Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

[size=4]Två olika sätt att beskriva samma incident:[/size]

 

[size=4]"in one incident, witnesses report that the Thai authorities shot at a truckload of Cambodians on the way to the border, causing an accident which resulted in the deaths of some of the passengers."[/size]

 

http://www.adhoc-cambodia.org/?p=4611

 

[size=4]"the van was approaching a roadblock manned by Thai troops when one of the soldiers fired into the air to make the van stop. She said the Thai driver instead turned the van abruptly around and was speeding away from the roadblock when a tire blew out and the van rolled."[/size]

 

[size=4]http://www.cambodiadaily.com/news/return-of-migrant-workers-from-Thailand-slows reaches-180000-61825/[/size]

 

[size=4]Kan också tilläggas att den övre beskrivningen härrör ifrån samma organisation som startade hela historien med rapporter om att "upp till" 9 människor dödats...[/size]

Som sagt, lite källkritik innan man gå bananas över uppgifter i siter som finansieras av den ena sidan och suspekta bloggar hade inte skadat.

Men varför låta sanningen stå ivägen för en smaskig lögn?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Än en gång jag har vare sig skrivit dom artiklar eller den rapport där lokala Människorätts Organisationer uppger att den Thailändska militären fördriver Kambodjaner ifrån Thailand genom hot, misshandel och t.o.m mord, detta vet du naturligtvis redan och därmed ljuger medvetet när du påstår detta.

 

Jag startade länken och länkade till dom artiklar där det uppgavs att denna fördrivning pågick och att militären begick övergrepp för att få Kambodjanerna att lämna landet, i det läget visste vare sig du eller jag om der var sant eller ej, men att Människorätts Organisationer också uttalade sin oro bidrog sannolikt till att man tog påståendena om militärt våld på allvar.

 

Men ju längre flykten pågår ju sannolikare verkar det vara att det är "rykten" som ligger bakom massflykten, enligt dom senaste siffrorna är det nu över 220 000 personer som har flytt, kanske startade militären ryktena själva för att rensa landet på Kambodjaner, vem vet ?  

 

Med vänlig hälsning isan lover

hej,

 

vem har rapporterat, ADHOC? någon mer?

detta är med all sannolikhet en teater fråpn den Kambodjanska regeringen med ett antal lokala NGOs som språkrör, Hun Sen behöver lite andrum och detta är perfekt, regeringen sänder 5 (fem) lastbilar för att bistå dessa människor som blivit föfröljda och trakasserade av Thailändsk militär  enligt uppgifter från enskilda nationella NGOs och internationella dumma idi*ter som försöker göra detta til en sanning som är falsk. oavsett hur mycket mycket man ogillar militärdiktaturen bör man hålla sig till sanningen

Sanningen är troligen annorlunda, Yingluck som försvarsminister beslöt som första och enda åtgärd att flytta alla Thailändska militära min röjnings enheter från Isaan till Chiang Mai

hennes beslut passar allt för väl in i denna historia om man ser till Kambodjas ansökan om EU bidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men detta måste väl vara något lokalt för din by. Hur de lyckas med detta vet jag inte, men med en vanlig antenn som man köper på närmaste marknad för en hundring, så får vi in samma kanaler som förut.

 

PS. Radiokanalerna vet jag inget om.

Radio? Finns det fortfarade?

Annars kan jag beratta att manga byar eller snarare deras innevanare inte har klart for sig vad som egentjigen skett eftersom man tidigare forlitat sig enbart pa den numer nedslackta "rodskjortkanalen".,  Visst vet dom i stora drag att det ar en militarjunta som tagit tag i rodret, men det verkar vara valdigt oklart om vart Yingluck tagit vagen, dar tror jag spekulationer uppsnappas som sanningar och kan leda till orosmoment.

Man maste ha klart for siga att det gar inte pa nagra vilkors vis att jmf Thailandskt tank och svenskt dito!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som flyr hals över huvud till landet de lämnade för en bättre framtid

spelar det nog ingen större roll om det är verklighet eller rykten.

För dom är det en katastrof.

 

Vem här skulle gambla med sina barns liv som insats?

