Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Oregistrerad

Det fetade, ja detta är ju riktigt obehagligt. Känns inte bra att ha dessa på våra vägar.

Ni skulle bara veta vilka bomber det rör sig på vägarna, köra 36 h i sträck, ADR skylten vänder man innan man kommer till Södertälje från söder

och man tuffar på i Essingeleden 85 km/h bland folk som ska till jobbet.  Dessutom har de oftast ingen utbildning för ADR (farligt gods)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Ja det kan vara kul att se sig omkring, men vad vill du med detta inlägg? Kambodjaner flyr Thailand efter att de temporärt tar över?

Nä du får nog vara mer tydlig om du vill bli förstånd...

Eller är du lite avundsjuk som inte bor i en civiliserad stad utan hänger i nån risby med en öl... Gör som jag träffa en jämnårig kvinna som gått på universitetet till att börja med...

Uppsala är ganska civiliserad stad. Vi har till och med ett universitet :thumbsup:

 

 

"Gör som jag träffa en jämnårig kvinna som gått på universitetet till att börja med"

 

En riktig thai med andra ord :14:

 

Synd om henne som måste dras med dig som inte verkar ha alltför många högskolepoäng .

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Polsk chaufför kom till arbetsplats i Cottbus.

Han skulle vidare till Trondheim.

Tyskt akeri (Gödeke) lastbil registrerad i Polen.

Tva man i bilen. Fragade vad han tjänar i tim.

4€ tim när jag sitter bakom ratten var hans svar.

Troligtvis bodde dom nästan jämnt i bilen.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

 

 

Vi hamnade ju lite OT här men detta är ju en form av Human trafficking och jag har träffat och pratat med massor av chaufförer längs med vägarna i Sverige och Norge och deras berättelser om villkoren är skrämmande.

 

Men det är ju fri konkurrens inom EU...

 

UG granskade ju det här vidriga utnyttjandet av människor i ett par program förra året.

 

http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hamnade ju lite OT här men detta är ju en form av Human trafficking och jag har träffat och pratat med massor av chaufförer längs med vägarna i Sverige och Norge och deras berättelser om villkoren är skrämmande.

 

Men det är ju fri konkurrens inom EU...

 

UG granskade ju det här vidriga utnyttjandet av människor i ett par program förra året.

 

http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner

Vilka förutom SD vill bromsa möjligheterna för denna grupp att ta sig till Sverige med sina tjänster? Nån som vet...

Vore ju trevligt om man kan stoppa det innan den Svenska näringen försvunnit helt.

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varst va du blir aggresiv da,  Marka ord ar du bra pa i alla fall!

 

Jag skrev inte att dom ska va tacksamma, vad har dom for alternativ? Finns det jobb i Kambodja med battre vilkor?

Jag tycker lika illa om detta som du, men jag ser uppenbart inte med samma ohumana ogon som du gor pa situationen for de som drabbas.

Kan du istallet saga vad som ar bra med att bli utan inkomst, vad som ar bra med att inte ha mat pa bordet darfor att juntan i mitt tycke gar fel vag, man satter de oskyldiga, utnyttjade i en hemsk situation istallet for att ge nyttjarna i uppgift att se till att de som arbetar har ratt lon, far arbetstillstand o.s.v. Da kommer jag att deltaga i jubelkoren!

 

 

Nu jävlar gäller humaniteten till 100%. Under Shinawatra-regeringarna kunde man avrätta folk utan rättegång utan dessa kommentarer. Nu är det t.o.m synd om kambodjaner som vistas utan tillstånd i Thailand.

 

Har herr Baa inga skrupler alls?

 

Jag har större krav på en folkvald regering än en militärdiktatur. Du, och några till, verkar ha större krav på en militärjunta. Hur kommer det sig? För mig är en militärjunta just något som sätter sina egna regler, inte något enligt FN-stadgan, som man kan kräva av en demokratisk, folkvald regering.

 

Varför är det så viktigt att en militärdiktatur följer internationella regler när inte en folkvald regering behöver göra det? Enligt mig är det tvärtom. En demokratisk regering ska respektera internationella regler, enligt FN, och en militärdiktatur gör som de vill.

