Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

För alla som behöver en snabblektion om vad som är bakgrunden till det som händer nu i Thailand finns det att läsa här:

 

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/kuppen-ar-foljden-av-en-tio-ar-lang-konflikt/

 

Artikeln är skriven av Michael Töpffer, en välkänd Thailandsskribent, som enligt mitt tycke ger en ganska bra sammanfattning av skeenden i Thailand.

 

 

//Singha711

Han är väl inte ensam att skriva om vad som sker i Thailand.

Dom är väl 3-4 stycken Svenska journalister som skriver ungefär samma, plus

nagon skaning som är nagon statsvetare med inriktning Thailand.

Fragan är ju om det Finns andra Svenska journalister som har en annan uppfattning om läget i Thailand

förutom Journalisten pa Mpr.

Annars är väl denna trad som dom flesta tradar. Börjar bra för att sedan bli same,same.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För alla som behöver en snabblektion om vad som är bakgrunden till det som händer nu i Thailand finns det att läsa här:

 

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/kuppen-ar-foljden-av-en-tio-ar-lang-konflikt/

 

Artikeln är skriven av Michael Töpffer, en välkänd Thailandsskribent, som enligt mitt tycke ger en ganska bra sammanfattning av skeenden i Thailand.

 

 

//Singha711

Han är väl inte ensam att skriva om vad som sker i Thailand.

Dom är väl 3-4 stycken Svenska journalister som skriver ungefär samma, plus

nagon skaning som är nagon statsvetare med inriktning Thailand.

Fragan är ju om det Finns andra Svenska journalister som har en annan uppfattning om läget i Thailand

förutom Journalisten pa Mpr.

Annars är väl denna trad som dom flesta tradar. Börjar bra för att sedan bli same,same.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är väl inte ensam att skriva om vad som sker i Thailand.

Dom är väl 3-4 stycken Svenska journalister som skriver ungefär samma, plus

nagon skaning som är nagon statsvetare med inriktning Thailand.

Fragan är ju om det Finns andra Svenska journalister som har en annan uppfattning om läget i Thailand

förutom Journalisten pa Mpr.

Annars är väl denna trad som dom flesta tradar. Börjar bra för att sedan bli same,same.

Mvh. SWED THAI

Vad vill du ha sagt med det, att alla journalister är lite korkade?

Den där Täpfner briljerar ju inte direkt, jag har den senaste veckan färdas flera hundra mil i bil, inte sett en ena stridsvagn.

Vi har däremot mött och sett militärer som välkomnas av folket och glatt vinkar.

Så man får nog skilja på militärkupp och militärkupp!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vill du ha sagt med det, att alla journalister är lite korkade?

Den där Täpfner briljerar ju inte direkt, jag har den senaste veckan färdas flera hundra mil i bil, inte sett en ena stridsvagn.

Vi har däremot mött och sett militärer som välkomnas av folket och glatt vinkar.

Så man får nog skilja på militärkupp och militärkupp!

Jag har bett M.T. som är medlem på MPR att kliva fram och ta debatten angående hans sista rapportering från Bangkok, som var "way over the top" Vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bett M.T. som är medlem på MPR att kliva fram och ta debatten angående hans sista rapportering från Bangkok, som var "way over the top" Vi får väl se.

Skulle vara intressant med lite bilder på alla stridsvagnar/pansarvagnar.

Dem har väl han drömt om?

Men skriver han om dem i en av Sveriges största dagstidningar borde väl han ha lite substans, en liten mobilbild eller nått?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vill du ha sagt med det, att alla journalister är lite korkade?

Den där Täpfner briljerar ju inte direkt, jag har den senaste veckan färdas flera hundra mil i bil, inte sett en ena stridsvagn.

Vi har däremot mött och sett militärer som välkomnas av folket och glatt vinkar.

Så man får nog skilja på militärkupp och militärkupp!

Har inte nämnt ordet korkad.

Om du läser vad jag skrev, sa skriver dom ungefär likartade berättelser.

Jag har heller inte sett nagon stridsvagn. Men han kanske har Vistas i omraden där som har haft stridsvagnar utplacerade pa strategiska platser.

Här är det mest flygvapnet som kommer i rotepar efter rotepar. Igar när jag var ute vid mina palmer sa snirklade en militärhelikopter i över en timma där.