 

Visst är allting mycket lättare från sidolinjen.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men detta måste väl vara något lokalt för din by. Hur de lyckas med detta vet jag inte, men med en vanlig antenn som man köper på närmaste marknad för en hundring, så får vi in samma kanaler som förut.

 

PS. Radiokanalerna vet jag inget om.

Den by IL pratar om var väl en sk. röd by eller kanske t.om. helröd by. Skulle tro att Thaksin sensurerat det mesta förutom det som de röda ville skulle gå ut till byborna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

 

Visst är allting mycket lättare från sidolinjen.

 

Det är där dom bästa domarna sitter, eller var det framför datorn  (har jag hört) :)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som flyr hals över huvud till landet de lämnade för en bättre framtid

spelar det nog ingen större roll om det är verklighet eller rykten.

För dom är det en katastrof.

 

Vem här skulle gambla med sina barns liv som insats?

 

Visst är allting mycket lättare från sidolinjen.

Dom chansade. Dom visste att dom inte hade uppehållstillstånd och arbetstillstånd, detta gjorde att dom kunde behandlas som skit och regelbundet  tvingas muta polisen för att inte bli utslängda. Det är väl bara för dom att söka arbets och uppehållstillstånd, dom behövs och med alla tillstånd slipper dom bli behandlade som skit och ta av sina små förtjänster för att muta poliser och tjänstemän.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Radio? Finns det fortfarade?

 

Jag har åkt med en del bilar där de fortfarande har radio. Fast de används inte så ofta numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom chansade. Dom visste att dom inte hade uppehållstillstånd och arbetstillstånd, detta gjorde att dom kunde behandlas som skit och regelbundet  tvingas muta polisen för att inte bli utslängda. Det är väl bara för dom att söka arbets och uppehållstillstånd, dom behövs och med alla tillstånd slipper dom bli behandlade som skit och ta av sina små förtjänster för att muta poliser och tjänstemän.

Jag kan nog tänka mig att de thailändska arbetsgivarna fortsätter att behandla en del av dom som på ett mindrevärdigt sätt. Fast om de skaffar sig arbetstillstånd blir det nog svårare för de som behandlat dom som slavar att fortsätta med en sådan behandling. Att de ska få minimilöner och de minimirättigheter som finns i Thailand är nog inte heller något som de så enkelt kan kräva. Oavsett om de har arbetstillstånd så är det nog inte så lätt för dom att kräva sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog tänka mig att de thailändska arbetsgivarna fortsätter att behandla en del av dom som på ett mindrevärdigt sätt. Fast om de skaffar sig arbetstillstånd blir det nog svårare för de som behandlat dom som slavar att fortsätta med en sådan behandling. Att de ska få minimilöner och de minimirättigheter som finns i Thailand är nog inte heller något som de så enkelt kan kräva. Oavsett om de har arbetstillstånd så är det nog inte så lätt för dom att kräva sina rättigheter.

 

Det har du nog rätt i men dom slipper i alla fall detta.

 

"It was very difficult. We always had to watch out for the Thai police while we were working," the 29-year-old said.

"We were afraid they would arrest and jail or fine us... Sometimes, I had to hide in the forest," he recalled, adding that the family sometimes paid Thai police bribes of up to 500 baht ($15) to keep them at bay.

 

Från mitt tidigare inlägg #415

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Än en gång jag har vare sig skrivit dom artiklar eller den rapport där lokala Människorätts Organisationer uppger att den Thailändska militären fördriver Kambodjaner ifrån Thailand genom hot, misshandel och t.o.m mord, detta vet du naturligtvis redan och därmed ljuger medvetet när du påstår detta.

 

Jag startade länken och länkade till dom artiklar där det uppgavs att denna fördrivning pågick och att militären begick övergrepp för att få Kambodjanerna att lämna landet, i det läget visste vare sig du eller jag om der var sant eller ej, men att Människorätts Organisationer också uttalade sin oro bidrog sannolikt till att man tog påståendena om militärt våld på allvar.

 

Men ju längre flykten pågår ju sannolikare verkar det vara att det är "rykten" som ligger bakom massflykten, enligt dom senaste siffrorna är det nu över 220 000 personer som har flytt, kanske startade militären ryktena själva för att rensa landet på Kambodjaner, vem vet ?  