 

Du lever nu i en diktatur och vill du ta ställning, så åk hem och visa din avsky för enväldet. Du kan inte både avsky och samtidigt stödja, indirekt, en diktatur. 

 

Var en riktig karl och åk hem för att visa din avsky! Det skulle jag göra med din inställning för att döva mitt samvete, annars är det bara tomma ord!

 

Alternativet är att tona ner den dubbelhövdade hök som du är herr Baa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Polsk chaufför kom till arbetsplats i Cottbus.

Han skulle vidare till Trondheim.

Tyskt akeri (Gödeke) lastbil registrerad i Polen.

Tva man i bilen. Fragade vad han tjänar i tim.

4€ tim när jag sitter bakom ratten var hans svar.

Troligtvis bodde dom nästan jämnt i bilen.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

Bryter man mot svensk, eller EU-lag, så ska man bekämpa det. 

 

Här har det svenska facket en stor roll, vilket de verkar ha tappat i samverkan med S, under de underbara åren som gått. Facket kan lägga krutet och pengarna på att belysa detta, inte skicka ut en massa reklam till medlemmarna att de ska rösta rätt, nämligen på sossarna.

 

Hur många av MPR;s medlemmar har fått ett sådant brev inför EU-valet och hur många får det inför höstens val?

 

Kan det vara en del av problemet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppsala är ganska civiliserad stad. Vi har till och med ett universitet :thumbsup:

 

 

"Gör som jag träffa en jämnårig kvinna som gått på universitetet till att börja med"

 

En riktig thai med andra ord :14:

 

Synd om henne som måste dras med dig som inte verkar ha alltför många högskolepoäng .

 

 

När jag läser detta så tänker jag på uttrycket; Högmod går före fall.

 

 

Vet ej varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan ju till exempel se till att få jobba lagligt i landet?

 

Tidigare har det ju varit "enklare" att muta rätt tjänstemän-på båda sidor gränsen-för att få ett slavliknande jobb. Nu verkar det ju som om möjligheten att muta på den Thailändska sidan har försvunnit och de mindre nogräknade thailändska företagarna har fått panik och vill inte bli påkomna med en massa illegala arbetare så de kickas på stående fot.

 

Så du menar att juntan borde dela ut en allmän amnesti till alla illegala arbetare i Thailand? Vet ju många falanger som skulle jubla då...

 

Det finns ju inget som hindrar dessa arbetare att återvända till "sina" arbeten efter att de skaffat sig rätt tillstånd-eller hur?

 

Det som pågår och har pågått i Thailand under många år är ju human trafficking där folk från andra nationer tvingats jobba under slavliknande villkor och när det nu görs något åt det så är det tydligen fel. 

 

Som brukligt målar du upp ett scenario som stämmer överens med din thaipolitiska övertygelse och sen trummar du på med det scenariot i post efter post tills det blir en forumsanning "som alla vet".

Men sanningen är ju att varken du, jag eller någon annan egentligen vet vad som händer, om det är papperslösa eller inte som flyr över gränsen eller vilka övergrepp som sker och av vem. Det enda vi egentligen konstaterat vet är att khmerer i stort antal "flyr" tillbaka in över gränsen vid gränsstationerna.

 

Kommer ihåg när man bara fann illegala kambodjaner i Thailand och lärde på den tiden känna en sån illegalt invandrad khmertjej i Phuket som berättade hur de smög över gränsen på stigar genom djungeln för att ta sig till Thailand. På den tiden så stoppades ännu alla bussar från frugans hemby, som ligger vid gränsen, av militär som krävde id-kort av alla och militära checkpoints fanns det flera av efter vägarna in mot städerna. Djungeln vid gränsen var, och är fortfarande, minerad på thailändsk sida.

 

Så rent spontant känns det som att kambodjaner som befinner sig illegalt i Thailand inte skulle ta vägen via en thailändsk gränskontroll när de "flyr" och det är som sagt via dessa folkströmmen har ökat tiofalt den senaste tiden. Så min gissning är att det även är kambodjaner med arbetstillstånd som av rädsla för övergrepp återvänder. Människan har en grym och girig natur och detta gäller absolut även thailändska soldater/poliser. Både enskilt, i grupp och på order uppifrån begår de mängder av övergrepp mot immigranter varje dag. Våldtar kvinnor, tar utsatta människors ägodelar/pengar, säljer dem som slavar osv.

