Jump to content
IGNORERAD

Kambodjaner flyr Thailand efter kuppen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Skulle ordet "announce"  betyda fördriving? Eller betyder det rent av "misslyckande för Thailand när det gäller mänskliga rättigheter"??

Du skall ha stort tack för att du "i vanlig ordning" vill hjälpa mig med min skraltiga engelska, men i detta fall blev det nog inte riktigt rätt.

Hej

 

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

 

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

 

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 553
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    88

  • turisten

    32

  • MaiChai

    29

  • Tallviking

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

Med vänlig hälsning isan lover

Varför jämställer du personer som är illegalt i landet med gästarbetare?

Jo men.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

 

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

 

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nedgradering är helt klart en framgång mot slaveri och human trafficking för de som drabbas av det.

Konstigt att du stöder det slaveri som pågått länge mot Burmeser, Laotier, Vietnameser och Kambodjaner för att Thaksin tappat makten.

Thailand kanske är sista landet som öppet håller slavar av eliten.

 

Personligen tror jag att dessa slavar i Thailand har drömt att få jobba i Kuwait under slavlika förhållanden istället för Thailand.

 

Men biljetten kostar ju mer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja gula lögnhalsar finns det gott om och när dom gång på gång överbevisas om sin uppenbara lögner så erkänner dom det aldrig.

 

Dessa idi*ter har dessutom mage att be andra medlemmar att be om ursäkt ibland, kyss mig i röven.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hej IL!

Tänkte jag skulle återgälda din vänlighet när det gäller att hjälpa till med engelska språket:

 

fördriva = expel, eject, cast out, drive out, evict

misslyckande för Thailand när det gäller mänskliga rättigheter = failure for Thailand when it comes to human rights

 

Du kan ju leta upp något av dessa uttryck i din artikel så löser ju sig saken.

(Såvida nu inte någon av dessa lögnhalsiga gulingar har ändrat om i artikeln. Dom drar ju sig som bekant inte för något)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

 

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

 

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, det finns alltså andra medlemmar som ser detta som en framgång? Och känner jag dig rätt kommer du givetvis att tillhandahålla ett citat som visar att så är fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför jämställer du personer som är illegalt i landet med gästarbetare?

Jo men.

Hej

 

Enligt uppgifter i media består dom flyende av både legala och illegala arbetare med familjer.

 

Jag tycker dessutom att det är fel att behandla familjer på det här sättet oavsett om dom är legala eller illegala arbetare.

 

Det här borde man ha kunnat lösa på ett människovärdigare, humanare och mindre dramatiskt sätt, kanske via samarbete med arbetsgivarna och den Kambodjanska staten.

 

Många arbetsgivare kanske skulle ha behållit sina arbetare legalt även om avtalsenlig lön då skulle ha betalats, detta vet man ju inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, det finns alltså andra medlemmar som ser detta som en framgång? Och känner jag dig rätt kommer du givetvis att tillhandahålla ett citat som visar att så är fallet?

I mars då jag visade bilder på burmesiska getton av låglönearbetare tyckte IL det var illa att dom utnyttjades, men framförallt att dom tog arbetstillfällen för thai och dumpande lönerna.

 

Men nu är det ändra toner.

 

Undrar vilka som jobbar på baronens plantager för 100bath, rissoppa, en klunk billig thaisprit och begagnade kläder?

 

Nu måste kanske den store godsägaren betala mer för sina anställda som skuldsatt sin mark och även ibland såld billigt

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dessutom att det är fel att behandla familjer på det här sättet oavsett om dom är legala eller illegala arbetare.

 

Finns väl inte ett land i världen som inte kastar ut svartarbetande illegala invandrare ?

 

Ja det skulle vara Sverige då, fast jag tvivlar

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt uppgifter i media består dom flyende av både legala och illegala arbetare med familjer.

 

Jag tycker dessutom att det är fel att behandla familjer på det här sättet oavsett om dom är legala eller illegala arbetare.

 

Det här borde man ha kunnat lösa på ett människovärdigare, humanare och mindre dramatiskt sätt, kanske via samarbete med arbetsgivarna och den Kambodjanska staten.

 

Många arbetsgivare kanske skulle ha behållit sina arbetare legalt även om avtalsenlig lön då skulle ha betalats, detta vet man ju inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nyss fanns det ju inga media som fungerade neutralt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt uppgifter i media består dom flyende av både legala och illegala arbetare med familjer.

 

Jag tycker dessutom att det är fel att behandla familjer på det här sättet oavsett om dom är legala eller illegala arbetare.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så, bara för att i familjerna existerar någon legal arbetare, så ska de som vistas olagligt i landet och sysslar med kriminell verksamhet förlåtas?

Titta tex på ett land som Australien vad som sker med de som arbetar olagligt och vistas i landet olagligt, de slängs direkt i för de avsett fängelse i väntan på deportering!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, bara för att i familjerna existerar någon legal arbetare, så ska de som vistas olagligt i landet och sysslar med kriminell verksamhet förlåtas?