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Men du upprepade detta i ett flertal av dina inlägg. Nu vill du få det till att militären startade ryktet själva för att rensa "landet" från Kambodjaner är detta en av dina "nya" sanningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja återigen var inte en bokstav rätt i IL's propagandainlägg. Tvärtom verkar fallet istället vara, någon som tror han tycker det är bra gjort av militären att jobba mot human trafficing?

 

"The army chief said illegal workers would be allowed to work temporarily in the country while the junta worked out long-term solutions, including plans to register them and verify the nationality of undocumented..."

http://www.bangkokpost.com/news/politics/416492/prayuth-goes-after-traffickers

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja återigen var inte en bokstav rätt i IL's propagandainlägg. Tvärtom verkar fallet istället vara, någon som tror han tycker det är bra gjort av militären att jobba mot human trafficing?

 

"The army chief said illegal workers would be allowed to work temporarily in the country while the junta worked out long-term solutions, including plans to register them and verify the nationality of undocumented..."

http://www.bangkokpost.com/news/politics/416492/prayuth-goes-after-traffickers

 

/ SatanG

Jag tog precis upp detta i en ny tråd. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom chansade. Dom visste att dom inte hade uppehållstillstånd och arbetstillstånd, detta gjorde att dom kunde behandlas som skit och regelbundet  tvingas muta polisen för att inte bli utslängda. Det är väl bara för dom att söka arbets och uppehållstillstånd, dom behövs och med alla tillstånd slipper dom bli behandlade som skit och ta av sina små förtjänster för att muta poliser och tjänstemän.

Ditt "bara" är ett hån mot miljoner som tvingas chanca.

Det är helt klart att du äterigen inte har en aning om vad du pratar om.

 

Fortsätt du vara duktig i din strandstol där största risken är att du får fel ölsort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt "bara" är ett hån mot miljoner som tvingas chanca.

Det är helt klart att du äterigen inte har en aning om vad du pratar om.

 

Fortsätt du vara duktig i din strandstol där största risken är att du får fel ölsort.

 

Så vad är det som gör att du vet så väl exakt hur verkligheten är då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Än en gång jag har vare sig skrivit dom artiklar eller den rapport där lokala Människorätts Organisationer uppger att den Thailändska militären fördriver Kambodjaner ifrån Thailand genom hot, misshandel och t.o.m mord, detta vet du naturligtvis redan och därmed ljuger medvetet när du påstår detta.

 

Jag startade länken och länkade till dom artiklar där det uppgavs att denna fördrivning pågick och att militären begick övergrepp för att få Kambodjanerna att lämna landet, i det läget visste vare sig du eller jag om der var sant eller ej, men att Människorätts Organisationer också uttalade sin oro bidrog sannolikt till att man tog påståendena om militärt våld på allvar.

 

Men ju längre flykten pågår ju sannolikare verkar det vara att det är "rykten" som ligger bakom massflykten, enligt dom senaste siffrorna är det nu över 220 000 personer som har flytt, kanske startade militären ryktena själva för att rensa landet på Kambodjaner, vem vet ?  

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Och än en gång påstår du saker utan att hänvisa till en källa, däremot så kallar du folk som ifrågasätter dina påstående för olika elakheter.

 

CNN påstod dock för ca 10 minuter sedan(skall länka när den finns på nätet) att ca . 15 000 kambodjaner har lämnat Thailand eftersom Kambodjanska regeringen sagt att den nya regeminen inte gillar utlänningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt "bara" är ett hån mot miljoner som tvingas chanca.

Det är helt klart att du äterigen inte har en aning om vad du pratar om.

 

Fortsätt du vara duktig i din strandstol där största risken är att du får fel ölsort.

??? Solstol i Isaan? :rotfl:

 

"Dom chansade. Dom visste att dom inte hade uppehållstillstånd och arbetstillstånd, detta gjorde att dom kunde behandlas som skit och regelbundet  tvingas muta polisen för att inte bli utslängda. Dom kan väl söka arbets och uppehållstillstånd, dom behövs och med alla tillstånd slipper dom bli behandlade som skit och ta av sina små förtjänster för att muta poliser och tjänstemän".

 

Känns det bättre så, min herre?

