller eftersom det upptagit en stor del av mitt yrkesverksamma liv  :thumbsup:.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ar tamefan dummare an dum!

Du fattar inte att detta handlar om invandrad arbetskaft, inte nagra valutbildade manniskor, men jag har ju forstatt dina fascisiska tendenser tidigare sa jag blit=r ju inte direkt forvanad over din superegoistiska installning!

Thaiarna som leverpa landsbyggden har väl Inga Problem med maten. Dom har ju skafferiet runt hörnet.

Precis som du säger sa handlar det om invandrad arbetskraft.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Väldigt tragiskt med polisiära/militära övergrepp på människor, vilket folkslag de än tillhör.

ASEAN har ju medfört att Thailand sedan många år är fullt av legalt arbetande Kambodjaner, Burmeser och Laotier. Nästan alla byggnadsarbetare, alla städerskor på hotellen, alla servitriser på restaurangerna etc på Koh Chang, Koh Maak mfl turistorter nära gränsen är kambodjaner enligt min erfarenhet. Precis som dessa jobb på Phuket mestadels är besatta av burmeser.

 

Ett faktum som förmodligen förbises till stor del av den generella mpr-medlemmen som i sin naivitet tror att alla trevliga ansikten han ser på turistorten är thai. Nu är väl inte övergrepp på dessa migrantarbetare något nytt under solen. Thailändska poliser/militärer har väl alltid ansett sig ha rätt att begå grova övergrepp mot människor i utsatta situationer. Men stämmer det att kambodjanska migrantarbetare flyr landet i nuläget så måste övergreppen ha eskalerat kraftigt efter kuppen.

Hmmm, undrar vem som nu ska städa hotellrummen, bygga och servera mot en billig peng?

 

 

 

 

Här en kambodjan ur hotellpersonalen på en av öarna som bar runt vår flicka på stranden när hon var liten. Alla som jobbade på det hotellet var kambodjaner, reception, kockar, servitörer, städerskor mfl. Rubbet!

 

kamb1_zps250231db.jpg

Hej

 

Håller med dig om att många nog inte ens vet om att många av dom som servar dom på turistorterna är Kambodjaner, Burmeser och Laotier och att dessa numera vistas fullt lagligt i Thailand.

 

Det är naturligtvis tragiskt att dessa hårt arbetande och oftast fattiga människor ifrån grannländerna drabbas av hot och misshandel ifrån militären och nu fördrivs ifrån Thailand.

 

Stämmer dom uppgifter som nu presenteras är det ju inget annat än skandal och ett brott mot folkrätten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kambodjanerna blir inte förvisade av militären, dom Thailändska arbetsgivarna vågar inte längre ha folk anställda som inte har sina papper i ordning. Det är inga Kambodjaner som blivit dödade som IL påstår det

bekräftas från Kambodjas Utrikes Ministerium av dess talman, Koy Kuong.

Hej

 

Det är i dom länkar som jag bifogade i tråden och som du uppenbarligen vägrar läsa som man uppger att Kambodjanerna hotas och misshandlas av Thailändsk militär och att 9 av dom har dödats, det är inget som jag påstår utan skribenterna i dessa artiklar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju inte annat skratta och småle när en del inlägg hänvisar till Burmesiska fackföreningar och tillika Thailändsaka

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt en artikel i BKK Post förnekar militären att de ligger bakom massflykten och i samma artikel sägs det vara arbetsgivarna som fått panik och gör sig av med sin illegala arbetskraft. Det tycks i alla fall spridas många rykten som spär på rädslan.

Hej

 

Militären förnekade ju i.o.f.s även att dom startade det förra kriget mot Kambodja också trots alla bevis som fanns för att det faktiskt var just så det gick till, så man ska nog inte tro på allt som militären säger, man bör nog ta till sig fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för en individ reinkarnerade du från då?

 

Och till vad är du idag?

Jag förstår att du inte förstår att det är ett uttryck...coffee1.gif Att det känns så avlägset att det känns, ahh, never mind...saai.gif.pagespeed.ce.f25DL0fHCd.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på det? Verkar lite suspekt när man sett att löner betalats vid en bensinmack tex,eller kanske de saknar bankkonto. Som sagt,mörkersiffran bland utlandsarbetare

är hög i Sverige och borde innebära en hel del svartarbetare.

 

 

Enligt Transportarbetarförbundet är det så-annars hade de kunnat slängas ut ur Sverige omgående ifall de inte har de papperna i ordning. De flesta är anställda i bemanningsföretag i baltikum och östeuropa som är inom EU och kan därför hyra ut personal till svenska åkerier till en bråkdel av kostnaden som det kostat att ha en svensk chaufför bakom ratten. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är i dom länkar som jag bifogade i tråden och som du uppenbarligen vägrar läsa som man uppger att Kambodjanerna hotas och misshandlas av Thailändsk militär och att 9 av dom har dödats, det är inget som jag påstår utan skribenterna i dessa artiklar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hänger inte med riktigt. Varför starta en tråd baserat på länkar som man själv distanserar sig ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig om att många nog inte ens vet om att många av dom som servar dom på turistorterna är Kambodjaner, Burmeser och Laotier och att dessa numera vistas fullt lagligt i Thailand.

 

Det är naturligtvis tragiskt att dessa hårt arbetande och oftast fattiga människor ifrån grannländerna drabbas av hot och misshandel ifrån militären och nu fördrivs ifrån Thailand.

 

Stämmer dom uppgifter som nu presenteras är det ju inget annat än skandal och ett brott mot folkrätten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

De som vistas fullt lagligt i Thailand med alla papper i ordning har ju inga problem, enligt bland anat dina egna länkar så är det ju illegala arbetare som nu "flyr" tillbaka till Kambodja.

 

Sen verkar ju inte uppgifterna stämma heller, det förnekas ju av bland annat Kambodjas utrikesministerium att någon skulle dödats av militären. Vad har Thaksins polare Hun Sen att vinna på att gå i thailands militärs ledband?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen pa risfältet en dag i fullt solsken.

8-17 med en matrast mitt pa dagen.

Jag ska sitta i skuggan och titta pa och se att du jobbar.

 

Mvh. SWED THAI

 

Har inte orkat att läsa hela tråden

 

Nu är det väl så att Thailändare klarar värme bättre än oss vitingar och vi vitingar klarar kylan bättre än Thailändare, vet när det var några minusgrader då skulle det skjutsas både hit och dit med bilen och värmen skulle sättas på innan motorn hunnit bli varm.

 

Skulle varit intressant att se en Thailändare lägga avlopp i en grund utomhus i 15 minusgrader och snöoväder, det har jag gjort många gånger.

 

Jag tror att en viting klarar värme bättre än en Thailändare klarar kylan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...