Jump to content
IGNORERAD

Ägare av risfabrik i Chaiyaphum dömd till 20 års fängelse för bedrägeri


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En provinsdomstol i Chaiyaphum har dömt en "risfabrikör" till 20 års fängelse och nio odlare till sex månaders fängelse efter att man funnit kopplingar mellan dem och ett risbedrägeri som involverar 750 ton råris och ris som fattas från statliga lager.

Mannen är ägare till en risfabrik i distriktet Ban Kwao som varit delaktig i regerings risprogram, och han tros ligga bakom försvinnandet av 621 ton råris och 129 ton vitt ris till ett värde av elva miljoner baht. Utredningar av polisen har avslöjat en konspiration mellan fabrikören och ett antal odlare för att lura regeringen. De misstänks bland annat för att ha förfalskat officiella dokument och för att ha fört ut ris från statliga lager för att registrera det igen i risprogrammet.

Källa: http://englishnews.thaipbs.or.th/rice-miller-gets-20-years-jail-rice-pledging-frauds/

 

post-8073-0-77255600-1402383390.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    15

  • Khun Ken

    10

  • Tamdai

    7

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bara en första i en kommande lång rad förhoppningsvis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en första i en kommande lång rad förhoppningsvis

Alla med reseförbud önskar nog att dom var långt utanför Thailands gränser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bråttom med ett nyval, så att dom får amnesti

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om han var röd eller gul?

Han var" vit som ris" men jobbade svart. :crazy:

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska dom hinna med, men bra att man borjar ta tag idetta och med riktigt kannbara straff, det har ju varit helt ofarligt att i fullt dagsljus salja ris "svart" utanfor rislagren, och da menar jag inte till husbehov utan lastbilslass.

Vi har ett sadant lager bara 5-600 meter hemifran och jag ger mig fasen pa att jag bevittnat broittslighet,  det vet jag inte, men nog ser det lite skumt ut da det pa kvallen lastas en bil full med sackar och inte med skopa!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste väl ändå alla gilla? Eller?

Ändrades av Demokrat
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste väl ändå alla gilla? Eller?

Allt som händer inom ramen för en diktatur är dåligt för vissa. :D

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den goda nyheten är att  Chaiyaphumdomstolens dom kommer att välkomnas av alla som så länge, utan framgång krävt att den tidigare Yingluck regeringen, åtminstone, sett över ris pantsättning systemet eftersom det var utsatt för korruption.

Den dåliga nyheten är att alla dessa risfuskare som fyllt sina plånböcker genom Yinglucks populistiska ris systemet

nu får en varning att de kan förvänta sig samma öde om de fångas och döms.

 

Writer: Veera Prateepchaikul

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/414543/two-welcome-news-items-recently-each-with-both-good-news-and-bad-about-the-discredited-rice-pledging-scheme-says-veera-prateepchaikul

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Den goda nyheten är att  Chaiyaphumdomstolens dom kommer att välkomnas av alla som så länge, utan framgång krävt att den tidigare Yingluck regeringen, åtminstone, sett över ris pantsättning systemet eftersom det var utsatt för korruption.

Den dåliga nyheten är att alla dessa risfuskare som fyllt sina plånböcker genom Yinglucks populistiska ris systemet

nu får en varning att de kan förvänta sig samma öde om de fångas och döms.

 

Writer: Veera Prateepchaikul

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/414543/two-welcome-news-items-recently-each-with-both-good-news-and-bad-about-the-discredited-rice-pledging-scheme-says-veera-prateepchaikul

 

Jag läste Veeras artikel och den var bra, tycker jag.

 

Sedan försökte jag räkna lite med detta citat som utgångspunkt: "The scheme has cost us over 500 billion baht as a result of massive corruption and sales at a loss." Det där är ju så enorma siffror att man har svårt att få grepp om dom, så jag tänkte sätta dom i proportion lite grann.

 

Vad betyder siffran "500 billion". Kollade Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Billion. Det kan vara antingen 10 9 eller 1012.  Alltså en etta med nio nollor eller tolv nollor efter. Thailand har cirka 70 miljoner invånare. Det är i alla fall 70*106, så mycket vet jag säkert.