Titta tex på ett land som Australien vad som sker med de som arbetar olagligt och vistas i landet olagligt, de slängs direkt i för de avsett fängelse i väntan på deportering!

Australien är ju ett demokratiskt land med fungerande parlament och rättväsende.

 

Inte något Utopia

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom inte rätt papper.för att jobba i landet så ska dom ju ut me inge konstigt i det gäller ju alla

Om det vore sa enkelt, eller rattare sagt det ar sa enkelt for de som fattar besluten, men baksidan ar ju en helt annan da det ar efter ar varit mer eller mindra accepterat att arbeta i Thailand med eller utan working permit, och det ar inte  de olagligt arbetande immigranterna som skapat detta utan Thailands skrupelfria arbetsgivare (slavdrivare).

OK, nu aker dom ju ut i alla fall, men jag tycker det ar synd att de drabbas som ar langst ner pa skalan och inte de som sett till att dom fortfarande befinner sig dar.

Det ser pa ditt inlagg formodar jag varre ut an du avser, for inte ar det nagon lyxresa till rikedomens varld dom gjort, snarare ett desperat behov av mojlighet till overlevnad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

 

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

 

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så det är i ditt eget huvud som detta "uttalande" från militären kommer för du anser det "naturligt" att dom skulle säga så ?

 

Hur är det med verklighetsförankringen ?

 

Har dom verkligen sagt så och i såfall vem och när ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser det som självklart att denna av militärjuntan initierade fördrivning av över 100 000 Kambodjanska gästarbetare kom med och påverkar nedgraderingen.

 

För dom allra flesta så är nog en nedgradering ett misslyckande men smaken är som baken, det har vi ju sett många exempel på genom åren, för andra medlemmar är ju detta kanske en framgång men det var det åtminstone inte enligt den organisation som graderar länderna gällande Human trafficking och Human Rights.

 

Så nu blir det för Thailand att göra sällskap med Kuba, Iran, Kuwait, Saudi Arabien, Syrien och ett antal Afrikanska nationer i den lägsta graden där man inte ens uppfyller dom lägsta minimikraven gällande Human Trafficking och Human Rights.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du menar på fullt allvar att beslutstiden inom dessa organisationer är så snabba att dom på ett par dagar kan fatta beslut? Du kan inte tänka dig att det har med slavarbete inom fiskeindustrin och Rohingya´s.

 

IL you´r grasping for straws.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss fanns det ju inga media som fungerade neutralt.

Kan bara bara hålla med IL,det är både legala och illegala Kambodjaner som lämnar Thailand, det florerar rykten om att övergrepp har skett på Kambodjaner,dom är rädda för sin säkerhet, rätt eller fel kan jag tyvärr inte bekräfta.

Det är väl ett väldigt fåtal Kambodjaner som legala papper för att arbeta i Thailand, denna massflykt kommer troligen ställa till stora problem framför allt inom byggsektorn samt även fruktskördare.

Vi har själva ett tämligen stort bygg projekt pågående, byggmästaren är Thai och har ett team bestående av ett 20 tal Kambodjaner, han betalar hyffsade löner och inkvartering, behandlar dom väldigt väl, vi har byggt ut i olika omgångar,haft Thailandska byggteam tidigare, denna byggmästaren är ny för oss, väldigt flitiga byggare, både kvinnor och män,kommer i tid, efter lunch startar dom på klockslaget, det har jag aldrig varit med om tidigare, enl.byggmästaren ar det svårt att få Thailandare till hårt kroppsarbete.

Bor nära gränsen,mycket folk från Kambodja i mina trakter, har bara positiva intryck av människor från Kambodja.

Att Thai i grund och botten har en rasistisk syn på olika folkgrupper vet vi ju sedan länge, ser ju bara hur dom ser på oss faranger.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jämställer du personer som är illegalt i landet med gästarbetare?

Jo men.

Det måste passa agendan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det vore sa enkelt, eller rattare sagt det ar sa enkelt for de som fattar besluten, men baksidan ar ju en helt annan da det ar efter ar varit mer eller mindra accepterat att arbeta i Thailand med eller utan working permit, och det ar inte  de olagligt arbetande immigranterna som skapat detta utan Thailands skrupelfria arbetsgivare (slavdrivare).

OK, nu aker dom ju ut i alla fall, men jag tycker det ar synd att de drabbas som ar langst ner pa skalan och inte de som sett till att dom fortfarande befinner sig dar.

Det ser pa ditt inlagg formodar jag varre ut an du avser, for inte ar det nagon lyxresa till rikedomens varld dom gjort, snarare ett desperat behov av mojlighet till overlevnad!

Nu skaffar du dig ett svenskt tangentbord  med medförande installationer som krävs.

 

Det är en order :thumbsup:

 

Kommer gratis på posten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det vore sa enkelt, eller rattare sagt det ar sa enkelt for de som fattar besluten, men baksidan ar ju en helt annan da det ar efter ar varit mer eller mindra accepterat att arbeta i Thailand med eller utan working permit, och det ar inte de olagligt arbetande immigranterna som skapat detta utan Thailands skrupelfria arbetsgivare (slavdrivare).

