Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Det är i dom länkar som jag bifogade i tråden och som du uppenbarligen vägrar läsa som man uppger att Kambodjanerna hotas och misshandlas av Thailändsk militär och att 9 av dom har dödats, det är inget som jag påstår utan skribenterna i dessa artiklar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu kastar du sten i glashus igen!!! Läste du artikeln där Kambodjas Utrikes Ministeriets talman sade att påståendet inte var sant att nio Kambodjaner mördats? Nej, jag tänkte väl det, här kommer länken igen.

 

"On Wednesday, Koy Kuong, spokesman for the Cambodian Ministry of Foreign Affairs, said the massive deportation was due to the Thai military coup, which forced factories and enterprises to stop using illegal migrant workers, according to Xinhua.

He also dismissed news reporting that Thai military had shot Cambodian workers".

http://englishnews.thaipbs.or.th/cambodian-labour-exodus-Thailand-continues-today/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=cambodian-labour-exodus-Thailand-continues-today

 

Överskriften i artikeln talar om exsodus, synonym = uttågmassutvandringutvandring.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Enligt Transportarbetarförbundet är det så-annars hade de kunnat slängas ut ur Sverige omgående ifall de inte har de papperna i ordning. De flesta är anställda i bemanningsföretag i baltikum och östeuropa som är inom EU och kan därför hyra ut personal till svenska åkerier till en bråkdel av kostnaden som det kostat att ha en svensk chaufför bakom ratten. 

Var väl även på tv om åkeriet i halland (veddige eller nått) som bara hade polacker men som var egenföretagare, tror de även hade växeln bemannad med polsktalande personal som översatte om kunderna längs vägarna undrade något.

 

Se har vi väl också tjecker som drar ner lönerna med sina 54kr i timmen... Har också varit på tv...

 

Synd att få undermåliga tradare på vägarna med halvfarliga chaufförer, när vi har välutbildade Nordiska med bra fordon... Som också betalar skatt i landet.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiarna som leverpa landsbyggden har väl Inga Problem med maten. Dom har ju skafferiet runt hörnet.

Precis som du säger sa handlar det om invandrad arbetskraft.

 

Mvh. SWED THAI

 

Så varför hyllar du baa som tar upp de hungriga barnen då? Om det nu handlar om illegala arbetare som återvänder hem till Kambodja?

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag mycket väl förstå wixen.

 

Men misströsta inte, jag vet många som startat från noll och genom bildning klarat av att inhämta ganska avancerad information på riktigt hög nivå.

 

Så sätt igång bara och dessutom är jag är inte så dum på att förstå småbarn heller eftersom det upptagit en stor del av mitt yrkesverksamma liv  :thumbsup:.

Nähä? Du kommer bara med dumma frågor? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart kan det innebära olika problem med gästarbetare men landets militär kan ju inte lösa detta genom att hota, misshandla och döda dessa, jag förstår att människorättsorganisationerna reagerar på detta, sen är det ju så att många av dom förmodligen har tillstånd att arbeta i Thailand.

 

En storskalig fördrivning av Kambodjanerna som uppgår till minst 200 000 personer i Thailand kommer dessutom att leda till problem på många byggen och liknande, Thailand har ett behov av utländsk arbetskraft, den fördrivning juntan nu håller på med är naturligtvis inhuman och folkrättsligt helt förkastlig, dom familjer som nu fördrivs drabbas hårt både ekonomisk och socialt. 

 

Dom tvingas fly hals över huvud, lämna allt dom inte orkar bära med sig och dom orsakar stora problem i Kambodja när dom kommer samtidigt i sån mängd, landet har helt enkelt inte resurser att hantera alla dessa människor på, så den etniska rensning som nu pågår i Thailand som drabbar både individer, familjer och Kambodjanska myndigheter.