 

Frågan jag ställer mig är vad risstödet kostat landet per person. Om man dividerar "500 billion" med 70 miljoner får man svaret. Eller två svar, beroende på om det är den långa eller korta "billionen" som avses.

 

Med den "långa": 7142857 baht per person. Sjumillioneretthundrafyrtiotvåtusenåttahundrafemtiosju baht. Per thailändare... kan fan inte vara möjligt! OK, den "korta" billionen då:

 

7143 baht per person. Cirka en månadslön för många i det här landet. Det har risstödet alltså kostat.

 

MEN! Det där är per person! Tänk en familj på två vuxna och tre barn. Dom har i teorin pungslagits på motsvarande 35715 baht... fyfaninnijävlahelvete! Det där är mer än en halv månadslön för en universitetsutbildad ingenjör och omkring en HALV ÅRSLÖN för en lågavlönad arbetare. Blir man förbannad, eller?

 

 

(Om det är någon som vet säkert vilken sorts billion dom snackar om så är jag mottaglig för information... men sju millar per per pers kan det väl rimligen inte vara, va?)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Om det är någon som vet säkert vilken sorts billion dom snackar om så är jag mottaglig för information... men sju millar per per pers kan det väl rimligen inte vara, va?)

Inte en susning om vilken billion, men helt klart ar det at helsike, det som slog mig lite i all matematik var dom smarta risimportorerna som kopte ris i Kambodja och sedan salde det till risuppkoparna med en hyfsad fortjanst av runt 100% per lass o 12-15 ton beroende pa biltyp, nu kan man ju rakna i vinst eller avance men det blir enklast att rakna i forlust och da forlorar ju ingen egentligen, eller jo, staten Thailand forlorar ju 100% eftersom riset ar Kambodjanskt, men eftersom man sedan saljer riset, om det nu ar sant det som sagts, for 8-9000 THB ton sa har forlusten minskat, eller har den okat, det ar ju trots allt fortfarande Kambodjanskt ris man levererar!

 

Skrev bara lite pa skoj, men det ar svart med %-en, fraga Helge!

 

PS, det har i alla fall blivit dyrare att torska, blev man ertappad med smuggelris va boten 2000  Tvatusen  THB. DS

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag läste Veeras artikel och den var bra, tycker jag.

 

Sedan försökte jag räkna lite med detta citat som utgångspunkt: "The scheme has cost us over 500 billion baht as a result of massive corruption and sales at a loss." Det där är ju så enorma siffror att man har svårt att få grepp om dom, så jag tänkte sätta dom i proportion lite grann.

 

Vad betyder siffran "500 billion". Kollade Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Billion. Det kan vara antingen 10 9 eller 1012.  Alltså en etta med nio nollor eller tolv nollor efter. Thailand har cirka 70 miljoner invånare. Det är i alla fall 70*106, så mycket vet jag säkert.

 

Frågan jag ställer mig är vad risstödet kostat landet per person. Om man dividerar "500 billion" med 70 miljoner får man svaret. Eller två svar, beroende på om det är den långa eller korta "billionen" som avses.

 

Med den "långa": 7142857 baht per person. Sjumillioneretthundrafyrtiotvåtusenåttahundrafemtiosju baht. Per thailändare... kan fan inte vara möjligt! OK, den "korta" billionen då:

 

7143 baht per person. Cirka en månadslön för många i det här landet. Det har risstödet alltså kostat.

 

MEN! Det där är per person! Tänk en familj på två vuxna och tre barn. Dom har i teorin pungslagits på motsvarande 35715 baht... fyfaninnijävlahelvete! Det där är mer än en halv månadslön för en universitetsutbildad ingenjör och omkring en HALV ÅRSLÖN för en lågavlönad arbetare. Blir man förbannad, eller?

 

 

(Om det är någon som vet säkert vilken sorts billion dom snackar om så är jag mottaglig för information... men sju millar per per pers kan det väl rimligen inte vara, va?)

Engelska eller amerikanska biljoner är för oss miljarder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste Veeras artikel och den var bra, tycker jag.

