Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

Guest Isan Lover

I en bred uppgörelse mellan blocken i politiken.

 

Sånt saknas helt i Thailand, till och med debatter i parlamentet är onödiga enligt dig.

Hej

 

Visst är det bra med breda uppgörelser men det är absolut inget krav, det räcker med att en majoritet är för, man kan diskutera jordbruksstöd i hur många timmar, veckor och månader som helst men när det till slut kommer till en omröstning är det antalet Ja eller Nej röster som avgör om förslaget ska antas eller förkastas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Visst är det bra med breda uppgörelser men det är absolut inget krav, det räcker med att en majoritet är för, man kan diskutera jordbruksstöd i hur många timmar, veckor och månader som helst men när det till slut kommer till en omröstning är det antalet Ja eller Nej röster som avgör om förslaget ska antas eller förkastas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vi vet att din demokrati går ut på ett valresultat på valdagen är gällande och "the Winner take all", till nästa val.

Debatter är onödiga då alla röstar efter den folkvaldes mandat  i Dubai eller Hong Kong, vart han nu flyr.

Det är ingen nyhet från din sida

 

Men de flesta kallar detta demokratur eller diktatur.

 

Fortfarande har jag inte hört något ogillande från personer jag träffar IRL i Thailand, men du vet ju bättre från sommaren i Sverige

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi vet att din demokrati går ut på ett valresultat på valdagen är gällande och "the Winner take all", till nästa val.

Debatter är onödiga då alla röstar efter den folkvaldes mandat  i Dubai eller Hong Kong, vart han nu flyr.

Det är ingen nyhet från din sida

 

Men de flesta kallar detta demokratur eller diktatur.

 

Fortfarande har jag inte hört något ogillande från personer jag träffar IRL i Thailand, men du vet ju bättre från sommaren i Sverige

Hej

 

En omröstning i en demokrati kan avgöras av en enda röst så man uppnår inte alltid dom breda lösningar du pratar om, men omröstningen blir ändå utslagsgivande oavsett om omröstningen slutar med en rösts övervikt eller hundra, så är det faktiskt.

 

Jag är fullständigt övertygad om att en majoritet föredrar demokrati framför diktatur och skulle juntan ställa upp i ett val så vore dom trots eran påstådda popularitet förmodligen helt chanslösa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan man tycka men ändå har både USA och EU både jordbruksstöd och industristöd i olika former.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja. Men av helt andra anledningar. Man vill ha inhemsk produktion för att minska ner importen av olika varor. Inte minst för att man har en hårt reglerad produktion av livsmedel i EU jämfört med dom länder man annars skulle importera varorna från

 

Tiden då man producerade långt mycket mer än man behövde är borta nästan helt nu. Utveckling kallas det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En omröstning i en demokrati kan avgöras av en enda röst så man uppnår inte alltid dom breda lösningar du pratar om, men omröstningen blir ändå utslagsgivande oavsett om omröstningen slutar med en rösts övervikt eller hundra, så är det faktiskt.

 

Jag är fullständigt övertygad om att en majoritet föredrar demokrati framför diktatur och skulle juntan ställa upp i ett val så vore dom trots eran påstådda popularitet förmodligen helt chanslösa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du är så pinsamt okunnig om hur ett demokratiskt fungerande maktsystem fungerar och hur otroligt långt från detta Thailand är

 

Det handlar inte bara om en majoritet med en röst och inget annat

 

I en fungerande demokrati tas varje förslag upp i debatt offentligt och debatteras av alla parter. Sedan skickas det på remiss till ALLA myndigheter för yttrande så att man säkert få åsikter från alla typer av funktioner i samhället som kan påverkas av förslaget

 

Det går även på remiss till lagrådet och andra viktiga organ i samhället

 

Det tas sedan upp till debatt igen och sedan skriver regeringen en "prop" som för det mesta sedan röstas igenom i riksdagen baserat på majoriteten men det är först efter en lång process där man säkerställer objektivitet, insyn, alla får yttra sig, alla aspekter vänds ut och in etc etc etc

 

I Thailand finns inte ett spår av detta. Man får ett Skypesamtal och en order, punkt.

 

Kallar du det fungerande demokrati ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet att din demokrati går ut på ett valresultat på valdagen är gällande och "the Winner take all", till nästa val.