Om du tycker alla jounalister är korkade bara för att dom inte har samma uppfattning som du är upp till dig.

Tror själv att hela kuppen har att göra med Kungens hälsotillstand och ha ett bra utgangsläge den dan han gar hädan.

Hur skiljer man pa militärkupp och militärkupp?

 

Mvh.SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skiljer man pa militärkupp och militärkupp?

Mvh.SWED THAI

Dödade/avlossade kulor i avsikt att döda.

Det vill säga hur mycket blod som fytit på gatorna.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödade/avlossade kulor i avsikt att döda.

Det vill säga hur mycket blod som fytit på gatorna.

Allt annat da?

Yttrandefrihet, Fängslade personer som maste skriva pa nagra punkter innan dom friges. Censur i medier mm. mm.

Hört talas om oblodiga kupper? Alla länder som fördömmer kuppen ar dom ocksa korkade?

Suthep var nog en bricka i spelet fran början för att fa till en kupp och bevaka intresset när mannen gar hädan.

 

Mvh. Swed THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Och med det vill du ha sagt, ja vadå?

 

/ SatanG

"Byggmästaren" kanske menade "får köra till Khon Kaen" det får han gärna göra.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Min herre det finns många länder där det har bevisats att dom i regeringsposition har utnyttjat sin position utan att militären har stövlat in efter ett odemokratiskt scenario har utspelat sig. T.ex  det odemokratiska Sverige efter IB affären till exempel. ska vi gå vidare med USA, UK och andra länder så kan du inse att du biter dig själv i häcken och det lär kännas förjävligt när du tittar dig i spegeln och inser att du är en icke demokrat. Tänkte skriva facist, men det misstänker jag att du inte anser att du är! Förutom det önskar jag dig en trevlig kväll!

HAHAHAHA!

Min herre. Att överhuvudtaget skriva ett sånt här inlägg visar att ni röda börjar bli desperata. Tryter argumenten när ni ständigt blir överbevisade med något så simpelt som fakta. Men visst, fortsätt att försvara korruption, att lagar och regler inte behöver följas av dom som är "folkvalda" med mera.

Och eftersom ingen av er röda fanatiker ännu har kunnat ge något exempel på var denna typ av demokrati finns i övrigt, är det lätt att genomskåda. Allt är bara en konstruktion med fina ord för att ständigt försvara Den Store "Folkvalde" Ledaren Diktatorn.

 

Have a nice life.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt annat da?

Yttrandefrihet, Fängslade personer som maste skriva pa nagra punkter innan dom friges. Censur i medier mm. mm.

Hört talas om oblodiga kupper? Alla länder som fördömmer kuppen ar dom ocksa korkade?

Suthep var nog en bricka i spelet fran början för att fa till en kupp och bevaka intresset när mannen gar hädan.

Mvh. Swed THAI

Givetvis, men låt glädjas åt att dödandet har upphört.

Ingen har väl sagt att en militärkupp är bra, men de flesta inser nödvändigheten i den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis, men låt glädjas åt att dödandet har upphört.

Ingen har väl sagt att en militärkupp är bra, men de flesta inser nödvändigheten i den.

Sa alla länder som har fördömt kuppen tycker den är nödvändig?

Det är ju Ingen som vet vad som sker bakom stängda dörrar.

Hur behandlas fängslade personer?

Sanningen kommer nog en dag.

Finns och har nog funnits lang tid observatörer i landet fran olika underrättelsetjänster som bevakar skeendet här. 

Man kan ju iscensätta rätt mycket för att vinna sympati.

Vi har ju 4-5 Svenska journalister som skriver ungefär samma.

Men som jag tolkar ditt tidigare inlägg sa är dom korkade.

Men jag tror att alla som är neutrala i landets Politik är emot en militärkupp.

Om man ser en Höger Eller vänster Diktatur sa är det ju Ingen större skillnad. 

Att man kan diskutera hur landet skötts med risstödet och amnestilagen är en annan sak.

Men militärkupp kan ju bara stödjas om man är och stöttar gulskjortorna.

Sverige har ju ocksa förlorat och felräknat pa miljarder. Senast trafikverket.