 

Sedan försökte jag räkna lite med detta citat som utgångspunkt: "The scheme has cost us over 500 billion baht as a result of massive corruption and sales at a loss." Det där är ju så enorma siffror att man har svårt att få grepp om dom, så jag tänkte sätta dom i proportion lite grann.

 

Vad betyder siffran "500 billion". Kollade Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Billion. Det kan vara antingen 10 9 eller 1012.  Alltså en etta med nio nollor eller tolv nollor efter. Thailand har cirka 70 miljoner invånare. Det är i alla fall 70*106, så mycket vet jag säkert.

 

Frågan jag ställer mig är vad risstödet kostat landet per person. Om man dividerar "500 billion" med 70 miljoner får man svaret. Eller två svar, beroende på om det är den långa eller korta "billionen" som avses.

 

Med den "långa": 7142857 baht per person. Sjumillioneretthundrafyrtiotvåtusenåttahundrafemtiosju baht. Per thailändare... kan fan inte vara möjligt! OK, den "korta" billionen då:

 

7143 baht per person. Cirka en månadslön för många i det här landet. Det har risstödet alltså kostat.

 

MEN! Det där är per person! Tänk en familj på två vuxna och tre barn. Dom har i teorin pungslagits på motsvarande 35715 baht... fyfaninnijävlahelvete! Det där är mer än en halv månadslön för en universitetsutbildad ingenjör och omkring en HALV ÅRSLÖN för en lågavlönad arbetare. Blir man förbannad, eller?

 

 

(Om det är någon som vet säkert vilken sorts billion dom snackar om så är jag mottaglig för information... men sju millar per per pers kan det väl rimligen inte vara, va?)

7.142 857 THB / person. Egentligen skulle det beräknas per hushåll, gigantiska siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag tänker att hur många vuxna som äger risfält och hur många av dom som säljer sitt ris.Dom flesta äger kanske bara 5 rai och det går åt i en stor familj med kanske hundar också.

Då blir det inte kanske nått att sälja direkt.Räknar man så, så blir det istället för 7000 baht per person, kanske 70.000 baht per vuxen bonde som landet förlorar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7.142 857 THB / person. Egentligen skulle det beräknas per hushåll, gigantiska siffror.

 

500 engelska billion = 500 svenska miljarder 500 000 000 000 / 70 000 000 =  7143 THB / person (alla innevånare inkl bebisar, cirkus  kanske  40000 THB / arbetsför, förmodligen mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga summor som rubbar landet ens nämnvärt,dock synd om jordbrukare som fått vänta på sina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga summor som rubbar landet ens nämnvärt,dock synd om jordbrukare som fått vänta på sina pengar.

 

2012 var BNP ungefär 2200 miljarder och du tycker att en fjärdedel av BNP inte stör ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2012 var BNP ungefär 2200 miljarder och du tycker att en fjärdedel av BNP inte stör ?

I sa fall tror jag att det ar ett raknefel nagonstans for aven om risproduktionen ar enorm kan den vael inte vara 25% av BNP? Men bortsett fran det ar det en nationell skamflack som dessvarre aven spritt sig utanfor granserna i fraga om trovardighet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

:sFduh:  Jag läste Nicholas inlägg (500 miljarder SEK) och räknade efter det, sorry, så

 

ungefär rätt BNP skall vara 10950 miljarder Baht. Men jag tycker fortfarande

 

att 500 miljarder inte är något att rycka på axlarna av.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker fortfarande att 500 miljarder inte är något att rycka på axlarna av.

 

I detta ar vi helt o hallet overens! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

:sFduh:  Jag läste Nicholas inlägg (500 miljarder SEK) och räknade efter det, sorry, så

 

ungefär rätt BNP skall vara 10950 miljarder Baht. Men jag tycker fortfarande

 

att 500 miljarder inte är något att rycka på axlarna av.

Äsch, det är ju bara fullständigt normalt jordbruksstöd... Har jag fått förklarat för mig av experterna på risodling här.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är ju det ganska bra i Thailand trots allt om ni bara bråkar om ett gäng rissäckar..:) Vi får hoppas det går bättre i fortsättningen med betalningarna

då ris lär behövas och måste löna sig ändå att odla.Jag tror att de har mer än bara ris att stödja landet mot när det gäller ekonomin förövrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...