Debatter är onödiga då alla röstar efter den folkvaldes mandat  i Dubai eller Hong Kong, vart han nu flyr.

Det är ingen nyhet från din sida

 

Men de flesta kallar detta demokratur eller diktatur.

 

Fortfarande har jag inte hört något ogillande från personer jag träffar IRL i Thailand, men du vet ju bättre från sommaren i Sverige

En intressant fråga, vad händer om det inte blir några mer val? Jag tänker på hur det gick i Zimbabwe. Osannolikt, ja kanske. Men vad hade hänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En omröstning i en demokrati kan avgöras av en enda röst så man uppnår inte alltid dom breda lösningar du pratar om, men omröstningen blir ändå utslagsgivande oavsett om omröstningen slutar med en rösts övervikt eller hundra, så är det faktiskt.

 

Jag är fullständigt övertygad om att en majoritet föredrar demokrati framför diktatur och skulle juntan ställa upp i ett val så vore dom trots eran påstådda popularitet förmodligen helt chanslösa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du gör dig mer och mer pinsam för varje inlägg du skriver.

Låt oss leka med tanken att Thailändska systemet skulle vara i Sverige.

Sossarna vill ha en bra pension för arbetare. Man har precis majoritet. Man driver igenom detta på sitt eget sätt. Utan att fråga andra om detaljer så driver man igenom beslutet en tidig morgon innan oppositionen kommit till jobbet och kan rösta.

vid nästa val 2 år senare då vänder pendeln och så och det blir borgerlig majoritet. på dessa 2 år har det visat sig att man pungslagit arbetsgivarna så hårt för att arbetarna ska få en fet pension. Så en halv miljon arbetstillfällen har försvunnit för att många företag har inte råd att behålla sina anställda.

Det första borgarna gör är att riva upp förslaget retroaktivt och återbetala alla pengar som arbetsgivarna fått betala. Vilket naturligtvis är deras rätt då dom sitter i majoritet.

 

För att undvika dessa fiktiva situationer så praktiserar svenska riksdagspartier och riksdagsmän nånting som kallas majoritets beslut, eller breda överenskommelser, Då man vill undvika att det blir dragkamp beroende på vem som har majoriten för stunden om viktiga beslut som påverkar svenska folket under många år. Ett sådant exempel är just om pension. Och skulle vi ha samma system som i Thailand med talman som inte låter oppositionen yttra sig till exempel. Så är kontentan att du inte skulle kunna kvittera ut någon pension över huvud taget.

Då garanterat någon regering som enligt vad du förespråkar. Skulle använda sin majoritet för att använda din pension till något annat som dom för stunden skulle tycka vara viktigare.

 

Sen kan man undra om du satt och kastade suddigum på samhällskunskapen? Då det är just sådana saker som svenska skolan lär ut.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant fråga, vad händer om det inte blir några mer val? Jag tänker på hur det gick i Zimbabwe. Osannolikt, ja kanske. Men vad hade hänt?

 

Man kanske ska vänta med militärkupp tills dess att det händer eller iallafall tills man ser tydliga tecken på att det kommer att hända .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nej men dom kanske gör något som är mer lönsamt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

Det blir väl lite fler industrijobb nu, när glittermaffian har skrämt bort en massa människor.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kanske tar ett byggjobb eller industrijobb.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Dom kanske tar de industrijobb som de lämnande Kambodjanska arbetarna hade?

Det må ju finnas gott om jobb numera så ingen lär väl behöva gå arbetslös.

Kambodjanerna kanske ska odla ris i Kambodja där de är duktigare på att få det lönsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska vänta med militärkupp tills dess att det händer eller iallafall tills man ser tydliga tecken på att det kommer att hända .

 

Mvh Hobbe

Då är det plötsligt ok med en militärkupp? Din gode vän IL har ju uttryckligen sagt att det aldrig är ok med en militärkupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det plötsligt ok med en militärkupp? Din gode vän IL har ju uttryckligen sagt att det aldrig är ok med en militärkupp.

 

Nu är inte IL min gode vän ,då jag aldrig mött honom och i grunden har nog du och jag mer gemensamt .

 

Det är bara det att jag har väldigt svårt för personer som beter sig som mobbare,ser sig själva som ofelbara samt saknar självinsikt.