Scenariet kunde ju bli att Frank Baude (KPLMr) och Rolf Hagel (APK) börjar demonstrera pa Stockholms gator

och ställa till kaos. Som sedan den svenska militären tar över med en kupp.

Skulle du acceptera det i Sverige?

Ser ju hur manga länder slar sig fria fran sina diktatorer. När massan visar sitt missnöje sa har nog kuppmakarna Problem

att handska Situationen som kan uppsta. Nu gör dom ju allt för att kväsa och skrämma folk till tystnad och är rädda

för trefingers Symbolen som kan bli hur stark som helst.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa alla länder som har fördömt kuppen tycker den är nödvändig?

Det är ju Ingen som vet vad som sker bakom stängda dörrar.

Hur behandlas fängslade personer?

Sanningen kommer nog en dag.

Finns och har nog funnits lang tid observatörer i landet fran olika underrättelsetjänster som bevakar skeendet här.

Man kan ju iscensätta rätt mycket för att vinna sympati.

Vi har ju 4-5 Svenska journalister som skriver ungefär samma.

Men som jag tolkar ditt tidigare inlägg sa är dom korkade.

Men jag tror att alla som är neutrala i landets Politik är emot en militärkupp.

Om man ser en Höger Eller vänster Diktatur sa är det ju Ingen större skillnad.

Att man kan diskutera hur landet skötts med risstödet och amnestilagen är en annan sak.

Men militärkupp kan ju bara stödjas om man är och stöttar gulskjortorna.

Sverige har ju ocksa förlorat och felräknat pa miljarder. Senast trafikverket.

Scenariet kunde ju bli att Frank Baude (KPLMr) och Rolf Hagel (APK) börjar demonstrera pa Stockholms gator

och ställa till kaos. Som sedan den svenska militären tar över med en kupp.

Skulle du acceptera det i Sverige?

Ser ju hur manga länder slar sig fria fran sina diktatorer. När massan visar sitt missnöje sa har nog kuppmakarna Problem

att handska Situationen som kan uppsta. Nu gör dom ju allt för att kväsa och skrämma folk till tystnad och är rädda

för trefingers Symbolen som kan bli hur stark som helst.

Mvh. SWED THAI

Jag kan delvis förstå vad du skriver, men vad var alternativet?

Landet kund inte fortsätta att våldtas av en egenkär landsflydd brottsling!

Dödande av oskyldiga och barn var tvunget att upphöra!

Jag tror och håller fast vid att detta var det enda alternativet tyvärr!

Sen vilken färg som kommer ut ur detta senare då förhoppningsvis korruptionsfria val hålls med okorrupta politiker spelar ingen roll!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som vanligt bara ett svammel från dig. Att du tycker att det du sett och upplevt är den enda upplevelsen som ska räknas, visar bara vilken inskränkt inställning du har.

Hej

 

Att det har förekommit en positiv utveckling i norr och nordost under dom sista 10-15 åren är absolut inget svammel alls, alla som har besökt området har kunnat se det med egna ögon, ett stort antal medlemmar har ju också rapporterat om utvecklingen i just sin by och område t.ex Kim om du tycker att han är mer trovärdig att bedöma detta.

 

Sen har vi ju statistik som stöder detta och påvisar att området har haft en ekonomisk tillväxt på 40% samtidigt som Bangkok området har haft en tillväxt på 17-18%.

 

Jag förstår inte hur man kan besöka och bo i byar i norr och nordost utan att märka att det pågår en utveckling och att denna har gått fort på senare år.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Utan att mäta privata kroppsdelar eller strida om vem som bott längst bland fattiga, så håller jag inte med om det rödmarkerade.

Ser väl ingen som demonstrerat emot utvecklingen i några byar eller direkt för att militären ska kuppa bort en sittande regering.

 

I övrigt, så har vi liknande upplevelser, baserat på din text.

Skulle vi vrida tillbaka tiden ca 10 år, så hade vi säkerligen kunna sitta vid "stenbordet" och dricka nån öl tillsammans och diskutera strategier för att förbättra risböndernas odlingstekniker.

Hej

 

Det låter bättre, vi var alltså överens om i princip allt utom en mening i mitt långa inlägg.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa alla länder som har fördömt kuppen tycker den är nödvändig?