Det är inget nytt och har alltid förekommit (både under röda o gula regeringar) och med tanke på det förstår jag att många immigranter, olagliga såväl som lagliga blir oerhört rädda när militärjuntan deklarerar kraftigt ökade nedslag på deras immigrantgrupp.

 

Du skriver att de med godkända papper inte har något att frukta av soldaterna. Pyttsan säger jag, varför skulle enskilda soldatgrupper inte passa på tillfället att begå övergrepp när de t o m fått order från högsta ort om att slå ned på folkgruppen när övergrepp var vanliga redan innan ordern kom?

 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köade vid gränsövergången från Kambodja så var det 99% Kambodjaner i kön. Alla kom in i Thailand när jag var där och det var hundratals bara på ett par timmar, så väldigt många verkar ha dom papper som krävs / krävdes. Detta för några månader sedan bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Självklart kan det innebära olika problem med gästarbetare men landets militär kan ju inte lösa detta genom att hota, misshandla och döda dessa, jag förstår att människorättsorganisationerna reagerar på detta, sen är det ju så att många av dom förmodligen har tillstånd att arbeta i Thailand. En storskalig fördrivning av Kambodjanerna som uppgår till minst 200 000 personer i Thailand kommer dessutom att leda till problem på många byggen och liknande, Thailand har ett behov av utländsk arbetskraft, den fördrivning juntan nu håller på med är naturligtvis inhuman och folkrättsligt helt förkastlig, dom familjer som nu fördrivs drabbas hårt både ekonomisk och socialt.

 

Som alltid så har du svårt att sätta dig in i frågan. En stor del av de som "flyr" har fått sparken av Thailändska arbetsgivare eftersom dessa är rädda för att (äntligen!!) så kan dom inte muta polisen hur som helst för att hålla folk under slavliknande förhållanden.

Du kör som vanligt på med lögnaktiga påståenden enligt "om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så kan den uppfattas som en sanning" Du kanske skall inse att detta debatt-trick inte funkar här.

 

Jag kan inte fatta hur du kan stödja att thailändsk arbetsgivare håller kambodjaner som slavar. Det visar hur dåligt insatt du är i frågan och hur vilsen du är i din argumentation.

 

Kolla gärna hur den internationella opinionen kräver att Thailand skall sluta med sina kambodjanska slavar på fiskefartygen.

Kan allt detta verkligen ha undgått dig där uppe i risbyn?

Ni har väl vanliga medier, inte bara rödfärgade?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som brukligt målar du upp ett scenario som stämmer överens med din thaipolitiska övertygelse och sen trummar du på med det scenariot i post efter post tills det blir en forumsanning "som alla vet".

Men sanningen är ju att varken du, jag eller någon annan egentligen vet vad som händer, om det är papperslösa eller inte som flyr över gränsen eller vilka övergrepp som sker och av vem. Det enda vi egentligen konstaterat vet är att khmerer i stort antal "flyr" tillbaka in över gränsen vid gränsstationerna.

 

Kommer ihåg när man bara fann illegala kambodjaner i Thailand och lärde på den tiden känna en sån illegalt invandrad khmertjej i Phuket som berättade hur de smög över gränsen på stigar genom djungeln för att ta sig till Thailand. På den tiden så stoppades ännu alla bussar från frugans hemby, som ligger vid gränsen, av militär som krävde id-kort av alla och militära checkpoints fanns det flera av efter vägarna in mot städerna. Djungeln vid gränsen var, och är fortfarande, minerad på thailändsk sida.

 

Så rent spontant känns det som att kambodjaner som befinner sig illegalt i Thailand inte skulle ta vägen via en thailändsk gränskontroll när de "flyr" och det är som sagt via dessa folkströmmen har ökat tiofalt den senaste tiden. Så min gissning är att det även är kambodjaner med arbetstillstånd som av rädsla för övergrepp återvänder. Människan har en grym och girig natur och detta gäller absolut även thailändska soldater/poliser. Både enskilt, i grupp och på order uppifrån begår de mängder av övergrepp mot immigranter varje dag. Våldtar kvinnor, tar utsatta människors ägodelar/pengar, säljer dem som slavar osv.