 

Jag har min åsikt , IL sin men det är klart att om man inte läser vad folk skriver utan bara vem som skriver förstår jag att det är lätt att blanda ihop.

 

Nu påstår jag inte att DU uppfyller alla dessa kriterier men försök att läsa med öppet sinne vad som står så slipper du dra förhastade slutsatser.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Produktionen av ris kommer att minska kraftigt i isaan om risstödet försvinner, man kommer om möjligt att gå över till andra grödor eller inte odla alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jasså, skall du sluta odla ris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja. Men av helt andra anledningar. Man vill ha inhemsk produktion för att minska ner importen av olika varor. Inte minst för att man har en hårt reglerad produktion av livsmedel i EU jämfört med dom länder man annars skulle importera varorna från

 

Tiden då man producerade långt mycket mer än man behövde är borta nästan helt nu. Utveckling kallas det

Hej

 

Vissa förbättringar har gjorts men det mesta jobbet återstår dock.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jasså, skall du sluta odla ris?

Hej

 

Självklart kommer vi att ställa om till annat precis som övriga bybor, risodling blir det bara till egna familjen och släkten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du gör dig mer och mer pinsam för varje inlägg du skriver.

Låt oss leka med tanken att Thailändska systemet skulle vara i Sverige.

Sossarna vill ha en bra pension för arbetare. Man har precis majoritet. Man driver igenom detta på sitt eget sätt. Utan att fråga andra om detaljer så driver man igenom beslutet en tidig morgon innan oppositionen kommit till jobbet och kan rösta.

vid nästa val 2 år senare då vänder pendeln och så och det blir borgerlig majoritet. på dessa 2 år har det visat sig att man pungslagit arbetsgivarna så hårt för att arbetarna ska få en fet pension. Så en halv miljon arbetstillfällen har försvunnit för att många företag har inte råd att behålla sina anställda.

Det första borgarna gör är att riva upp förslaget retroaktivt och återbetala alla pengar som arbetsgivarna fått betala. Vilket naturligtvis är deras rätt då dom sitter i majoritet.

 

För att undvika dessa fiktiva situationer så praktiserar svenska riksdagspartier och riksdagsmän nånting som kallas majoritets beslut, eller breda överenskommelser, Då man vill undvika att det blir dragkamp beroende på vem som har majoriten för stunden om viktiga beslut som påverkar svenska folket under många år. Ett sådant exempel är just om pension. Och skulle vi ha samma system som i Thailand med talman som inte låter oppositionen yttra sig till exempel. Så är kontentan att du inte skulle kunna kvittera ut någon pension över huvud taget.

Då garanterat någon regering som enligt vad du förespråkar. Skulle använda sin majoritet för att använda din pension till något annat som dom för stunden skulle tycka vara viktigare.

 

Sen kan man undra om du satt och kastade suddigum på samhällskunskapen? Då det är just sådana saker som svenska skolan lär ut.

Hej

 

Jag vidhåller att breda överenskommelser är bra men att det likväl förekommer att omröstningar avgörs med några få eller t.o.m en röst.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag vidhåller att breda överenskommelser är bra men att det likväl förekommer att omröstningar avgörs med några få eller t.o.m en röst.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag tror man får bättre underbyggda svar om man diskuterar med väggen... :sFduh:  :whoco5:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart kommer vi att ställa om till annat precis som övriga bybor, risodling blir det bara till egna familjen och släkten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Kan detta bero på att Thaksin med sitt ris stöd förstört marknaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är så pinsamt okunnig om hur ett demokratiskt fungerande maktsystem fungerar och hur otroligt långt från detta Thailand är

 

Det handlar inte bara om en majoritet med en röst och inget annat

 

I en fungerande demokrati tas varje förslag upp i debatt offentligt och debatteras av alla parter. Sedan skickas det på remiss till ALLA myndigheter för yttrande så att man säkert få åsikter från alla typer av funktioner i samhället som kan påverkas av förslaget

 

Det går även på remiss till lagrådet och andra viktiga organ i samhället

 

Det tas sedan upp till debatt igen och sedan skriver regeringen en "prop" som för det mesta sedan röstas igenom i riksdagen baserat på majoriteten men det är först efter en lång process där man säkerställer objektivitet, insyn, alla får yttra sig, alla aspekter vänds ut och in etc etc etc

 

I Thailand finns inte ett spår av detta. Man får ett Skypesamtal och en order, punkt.

