Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Lite kommentarer ifrån AFP, WSJ och Bloomberg angående konsekvenerna av att 225 000-250 000 Kambodjanska gästarbetare lämnade landet sammanställt av Bangkok Pundit.

 

http://asiancorrespondent.com/124010/economic-fallout-from-the-mass-exodus-of-cambodian-migrant-workers/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=economic-fallout-from-the-mass-exodus-of-cambodian-migrant-workers

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Lite kommentarer ifrån AFP, WSJ och Bloomberg angående konsekvenerna av att 225 000-250 000 Kambodjanska gästarbetare lämnade landet sammanställt av Bangkok Pundit.

 

http://asiancorrespondent.com/124010/economic-fallout-from-the-mass-exodus-of-cambodian-migrant-workers/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=economic-fallout-from-the-mass-exodus-of-cambodian-migrant-workers

 

Mvh isan lover

 

Ja att byggbranschen kommer att få det svårt ett tag tills Kambodjanerna skaffat pass och rätt tillstånd för att arbeta i Thailand kan vi väl enas om men förstår inte varför du oroar dig för att arbetare som kommer att få bättre löner och villkor?

 

Har du ett byggprojekt som står stilla eller?

 

Vakanserna verkar för övrigt fyllas av arbetare från Burma och Laos så det gäller för Hun Sen att se till att Kambodjanerna får pass och tillstånd i rappet så att han inte står där med 200 000 förbannade arbetare utan jobb i landet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja att byggbranschen kommer att få det svårt ett tag tills Kambodjanerna skaffat pass och rätt tillstånd för att arbeta i Thailand kan vi väl enas om men förstår inte varför du oroar dig för att arbetare som kommer att få bättre löner och villkor?

 

Har du ett byggprojekt som står stilla eller?

 

Vakanserna verkar för övrigt fyllas av arbetare från Burma och Laos så det gäller för Hun Sen att se till att Kambodjanerna får pass och tillstånd i rappet så att han inte står där med 200 000 förbannade arbetare utan jobb i landet.

Hej

 

Jag tycker illa om hela juntans ide med att tvinga tillbaka alla dessa 250 000 människor till hemlandet, om juntan bara ville att gästarbetarna skulle få bättre villkor borde detta gått att ordna på ett humanare sätt.

 

Än en gång det finns inga Kambodjanska gästarbetare i vår del av Isaan och nästan inga ifrån Laos heller.

 

Om det skulle bli så att Kambodjanerna straffas genom att Juntan gör upp med sin dito i Burma och ersätter Kambodjanerna med Burmeser straffas ju Kambodjanerna ännu en gång, först tvingas dom lämna allt dom äger och fly hals över huvud och sen kanske dom inte får komma tillbaka till sina arbetsplatser p.g.a att deras jobb är upptagna.

 

Själv har jag svårt att se vad som skulle vara positivt med att fattiga Kambodjanska gästarbetare fördrivs och ersätts med fattiga Burmeser. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att byggbranschen kommer att få det svårt ett tag tills Kambodjanerna skaffat pass och rätt tillstånd för att arbeta i Thailand kan vi väl enas om men förstår inte varför du oroar dig för att arbetare som kommer att få bättre löner och villkor?

 

Har du ett byggprojekt som står stilla eller?

 

Vakanserna verkar för övrigt fyllas av arbetare från Burma och Laos så det gäller för Hun Sen att se till att Kambodjanerna får pass och tillstånd i rappet så att han inte står där med 200 000 förbannade arbetare utan jobb i landet.

Det handlar om att desperat svartmåla allt som juntan gjort. Att kambodjanerna kanske får bättre arbetsvillkor när dom inte är tvingade till "svartarbete" är av mindre betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Jag tycker illa om hela juntans ide med att tvinga tillbaka alla dessa 250 000 människor till hemlandet, om juntan bara ville att gästarbetarna skulle få bättre villkor borde detta gått att ordna på ett humanare sätt.

 

Än en gång det finns inga Kambodjanska gästarbetare i vår del av Isaan och nästan inga ifrån Laos heller.