Det är inget nytt och har alltid förekommit (både under röda o gula regeringar) och med tanke på det förstår jag att många immigranter, olagliga såväl som lagliga blir oerhört rädda när militärjuntan deklarerar kraftigt ökade nedslag på deras immigrantgrupp.

 

Du skriver att de med godkända papper inte har något att frukta av soldaterna. Pyttsan säger jag, varför skulle enskilda soldatgrupper inte passa på tillfället att begå övergrepp när de t o m fått order från högsta ort om att slå ned på folkgruppen när övergrepp var vanliga redan innan ordern kom?

 

Jaha, det var en öm tå jag trampade på tydligen. Har du någon annan lösning på hur man ska stoppa detta utnyttjandet av illegal arbetskraft i Thailand än att försöka följa de regler som faktiskt finns? Eller man ska låta det fortgå och låta företagare muta sig ur eventuella problem med löner, arbetsmiljö och anställningstrygghet?

 

Nu har de väl inte fått order på att slå ner på just Kambodjaner-inte vad jag har sett iallafall. Men det är kanske sånt "man vet"?

 

Att polisen, militären och de illegala arbetarnas arbetsgivare har begått grova övergrepp på gästarbetare är ingen nyhet-titta på fiskeindustrin till exempel. Men med lagliga papper på sina arbeten så har de ju iallafall några rättigheter, utan papper är de ju helt rättslösa.

 

Thailands industri och service näring behöver ju dessa arbetare så att de kommer att återvända-förmodligen inte lika många-till sina arbeten ser jag som självklart men först efter att de skaffat sig de legala dokumenten som de ska ha, och med det så har de ju ett visst skydd och rättigheter gentemot sin arbetsgivare.

 

Du och jag kommer ju till slut att få betala detta i form av högre priser på produkter och servicetjänster som gästarbetarna tillhandahåller men jag tycker det är värt det och vägra köpa argument av typen "Men en dålig lön/villkor i Thailand är ju bättre än ingen lön/sämre villkor i Kambodja"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som brukligt målar du upp ett scenario som stämmer överens med din thaipolitiska övertygelse och sen trummar du på med det scenariot i post efter post tills det blir en forumsanning "som alla vet".

 

 

Ett befriande inlägg och just den citerande texten stämmer så väldigt bra in på majoriteten av inlägg oavsett färg eller medlem. Just nu spelar det ingen roll vad militären gör - de har blivit totalt ofelbara, allt är bara så totalt rätt. Det ironiska är ju att militärjuntan är precis lika populistiska och handlingskraftiga som Thaksin någonsin var. Juntan slipper dock ta någon debatt i parlamentet eller utstå kritik från en fri press. Gör som vi säger eller ta konsekvenserna. Ganska lätt att styra under sådana förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett befriande inlägg och just den citerande texten stämmer så väldigt bra in på majoriteten av inlägg oavsett färg eller medlem. Just nu spelar det ingen roll vad militären gör - de har blivit totalt ofelbara, allt är bara så totalt rätt. Det ironiska är ju att militärjuntan är precis lika populistiska och handlingskraftiga som Thaksin någonsin var. Juntan slipper dock ta någon debatt i parlamentet eller utstå kritik från en fri press. Gör som vi säger eller ta konsekvenserna. Ganska lätt att styra under sådana förutsättningar.

Är det debatterna kl 4 på morgonen i parlamentet du menar. Du har rätt i att det är samma skrot och korn skillnaden är väl att regeringen vunnit ett val på något sätt. Regeringen gjorde nog vad de kunde för att kringgå de legala vägarna. Jag vill nog påstå att Thaksin också gjort sitt till för att försöka tysta pressen. Fast visst har militären ett övertag. Hoppas bara att det kommer något bra ut av det, förhoppningarna är stora!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett befriande inlägg och just den citerande texten stämmer så väldigt bra in på majoriteten av inlägg oavsett färg eller medlem. Just nu spelar det ingen roll vad militären gör - de har blivit totalt ofelbara, allt är bara så totalt rätt. Det ironiska är ju att militärjuntan är precis lika populistiska och handlingskraftiga som Thaksin någonsin var. Juntan slipper dock ta någon debatt i parlamentet eller utstå kritik från en fri press. Gör som vi säger eller ta konsekvenserna. Ganska lätt att styra under sådana förutsättningar.