Det är ju Ingen som vet vad som sker bakom stängda dörrar.

Hur behandlas fängslade personer?

Sanningen kommer nog en dag.

Finns och har nog funnits lang tid observatörer i landet fran olika underrättelsetjänster som bevakar skeendet här. 

Man kan ju iscensätta rätt mycket för att vinna sympati.

Vi har ju 4-5 Svenska journalister som skriver ungefär samma.

Men som jag tolkar ditt tidigare inlägg sa är dom korkade.

Men jag tror att alla som är neutrala i landets Politik är emot en militärkupp.

Om man ser en Höger Eller vänster Diktatur sa är det ju Ingen större skillnad. 

Att man kan diskutera hur landet skötts med risstödet och amnestilagen är en annan sak.

Men militärkupp kan ju bara stödjas om man är och stöttar gulskjortorna.

Sverige har ju ocksa förlorat och felräknat pa miljarder. Senast trafikverket.

Scenariet kunde ju bli att Frank Baude (KPLMr) och Rolf Hagel (APK) börjar demonstrera pa Stockholms gator

och ställa till kaos. Som sedan den svenska militären tar över med en kupp.

Skulle du acceptera det i Sverige?

Ser ju hur manga länder slar sig fria fran sina diktatorer. När massan visar sitt missnöje sa har nog kuppmakarna Problem

att handska Situationen som kan uppsta. Nu gör dom ju allt för att kväsa och skrämma folk till tystnad och är rädda

för trefingers Symbolen som kan bli hur stark som helst.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Hejsan, Bara några kommentarer. (Vill bara påpeka att jag varken är gul eller röd, skulle tycka lika om läget vore omvänt)

 

1, Kuppen fördöms för att den kallas militärkupp, Och här är det militären som tar över när politikerna inte kan enas vilket de har försökt göra i 6 månader.

Militären försökte ju till och med få politikerna att medla under flera dagar och när de insåg att de aldrig skulle kunna komma fram till en lösning så tog de över styret. Riksdagen i Sverige skulle nog göra samma sak och vi fick ett politiskt vaccum i Sverige på 6 månader där ingen kan styra landet.

 

2, Fängslade politiker har det nog betydligt bättre än "vanliga" fängslade Thai.

 

3, Att man kan iscensätta för att väcka sympati är väl exakt vad den nu avsatta regeringen gjort under flera år, och det är väl anledningen till deras styrka bland de fattiga?

 

4, Kan du länka till 3-4 Journalister i Sverige som skriver samma sak som Töpper utan att de använt honom som källa? Och glöm inte att media vill ha rubriker som säljer, och vinklar där efter.

 

5, Alla är nog emot en militärkupp, på alla sätt som alla är emot att en regering avsätts eller fälls annat än vid allmänna val. Det är betydligt fler än bara guskjortor som stöder en militärkupp här, över 75% av thailändarna är för militärkuppen. Alla Thai jag pratat med är för kuppen. även några bekanta som är så röda som det går att bli. Viss de är bittra över att de de röstat på inte styr landet längre, men alla jag pratat med var less efter 6 månader utan styre och bara bråk och vill ha en lösning.

 

6, Sverige har räknat fel på några miljarder, men pengarna har inte hamnat i Borgs och Reinfeldts ficka. Hoppas jag i alla fall...

 

7, Nej det är som om anhängare till den röda sidan i Sverige anser att Moderaterna gör fel och tar med sig ett gäng blå partier och försöker fälla Moderaterna, men de vägrar och bara sitter kvar. sedan lamslås stockholm under 6 månader, och de inte kan lösa den politiska tvisten och hela Sverige sitter i ett politiskt vaccum, Då tror jag att riskdagen skulle avsätta Regeringen, se till att läget lugnar sig och sedan hålla ny allmänna val. Det är det som händer men här finns ingen riksdag, utan en militärjunta med samma befogenheter.

Om jag skulle acceptera att Riksdagen tog över om Moderaterna missköter sig, driver landet i ruiner och skor sig själva? Ja självklart. 

 

Frågar ni mig tycker jag att det var skönt att militären tog över, de röda hade börjat mobilisera sig i och runt Bangkok och läget började kännas verkligen spänt. 