 

Nu förmodar jag att du är lika mån om dom svenska papperslösa, för vi kan ju inte ha "doubble standard" eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Poipet: - Efter att mer än 200.000 Kambodjanska arbetare lämnat Thailand under de senaste två veckorna,  har juntan uppmanat Kambodja´s regering att påskynda planerade gränskontor för att underlätta laglig arbetskraftsinvandring.

 

Läs mer.http://englishnews.thaipbs.or.th/one-stop-office-help-migrants-border/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=one-stop-office-help-migrants-border

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dömma av debatten så skickar Thailand hem en kvarts miljon ilegala arbetare för att dom från sina hemländer skall söka inrese och arbetstillstånd därifrån.

 

Det är precis som i Sverige! är du utlänning och är här som besökare men vill arbeta så måste du först åka till ditt hemland och göra ansökan därifrån.

 

Same same but different.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dömma av debatten så skickar Thailand hem en kvarts miljon ilegala arbetare för att dom från sina hemländer skall söka inrese och arbetstillstånd därifrån.

Det är precis som i Sverige! är du utlänning och är här som besökare men vill arbeta så måste du först åka till ditt hemland och göra ansökan därifrån.

Same same but different.

Born41

Och sen har vi den som initierade tråden som i invandrartrådarna förespråkar att skicka ut nysvenskar. Men går hårt åt Thailändska styret för just det. Double standard bevisligen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Poipet: - Efter att mer än 200.000 Kambodjanska arbetare lämnat Thailand under de senaste två veckorna,  har juntan uppmanat Kambodja´s regering att påskynda planerade gränskontor för att underlätta laglig arbetskraftsinvandring.

 

Kommer dessa "lagliga" att få samma lön som en Thai (som förmodligen inte skulle söka dessa arbeten med nuvarande lön) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer dessa "lagliga" att få samma lön som en Thai (som förmodligen inte skulle söka dessa arbeten med nuvarande lön) ?

Har ingen aning, men skulle knappast tro det, dom slipper i alla fall betala mutor till polisen för att inte bli utslängda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad är det som gör att du vet så väl exakt hur verkligheten är då ?

Att jag har jobbat med frågan i många år, låt vara med "the Burmese issues"

medverkar till irritation över de som spelar smarta och rediga.

Hamnade i en crackdown mot burmeser så sent som i torsdags i Chang Mai, då 5 Thailändska civilklädda män som påstod sig vara poliser tog sig im i en privat villa där vi höll möte.

De flesta på mötet hade giltiga pass och papper och de som inte hade hann gömma sig.

Det gick bra denna gången men lusten att läsa inlägg från de som ska göra sig duktiga på migrantarbetares bekostnad minskade betydligt och sammanföll med det citerade inlägget.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag har jobbat med frågan i många år, låt vara med "the Burmese issues"

medverkar till irritation över de som spelar smarta och rediga.

Hamnade i en crackdown mot burmeser så sent som i torsdags i Chang Mai, då 5 Thailändska civilklädda män som påstod sig vara poliser tog sig im i en privat villa där vi höll möte.

De flesta på mötet hade giltiga pass och papper och de som inte hade hann gömma sig.

Det gick bra denna gången men lusten att läsa inlägg från de som ska göra sig duktiga på migrantarbetares bekostnad minskade betydligt och sammanföll med det citerade inlägget.

Mvh

 

Så varför hävdar du då att andra som bor ute i byarna i flera år "sitter i en solstol" ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag har jobbat med frågan i många år, låt vara med "the Burmese issues"

medverkar till irritation över de som spelar smarta och rediga.

Hamnade i en crackdown mot burmeser så sent som i torsdags i Chang Mai, då 5 Thailändska civilklädda män som påstod sig vara poliser tog sig im i en privat villa där vi höll möte.

De flesta på mötet hade giltiga pass och papper och de som inte hade hann gömma sig.

Det gick bra denna gången men lusten att läsa inlägg från de som ska göra sig duktiga på migrantarbetares bekostnad minskade betydligt och sammanföll med det citerade inlägget.

Mvh

 

1. På vilket sätt har jag gjort mig lustig över papperslösa Kambodjaner?

2. Hur ställer du dig till dom papperslösa i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...