 

Om det skulle bli så att Kambodjanerna straffas genom att Juntan gör upp med sin dito i Burma och ersätter Kambodjanerna med Burmeser straffas ju Kambodjanerna ännu en gång, först tvingas dom lämna allt dom äger och fly hals över huvud och sen kanske dom inte får komma tillbaka till sina arbetsplatser p.g.a att deras jobb är upptagna.

 

Själv har jag svårt att se vad som skulle vara positivt med att fattiga Kambodjanska gästarbetare fördrivs och ersätts med fattiga Burmeser. 

 

Mvh isan lover

 

Du har fortfarande inte fattat att det var inte juntan som "tvingade tillbaka alla dessa 250000"

 

Det var ett rykte som startades av illvilliga som satte igång flykten. Inte juntan

 

Juntan har istället gjort vad dom kan för att se till att få ordning på möjligheter för dom som flydde p.g.a ryktet att komma tillbaka

 

Varför tror du det enbart var Kambodjaner som flydde medan Laoiter och Burmeser blev kvar ?

 

Är juntan rasistiskt på något sätt tror du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att byggbranschen kommer att få det svårt ett tag tills Kambodjanerna skaffat pass och rätt tillstånd för att arbeta i Thailand kan vi väl enas om men förstår inte varför du oroar dig för att arbetare som kommer att få bättre löner och villkor?

 

Har du ett byggprojekt som står stilla eller?

 

Vakanserna verkar för övrigt fyllas av arbetare från Burma och Laos så det gäller för Hun Sen att se till att Kambodjanerna får pass och tillstånd i rappet så att han inte står där med 200 000 förbannade arbetare utan jobb i landet.

Hej,

Du får ursäkta att jag bryter in i svaret till IL,jag har ett ganska stort pågående bygg projekt som utförs av Kambodjaner, det står inte stilla,vad är det som talar för att dessa gästarbetare skulle få bättre löner och villkor,en av anledningen till att man använder gästarbetare är väl för dom jobbar för mindre pengar,visst har man hört talas om usla villkor men dom som utför arbetet hos oss verkar ha en omhändertagande Thailänsk byggmästare, det är väl som så att dom har lite lägre lön men ingen slavlön, enl.min byggmästare är dom mycket flitigare än inhemska arbetare,kommer i tid varje dag.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Du får ursäkta att jag bryter in i svaret till IL,jag har ett ganska stort pågående bygg projekt som utförs av Kambodjaner, det står inte stilla,vad är det som talar för att dessa gästarbetare skulle få bättre löner och villkor,en av anledningen till att man använder gästarbetare är väl för dom jobbar för mindre pengar,visst har man hört talas om usla villkor men dom som utför arbetet hos oss verkar ha en omhändertagande Thailänsk byggmästare, det är väl som så att dom har lite lägre lön men ingen slavlön, enl.min byggmästare är dom mycket flitigare än inhemska arbetare,kommer i tid varje dag.

Hälsningar

Chan2014

 

Du har ju förmodligen några av alla dessa hundratusentals legala gästarbetare hos dig. Med pass och alla tillstånd som krävs. Därav fick de inte panik som de illegala arbetarna fick och flydde tillbaka för att bland annat ordna pass och legala arbetstillstånd.

 

Gästarbetare ska ha samma löner som Thai ifall de uppfyller alla legala kraven men många arbetsgivare föredrar gästarbetare framför thai på grund av att de anser gästarbetarna jobbar bättre som du ju också noterat.

 

Jag tycker det är bra att gästarbetare också omfattas av det lilla skyddsnät som det dock finns för arbetare i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad är det för skyddsnät som omfattar gästarbetare? Minimilön kan jag tänka mig att det i alla fall ska finnas då det finns för faranger (50k tror jag det var), men sjukvård, skola ingår detta åxå?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl bara tillägga att inom hotell branschen gäller olika förmåns regler samt lönesättning för samma arbete.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skyddsnät som omfattar gästarbetare? Minimilön kan jag tänka mig att det i alla fall ska finnas då det finns för faranger (50k tror jag det var), men sjukvård, skola ingår detta åxå?