 

http://www.nationmultimedia.com/specials/nationphoto/index.php?pid=17395

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det har förekommit en positiv utveckling i norr och nordost under dom sista 10-15 åren är absolut inget svammel alls, alla som har besökt området har kunnat se det med egna ögon, ett stort antal medlemmar har ju också rapporterat om utvecklingen i just sin by och område t.ex Kim om du tycker att han är mer trovärdig att bedöma detta.

Sen har vi ju statistik som stöder detta och påvisar att området har haft en ekonomisk tillväxt på 40% samtidigt som Bangkok området har haft en tillväxt på 17-18%.

Jag förstår inte hur man kan besöka och bo i byar i norr och nordost utan att märka att det pågår en utveckling och att denna har gått fort på senare år.

Med vänlig hälsning Isan lover

Helt riktigt, ekonomiskt tillväxt som saknar dess like!

Men många fickor har blivit stinna uppifrån och ner, landet har styrts som ett privat företag, det är vad folket tröttnat på!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi ju statistik som stöder detta och påvisar att området har haft en ekonomisk tillväxt på 40% samtidigt som Bangkok området har haft en tillväxt på 17-18%.

 

Man ska vara väldigt försiktig när man tolkar statistik. En tillväxt på 40% i en fattig region kan mycket väl vara betydligt lägre än 17-18% i ett rikare område. Tänk på pocenten Helge.

 

Procentaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan delvis förstå vad du skriver, men vad var alternativet?

Landet kund inte fortsätta att våldtas av en egenkär landsflydd brottsling!

Dödande av oskyldiga och barn var tvunget att upphöra!

Jag tror och håller fast vid att detta var det enda alternativet tyvärr!

Sen vilken färg som kommer ut ur detta senare då förhoppningsvis korruptionsfria val hålls med okorrupta politiker spelar ingen roll!

Ja du far nog vänta tills nästa Generation tar över och kanske inte är sa korrupta som dagens Politiker.

Kuppmakarna pratar om 15 manader tills det kanske blir ett civilt styre igen.

Tror du verkligen att Korruptionen är borta da?

Här är väl en Tradition som sprids i familjerna efter gammal Tradition.

Alla Politiker röd som gul är nog lika korrupta i Thailand.

Du far nog vänta 50-60 ar innan man kan säga att Korruptionen har kommit ner i västerländsk niva.

Och under den Tiden som detta sker kan man väl fraga sig hur manga kupp och kuppförsök det blir.

 

Mvh. SWED THAi

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du far nog vänta tills nästa Generation tar över och kanske inte är sa korrupta som dagens Politiker.

Kuppmakarna pratar om 15 manader tills det kanske blir ett civilt styre igen.

Tror du verkligen att Korruptionen är borta da?

Här är väl en Tradition som sprids i familjerna efter gammal Tradition.

Alla Politiker röd som gul är nog lika korrupta i Thailand.

Du far nog vänta 50-60 ar innan man kan säga att Korruptionen har kommit ner i västerländsk niva.

Och under den Tiden som detta sker kan man väl fraga sig hur manga kupp och kuppförsök det blir.

Mvh. SWED THAi

Tragiskt att en Svensk med våra demokratiska värderingar kan försvara korruption!

Thai folket är smartare än vad du tror!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Väldigt målande beskrivet. Om det nu är viktigt så har jag bott längre än du i Thailand och mina upplevelser är helt andra men jag betvivlar inte sanningsgraden i det du subjektivt beskriver men jag närmast föraktar dig för det jag fetmarkerat.

 

Självklart har Thailand i allmänhet och Isaan i synnerhet fått det bättre sedan 1985 men jämfört med nästan alla andra asiatiska länder öster om Indien så har framstegen varit mindre, åtminstonde sedan 1997 och Tom Yum Goong krisen; en kris som Thaksin och flera andra ledare i TRT i allra högsta grad var skyldiga till även om TRT inte fanns då.

