Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

andersbangkok

Det mesta tyder nog på att dom flesta som nu flyr har arbetat legalt i Thailand och oavsett om dom har giltiga papper eller ej så skulle jag aldrig kunna tänka mig att försvara militära övergrepp, hot, misshandel och mord på dessa utsatta och fattiga människor.

IL; det mesta tyder på att du inte har en aning om vad du beskriver.

Vad är det som tyder på att de som nu lämnar Thailand har legala papper att stanna? Jag vill påstå att vad som nu sker borde ha skett för länge sedan. Det är vidrigt att Thailand så utstuderat använt slavar i modern tid. Detta har "kommit upp till ytan" sedan juntan kom till makten. Man inspekterar rislager, man jobbar med fiskesektorn, man gör tillslag inom produktionen. En följd av detta är att arbetsgivare blir rädda och sparkar ut slavarna ur fabrikerna.

Tyvärr medför detta att personer som behöver en daglig inkomst; dom kan bli utan pengar. Frågan är om det kan accepteras att hålla folk under slavliknande förhållanden och ge dom skulor?

 

Jag tror att du har så mycket rödfärg i ögonen att du helt enkelt inte kan se att det kan komma goda saker ur en militärkupp (jag är i grunden, precis som du, motståndare till militärkupp men jag ser ju att det sker en del positiva förändringar)

 

Här är lite information som kanske kan hjälpa dig se lite klarare.

 

http://www.sydsvenskan.se/varlden/slavar-i-thailands-rakindustri/

http://www.svt.se/nyheter/varlden/gastarbetare-luras-till-slaveri

http://arbetet.se/2012/03/09/paradisets-slavar/

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

IL; det mesta tyder på att du inte har en aning om vad du beskriver.

Vad är det som tyder på att de som nu lämnar Thailand har legala papper att stanna? Jag vill påstå att vad som nu sker borde ha skett för länge sedan. Det är vidrigt att Thailand så utstuderat använt slavar i modern tid. Detta har "kommit upp till ytan" sedan juntan kom till makten. Man inspekterar rislager, man jobbar med fiskesektorn, man gör tillslag inom produktionen. En följd av detta är att arbetsgivare blir rädda och sparkar ut slavarna ur fabrikerna.

Tyvärr medför detta att personer som behöver en daglig inkomst; dom kan bli utan pengar. Frågan är om det kan accepteras att hålla folk under slavliknande förhållanden och ge dom skulor?

 

Jag tror att du har så mycket rödfärg i ögonen att du helt enkelt inte kan se att det kan komma goda saker ur en militärkupp (jag är i grunden, precis som du, motståndare till militärkupp men jag ser ju att det sker en del positiva förändringar)

 

Här är lite information som kanske kan hjälpa dig se lite klarare.

 

http://www.sydsvenskan.se/varlden/slavar-i-thailands-rakindustri/

http://www.svt.se/nyheter/varlden/gastarbetare-luras-till-slaveri

http://arbetet.se/2012/03/09/paradisets-slavar/

Hej

 

Så enligt dig är det av humanitära skäl militärjuntan nu fördriver dom 200 000 Kambodjaner som vistas i Thailand genom hot, misshandel och mord?

 

Dom som utsätts för dessa militära övergrepp ska egentligen alltså vara tacksamma?  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Stöder man amnesti, korruption, privatägda partier styrda från utlandet så förvånar det mig inte alls att du försvarar slaveri och humantrafficking i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Så enligt dig är det av humanitära skäl militärjuntan nu fördriver dom 200 000 Kambodjaner som vistas i Thailand genom hot, misshandel och mord?

 

Dom som utsätts för dessa militära övergrepp ska egentligen alltså vara tacksamma?  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag säger det igen; det funkar inte att upprepa en lögn många gånger och tro att det ska bli en sanning. Denna argumentationsteknik har du aldrig lyckats med och komemr inte lyckas med nu heller.

 

Vad gäller din fråga; Jag ser att arbetsgivare blivit rädda för dom inser att nu kan dom få straff för att engagera illegal arbetskraft. Detta har varit känt under många år men eftersom tidigare regeringar inte gjort något åt det så har det blivit ok för dessa arbetsgivare att betala slavliknande ersättningar till dessa utsatta människor. Nu är det slut på det.