 

Minimilöner finns - men många får inte det och om arbetsgivaren inte fixat work permit (eller håller inne originalhandlingarna)

kan han tvinga migrantarbetaren till att jobba för mindre med hot om att få honom utvisad.

 

Minimilönerna varierar i landet men ligger på 4000-8000 - högst i Bangkok.

Från det avgår mat och boende för de som lever i fabrikerna.

Och avbetalning av kostnaden för work permit och traffickers / agenter som anlitats i hemlandet.

 

30-bahts sjukvårdsreformen som Thaksin ordnade gäller även de migrantarbetare som har ID.

 

Barnen kan skickas i skolor, fast många familjer har inte råd med resor, uniformer och böcker

så skolgång ordnas ofta av olika typer av lokala initiativ och av NGO's.

 

Initiativ som stödjas av berörda thailändska kommuner som på så sätt slipper t.ex. burmesiska barn i skolorna.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Du får ursäkta att jag bryter in i svaret till IL,jag har ett ganska stort pågående bygg projekt som utförs av Kambodjaner, det står inte stilla,vad är det som talar för att dessa gästarbetare skulle få bättre löner och villkor,en av anledningen till att man använder gästarbetare är väl för dom jobbar för mindre pengar,visst har man hört talas om usla villkor men dom som utför arbetet hos oss verkar ha en omhändertagande Thailänsk byggmästare, det är väl som så att dom har lite lägre lön men ingen slavlön, enl.min byggmästare är dom mycket flitigare än inhemska arbetare,kommer i tid varje dag.

Hälsningar

Chan2014

Gästarbetare med arbetstillstånd slipper i alla fall betala mutor för att inte bli utslängda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gästarbetare med arbetstillstånd slipper i alla fall betala mutor för att inte bli utslängda.

Det där tror du bara, när det skall förnyas får de alt slänga upp en rejäl slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju förmodligen några av alla dessa hundratusentals legala gästarbetare hos dig. Med pass och alla tillstånd som krävs. Därav fick de inte panik som de illegala arbetarna fick och flydde tillbaka för att bland annat ordna pass och legala arbetstillstånd.

 

Gästarbetare ska ha samma löner som Thai ifall de uppfyller alla legala kraven men många arbetsgivare föredrar gästarbetare framför thai på grund av att de anser gästarbetarna jobbar bättre som du ju också noterat.

 

Jag tycker det är bra att gästarbetare också omfattas av det lilla skyddsnät som det dock finns för arbetare i Thailand.

Nej,men dom har en trygg arbetsgivare som tar väl hand om sina arbetare och har rätt kontakter även i juntans tider,Thailand är Thailand och kommer troligen så förbli oavsätt diktatur eller demokrati,kommer ta många generationer att närma sig västvärlden.

Vad det gäller löner till gästarbetare har du fel, möjligen i pappers världen men tyvärr inte i verkligheten.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
andrejsdenruskige
ag tycker illa om hela juntans ide med att tvinga tillbaka alla dessa 250 000 människor till hemlandet

 

Så du godtar då alla papperslösa och utländsk svart-arbetskraft som jobbar i Sverige?

Ska kanske Sverige anamma denna migrationspolitik som Thailand har?

 

Av dina tidigare inlägg i svenska politiktrådar så ser jag inte att du är av riktigt samma uppfattning om hur sådant bör gå till...åtminstone i Sverige.

 

Hur kommer det sig att din ideologi blir så bakvänd bara du tar dig några tidssoner österut?

 

Ska vi ta bort alla visumregler även i Sverige?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Gästarbetare med arbetstillstånd slipper i alla fall betala mutor för att inte bli utslängda.

 

Pratade häromsistens med några burmesiska försäljare av krimskrams i Bangkok.

(De är otroligt många och trots att man vänder sig till dom på deras eget språk vill de inte alltid erkänna sitt ursprung)

 

De uppgav att de fick en bra lön, ca 10.000 per månad.