 

Själv kan jag inte låta bli att spekulera om att det är landets gula kuppvänner som ånyo ger sig på Kambodja och dess befolkning, efter kuppen 2006 och under Apishit och Sutheps styre var relationerna mellan länderna också dåliga och Thailand startade ju även ett krig mot Kambodja då, man stängde gränsen mellan länderna o.s.v, man tycker sig känna igen läget och denna situation på något sätt, landets gula och militärledning verkar ha ett horn i sidan till Kambodja och förmodligen retar förlusten av templet vid gränsen fortfarande dessa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Jag tror inte det har något med templet att göra utan mer med Hun Sens stöd till Shinawatra-klanen. Hämnden  är ljuv ibland och är den populär bland thailändare, blir den ännu ljuvare, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte orkat att läsa hela tråden

 

Nu är det väl så att Thailändare klarar värme bättre än oss vitingar och vi vitingar klarar kylan bättre än Thailändare, vet när det var några minusgrader då skulle det skjutsas både hit och dit med bilen och värmen skulle sättas på innan motorn hunnit bli varm.

 

Skulle varit intressant att se en Thailändare lägga avlopp i en grund utomhus i 15 minusgrader och snöoväder, det har jag gjort många gånger.

 

Jag tror att en viting klarar värme bättre än en Thailändare klarar kylan.

 

Visst tusan var det jäkligt varmt.

post-3132-0-84495200-1402845314_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så varför hyllar du baa som tar upp de hungriga barnen då? Om det nu handlar om illegala arbetare som återvänder hem till Kambodja?

Läs ditt eget inlägg #96

Skriver du bara för skrivandets skull.

Ta reda pa hur folk Lever pa landsbygden innan du kastar skit.

Har en känsla att du är   Dumm wie broth

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Mot kyla kann man klä sig

 

Mvh. SWED THAI

Jo men man ska kunna röra sig och arbeta också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men man ska kunna röra sig och arbeta också.

Ja vad ska man göra när det är -15° Trailarna kommer och kran star uppställd för montering.

Langkalsonger och underskjota räcker för mig.

Kan ej jobba med handskar. Arbetar ocksa med vanliga arbetskor.

Jobbet gör oftast att man haller vämen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Militären förnekade ju i.o.f.s även att dom startade det förra kriget mot Kambodja också trots alla bevis som fanns för att det faktiskt var just så det gick till, så man ska nog inte tro på allt som militären säger, man bör nog ta till sig fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nej man kanske inte skall tro helt på vare sig den ena eller andra sidan, men om du med ditt inlägg menar att jag inte läser och försöker ta till mig fakta från olika håll och bilda mig en egen uppfattning, så är du helt fel ute. Slå dig inte för bröstet och kom med några pekpinnar eftersom din trovärdighet när det gäller källkritik inte står särskilt högt i kurs, i alla fall inte hos mig.

Jag tänker inte diskutera politik med dig eftersom det redan finns en hel skrälldus med trådar där samma tugg upprepats till leda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Militären förnekade ju i.o.f.s även att dom startade det förra kriget mot Kambodja också trots alla bevis som fanns för att det faktiskt var just så det gick till, så man ska nog inte tro på allt som militären säger, man bör nog ta till sig fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker.

 

Med vänlig hälsning isan lover

En annan tolkning kan ju vara att militären förnekade detta för att det faktiskt inte startades något krig?

Tycker det är utmärkt att du förespråkar att man tar till sig fakta från olika håll. Har själv försökt göra det men inte hittat några bevis för att vare sig den ena eller andra sidan skulle varit skyldiga till att ha tagit initiativet till denna gränskonflikt. Om du själv har förstahandsinformation i frågan tycker jag du skall redovisa den. Om inte tycker jag nog du skall "ta till dig lite fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig om att många nog inte ens vet om att många av dom som servar dom på turistorterna är Kambodjaner, Burmeser och Laotier och att dessa numera vistas fullt lagligt i Thailand.

 

Det är naturligtvis tragiskt att dessa hårt arbetande och oftast fattiga människor ifrån grannländerna drabbas av hot och misshandel ifrån militären och nu fördrivs ifrån Thailand.

 

Stämmer dom uppgifter som nu presenteras är det ju inget annat än skandal och ett brott mot folkrätten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Så kom folkrätten också. Nu är det viktigt med internationell rätt, under en militärdiktatur. Under Shinawatraklanens styre var det inte så viktigt. Varför är det viktigt nu, helt plötsligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, de ska alltså vara jävligt tacksamma att de får slava för 100-200 baht om dagen hos thailändska arbetsgivare utan några som helst rättigheter och vara utlämnade till arbestgivarens godtycke. Då vet vi det.

