Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

Moipenyang

Tja, som jag skrev så har jag ju inte "levt" i mer än en by och kanske det var den mest välmående.

 

Men det som slog mig lite var att när vi stannade hos slaktarn (en halv ko hängande från ett träd, och ett skjul med en våg) eller fixade lite chang åt mig inne i stan (och provianterade lite åt familjen)

så var det inga excesser, utan det var det dom behövde för dan som inhandlades även om dom nog visste att jag skulle stå för notan.

 

Men jag kanske levde på gräddhyllan, för dom verkade ju trivas med livet. Jag vetefan om jag hade orkat med att först odla upp jamsen och sen sälja den vid vägen i 12 timmar vilket i slutändan ger 300B eller 60kr, ungefärliga priset för en snusdosa eller ett paket cigaretter i Sverige.

Jo känner också att de trivs med livet och den sociala biten är grymt skön som man saknar i Svea(kanske för att man bor i betongkomplexet.. :)..). Alltid nån som ställer upp om det behövs.

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Jag skulle nog vilja vända på det och påstå att det i det närmaste inte finns någon på forumet med verkliga och jordnära erfarenheter samt ett längre liv bland dom fattiga i norr och nordost bakom sig som inte håller med mig här.

 

Snarare är det väl mer så att forum medlemmar utan erfarenhet om hur fattiga lever och hur deras vardag ser ut och som själva lever ett helt annat liv än det som byborna i norr och nordost lever som inte håller med mig.

 

Jag tror att det är omöjligt att sätta sig in i en risbonde eller daglönares liv och tankar utan att dela deras vardag fullt ut under lång tid, det räcker inte med den information man kan skaffa sig via böcker, TV program, internet och guidade turer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Om du tycker att du är den enda som har upplevelser som räknas så vill jag påstå att det är flera som har varit i Thailand och sett bedrövelsen, som håller med dig om att det var bedrövligt då. Fast som definitivt inte anser att räddningen för de fattiga är att ha så hög korruption som möjligt och att de nyrika ska sko sig på de fattiga. Öppna ögonen och se inte bara på hur mycket er egen familj lyckats bygga upp. Se på omgivande länder och se vad som händer där. Tydligen är det ok för dig att Burmeser, Kambodjaner och andra från grannländerna uttnyttjas som billig arbetskraft.

 

Jag har också sett utvecklingen sedan mitten på 80-talet i olika delar av landet. Bott i olika skjul i olika delar av landet oavsett var i landet såväl i norr, nordost som i BKK, så har dock alla haft el, utom en tant som hade malaria och bodde under ett plåttak i djungeln. Infrastrukturen på den tiden var faktiskt bra, och den har fortsatt att byggas ut om man undantar järnvägen. Fast hur bra det skulle vara om inte korruptionen tagit så enorma pengar från de fattiga, det får vi aldrig veta. Då hjälpte folk varandra oavsett om de var fattiga eller rika. Detta vill jag påstå har försvunnit i dagens hets efter pengar. Att heja på ett gäng politiker som om de vore guds gåva till de fattiga när de bara är ute efter att sko sig själva och bara använder de fattiga som en väg att berika sig själva ännu mer på dessa fattigas bekostnad säger mycket om hur du tänker.

 

Har man inte den möjligheten att se vad som är bra och dåligt så är det bara att beklaga. Du hade varit mera trovärdig om du sett både för och nackdelar med det styret som har varit de senaste åren. Att bara hänvisa till att du minsann bott i plåtskjul säger inte ett dugg när du idag inte kan dra några slutsatser av dagens politik. Har ni kanske blivit så förblindade av den mark som ni förvaltar att man ser bara det man vill se?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har flera års aktiv erfarenhet, utan avbrott, av boende i byn bland de fattiga.

Och jag håller inte med dig.

Hej

 

Vad mer exakt i det som jag skrev är det du inte håller med om?

 

Förlåt att jag frågar men om du inte håller med om detta så undrar jag faktiskt om du verkligen lever fullt ut på samma nivå, sätt och utför samma sysslor som övriga bybor och daglönare i din by?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du tycker att du är den enda som har upplevelser som räknas så vill jag påstå att det är flera som har varit i Thailand och sett bedrövelsen, som håller med dig om att det var bedrövligt då. Fast som definitivt inte anser att räddningen för de fattiga är att ha så hög korruption som möjligt och att de nyrika ska sko sig på de fattiga. Öppna ögonen och se inte bara på hur mycket er egen familj lyckats bygga upp. Se på omgivande länder och se vad som händer där. Tydligen är det ok för dig att Burmeser, Kambodjaner och andra från grannländerna uttnyttjas som billig arbetskraft.

 

Jag har också sett utvecklingen sedan mitten på 80-talet i olika delar av landet. Bott i olika skjul i olika delar av landet oavsett var i landet såväl i norr, nordost som i BKK, så har dock alla haft el, utom en tant som hade malaria och bodde under ett plåttak i djungeln. Infrastrukturen på den tiden var faktiskt bra, och den har fortsatt att byggas ut om man undantar järnvägen. Fast hur bra det skulle vara om inte korruptionen tagit så enorma pengar från de fattiga, det får vi aldrig veta. Då hjälpte folk varandra oavsett om de var fattiga eller rika. Detta vill jag påstå har försvunnit i dagens hets efter pengar. Att heja på ett gäng politiker som om de vore guds gåva till de fattiga när de bara är ute efter att sko sig själva och bara använder de fattiga som en väg att berika sig själva ännu mer på dessa fattigas bekostnad säger mycket om hur du tänker.