Inte illa tyckte en annan tills de berättade att de även fick betala 2000 till polisen för "skydd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade häromsistens med några burmesiska försäljare av krimskrams i Bangkok.

(De är otroligt många och trots att man vänder sig till dom på deras eget språk vill de inte alltid erkänna sitt ursprung)

 

De uppgav att de fick en bra lön, ca 10.000 per månad.

Inte illa tyckte en annan tills de berättade att de även fick betala 2000 till polisen för "skydd".

För djävligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För djävligt!

 

Japp - även om alla papper är i sin ordning är inte det någon garanti mot någotsomhelst.

En ensam migrantarbetare är chanslös, myndighetspersoner kan och gör som de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gästarbetare med arbetstillstånd slipper i alla fall betala mutor för att inte bli utslängda.

Keep on deaming!

Jag skulle ju, liksom du, saga att du ljuger men det gor jag inte, daremot vagar jag pasta att du snackar skit, det kommer aven fortsattningsvis att avkravas "kommisionspengar" av migrantarbetare, inte av alla, men av en stor del, tror du verkligen att Thailand skulle vara ett undantag i korruptionsvarldsdelen Asien?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Keep on deaming!

Jag skulle ju, liksom du, saga att du ljuger men det gor jag inte, daremot vagar jag pasta att du snackar skit, det kommer aven fortsattningsvis att avkravas "kommisionspengar" av migrantarbetare, inte av alla, men av en stor del, tror du verkligen att Thailand skulle vara ett undantag i korruptionsvarldsdelen Asien?

Ja du har helt rätt.

Ett förnyat arbetstillstånd kommer att kosta en del.

Ett sätt för arbetsgivare att göra extra pengar.

Info från två olika källor pålitliga,, dock ej domare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade häromsistens med några burmesiska försäljare av krimskrams i Bangkok.

(De är otroligt många och trots att man vänder sig till dom på deras eget språk vill de inte alltid erkänna sitt ursprung)

 

De uppgav att de fick en bra lön, ca 10.000 per månad.

Inte illa tyckte en annan tills de berättade att de även fick betala 2000 till polisen för "skydd".

 

Nettot är ju ändå över 300 baht om dagen, mer än vad de får i vissa risbyar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara prata för burmeser, men de ska enligt det som gäller nu söka work permit hemma innan de lämnar.

Då åker den första delen av de förväntade inkomsterna från Thailand.

Den lokala myndigheten / tjänstemannen ska ha sin del av kakan, varje månad som arbetaren är borta.

 

Utan det inget tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nettot är ju ändå över 300 baht om dagen, mer än vad de får i vissa risbyar...

 

Anledningen till att lönen och även minimilönen är högre i Bangkok är att kostnadsläget är ett helt annat än i Isaan.

Inga av de jag träffat har råd att bo i egen lägenhet, med det som är kvar av den lönen.

De delar, ofta 6-8 i en liten lägenhet.

 

Glöm inte heller att så mycket som möjligt ska skickas hem till en familj i Burma som inte har någon annan inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nettot är ju ändå över 300 baht om dagen, mer än vad de får i vissa risbyar...

Beror pa vad du gor och nar, Thailandska risarbetare har upptackt att det finns behov av dem sasongsvis och da gar dom inte under 300, snarare upp mot 400 och t.o.m. over.

Andra tider av aret kan man fa okvalificerad arbetskraft for under 300 ganska frekvent!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara prata för burmeser, men de ska enligt det som gäller nu söka work permit hemma innan de lämnar.

Då åker den första delen av de förväntade inkomsterna från Thailand.

Den lokala myndigheten / tjänstemannen ska ha sin del av kakan, varje månad som arbetaren är borta.

 

Utan det inget tillstånd.

 

Precis som det är för andra utlänningar som vill arbeta i Thailand då? Bortsett från att de flesta inte behöver betala till korrupta tjänstemän i hemlandet då.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...