Det är klart att dessa personer som arbetar illegalt inte vill bli sitta i fängelse. Därför återvänder dom till sina hemländer. Inget konstigt med det

 

Vi alla som lärt känna Thailand vet att Thailändare är mycket nationalistiska. Thaksin startade TRT (Thai Rak Thai) och det är bara EN av många nationalistiska fenomen i Thailand.

 

Flosklerna om hot, misshandel etc; det vill jag att du anger någon källa till. Jag kan mycket väl tänka mig att man i enskilda fall har tagit i för mycket men som generell metod ser jag inte alls att det används.

Jag har ingen tro på att militären gör detta av humana skäl för de som arbetar under slavliknande förhållanden: man gör det främst för att återskapa reglerna och få ordning på det Thailändska samhället igen. Det har ju fullständigt raserat under de senaste 10-15 åren när La Familia har suttit vid makten.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är något du påstår men som jag självklart inte ställer mig bakom.

 

För mig har alla människor lika värde oavsett nationalitet och det är naturligtvis helt oacceptabelt att militären fördriver Kambodjaner som i många fall vistas helt lagligt i landet genom hot, misshandel och vad som även uppges mord.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Även papperslösa och flyktingar i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Enligt juntan ska dom ju bara kolla lite...

 

 

The National Council for Peace and Order has no policy to crack down on migrant workers but its officials will visit all areas where there are illegal workers to learn of the real, accummulated problems stemming from the long mismanagement of alien labour, NCPO deputy spokesman Col Winthai Suvari said on Monday.

http://www.bangkokpost.com/most-recent/415613/junta-plans-to-end-exploitation-of-migrant-workers-in-Thailand

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Även papperslösa och flyktingar i Sverige?

Nu har ju socialen som tar hand om dem, går inte att jämföra tyvärr.. Papperslösa får dock vänta en stund..:)

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Detta borde ha gjorts för många år sedan. Bra att det sker nu.

Notera att mitt påstående inte har något med nationalism att göra. Jag anser att den situation som skapats i Thailand, just genom att ingen har brytt sig, där utländsk arbetskraft tvingats in i slavliknande arbetsvillkor (eller direkt slaveri!); detta måste få ett slut.

Internationellt har rösterna börjat höjas för bojkott mot bl.a thailändska räkor (denna gång inte pga av det sätt man utnyttjar mangrove-träsken) och fiskeprodukter.

 

Det är bra enligt mitt förmenande att det internationella samfundet tar avstånd från detta. Om nu militären insett detta och tar till krafttag för att få stopp på eländet; vad kan vara dåligt med det? Om arbetskraften behövs så komemr man förstås säkerställa att folk får legal status och därmed förbättrade möjligheter till en dräglig arbetssituation.

Mot detta argumenterar bl.a IL. jag kan inte fatta varför (annat än det gamla vanliga; om det inte är rött så är det dött)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är något du påstår men som jag självklart inte ställer mig bakom.

 

För mig har alla människor lika värde oavsett nationalitet och det är naturligtvis helt oacceptabelt att militären fördriver Kambodjaner som i många fall vistas helt lagligt i landet genom hot, misshandel och vad som även uppges mord.

 

Med vänlig hälsning isan lover

???? Fattar ingenting av det svaret.

 

Ställer frågan igen:  Varför starta en tråd baserat på länkar som man själv distanserar sig ifrån?

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra enligt mitt förmenande att det internationella samfundet tar avstånd från detta. Om nu militären insett detta och tar till krafttag för att få stopp på eländet; vad kan vara dåligt med det? Om arbetskraften behövs så komemr man förstås säkerställa att folk får legal status och därmed förbättrade möjligheter till en dräglig arbetssituation. Mot detta argumenterar bl.a IL. jag kan inte fatta varför (annat än det gamla vanliga; om det inte är rött så är det dött)

 

Detta har ju pagatt sa lange att det av de flesta olagligt arbetande varit nast intill OK, det finns en baksida av det mesta, den baksidan ar att de som behover forsorjning mest frantas den mojligheten och jag tror inte det ar nagon storre trost att det om ett ar blir lagligt att arbeta over granserna, behover man mat pa bordet struntar man i en stampel mer eller mindre i passet!