Nä de har ju till att betala ut risstödspengar som inte Thaksin gjorde ju... Kalla det populistiskt att röja upp efter en shinawatra känns lite lågt och fel...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det debatterna kl 4 på morgonen i parlamentet du menar. Du har rätt i att det är samma skrot och korn skillnaden är väl att regeringen vunnit ett val på något sätt. Regeringen gjorde nog vad de kunde för att kringgå de legala vägarna. Jag vill nog påstå att Thaksin också gjort sitt till för att försöka tysta pressen. Fast visst har militären ett övertag. Hoppas bara att det kommer något bra ut av det, förhoppningarna är stora!

Jovisst var Thaksin ingen vän av fri press, tvärtom. Han fick väldigt mycket kritik för det, befogad sådan. Det märkliga är ju att många av dem som kritiserade honom nu inte har någon kritik överhuvudtaget mot juntans totala censur. Nu ska det vara lugn och ro. Det är det viktigaste tydligen. Frågan man kan ställa sig är ju hur det hade sett ut om Thaksin fått total kontroll av alla institutioner. Hade det var dåligt eller bra för ekonomin och säkerheten på gatan? För just dessa två saker verkar vara det absolut viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett befriande inlägg och just den citerande texten stämmer så väldigt bra in på majoriteten av inlägg oavsett färg eller medlem. Just nu spelar det ingen roll vad militären gör - de har blivit totalt ofelbara, allt är bara så totalt rätt. Det ironiska är ju att militärjuntan är precis lika populistiska och handlingskraftiga som Thaksin någonsin var. Juntan slipper dock ta någon debatt i parlamentet eller utstå kritik från en fri press. Gör som vi säger eller ta konsekvenserna. Ganska lätt att styra under sådana förutsättningar.

Passar väl in på IL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar väl in på IL!

Det passar precis in på IL men inte bara på honom utan även hans svans av "beundrare".

Link to comment
Dela på andra sajter

122,000 Cambodians flee from Thailand
The Nation
Agence France-Presse

x30236334-01_big.jpg,q1402872802798.page

Unregistered workers feared crackdown by military, officials say

Bangkok: -- MORE THAN 120,000 Cambodians have fled Thailand to return home in the past week, fearing a crackdown on migrant workers after last month's military takeover, an official said yesterday.


The mass exodus of labourers - who play a key role in Thai industries such as seafood and agriculture but often lack official work permits - comes amid a junta warning of arrest and deportation for illegal foreign workers.

"They're returning en masse like a dam collapsing. They've never come en masse like this before in our history," Kor Sam Saroeut, governor of the northwestern province of Banteay Meanchey where the main border crossing is, told AFP.

Around 122,000 Cambodians have returned from Thailand in the last week after being transported to the border by Thai military trucks or making their own way, he said late yesterday.

"They said they are scared of being arrested or shot if they run when Thai authorities check their houses," Saroeut added. "Most of them went to work in Thailand without a work permit."

Sirichan Ngathong, a spokeswoman for the Thai Army which seized power in a coup on May 22, had said last Wednesday the junta viewed illegal migrants as a "threat" and they faced arrest and deportation.

But two days later the Thai foreign ministry dismissed "rumours" the army was deporting Cambodian labourers and later yesterday released a new statement citing spokesman Sek Wannamethee as saying: "No crackdown order targeting Cambodian workers had been issued by the NCPO (junta body)."

As a result of the rumours, "Cambodian illegal workers have reported themselves to the Thai authorities for being repatriated voluntarily to Cambodia" the statement said, adding that Thai immigration officials had provided transport for them.

Stranded at border

More than 12,000 migrant workers crossed the border to Cambodia yesterday alone, according to Saroeut, who expects many more to make the journey over the new few days.

Thousands were sheltering from the rain at local Buddhist temples and a market as they waited for transport to their home provinces.

Cambodian authorities have arranged nearly 300 cars and military trucks to ferry workers home from the Aranyaprathet-Poipet border checkpoint but many would have to stay near the site overnight until transport became available, Saroeut said.