 

Kallar du det fungerande demokrati ?

 

Eftersom det förefaller finnas vissa brister i kunskapen om demokratibegreppet kanske lite information om detsamma inte sitter i vägen:

 

8 minimikrav för en politisk demokrati formulerade av R.A. Dahl i Polyarchy, 1971.

 

  1. Freedom to form and join organizations
  2. Freedom of expression
  3. The right to vote
  4. Eligibility for public office
  5. The right for political leaders to compete for support
  6. Alternative sources for information
  7. Free and fair elections
  8. Institutions for making government policies depend on votes and other expressions of preference

Alldeles oavsett vad man tycker om situationen i Thailand före den senaste militärkuppen  kan man ändå konstatera att demokratiindex har gått från närmare 8 till nära nog 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det förefaller finnas vissa brister i kunskapen om demokratibegreppet kanske lite information om detsamma inte sitter i vägen:

 

8 minimikrav för en politisk demokrati formulerade av R.A. Dahl i Polyarchy, 1971.

 

  1. Freedom to form and join organizations
  2. Freedom of expression
  3. The right to vote
  4. Eligibility for public office
  5. The right for political leaders to compete for support
  6. Alternative sources for information
  7. Free and fair elections
  8. Institutions for making government policies depend on votes and other expressions of preference

Alldeles oavsett vad man tycker om situationen i Thailand före den senaste militärkuppen  kan man ändå konstatera att demokratiindex har gått från närmare 8 till nära nog 0.

 

Jag tror att FN,s definition av demokrati är en pålitligare källa.

http://www.unric.org/html/swedish/Democracy/introduktion.htm

 

Det vore ju även klädsamt om du angav en källhänvisning till texten du skrev.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vissa förbättringar har gjorts men det mesta jobbet återstår dock.

Med vänlig hälsning isan lover

Jaha ????

Vad är det du försöket säga ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det förefaller finnas vissa brister i kunskapen om demokratibegreppet kanske lite information om detsamma inte sitter i vägen:

8 minimikrav för en politisk demokrati formulerade av R.A. Dahl i Polyarchy, 1971.

  • Freedom to form and join organizations
  • Freedom of expression
  • The right to vote
  • Eligibility for public office
  • The right for political leaders to compete for support
  • Alternative sources for information
  • Free and fair elections
  • Institutions for making government policies depend on votes and other expressions of preference
Alldeles oavsett vad man tycker om situationen i Thailand före den senaste militärkuppen kan man ändå konstatera att demokratiindex har gått från närmare 8 till nära nog 0.
Demokratin har utvecklats mycket sedan 1971. I dagens moderna värld innebär demokrati mycket mer såsom insyn, förankring, öppenhet, oppositionens möjlighet till påverkan mellan valen, offentlighet, medias granskning och insyn i den demokratiska processen, monetära stöd till partier etc. etc.

Thailand har aldrig varit i närheten av det vi i väst kallar demokrati och Thaksin med familj lyckades titaldöda alla former av demokrati inför bägge kupperna 2006/2014

Märkligt sammanträffande eller hur ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det förefaller finnas vissa brister i kunskapen om demokratibegreppet kanske lite information om detsamma inte sitter i vägen:

 

8 minimikrav för en politisk demokrati formulerade av R.A. Dahl i Polyarchy, 1971.

 

  1. Freedom to form and join organizations
  2. Freedom of expression
  3. The right to vote
  4. Eligibility for public office
  5. The right for political leaders to compete for support
  6. Alternative sources for information
  7. Free and fair elections
  8. Institutions for making government policies depend on votes and other expressions of preference

Alldeles oavsett vad man tycker om situationen i Thailand före den senaste militärkuppen  kan man ändå konstatera att demokratiindex har gått från närmare 8 till nära nog 0.

PM Thaksin,s deklaration: "Demokrati är inte mitt mål"

 

http://www.nationmultimedia.com/home/PMS-DECLARATIONDemocracy-is-not-my-goal-90316.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Om "närmare 8" betyder runt 2-3, så kan jag nästan hålla med.

 

Skillnaden är för att travestera någon ,hårfin ....... :whistle:

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...