Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Så varför hävdar du då att andra som bor ute i byarna i flera år "sitter i en solstol" ?

 

Jag har läst några av KK's inlägg så jag tror honom kapabel att abstrahera från det ev. faktum

att han kanske varken har en solstol eller dricker öl.

 

Till skillnad, vad det verkar, från dig, som föredrar att märka ord.

 

För din skuld ska jag därför avslöja att liknelsen syftade till att påvisa den enorma skillnaden, jag anser det är,

på att vara långliggare i Thailand med svensk bakgrund eller migrantarbetare från någon av grannländerna runt Thailand.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har läst några av KK's inlägg så jag tror honom kapabel att abstrahera från det ev. faktum

att han kanske varken har en solstol eller dricker öl.

 

Till skillnad, vad det verkar, från dig, som föredrar att märka ord.

 

För din skuld ska jag därför avslöja att liknelsen syftade till att påvisa den enorma skillnaden, jag anser det är,

på att vara långliggare i Thailand med svensk bakgrund eller migrantarbetare från någon av grannländerna runt Thailand.

 

Det behöver väl inte ens påpekas ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst några av KK's inlägg så jag tror honom kapabel att abstrahera från det ev. faktum

att han kanske varken har en solstol eller dricker öl.

 

Till skillnad, vad det verkar, från dig, som föredrar att märka ord.

 

För din skuld ska jag därför avslöja att liknelsen syftade till att påvisa den enorma skillnaden, jag anser det är,

på att vara långliggare i Thailand med svensk bakgrund eller migrantarbetare från någon av grannländerna runt Thailand.

 

Det var f@n vad du tror mycket, går du i kyrkan också? Jag ställde en fråga till dig, kan jag tolka det som att du undviker den?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta på mötet hade giltiga pass och papper och de som inte hade hann gömma sig.

 

Så du pysslar med illegal verksamhet egentligen ?

 

Finns väl inte ett land i världen oavsett styrelseskick som accepterar det.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du pysslar med illegal verksamhet egentligen ?

 

Finns väl inte ett land i världen oavsett styrelseskick som accepterar det.

Nu ska jag vara bror duktig och marka ord, :crazy:

Finns väl inte ett land i världen oavsett styrelseskick som borde acceptera det., men Thailandska arbetsgivare har med hjalp av sitt lands korruptionspolitik blundat mer eller mindre oppet sa jag har full forstaelse for de som inte haft sina papper i ordning, darmed inte sagt att jag tycker det ar OK utan att situationen uppmuntrat till det!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag vara bror duktig och marka ord, :crazy:

Finns väl inte ett land i världen oavsett styrelseskick som borde acceptera det., men Thailandska arbetsgivare har med hjalp av sitt lands korruptionspolitik blundat mer eller mindre oppet sa jag har full forstaelse for de som inte haft sina papper i ordning, darmed inte sagt att jag tycker det ar OK utan att situationen uppmuntrat till det!

 

Köper lätt  din märkning av ord, tyvärr har jag inte gått i Svensk skola eller på annat "riktigt" sätt lärt

 

mej att skriva korrekt svenska. Enbart via tidningar och böcker har jag försökt lära mej

 

 därför blir det lite fel när jag skriver

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var f@n vad du tror mycket, går du i kyrkan också? Jag ställde en fråga till dig, kan jag tolka det som att du undviker den?

 

Sorry, har inte läst din fråga, TV gick ju emellan för att hjälpa dig

och att tjöta mot en tvärsäker gubbe om en skitsak räcker och blir över.

 

Så vad var din fråga nu igen?

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du pysslar med illegal verksamhet egentligen ?

 

Finns väl inte ett land i världen oavsett styrelseskick som accepterar det.

 

Så om du bor på ett hotell där det jobbar burmeser eller träffar andra svenskar i Thailand

som reparerar "sina" hus utan work permit, så "sysslar du med illegal verksamhet".

