Jump to content
IGNORERAD

bankkonto Thailand


kennakanon

Recommended Posts

kennakanon

vill ha lite info vad som gäller för öppnande av bank konto i Thailand

är det en himmla massa papper? vad behövs?

tacksam för seriösa svar

Med vänlig hälsning kennakanon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joe

    4

  • Baa

    4

  • leifen

    4

  • kennakanon

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gå in på Kasikorn.

 

Ta med passet!

 

Klart!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass.

Intyg om fast adress. (kopia på husbok) Hyreskontrakt duger om signerad kopia av ägarens ID

Kopia på ID med den du bor ihop med.

 

Sätt in en slant också direkt.

 

Det är Thailand så det är till slut den enskilde tjänstemannen/kvinnan som avgör

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kennakanon

tack joe är det endast passet?som behövs?

tänkte fixa detta uppe i udon vet ej vilka banker de har där uppe.

men det är kanske samma tillvägagångssätt på alla banker

Med vänlig hälsning kk

Link to comment
Dela på andra sajter

kennakanon

tack leifen husbok?hade tänkt att börja att bygga lite senare!

räcker det med att svärfar följer med o visar sin tror du

Link to comment
Dela på andra sajter

tack leifen husbok?hade tänkt att börja att bygga lite senare!

räcker det med att svärfar följer med o visar sin tror du

När jag öppnade bankkonto ville de ha med bychefen som intygade min vandel. Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

tack joe är det endast passet?som behövs?

tänkte fixa detta uppe i udon vet ej vilka banker de har där uppe.

men det är kanske samma tillvägagångssätt på alla banker

Med vänlig hälsning kk

 

Jag har öppnat sammanlagt 4 bankkonton på tre olika kontor under årens lopp. Har vid samtliga tillfällen endast behövt mitt pass.

 

Alla gäller Kasikorn Bank, ett konto i Bangkok och tre i Pattaya.

 

Som Leifen säger så kan det säkert skilja mellan orter och olika tjänstemän, TiT.

 

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Kasikorn.

 

Ta med passet!

 

Klart!

 

  / Joe

Nja, inte alltid det kan ju ändras.  För ca. 2 månader var jag med en granne och skulle fixa konto.

Men då hade det beslutats att alla utlänningar måste ha ett recidensy intyg från immigration.

Vi testade alla banker på second road, Pattaya klang och third road men alla hade samma svar,

även de 2 Kasikorn vi besökte (är själv kund hos kasikorn )

Vi fick åka till immigration och hade kopia på husregister, 2 foton och passet med.  Där ordnades det intyg

på ca. 30 minuter till en kostnad av 300 THB. Tilläggas kan att han har uppehållstillstånd.

Sedan till Kasikorn och öppna konto.  Han var tvungen att sätta in 10 K THB samt betala 700 THB för Visa kort

alltså avgiften för ett år framöver i förskott.  Sedan tänkte de dessutom pracka på honom en olycksfallsförsäkring

för 2500 THB, men när jag läst det finstilta så gällde den bara för personer under 65 år så den slapp han.

Detta med bank konto för utlänningar brukar ju ändras lite då och då. Ibland har det fordrats arbetstillstånd med mera.

För ca. 15 år sedan var det något liknande, och dessutom fick utlänningar ingen ränta på nyöppnade konton.

Detta kommer troligen att ändras snart så det blir fritt fram.  Kanske immigration hade ebb i kassan och behövde tillskott?

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte alltid det kan ju ändras.  För ca. 2 månader var jag med en granne och skulle fixa konto.

Men då hade det beslutats att alla utlänningar måste ha ett recidensy intyg från immigration.

Vi testade alla banker på second road, Pattaya klang och third road men alla hade samma svar,

även de 2 Kasikorn vi besökte (är själv kund hos kasikorn )

Vi fick åka till immigration och hade kopia på husregister, 2 foton och passet med.  Där ordnades det intyg

på ca. 30 minuter till en kostnad av 300 THB. Tilläggas kan att han har uppehållstillstånd.

Sedan till Kasikorn och öppna konto.  Han var tvungen att sätta in 10 K THB samt betala 700 THB för Visa kort

alltså avgiften för ett år framöver i förskott.  Sedan tänkte de dessutom pracka på honom en olycksfallsförsäkring

för 2500 THB, men när jag läst det finstilta så gällde den bara för personer under 65 år så den slapp han.

Detta med bank konto för utlänningar brukar ju ändras lite då och då. Ibland har det fordrats arbetstillstånd med mera.

För ca. 15 år sedan var det något liknande, och dessutom fick utlänningar ingen ränta på nyöppnade konton.

Detta kommer troligen att ändras snart så det blir fritt fram.  Kanske immigration hade ebb i kassan och behövde tillskott?

 

Helt klart att saker kan ändras, speciellt i Thailand...

 

Det senaste kontona jag öppnat var för ca två år sen. Kasikorn kontoren jag använt i Pattaya är Central Festival och The Avenue.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Likadant för mig på kasikornbank i Jomtien att dom ville att jag skulle ta olycksfallsförsäkring.Men jag gick till Bangkok bank och inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart att saker kan ändras, speciellt i Thailand...

 

Det senaste kontona jag öppnat var för ca två år sen. Kasikorn kontoren jag använt i Pattaya är Central Festival och The Avenue.

 

  / Joe

Ja, det är som vanligt TIT och dessa påfund brukar inte hålla i sig mera än ett par månader. 

Det kanske är fritt fram redan, mitt exempel handlade om mitten/slutet april.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har öppnat sammanlagt 4 bankkonton på tre olika kontor under årens lopp. Har vid samtliga tillfällen endast behövt mitt pass.