 

Ska man ens börja förstå thailändsk politik så måste man först förstå att Thailand i grunden är ett feodalt samhälle där patroniseringskulturen fortfarande styr allas liv, förutom de som bor inom BTS-området då höghus, kontor och köpcentra är klart svårare att kontrollera än byar, odlingsplättar och marknader. Enkelt uttryckt så är det viktiga att byns starke man är lierad med kommunens starke man som är lierad med valdistriktets MP som är lierad med regeringskoalitionen. Om alla dessa är i en rak linje som Orionbältet så kommer manna falla över byn men röstar man fel på bynivå så får man skylla sig själv; thailändsk demokrati är ett winner-take-it-all spel. Av någon märklig anledning så kommer nästan alla de Isaanbor jag känner (in-laws, klassföräldrar och grannar) från Ubon och just Ubon är en provins som ofta hamnade på "rätt" sida även innan Thaksin. Av samma anledning så säger alla dessa att den stora utvecklingen i Ubon skedde på 90-talet, Thaksins tillträde gjorde ingen större skillnad. För så enkel är thailändsk demokrati, alla regeringar styrs av eliten för eliten och det är bara en fråga om i vilken riktning smulorna ska skickas. Vinner en regering vars gräsrötter huvudsakligen bor i Isaan så flyger smulorna dit men vinner en regering som mestadels har sina väljare i söder och öster så är det dit smulorna blåser. 

 

Jag är, än en gång, emot militärkuppen som egentligen bara var ett fullbordande av en lång process som den akademiska eliten fört. Att påstå att de som demonstrerat mot regeringens korruption och totala oförmåga skulle vara emot de fattigas utveckling är bara korkat klasskampssvammel som inte har någon förankring i verkligheten. Många av dem var säkert naiva och lättledda men precis samma argument kan ju användas mot de som demonstrerade 2009 och 2010. De flesta vill bara ha en demokrati förankrad i ett rättssamhälle, något Thailand aldrig haft, men dessvärre är det väl inget som tyder på att militären skulle vara rätt instans att ge dem det. De demonstrerade dock inte för en militärkupp utan för Reform Before Elections, en slogan som ett 10-tal opinionsundersökningar visat att runt 60% av thailands befolkning stödjer. Thaksin var dock inte intresserad utan ville enbart ha ett val men nu blir det Reform Before Elections iallafall, dock reformer helt utanför det demokratiska systemet och reformer som givetvis helt kommer missgynna Thaksin och hans croonies. Om det gynnar en majoritet av thailands befolkning eller ej återstår att se men jag har inte alltför höga förhoppningar.     

Hej

 

Det stämmer säkert att det finns länder som har haft en bättre utveckling än Thailand men det är nog inget som landets fattiga bryr sig så mycket om, dom ser ju först och främst till sin egen ekonomi, familj och liv, och upplever dom en ekonomisk tillväxt på 40%, får tillgång till sjukvård, bättre skolor, bättre vägar, bättre hus, får råd att köpa en bil eller traktor, råd att låta något av barnen studera vidare, starta en affär eller liten rörelse så upplevs det naturligtvis som oerhört positivt och jag ser inget konstigt alls i detta, jag tycker inte heller att det är konstigt att befolkningen känner en tacksamhet för detta och ständigt röstar för en fortsättning på detta varje gång ett val hålls.

 

Vad det gäller vad Suthep och PDRC egentligen har demonstrerat för kan man nog ha delade uppfattningar om och jag tvivlar inte på att en del av demonstranterna har trott sig demonstrera för demokrati och mot korruption.

 

Men hade verkligen Suthep och kuppmakarna samma mål som dessa demonstranter som du och andra medlemmar stöder?

 

Det vet vi väl egentligen inte.

 

Det finns ju faktiskt en risk att ni har blivit grundlurade av Suthep och kuppmakarna, deras mål kanske visar sig vara helt andra än dom som du och en del av demonstranterna trodde, detta lär framtiden utvisa.

 

Du verkar ju själv vara lite tveksam till hur det kommer att gå heller när du skriver så här "reformer helt utanför det demokratiska systemet och reformer som givetvis helt kommer missgynna Thaksin och hans croonies. Om det gynnar en majoritet av thailands befolkning eller ej återstår att se men jag har inte alltför höga förhoppningar".

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att en Svensk med våra demokratiska värderingar kan försvara korruption!

Thai folket är smartare än vad du tror!

Var hittar du stod for korruption?