 Hoppas det blir en snar losning och att juntan tar i pa skarpen med fabrikschefer och andra som utnyttjat dessa utsatta manniskor, en annan av de stora bovarna ar ju bemanningsforetagen som skor sig pa fattigdomen i regionen, dar vore det en valgarning om det gick att fa bukt aven med dessa parasiter!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stöder man amnesti, korruption, privatägda partier styrda från utlandet så förvånar det mig inte alls att du försvarar slaveri och humantrafficking i Thailand.

 

George Bush gjorde likadant, hans polare i södern behövde ju billig arbetskraft på sina odlingar,

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, du har sagt att du jobbar fackligt ? Förstår inte hur du då kan tycka att det är fel med en uppsträckning när det gäller illegal arbetskraft som jobbar för en spottstyver?

Se till att de betalar schysst lön till arbetarna istället då stannar konsumtionen i Thailand vilket är bra.

Eller är du den enda fackligt anställda som är för en dumpning av villkoren i sverige ?

Du verkar totalt desperat nu när militären håller på och reda upp oegentligheter som finns i landet och då talar jag inte bara om det som de röda ställt till med utan även post-thaksin också.

Jag förstår inte hur man kan vara så jävla inskränkt att man inte ser att de tar tag i surdegarna nu som landet lidit av.

 

Mvh/korven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Konstigt nog hade frugan en kusin som dog i den Thailändska armens tjänst i det krig som enligt dig inte existerade, varför medlade FN och andra i denna konflikt om den inte fanns?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, detta är alltså den förstahandsinformation du har baserat din övertygelse om att det var den Thailändska armen som startade denna konflikt?

 

ps. Hur var det egentligen med kriget? Eller var det en konflikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Detta har ju pagatt sa lange att det av de flesta olagligt arbetande varit nast intill OK, det finns en baksida av det mesta, den baksidan ar att de som behover forsorjning mest frantas den mojligheten och jag tror inte det ar nagon storre trost att det om ett ar blir lagligt att arbeta over granserna, behover man mat pa bordet struntar man i en stampel mer eller mindre i passet!

 Hoppas det blir en snar losning och att juntan tar i pa skarpen med fabrikschefer och andra som utnyttjat dessa utsatta manniskor, en annan av de stora bovarna ar ju bemanningsforetagen som skor sig pa fattigdomen i regionen, dar vore det en valgarning om det gick att fa bukt aven med dessa parasiter!

Jag håller helt med dig. I kapitalistiska samhällen, som Thailand, brukar marknadskrafterna verka snabbt (även om detta kanske inte är signifikant för Thailand :-) )

Min förhoppning är att dessa krafter kan påverka beslutsfattare så att man snabbt möjliggör att invandrare snabbare kan få legal status för arbete. Jag har själv med Thailändska politiker diskuterat detta på ett me generellt plan; varför måste man i det Thailändska samhället fuska för att få bidraga (t.ex vi som vill och kan arbeta med diverse uppgifter; vi måste i många fall jobba illegalt med de risker det medför).

 

Detta är större än de stackare som nu tvingas lämna Thailand. Det gäller rätten att äga mark, det gäller rätten att äga mer än 49 % av thailändska företag mm. mm.

 

Detta träsk av regler ger utrymme för de som vill profitera på människor; främst från riktigt fattiga länder som Burma och Kambodja.

Om militären får slut på detta så är det en stor välgärning!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är något du påstår men som jag självklart inte ställer mig bakom.

 

För mig har alla människor lika värde oavsett nationalitet och det är naturligtvis helt oacceptabelt att militären fördriver Kambodjaner som i många fall vistas helt lagligt i landet genom hot, misshandel och vad som även uppges mord.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Lätt att snacka så länge det inte gäller en själv.. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Även papperslösa och flyktingar i Sverige?

Hej

 

Självklart ska inte heller dessa hotas, misshandlas och dödas av vårt lands militär.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hm, detta är alltså den förstahandsinformation du har baserat din övertygelse om att det var den Thailändska armen som startade denna konflikt?

 

ps. Hur var det egentligen med kriget? Eller var det en konflikt?

Hej

 

Det var absolut en konflikt som lokalt även med rätta kan kalls ett krig.

 

Men eftersom det var militären och Demokraterna som startade denna konflikt så förstår jag att du inte vill erkänna att den existerade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, du har sagt att du jobbar fackligt ? Förstår inte hur du då kan tycka att det är fel med en uppsträckning när det gäller illegal arbetskraft som jobbar för en spottstyver?