Rumänerna jobbar inte svart i Sverige, de är anställda av bemanningsföretag i företrädesvis östra europa.

Varst va du blir aggresiv da,  Marka ord ar du bra pa i alla fall!

 

Jag skrev inte att dom ska va tacksamma, vad har dom for alternativ? Finns det jobb i Kambodja med battre vilkor?

Jag tycker lika illa om detta som du, men jag ser uppenbart inte med samma ohumana ogon som du gor pa situationen for de som drabbas.

Kan du istallet saga vad som ar bra med att bli utan inkomst, vad som ar bra med att inte ha mat pa bordet darfor att juntan i mitt tycke gar fel vag, man satter de oskyldiga, utnyttjade i en hemsk situation istallet for att ge nyttjarna i uppgift att se till att de som arbetar har ratt lon, far arbetstillstand o.s.v. Da kommer jag att deltaga i jubelkoren!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan tolkning kan ju vara att militären förnekade detta för att det faktiskt inte startades något krig?

Tycker det är utmärkt att du förespråkar att man tar till sig fakta från olika håll. Har själv försökt göra det men inte hittat några bevis för att vare sig den ena eller andra sidan skulle varit skyldiga till att ha tagit initiativet till denna gränskonflikt. Om du själv har förstahandsinformation i frågan tycker jag du skall redovisa den. Om inte tycker jag nog du skall "ta till dig lite fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker".

Good luck, it aint gonna happen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, de ska alltså vara jävligt tacksamma att de får slava för 100-200 baht om dagen hos thailändska arbetsgivare utan några som helst rättigheter och vara utlämnade till arbestgivarens godtycke. Då vet vi det.

Rumänerna jobbar inte svart i Sverige, de är anställda av bemanningsföretag i företrädesvis östra europa.

Och dessa bemanningsföretag vem Driver dom.

Var pa en arbetsplats i Tyskland. En tysk Firma hade anlitat en östeuropeisk Subunternehmer.

Kom en kontroll fran Arbeits Amt Hagen dagen efter en ny fran lite högre instans och tredje dagen en kontroll fran hauptcentrale i Düsseldorf. 

Deras papper var väldigt skickligt gjorda men allt var förfalskning. Här kom det fram att maffian i östeuropa lag bakom.

Bemanningsföretag later bra men det mesta styras nog av maffian än i dag.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det kan jag förstå, men det är väl inte på samma sätt i Kambodja? Ja med hög dödlighet bland barn, att de är fattiga vet jag...

Ev skall vi resa runt lite i Isaan nästa gång vi åker ner, är nån som arbetar med produktion av nån växtnäring som jag förstått det som vi skall besöka. Intressant område då det skiljer sig från det Svenska tror jag... Skall bli intressant som alltid att se nya delar av landet och inte turisthålorna som är det minsta tilldragande för mig.

Mitt svar innan var egentligen till baa personligen som alltid drar till med olika saker för att leda bort från OnTtopic.

Oj Oj Oj ska du åka ut till risbyarna i Isaan

 

Glöm då inte denna till dig och din riktiga thaifru

post-3485-0-56011900-1402851066_thumb.jp

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varst va du blir aggresiv da,  Marka ord ar du bra pa i alla fall!

 

Jag skrev inte att dom ska va tacksamma, vad har dom for alternativ? Finns det jobb i Kambodja med battre vilkor?

Jag tycker lika illa om detta som du, men jag ser uppenbart inte med samma ohumana ogon som du gor pa situationen for de som drabbas.

Kan du istallet saga vad som ar bra med att bli utan inkomst, vad som ar bra med att inte ha mat pa bordet darfor att juntan i mitt tycke gar fel vag, man satter de oskyldiga, utnyttjade i en hemsk situation istallet for att ge nyttjarna i uppgift att se till att de som arbetar har ratt lon, far arbetstillstand o.s.v. Da kommer jag att deltaga i jubelkoren!

 

De kan ju till exempel se till att få jobba lagligt i landet?

 

Tidigare har det ju varit "enklare" att muta rätt tjänstemän-på båda sidor gränsen-för att få ett slavliknande jobb. Nu verkar det ju som om möjligheten att muta på den Thailändska sidan har försvunnit och de mindre nogräknade thailändska företagarna har fått panik och vill inte bli påkomna med en massa illegala arbetare så de kickas på stående fot.