Måste väl ändå vara den dummaste frågan hittills i en tråd om ett ämne som är ytterst angeläget:

Situationen för de miljoner som jobbar som migrantarbetare och som är med att göra även dina semestrar lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du bor på ett hotell där det jobbar burmeser eller träffar andra svenskar i Thailand

som reparerar "sina" hus utan work permit, så "sysslar du med illegal verksamhet".

Måste väl ändå vara den dummaste frågan hittills i en tråd om ett ämne som är ytterst angeläget:

Situationen för de miljoner som jobbar som migrantarbetare och som är med att göra även dina semestrar lite billigare.

Xx Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara en lite fråga, hur skulle man uppfattas i din risby, ifall man kritiserade Thaksin och hans familj?

Rock on!

Hej

 

Det skulle nog leda till en diskussion liknande en som förekommer mellan grannar eller på en arbetsplats i Sverige, självklart skulle många i vårt område där 85-90% röstar rött vara på Thaksins sida mot militär och demokrater, men det skulle inte leda till några som helst problem.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och ändå valde du att kalla folk som ställde sig tvivlande för "idi*ter", "gula lögnhalsar", "blindstyren" mm. Mot bakgrund av att du i detta läge inte visste om detta var sant eller ej, skulle man inte kunnat tänka sig en lite mer flexibel hållning?

Hej

 

Ja när dom gula på forumet upprepade gånger påstod att det var jag själv som hittade på och fantiserade ihop dessa påståenden som fanns i dom artiklar jag länkade till så förlorade jag tålamodet, det var ju helt uppenbart så att dessa medlemmar ljög och då kallade jag dom följaktligen för lögnhalsar och blindstyren, det hade ju bara att öppna en av dom länkar som jag startade tråden med och ta del av den information som fanns så hade man ju förstått att det inte var jag som låg bakom dessa artiklars påståenden.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har åkt med en del bilar där de fortfarande har radio. Fast de används inte så ofta numera.

Hej

 

I byn lyssnar varenda bybo på radio, transistorn är med på risfälten, i  dom strömlösa skjulen ute på farmen och på alla byggarbetsplatser, i vårt område är det lokal radio utsänd ifrån Fao Rai, Phon Phisai, So Phisai och Ban Dung som gäller.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du upprepade detta i ett flertal av dina inlägg. Nu vill du få det till att militären startade ryktet själva för att rensa "landet" från Kambodjaner är detta en av dina "nya" sanningar?

Hej

 

När folk påstod att artiklarna med dessa påståenden inte fanns så upprepade jag naturligtvis detta och försökte få folk att öppna länken till dom och inse att det faktiskt stod precis det jag påstod och att forumets gula hade fel, det är samma sak med ditt påstående om att det är jag som ligger bakom att det skulle vara militären som ligger bakom dessa rykten, det är inte heller något som jag ligger bakom utan något som har spekulerats och påståtts i massor av artiklar och nyhetsutsändningar i olika media.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och än en gång påstår du saker utan att hänvisa till en källa, däremot så kallar du folk som ifrågasätter dina påstående för olika elakheter.

 

CNN påstod dock för ca 10 minuter sedan(skall länka när den finns på nätet) att ca . 15 000 kambodjaner har lämnat Thailand eftersom Kambodjanska regeringen sagt att den nya regeminen inte gillar utlänningar.

Hej

 

Än en gång ber jag dig öppna läkarna i inlägg nr 1 i tråden så får du dina källor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

 

ett råd i all välmening, förväxla inte inlägg på diverse bloggar med riktiga journalistiskt underbyggda artiklar. Det kan mycket lätt bli fel då.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Nu har även HRW Human Right Watch http://www.hrw.org/news/2014/06/19/Thailand-fears-crackdown-trigger-exodus gjort ett uttalande om massflykten av Kambodjaner ifrån Thailand som nu ska ha passerat 200 000 personer.

 

HRW ser Juntans agerande som en katastrof och kräver att reformer som skyddar gästarbetarna istället för att hota dom.