At the smaller border checkpoint of Boeung Trakuon, south of Poipet, around 1,000 Cambodian men and women walked across the border with heavy bags and children in tow, said a local journalist.

Chea Thea, a 33-year-old construction worker, said she returned to Cambodia two days ago in a convoy of 20 cars organised by Thai authorities - deciding to leave after seeing her compatriots were departing in large numbers. "Cambodian migrants are coming back. We feel scared," she told AFP from her parents' home in the northwestern province of Battambang.

"When the situation is better I may go back," Thea said.

Soum Chankea, a coordinator for Cambodian rights group Adhoc who has met many workers at the border, said the number of returnees was growing each day.

"They keep coming, more and more. Thousands more have arrived in Poipet (border checkpoint) this morning," he told AFP by telephone.

Six Cambodian workers and a Thai driver transporting them to the border province of Sa Kaeo died in an accident early Sunday, said Thai police official Sommart Meungmuti. The accident, which left another 12 people injured, is suspected to have been caused by a bursting tyre, he added.

xnationlogo.jpg.pagespeed.ic.k-Kc5cy-DD.
-- The Nation 2014-06-16

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hänger inte med riktigt. Varför starta en tråd baserat på länkar som man själv distanserar sig ifrån?

Hej

 

Det är något du påstår men som jag självklart inte ställer mig bakom.

 

För mig har alla människor lika värde oavsett nationalitet och det är naturligtvis helt oacceptabelt att militären fördriver Kambodjaner som i många fall vistas helt lagligt i landet genom hot, misshandel och vad som även uppges mord.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En annan tolkning kan ju vara att militären förnekade detta för att det faktiskt inte startades något krig?

Tycker det är utmärkt att du förespråkar att man tar till sig fakta från olika håll. Har själv försökt göra det men inte hittat några bevis för att vare sig den ena eller andra sidan skulle varit skyldiga till att ha tagit initiativet till denna gränskonflikt. Om du själv har förstahandsinformation i frågan tycker jag du skall redovisa den. Om inte tycker jag nog du skall "ta till dig lite fakta ifrån olika håll för att få en bild av vad som sker".

Hej

 

Konstigt nog hade frugan en kusin som dog i den Thailändska armens tjänst i det krig som enligt dig inte existerade, varför medlade FN och andra i denna konflikt om den inte fanns?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej man kanske inte skall tro helt på vare sig den ena eller andra sidan, men om du med ditt inlägg menar att jag inte läser och försöker ta till mig fakta från olika håll och bilda mig en egen uppfattning, så är du helt fel ute. Slå dig inte för bröstet och kom med några pekpinnar eftersom din trovärdighet när det gäller källkritik inte står särskilt högt i kurs, i alla fall inte hos mig.

Jag tänker inte diskutera politik med dig eftersom det redan finns en hel skrälldus med trådar där samma tugg upprepats till leda.

Hej

 

Du behöver absolut inte tro på mig eller diskutera något med mig, jag är nöjd om du läser dom artiklar jag länkar till i ämnet och tar till dig av det som skribenterna delger oss.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När jag köade vid gränsövergången från Kambodja så var det 99% Kambodjaner i kön. Alla kom in i Thailand när jag var där och det var hundratals bara på ett par timmar, så väldigt många verkar ha dom papper som krävs / krävdes. Detta för några månader sedan bara.

Hej

 

Självklart är det så, Kambodjaner har sedan åtskilliga år kunnat vistas och arbeta i Thailand helt lagligt, att som dom gula kuppvännerna på forumet försvara militärjuntans fördrivning och övergrepp på alla dessa Kambodjaner som nu flyr i ett antal som enligt vissa redan har passerat 100 000 personer är ju tragiskt och det tyder på ett förakt och en oförmåga att sätta sig in i andras situation och lidande.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jävlar gäller humaniteten till 100%. Under Shinawatra-regeringarna kunde man avrätta folk utan rättegång utan dessa kommentarer. Nu är det t.o.m synd om kambodjaner som vistas utan tillstånd i Thailand.

 

Har herr Baa inga skrupler alls?