For egen del ar jag radd att det kommer att fortsatta som forut, mojligen sopar man mer under mattan an tidigare da det nastan var "on the table", man kommer garanterat att finna ut nya mer sofistikerade vagar, men att den kommer att forsvinna p.g.av Juntan, inget jag ens tors dromma onskedrommar om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Hejsan, Bara några kommentarer. (Vill bara påpeka att jag varken är gul eller röd, skulle tycka lika om läget vore omvänt)

 

1, Kuppen fördöms för att den kallas militärkupp, Och här är det militären som tar över när politikerna inte kan enas vilket de har försökt göra i 6 månader.

Militären försökte ju till och med få politikerna att medla under flera dagar och när de insåg att de aldrig skulle kunna komma fram till en lösning så tog de över styret. Riksdagen i Sverige skulle nog göra samma sak och vi fick ett politiskt vaccum i Sverige på 6 månader där ingen kan styra landet.

 

2, Fängslade politiker har det nog betydligt bättre än "vanliga" fängslade Thai.

 

3, Att man kan iscensätta för att väcka sympati är väl exakt vad den nu avsatta regeringen gjort under flera år, och det är väl anledningen till deras styrka bland de fattiga?

 

4, Kan du länka till 3-4 Journalister i Sverige som skriver samma sak som Töpper utan att de använt honom som källa? Och glöm inte att media vill ha rubriker som säljer, och vinklar där efter.

 

5, Alla är nog emot en militärkupp, på alla sätt som alla är emot att en regering avsätts eller fälls annat än vid allmänna val. Det är betydligt fler än bara guskjortor som stöder en militärkupp här, över 75% av thailändarna är för militärkuppen. Alla Thai jag pratat med är för kuppen. även några bekanta som är så röda som det går att bli. Viss de är bittra över att de de röstat på inte styr landet längre, men alla jag pratat med var less efter 6 månader utan styre och bara bråk och vill ha en lösning.

 

6, Sverige har räknat fel på några miljarder, men pengarna har inte hamnat i Borgs och Reinfeldts ficka. Hoppas jag i alla fall...

 

7, Nej det är som om anhängare till den röda sidan i Sverige anser att Moderaterna gör fel och tar med sig ett gäng blå partier och försöker fälla Moderaterna, men de vägrar och bara sitter kvar. sedan lamslås stockholm under 6 månader, och de inte kan lösa den politiska tvisten och hela Sverige sitter i ett politiskt vaccum, Då tror jag att riskdagen skulle avsätta Regeringen, se till att läget lugnar sig och sedan hålla ny allmänna val. Det är det som händer men här finns ingen riksdag, utan en militärjunta med samma befogenheter.

Om jag skulle acceptera att Riksdagen tog över om Moderaterna missköter sig, driver landet i ruiner och skor sig själva? Ja självklart. 

 

Frågar ni mig tycker jag att det var skönt att militären tog över, de röda hade börjat mobilisera sig i och runt Bangkok och läget började kännas verkligen spänt. 

 

http://www.nationmultimedia.com/specials/nationphoto/index.php?pid=17395

 

Har du inte fran typ AB Wolfgang Hansson, Statsvetaren fran skane med inriktning Thailand (Kommer ej ihag hans namn) Jan kjällman. Kent Härstedt.

Dom fyra har ju nästan en och samma rapportering om Thailand och kuppen som Töppfer

Statvetaren gar ju lite längre i sina tankar pa vad som kan hända i det spända läget som är nu och uttalade sig i AB-Television som var länkat i nagon av tradarna dagarna efter kuppen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar du stod for korruption?

For egen del ar jag radd att det kommer att fortsatta som forut, mojligen sopar man mer under mattan an tidigare da det nastan var "on the table", man kommer garanterat att finna ut nya mer sofistikerade vagar, men att den kommer att forsvinna p.g.av Juntan, inget jag ens tors dromma onskedrommar om!

I oförståelsen till kuppen, kuppledarna har ju gång på gång sagt att syftet är att få bort korruptionen!

-Förstår man inte nödvändigheten till kuppen så är man ju indirekt för dem tidigare korrupta och våldsamma ordningen!

Jag gissar att du sett på tv de långa statements som lästs upp av militären, de har ju varit textade till engelska, du som "opartisk röd" måste ju ändå hålla med i vad som sägs där?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...