 

Thailand: Fears of Crackdown Trigger Exodus Adopt Reforms to Protect Migrant Worker Rights  

June 19, 2014
  • 2014_Cambodia_Thai_Border.jpg

    Cambodian workers ride on military trucks as they prepare to cross the Thai-Cambodia border at Aranyaprathet in Sa Kaew on June 15, 2014.

    © 2014 Reuters
 

The Thai junta’s new regulations have caused a massive flight of migrant workers, who have long endured abuses from officials and unscrupulous employers. The junta needs to reverse this disaster by quickly putting into place genuine reforms that would protect migrant workers’ rights, not threaten them.

Brad Adams, Asia director

(New York) – The Thai military authorities should urgently improve human rights protections of migrant workers to end their mass flight from the country, Human Rights Watch said today.

Following the military coup on May 22, 2014, several hundred thousand registered and unregistered migrant workers from Cambodia, Burma, and Laos have fled the country in fear of a government crackdown and newly announced regulations. More than 200,000 Cambodian workers have returned to Cambodia, according to the International Organization for Migration and Cambodian police. Smaller numbers have crossed into Burma. At least eight fleeing migrants have died in traffic accidents on Thai roads, and many of those who crossed the border into Cambodia had been in squalid and unhealthy conditions before they were able to move to other parts of the country.

“The Thai junta’s new regulations have caused a massive flight of migrant workers, who have long endured abuses from officials and unscrupulous employers,” said Brad Adams, Asia director. “The junta needs to reverse this disaster by quickly putting into place genuine reforms that would protect migrant workers’ rights, not threaten them.”

 
Med vänlig hälsning isan lover
Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

 

och som du ser i HRW´s uttalande så har 8 Kambodjaner dött i trafikolyckor-inga har alltså skjutits ihjäl av militären som du hävdade med stöd av diverse blogginlägg i trådstarten.

 

Men om du nu följer med i utvecklingen så kan du notera att det ser ut att ordna sig för de Kambodjanska migrantarbetarna. Hun Sen har beslutat att sänka priset för ett pass till dem till 4 USD från tidigare 135 USD. Bara det gör ju att fler kan välja att bli legala gästarbetare. Thailands industri behöver ju dessa arbetare för att fungera och det verkar ju onekligen som om juntan förstår detta och ser till att de kan återvända som legala gästabetare med vad det innebär av anställningstrygghet, löner och andra villkor. 

 

Du som fackrepresentant borde ju stötta alla åtgärder som gör att migrantarbetare kan verka i Thailand på ett lagligt vis?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

 

och som du ser i HRW´s uttalande så har 8 Kambodjaner dött i trafikolyckor-inga har alltså skjutits ihjäl av militären som du hävdade med stöd av diverse blogginlägg i trådstarten.

 

Men om du nu följer med i utvecklingen så kan du notera att det ser ut att ordna sig för de Kambodjanska migrantarbetarna. Hun Sen har beslutat att sänka priset för ett pass till dem till 4 USD från tidigare 135 USD. Bara det gör ju att fler kan välja att bli legala gästarbetare. Thailands industri behöver ju dessa arbetare för att fungera och det verkar ju onekligen som om juntan förstår detta och ser till att de kan återvända som legala gästabetare med vad det innebär av anställningstrygghet, löner och andra villkor. 

 

Du som fackrepresentant borde ju stötta alla åtgärder som gör att migrantarbetare kan verka i Thailand på ett lagligt vis?

Hej

 

Än en gång det är inte jag som har skrivit vare sig dom lokala Människorätts Organisationernas artiklar eller andra i ämnet, jag startade en tråd i ämnet som jag tyckte var angeläget och länkade till dom.

 

Jag tycker fortfarande precis som HRW att Juntans hantering av gästarbetarna ifrån Kambodja är bedrövlig och att den har orsakat en katastrof.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tydligen känner sig Kambodjanerna i Thailand inte sig säkra efter kuppen och dom flyr nu i stor mängd över gränsen till Kambodja, man uppskattar att ca 40 000 redan har lämnat Thailand och att nya kommer varje dag till gränsstationerna, dom uppger att dom har hotats och misshandlats av Thailändsk militär, det uppges även att 9 Kambodjaner har dödats.