 

Alla gäller Kasikorn Bank, ett konto i Bangkok och tre i Pattaya.

 

Som Leifen säger så kan det säkert skilja mellan orter och olika tjänstemän, TiT.

 

 

   / Joe

 

Jag har nog öppnat ett tiotal och det har alltid räckt med passet. Men nuförtiden vill de gärna att man har ett Nonimmigrant visum i passet innan de tar emot dina pengar.   :blink:   Förr i tiden räckte det med ett Turist visum, men de har blivit lite hårdare på detta.

 

Kasikorn Bank verkar vara de lättaste att ha att göra med, och det finns väl ett antal av dem i Udon. Är de inte intresserade på första stället så prova ett annat kontor. 

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inga som helst problem det tog endast 40min och då hade jag ett fungerande visakort i min hand. Kasikorn var banken och det enda de ville se var passet. Inget snack om försäkringar. Jag hade bruden med mig och jag fick uppge hennes adress för det ville dom ha tydligen. Adressen i svedala den dög inte. Kortet kostar ca 200 thb per år så har man betalat 700 thb så har nog bankkvinnan tagit lite extra.

 

Det svåraste var att hitta en bank där någon pratar och förstår engelska.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att ha ett papper för mycket med sig, men ett intyg adress rekommenderar jag i alla fall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Pass.

Intyg om fast adress. (kopia på husbok) Hyreskontrakt duger om signerad kopia av ägarens ID

Kopia på ID med den du bor ihop med.

 

Sätt in en slant också direkt.

 

Det är Thailand så det är till slut den enskilde tjänstemannen/kvinnan som avgör

Så här såg de ut bakom disken  på banken i vår by när man frågade

post-3485-0-25051600-1402176258.jpg

Så frugan fick öppna ett konto så länge

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har öppnat sammanlagt 4 bankkonton på tre olika kontor under årens lopp. Har vid samtliga tillfällen endast behövt mitt pass.

 

Alla gäller Kasikorn Bank, ett konto i Bangkok och tre i Pattaya.

 

Som Leifen säger så kan det säkert skilja mellan orter och olika tjänstemän, TiT.

 

 

   / Joe

Har säkert missförstått något , men jag blir lite nyfiken . Gäller i det kontot som du öppnade i Bangkok på alla filialer inom Kasikorn Bank ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

5555, glasklara regler som vanligt i Thai, det fungerar lite olika.

 

Får väl se om jag lyckas, eller som tråden nu utvecklas - om jag ens ids försöka öppna ett konto.

 

Alla bud från att bara ta med passet till att i princip ta med släkten, husboken och lova bort den nästfödde sonen har väl framkommit. :)

 

Men, tack för er som delar med er av erfarenheterna. Då vet man ju i alla fall vad som väntar... eller så får jag en ny version att berätta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Likadant för mig på kasikornbank i Jomtien att dom ville att jag skulle ta olycksfallsförsäkring.Men jag gick till Bangkok bank och inga problem.

 

Det här med försäkringen är ju inget krav, de brukar ju ibland försöka sälja en sådan även när man är i banken för att ta ut pengar på kontot. För att förkorta samtalet så brukar jag alltid säga att jag redan har en försäkring.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är som vanligt TIT och dessa påfund brukar inte hålla i sig mera än ett par månader. 

Det kanske är fritt fram redan, mitt exempel handlade om mitten/slutet april.

Hej, jag var inne på Kasikorn i veckan no konto, man skulle skaffa papper från emigration. det räckte inte med att man reste mycket

till Thailand. Gjorde flera försök med olika handläggare i samma bank olika dagar. samma svar emigration. Detta var i Jomtien

Link to comment
Dela på andra sajter

tack joe är det endast passet?som behövs?

tänkte fixa detta uppe i udon vet ej vilka banker de har där uppe.

men det är kanske samma tillvägagångssätt på alla banker

Med vänlig hälsning kk

Du kan vara lugn betr antalet banker, har finns alla, men ett tips, ta inte ett "lokalkontor" utan stadens huvudkontor nar du oppnar konto, eftersom du ska bygga kommer du att omsatta storre summor och loklalkontoren har ibland konstiga (for oss) regler om storlek pa uttag!

Jag har BKK bank, tecknat pa deras HK i Udon (vid clockrondellen), funkar klockrent!

 

Vad som galler pappermassigt, tja sag det, ga in och beratta ert arende och be att fa en utskriven kravlista, da har dom svart att backa eftersom dom gjort listan!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det här med försäkringen är ju inget krav, de brukar ju ibland försöka sälja en sådan även när man är i banken för att ta ut pengar på kontot. För att förkorta samtalet så brukar jag alltid säga att jag redan har en försäkring.     :)

Ok!

Men det lät jäkligt konstigt när hon på banken sa att för att öppna ett konto så måste du ta försäkringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kennakanon

tack Baa

många olika svar men man får väll testa o se,det värsta är ju att allt brukar ta sån tid i detta land

titta bara på svärföräldrarna när de skall göra nåt på banken är det ungefär som att deska gå till

sin egen begravning.Fan man är inte van med detta från de svenska bankerna

Med vänlig hälsning kk

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Kasikorn.

 

Ta med passet!

 

Klart!

 

  / Joe

Det var vad jag gjorde 1995, men nu kanske dom är striktare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vad jag gjorde 1995, men nu kanske dom är striktare.

Dagsformen pa tjanstemannen avgor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagsformen pa tjanstemannen avgor.

Ja det är väl ungefär på den nivån det ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...