 

Så du menar att juntan borde dela ut en allmän amnesti till alla illegala arbetare i Thailand? Vet ju många falanger som skulle jubla då...

 

Det finns ju inget som hindrar dessa arbetare att återvända till "sina" arbeten efter att de skaffat sig rätt tillstånd-eller hur?

 

Det som pågår och har pågått i Thailand under många år är ju human trafficking där folk från andra nationer tvingats jobba under slavliknande villkor och när det nu görs något åt det så är det tydligen fel. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessa bemanningsföretag vem Driver dom.

Var pa en arbetsplats i Tyskland. En tysk Firma hade anlitat en östeuropeisk Subunternehmer.

Kom en kontroll fran Arbeits Amt Hagen dagen efter en ny fran lite högre instans och tredje dagen en kontroll fran hauptcentrale i Düsseldorf. 

Deras papper var väldigt skickligt gjorda men allt var förfalskning. Här kom det fram att maffian i östeuropa lag bakom.

Bemanningsföretag later bra men det mesta styras nog av maffian än i dag.

 

Mvh. SWED THAI

 

Ja att det är maffiakontrollerade bemanningsföretag är ju mycket troligt. Det är också maffian som tar den största delen av lönen som de svenska åkerierna betalar för chaufförstjänsterna.

 

Det räcker att du har eller kan låna 80 € så är du chaufför med fulla kompetenser utan att ha studerat eller kört en meter lastbil i ditt liv... Köper du två kort med olika namn kan du i princip köra dygnet runt i sju dagar per vecka!

 

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/01/Litauisk-forare-ordnade-falska-korkortshandlingar-till-chef-i-norsk-akeriorganisation/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kom folkrätten också. Nu är det viktigt med internationell rätt, under en militärdiktatur. Under Shinawatraklanens styre var det inte så viktigt. Varför är det viktigt nu, helt plötsligt?

Uppenbart att du inte har koll på demokratin i Thailand.

Har man vunnit ett val så får man rätt att göra vad som helst. Döda folk, ha slavar, censurera... Ja vad som helst har folket gett medgivande till att de som vunnit valet får göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att det är maffiakontrollerade bemanningsföretag är ju mycket troligt. Det är också maffian som tar den största delen av lönen som de svenska åkerierna betalar för chaufförstjänsterna.

 

Det räcker att du har eller kan låna 80 € så är du chaufför med fulla kompetenser utan att ha studerat eller kört en meter lastbil i ditt liv... Köper du två kort med olika namn kan du i princip köra dygnet runt i sju dagar per vecka!

 

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/01/Litauisk-forare-ordnade-falska-korkortshandlingar-till-chef-i-norsk-akeriorganisation/

Polsk chaufför kom till arbetsplats i Cottbus.

Han skulle vidare till Trondheim.

Tyskt akeri (Gödeke) lastbil registrerad i Polen.

Tva man i bilen. Fragade vad han tjänar i tim.

4€ tim när jag sitter bakom ratten var hans svar.

Troligtvis bodde dom nästan jämnt i bilen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj Oj Oj ska du åka ut till risbyarna i Isaan

 

Ja det kan vara kul att se sig omkring, men vad vill du med detta inlägg? Kambodjaner flyr Thailand efter att de temporärt tar över?

Nä du får nog vara mer tydlig om du vill bli förstånd...

Eller är du lite avundsjuk som inte bor i en civiliserad stad utan hänger i nån risby med en öl... Gör som jag träffa en jämnårig kvinna som gått på universitetet till att börja med...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att det är maffiakontrollerade bemanningsföretag är ju mycket troligt. Det är också maffian som tar den största delen av lönen som de svenska åkerierna betalar för chaufförstjänsterna.

 

Det räcker att du har eller kan låna 80 € så är du chaufför med fulla kompetenser utan att ha studerat eller kört en meter lastbil i ditt liv... Köper du två kort med olika namn kan du i princip köra dygnet runt i sju dagar per vecka!

 

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/01/Litauisk-forare-ordnade-falska-korkortshandlingar-till-chef-i-norsk-akeriorganisation/

Det fetade, ja detta är ju riktigt obehagligt. Känns inte bra att ha dessa på våra vägar.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...