 

Dessa uppgifter oroar dom Internationella människorätts organisationerna samt myndigheterna i Kambodja som har problem att ta hand om, ge husrum och ordna transporter till alla dessa människor som nu fördrivs ifrån Thailand.

 

http://prachatai.org/english/node/4126?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

 

http://thaiintelligentnews.wordpress.com/2014/06/14/human-rights-latest-victim-of-prayuths-junta-abuse-cambodian-migrant-workers/

 

http://www.voacambodia.com/content/as-Thailand-exodus-continues-worries-of-abuse-rise/1936305.html

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Ingen av länkarna i din trådstart kommer från några lokala människorätts organisationer, Amnesty har vad jag sett inte uttalat sig alls i frågan. Det var det här med källkritik igen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja när dom gula på forumet upprepade gånger påstod att det var jag själv som hittade på och fantiserade ihop dessa påståenden som fanns i dom artiklar jag länkade till så förlorade jag tålamodet, det var ju helt uppenbart så att dessa medlemmar ljög och då kallade jag dom följaktligen för lögnhalsar och blindstyren, det hade ju bara att öppna en av dom länkar som jag startade tråden med och ta del av den information som fanns så hade man ju förstått att det inte var jag som låg bakom dessa artiklars påståenden.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

 

Än en gång?

 

Du har lagt in några länkar till källor som är lika trovärdiga som dina egna inlägg på MPR, det vill säga 0 %.

 

Kolla istället in CNN:s hemsida, eller varför inte BBC, rykten som gjort att Cambodjaner utan rätt att uppehålla sig i Thailand nu tar sig ur landet är startade av, ja just det, Hun Sen, Thaksins polare.

 

När han nu insett att han avslöjats så hjälper han dessa hemvändare att få pass till en penning på ca 350 baht så de kan återvända till Thailand legalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen av länkarna i din trådstart kommer från några lokala människorätts organisationer, Amnesty har vad jag sett inte uttalat sig alls i frågan. Det var det här med källkritik igen...

Hej

 

Där hade du rätt, jag satt och läste Amnestys rapport om läget i Thailand och lade in den i tråden Militären tar över makten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Än en gång?

 

Du har lagt in några länkar till källor som är lika trovärdiga som dina egna inlägg på MPR, det vill säga 0 %.

 

Kolla istället in CNN:s hemsida, eller varför inte BBC, rykten som gjort att Cambodjaner utan rätt att uppehålla sig i Thailand nu tar sig ur landet är startade av, ja just det, Hun Sen, Thaksins polare.

 

När han nu insett att han avslöjats så hjälper han dessa hemvändare att få pass till en penning på ca 350 baht så de kan återvända till Thailand legalt.

Hej

 

Källorna finns bevisligen även om du fortfarande inte vill ta till dig detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Källorna finns bevisligen även om du fortfarande inte vill ta till dig detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Antar att du skämtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Antar att du skämtar!

Hej

 

Så här står det "The rights group Adhoc says it has received credible reports that as many as nine Cambodians have been killed in Thailand in that time and that others have been beaten by Thai security forces."

 

Det borde du också kunna läsa dig till, påstår du att denna text ifrån ADHOC inte finns och att den inte är länkad till i i trådens inlägg nummer 1 så ljuger du.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Än en gång det är inte jag som har skrivit vare sig dom lokala Människorätts Organisationernas artiklar eller andra i ämnet, jag startade en tråd i ämnet som jag tyckte var angeläget och länkade till dom.

 

Jag tycker fortfarande precis som HRW att Juntans hantering av gästarbetarna ifrån Kambodja är bedrövlig och att den har orsakat en katastrof.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så vad exakt är det Juntan har gjort som har orsakat denna exodus ?

 

Det står nämligen inte någonstans i länkarna. Det näms flyktigt i HRW:s uttalande om "nya regler" men ingen skriver om vad det är för "nya regler" när dom kom, vem som gav ut dom eller något liknande som har minsta spår av substans i sig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...