Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

För alla som behöver en snabblektion om vad som är bakgrunden till det som händer nu i Thailand finns det att läsa här:

 

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/kuppen-ar-foljden-av-en-tio-ar-lang-konflikt/

 

Artikeln är skriven av Michael Töpffer, en välkänd Thailandsskribent, som enligt mitt tycke ger en ganska bra sammanfattning av skeenden i Thailand.

 

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För alla som behöver en snabblektion om vad som är bakgrunden till det som händer nu i Thailand finns det att läsa här:

 

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/kuppen-ar-foljden-av-en-tio-ar-lang-konflikt/

 

Artikeln är skriven av Michael Töpffer, en välkänd Thailandsskribent, som enligt mitt tycke ger en ganska bra sammanfattning av skeenden i Thailand.

 

 

//Singha711

M.T är ju medlem i MPR, men att han skulle vara saklig i sin rapport om Thailand är långt ifrån sant, han är så rödfärgad som det går att bli. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra att det finns balans emellan lagren, berikar ju nyhetsflodet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente. Som om någon tafflig skribent på Expressen skulle veta nåt om Thailand. Nej MPR-expertisen borde rådfrågats i första hand. Alltså den riktiga expertisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente. Som om någon tafflig skribent på Expressen skulle veta nåt om Thailand. Nej MPR-expertisen borde rådfrågats i första hand. Alltså den riktiga expertisen.

Finns det inte en regel som hindrar nån annan från att skriva om sånt här? Om inte så är det ju på tiden att det införs en... :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag åkte ca 180 mil i slutet på förra veckan runt om i hela södra Isaan.

En ofrivillig tre-dagars turné.

Såg inte en enda pansarvagn.

Men jag hade kanske inte rätt glasögon på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en militarpostering tvars over motorvagen, men den forsvann i forrgar!

Och da bor vi i orosghettot Udon! :police:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
Töpffer…inte så mycket fel i det han skriver, men pga. av det han gärna utelämnar avseende Shinawatra-klanens minst sagt något tvivelaktiga insatser på den thailändska politiska arenan, samt det faktum att de också är en del av eliten,  gör att det blir rätt vinklat.
 
Sen är det väldigt dramatiskt skrivet, sitter ju nästan och blir rädd själv trots att jag varit i Thailand i princip hela tiden sen undantagstillståndet deklarerades (men ”missade” de två första dagarna av själva militärkuppen). Under den tiden har jag (i Pattaya) inte upplevt någon större dramatik förutom det tröttsamma utegångsförbudet. Men efterföljandet av det är ju minst sagt slött, även om de flesta ställen trots allt verkar spika igen runt midnatt, så är det folk i rörelse långt efter det.
 
I större delen av BKK är livet också mest som vanligt, vad jag hört. I ”min” risby i Isaan fortfarande illrött, och i tystnad rätt ilsket, men lugnt. Funkade för övrigt utmärkt för tjejen att resa dit tur och retur med bil under nattetid, utegångsförbud till trots. Tror de blev stoppade en gång (av polisen) vilket är mindre än vanligt.
 
Med det sagt så är det ändå så att vi har att se fram emot minst 15 månader av militär diktatur. Oavsett vad man tyckte om sakernas tillstånd förut så är ju inte det särskilt upplyftande. Arresteringar av politiska skäl, utrensningen av icke-önskvärda, kraftiga inskränkningar i yttrandefriheten etc, etc som redan inletts, kommer med största säkerhet att fortsätta, och Töppfer lyfter fram en del av detta. En jobbig tid för Thailand och thailändarna, särskilt för de politiskt aktiva på den röda sidan.
 
Just nu är jag mest bekymrad över hur eller om diktaturen kommer att klara av ytterligare att begränsa yttradefriheten på internet, /i sociala medier. Tydligen besöker man i dagarna både Line, Facebook och Google i detta syfte. Om de säger nej till frivilliga inskränkningar (vilket man får hoppas) vad händer då?
 
Annars kan man apropå svenska journalister läsa Lintner i SVD. Mer balanserat. T.ex. detta, dock skrivet ett par dagar innan själva kuppen.
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan säga att jag åkte ca 180 mil i slutet på förra veckan runt om i hela södra Isaan.

En ofrivillig tre-dagars turné.

Såg inte en enda pansarvagn.

Men jag hade kanske inte rätt glasögon på mig.

Hej

 

M.T berättade nog mer om läget i norr och norra delarna av Isaan.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Som vanligt en klockren analys av M.T, han framstår som Sveriges egen Vorani.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

M.T berättade nog mer om läget i norr och norra delarna av Isaan.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Möjligen. Jag fick som bara med alla provinserna i södra Isaan under min lilla resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag åkte ca 180 mil i slutet på förra veckan runt om i hela södra Isaan.

En ofrivillig tre-dagars turné.

Såg inte en enda pansarvagn.

Men jag hade kanske inte rätt glasögon på mig.