 

Jag har större krav på en folkvald regering än en militärdiktatur. Du, och några till, verkar ha större krav på en militärjunta. Hur kommer det sig? För mig är en militärjunta just något som sätter sina egna regler, inte något enligt FN-stadgan, som man kan kräva av en demokratisk, folkvald regering.

 

Varför är det så viktigt att en militärdiktatur följer internationella regler när inte en folkvald regering behöver göra det? Enligt mig är det tvärtom. En demokratisk regering ska respektera internationella regler, enligt FN, och en militärdiktatur gör som de vill.

 

Du lever nu i en diktatur och vill du ta ställning, så åk hem och visa din avsky för enväldet. Du kan inte både avsky och samtidigt stödja, indirekt, en diktatur. 

 

Var en riktig karl och åk hem för att visa din avsky! Det skulle jag göra med din inställning för att döva mitt samvete, annars är det bara tomma ord!

 

Alternativet är att tona ner den dubbelhövdade hök som du är herr Baa!

Stackars  stackars mig som tycker om manniskor, aven de i en utsatt position, dessa skall ju sjalvklart deporteras och kvar skall bara vara de som haller med dig och dina vapendragare,

Ditt inlagg ar fargat av hat, eller oforstand, kanske en kombination emedan det latt blir hat nar man inte forstar vad som skrivs utan att fa hjalp.

Nu tycker jag i o for sig att det egentligen ar oviktigt, men ta fram ett enda inlagg dar jag stodjer DrT, det ar bara i din av hat eller oforstand skrumpna hjarna detta existerar lika lite som kunskap om ordet humanism.

Vad ar det for fel att ha en asikt om att det funnits en annorlunda vag att ga an den juntan tagit?  Da hade man satt at de som utnyttjar dessa arbetare utan att ta ifran dem deras livsuppehallande inkomster.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som alltid så har du svårt att sätta dig in i frågan. En stor del av de som "flyr" har fått sparken av Thailändska arbetsgivare eftersom dessa är rädda för att (äntligen!!) så kan dom inte muta polisen hur som helst för att hålla folk under slavliknande förhållanden.

Du kör som vanligt på med lögnaktiga påståenden enligt "om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så kan den uppfattas som en sanning" Du kanske skall inse att detta debatt-trick inte funkar här.

 

Jag kan inte fatta hur du kan stödja att thailändsk arbetsgivare håller kambodjaner som slavar. Det visar hur dåligt insatt du är i frågan och hur vilsen du är i din argumentation.

 

Kolla gärna hur den internationella opinionen kräver att Thailand skall sluta med sina kambodjanska slavar på fiskefartygen.

Kan allt detta verkligen ha undgått dig där uppe i risbyn?

Ni har väl vanliga medier, inte bara rödfärgade?

Hej

 

Det mesta tyder nog på att dom flesta som nu flyr har arbetat legalt i Thailand och oavsett om dom har giltiga papper eller ej så skulle jag aldrig kunna tänka mig att försvara militära övergrepp, hot, misshandel och mord på dessa utsatta och fattiga människor.

 

Det var ju känt sen tidigare att SD hade många medlemmar på forumet och det visar sig nog på ett tydligt sätt i denna tråd, sen är det ju inte heller oväntat att forumets gula även försvarar militärjuntan i detta precis som allt annat dom gör t.ex inför slopad yttrandefrihet, censur, politisk förföljelse, förtryck, massarresteringar och en skol reform som ska göra "goda" nationalistiska medborgare av barnen. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det mesta tyder nog på att dom flesta som nu flyr har arbetat legalt i Thailand och oavsett om dom har giltiga papper eller ej så skulle jag aldrig kunna tänka mig att försvara militära övergrepp, hot, misshandel och mord på dessa utsatta och fattiga människor.

Det var ju känt sen tidigare att SD hade många medlemmar på forumet och det visar sig nog på ett tydligt sätt i denna tråd, sen är det ju inte heller oväntat att forumets gula även försvarar militärjuntan i detta precis som allt annat dom gör t.ex inför slopad yttrandefrihet, censur, politisk förföljelse, förtryck, massarresteringar och en skol reform som ska göra "goda" nationalistiska medborgare av barnen.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag har inte sett något som tyder på det du påstår. Enlig mig tyder det mesta på att du har fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...