Se till att de betalar schysst lön till arbetarna istället då stannar konsumtionen i Thailand vilket är bra.

Eller är du den enda fackligt anställda som är för en dumpning av villkoren i sverige ?

Du verkar totalt desperat nu när militären håller på och reda upp oegentligheter som finns i landet och då talar jag inte bara om det som de röda ställt till med utan även post-thaksin också.

Jag förstår inte hur man kan vara så jävla inskränkt att man inte ser att de tar tag i surdegarna nu som landet lidit av.

 

Mvh/korven

Hej

 

Att fördrivning av över 100 000 Kambodjaner via hot, misshandel och mord handlar om att "militären håller på och reda upp oegentligheter som finns i landet" får stå för dig.

 

Själv tycker jag att det är bedrövligt att hantera folk ifrån ett grannland på detta vis.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det var absolut en konflikt som lokalt även med rätta kan kalls ett krig.

 

Men eftersom det var militären och Demokraterna som startade denna konflikt så förstår jag att du inte vill erkänna att den existerade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, detta inlägg är alltså ditt bevis på att det var den Thailändska militären som startade denna konflikt?

Känns faktiskt lite tunnt.

Men eftersom du är en hederlig och rakryggad människa som givetvis inte skulle kunna tänka dig att argumentera med enbart hemagjorda fakta så utgår jag ifrån att du kommer att publicera ovedersägliga och sakliga fakta i saken.

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att fördrivning av över 100 000 Kambodjaner via hot, misshandel och mord handlar om att "militären håller på och reda upp oegentligheter som finns i landet" får stå för dig.

 

Själv tycker jag att det är bedrövligt att hantera folk ifrån ett grannland på detta vis.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

De flydde för de TRODDE att de skulle bli utsatta för militärens granskning och bli utkörda av militären

Läs artikeln jag länkade till

 

Klassisk massuggestion

 

De flesta har tagit sig för egen maskin, på eget bevåg, till gränsen

 

Militär har ställt upp med transporter för de som velat få hjälp

 

Var någonstans har du BEVIS för att de HOTATS, MISSHANDLATS OCH MÖRDATS ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa har tolkas det i nyhetsvarlden, jag hade samma funderingar, blir det inte produktionsbortfall nu? Inte for att jag bryr mig om de som anstallt dessa, men vore det inte battre att se till att man har ratt loneniva och "vit" arbetskraft istallet for att oja sig?

post-3426-0-12723400-1402929805.png

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hm, detta inlägg är alltså ditt bevis på att det var den Thailändska militären som startade denna konflikt?

Känns faktiskt lite tunnt.

Men eftersom du är en hederlig och rakryggad människa som givetvis inte skulle kunna tänka dig att argumentera med enbart hemagjorda fakta så utgår jag ifrån att du kommer att publicera ovedersägliga och sakliga fakta i saken.

Hej

 

Ja behöver inte bevisa någonting för dig som hela världen redan känner till, fortsätt lev ditt liv i din lilla gula bubbla.

 

Du har åtminstone valt ett passande nick.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De flydde för de TRODDE att de skulle bli utsatta för militärens granskning och bli utkörda av militären

Läs artikeln jag länkade till

 

Klassisk massuggestion

 

De flesta har tagit sig för egen maskin, på eget bevåg, till gränsen

 

Militär har ställt upp med transporter för de som velat få hjälp

 

Var någonstans har du BEVIS för att de HOTATS, MISSHANDLATS OCH MÖRDATS ?

Hej

 

Vad är det som säger att just din artikel har rätt till 100% ?

 

Flyr inte dom allra flesta som fördrivs jorden runt av egen maskin ?

 

Att militär vid etnisk rensning och fördrivning av etniska minoriteter ibland står för en militär transport ut ur landet är väl inte heller så ovanligt, det gjorde väl militären ibland på Balkan också ?

 

Jag vare sig behöver eller kan bevisa någonting i frågan och det samma gäller dig, men man kan ju börja undra över vad som ligger bakom att över 100 000 människor flyr landet ?

 

När dom flyende sedan uppger att dom har hotats, misshandlats och dödats av Thailändsk militär är det väl inte så konstigt att både media och människorätts organisationer visar intresse och uttrycker oro för utvecklingen. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...