Såg faktiskt 2 humvee idag med två soldater vardera utrustade med varsin M16

Frugan vevade ner och gav dem en tumme, de svarade glatt och returnerade en varsin tumme :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg faktiskt 2 humvee idag med två soldater vardera utrustade med varsin M16

Frugan vevade ner och gav dem en tumme, de svarade glatt och returnerade en varsin tumme :)

Jag såg flera Hummrar också. Töppfer kanske menar att de är pansarvagnar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg flera Hummrar också. Töppfer kanske menar att de är pansarvagnar?

Antagligen, man ser vad man vill se.

Täppfer har ju briljerat med flera begåvade artiklar tidigare, jag förväntade mig inte bättre nu.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan i första meningen i artikeln vräker på med Bangkok. Svenska folkets turistparadis Thailand har på bara några dagar förvandlats till en despotisk diktatur." 

Vad ska man då skriva den dan stridsvagnarna rullar in på soi 6 i Pattaya ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den *****n gynnar ju knappast Thailands sak, hoppas dåren hamnar på någon slags spärrlista hos emigration

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som vanligt en klockren analys av M.T, han framstår som Sveriges egen Vorani.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hahahaha du har ju humor ändå, tack för det gapflabbet  :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan i första meningen i artikeln vräker på med Bangkok. Svenska folkets turistparadis Thailand har på bara några dagar förvandlats till en despotisk diktatur." 

Vad ska man då skriva den dan stridsvagnarna rullar in på soi 6 i Pattaya ?

 

Fritz..

Jag uppfattade som att att han skrev  Bangkok som adress och sjalva meningen borjade "Svenska folkets o.s.v.

Men man far val tolka som man vill!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, min tjej är från issan. Många Thaivänner med henne tycker att det är bra som militären gör för att få lugnet och stablitet tillbaka. Men det är klart dem är ju Thai och förstår ju ingen ting för sitt bästa och Politik. Då finns det ju experter från Västkusten som Kan det Thailändska kulturen och politiken bättre än Thailändarna själva. Hon gillade Varken Shutep, Thaksin, Abhesit Hon tycker dom är skurkar allihopa. Hon säger att dom bara skodde sig själva. Och ingenting hände med Landet som var bra. 

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Hundratusentals demonstranter var ut och demonstrerade mot Amnesti för Thaksin klanen,Så lite fattade de Nog om Thailändsk Politik. Som inte du Förstod IL och Carpenter.

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej tycker me att det som hänt nu e bra men sen vet ja ju inte om det beror på att farsan e millitär ;)

tu5upe5u.jpg

Det e han som pekar me hela handen

Ändrades av glimten66
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade som att att han skrev  Bangkok som adress och sjalva meningen borjade "Svenska folkets o.s.v.

Men man far val tolka som man vill!

Jomenvisst får man tolka som man vill. Men även om artikelförfattaren menade Bangkok när han i själva verket skrev Thailand så tycker jag fortfarande att uttrycket "despotisk diktatur" är en grov överdrift. Man ska vara försiktig med att använda starka ord.: Om man säger att det är "despotisk diktatur" nu vad ska man då kalla det om det blir tiofalt värre med stridsvagnar och militärer överallt ?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, min tjej är från issan. Många Thaivänner med henne tycker att det är bra som militären gör för att få lugnet och stablitet tillbaka. Men det är klart dem är ju Thai och förstår ju ingen ting för sitt bästa och Politik. Då finns det ju experter från Västkusten som Kan det Thailändska kulturen och politiken bättre än Thailändarna själva. Hon gillade Varken Shutep, Thaksin, Abhesit Hon tycker dom är skurkar allihopa. Hon säger att dom bara skodde sig själva. Och ingenting hände med Landet som var bra. 

 

Sakaeo

Hej

 

Självklart finns det Thailändare som stöder militären och kuppen både i och utanför Thailand, men inget talar väl för att en majoritet föredrar en diktatur och en junta framför demokrati och folkvalda regeringar, en kupp är ändå ett bakslag för demokratin, yttrandefriheten och friheten.

 

Själv tycker jag att vem som ska leda landet ska avgöras i fria demokratiska val och att militären ska hålla sig utanför politiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Tyvärr är ju alla Thaipolitiker korrupta men jag är förvånad över att en

majoritet av Sveriges pensionist elit inte inser att fördelningspolitiken

är viktig för att få landet att någotsånär fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Konstigt att Hundratusentals demonstranter var ut och demonstrerade mot Amnesti för Thaksin klanen,Så lite fattade de Nog om Thailändsk Politik. Som inte du Förstod IL och Carpenter.

Sakaeo

Hej

 

Det var över 70 miljoner som inte var med och vad dessa tycker kan vi bara gissa.

 

Dom gula och demokraterna utgör ju 20% av befolkningen så att dom mot betalning lyckades få ihop några hundra tusen är väl inte så märkvärdigt tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...