OK, nu aker dom ju ut i alla fall, men jag tycker det ar synd att de drabbas som ar langst ner pa skalan och inte de som sett till att dom fortfarande befinner sig dar.

Det ser pa ditt inlagg formodar jag varre ut an du avser, for inte ar det nagon lyxresa till rikedomens varld dom gjort, snarare ett desperat behov av mojlighet till overlevnad!

håller.me dig i mycke där.men samtidigt har det aldrig varit några problem.för dom o skaffa work permit som gäst arbetare lite krångligare kanske...

Men det som händer nu anser jag e bra just för att det får dom skrupell fria arbetsgivarna att ge sina arbetare drägliga löner o inte kunna utnyttja arbetarna som slavar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara bara hålla med IL,det är både legala och illegala Kambodjaner som lämnar Thailand, det florerar rykten om att övergrepp har skett på Kambodjaner,dom är rädda för sin säkerhet, rätt eller fel kan jag tyvärr inte bekräfta.

Det är väl ett väldigt fåtal Kambodjaner som legala papper för att arbeta i Thailand, denna massflykt kommer troligen ställa till stora problem framför allt inom byggsektorn samt även fruktskördare.

Vi har själva ett tämligen stort bygg projekt pågående, byggmästaren är Thai och har ett team bestående av ett 20 tal Kambodjaner, han betalar hyffsade löner och inkvartering, behandlar dom väldigt väl, vi har byggt ut i olika omgångar,haft Thailandska byggteam tidigare, denna byggmästaren är ny för oss, väldigt flitiga byggare, både kvinnor och män,kommer i tid, efter lunch startar dom på klockslaget, det har jag aldrig varit med om tidigare, enl.byggmästaren ar det svårt att få Thailandare till hårt kroppsarbete.

Bor nära gränsen,mycket folk från Kambodja i mina trakter, har bara positiva intryck av människor från Kambodja.

Att Thai i grund och botten har en rasistisk syn på olika folkgrupper vet vi ju sedan länge, ser ju bara hur dom ser på oss faranger.

Hälsningar

Chan2014

IL vill ju ha det till att dom fördrivs av militären, har du sett några tecken på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Finns väl inte ett land i världen som inte kastar ut svartarbetande illegala invandrare ?

 

Ja det skulle vara Sverige då, fast jag tvivlar

 

Och helt plötsöigt tänkte jag på tiggaren jag såg bredvid COOP eller om asfaltläggarna jag läste om på aftonblaskan... ;) "Only in sweden".

 

Men såg jag rätt i nån artikel, det stod att dom fick 10USD. Är det per dag så blir det ju över 300B/dag eller nästan 10.000B i månaden. Fan, det skulle jag nästan kunna leva på. Nästan då alltså, men jag är inte så sugen

 

Jag måste ha läst fel. Kan väl inte stämma :nono:

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Och helt plötsöigt tänkte jag på tiggaren jag såg bredvid COOP eller om asfaltläggarna jag läste om på aftonblaskan... "Only in sweden".

 

EU-medborgare  :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

håller.me dig i mycke där.men samtidigt har det aldrig varit några problem.för dom o skaffa work permit som gäst arbetare lite krångligare kanske...

Men det som händer nu anser jag e bra just för att det får dom skrupell fria arbetsgivarna att ge sina arbetare drägliga löner o inte kunna utnyttja arbetarna som slavar.

Nu finns det förmodligen problem i"andra änden" det vill säga deras hemländer med att få pass och i vissa fall utresetillstånd av myndigheterna där. Det har varit enklare att muta någon på sin sida och sedan på den thailändska sidan för att få ett jobb- helt utan papper.

Nu måste man tillbaka och investera pengar i ett pass och kanske utresetillstånd innan man kan söka jobb i Thailand.

Vet en svensk kille i Phuket som har 8 burmeser anställda, alla började hos honom illegalt för 5 år sedan eftersom du inte fick lämna Burma utan tillstånd. Nu så har de alla pass och jobbar lagligt i Phuket.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skaffar du dig ett svenskt tangentbord  med medförande installationer som krävs.

 

Det är en order :thumbsup:

 

Kommer gratis på posten.

Hur fasen far man in det i lappen?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

IL vill ju ha det till att dom fördrivs av militären, har du sett några tecken på det?

Nej, har inte sett några tecken på det, men indirekt är det ju militären som har skapat dessa rykten som gör att denna situation har uppstått, och jag är definitivt inte något positiv till en militär diktatur, även om det kanske var lösningen på det vansinniga som pågick tidigare, får väl hopps dom släpper greppet snarast möjligen, tycker det är väldigt tråkigt att det i slutändan drabbar den lilla människan som kämpar för sin överlevnad.

Dom stora bovarna är immigration och polisen som ser mellan fingrarna och stoppar fingrarna i syltburken, kan väl bara hoppas att militären håller vad dom lovat, ta tag i korruptionen bl.a.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...