 

Har man inte den möjligheten att se vad som är bra och dåligt så är det bara att beklaga. Du hade varit mera trovärdig om du sett både för och nackdelar med det styret som har varit de senaste åren. Att bara hänvisa till att du minsann bott i plåtskjul säger inte ett dugg när du idag inte kan dra några slutsatser av dagens politik. Har ni kanske blivit så förblindade av den mark som ni förvaltar att man ser bara det man vill se?

Hej

 

Jag har sett den utveckling som byborna har fått uppleva sedan TRT bildades och unnar dom en fortsättning, jag ser inga som helst alternativ till demokrati och fria val när det gäller att säkerställa en positiv utveckling för landets sämst ställda människor och regioner, jag har inte några som helst förhoppningar om att dom militärkupper som kungahus, militär och överklass genomför kommer att gynna vare sig demokrati eller fattiga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vad mer exakt i det som jag skrev är det du inte håller med om?

 

Förlåt att jag frågar men om du inte håller med om detta så undrar jag faktiskt om du verkligen lever fullt ut på samma nivå, sätt och utför samma sysslor som övriga bybor och daglönare i din by?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Kära IL

 

I din värld är det bara du som kan Thailand, som vet hur Thailändare är och dessutom är du den ende som vet att leva som en Thailändare.

I din värld är dina åsikter de enda rätta och de som inte tycker som dig har hamnat på fel väg, likt Jesus anser du dock att du kan få oss alla hitta rätt igen.

 

Vi som bott i Thailand på heltid i många år, och vi är många här på forumet, vi fattar enligt dig inte ett skit, det är bara dina åsikter och din erfarenhet som räknas.

 

Har du bott i Thailand på heltid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har sett den utveckling som byborna har fått uppleva sedan TRT bildades och unnar dom en fortsättning, jag ser inga som helst alternativ till demokrati och fria val när det gäller att säkerställa en positiv utveckling för landets sämst ställda människor och regioner, jag har inte några som helst förhoppningar om att dom militärkupper som kungahus, militär och överklass genomför kommer att gynna vare sig demokrati eller fattiga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Som vanligt bara ett svammel från dig. Att du tycker att det du sett och upplevt är den enda upplevelsen som ska räknas, visar bara vilken inskränkt inställning du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja jag vågar påstå att jag har en relativt stor erfarenhet av hur vanliga risbönder, daglönare, byggjobbare och bybor lever, bor, äter, tycker och vad dom oftast har för problem. 

 

Jag har varit med dom sedan 1985 och kunnat följa dom och deras familjers liv i både med och motgångar ibland i hela livscykeln ifrån födslar, skolgång, bröllop och ibland till sista vilan, villigt och intresserad följt deras traditioner och tagit seden dit jag kommer

 

På nära håll upplevt den utveckling som började i ett fallfärdigt hus på pålar utan el och med murkna brädor som gjorde att man fick se var man trampade för att inte gå igenom med grisar och hönor under, levt utan WC och toapapper, tvättat mig och borstat tänder i samma flod, damm eller lerkruka som dom i månader i sträck och sammanlagt i år, ätit den enda mat som fanns där på den tiden oavsett om det var råttor, myror, sparvar eller ormar, m.m.

 

Jag har bott i Klong Toey bland glädjeflickor, droghandlare, kriminella och familjer som har det tufft och sover med en magnum under kudden och har dörren till skjulet minerad med plåtburkar och annat som ska väcka dom om någon tjuv eller drogpåverkad försöker tränga sig in, dessa människor som dom allra flesta väljer att inte vare sig se eller besöka får verkligen kämpa för att få det att gå ihop.

 

Besökt släktingar och vänner på byggen i Bangkok och bott i dom plåtskjul och kåkstäder turister ibland kan se genom taxifönstret eller ifrån Skytrain på byggarbetsplatser, under broar eller på ödetomter, övernattat med dom på den råa betongen i dom byggen som pågår i storstäderna, delat mat, toa och sovplatser med dom som arbetar där o.s.v.

 

Med detta och mycket annat i bagaget unnar jag dessa människor varenda baht och varenda liten förbättring som demokratin och dom fria valen har gett dessa människor, jag ser upp till och beundrar dessa lågutbildade och hårt arbetande människor som trots sin ekonomiska fattigdom och problemfyllda tillvaro ändå är så sociala, generösa, vänliga och glada.

 

När jag nu ser samma by med finare hus, bättre skolor, näringsrikare mat, tillgång till sjukvård, mer välmående innevånare, gratis el, sophämtning, telefon, fler bilar, traktorer, fler affärer, fler resturanger och att allt fler har råd att fullfölja grundskola och t.o.m studera vidare blir jag glad.

 

Det vänder sig i magen på mig när jag ser folk i Bangkok demonstrera för att hindra denna utveckling och för att militären ska kuppa bort dom regeringar byinnevånarna och folk i storstädernas slum röstar fram, än mer tragiskt blir det när Svenskar ställer upp på överklassens och medelklasens protester och stöder Suthep och PDRC, och påstår sig tro att juntan har som mål att demokratisera, Thailand och förbättra livet för dom fattiga. 

 

Skriver man detta får man väl skit som vanligt men jag står för detta.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

 

 

Utan att mäta privata kroppsdelar eller strida om vem som bott längst bland fattiga, så håller jag inte med om det rödmarkerade.

Ser väl ingen som demonstrerat emot utvecklingen i några byar eller direkt för att militären ska kuppa bort en sittande regering.

 

I övrigt, så har vi liknande upplevelser, baserat på din text.

Skulle vi vrida tillbaka tiden ca 10 år, så hade vi säkerligen kunna sitta vid "stenbordet" och dricka nån öl tillsammans och diskutera strategier för att förbättra risböndernas odlingstekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

 

Ja jag vågar påstå att jag har en relativt stor erfarenhet av hur vanliga risbönder, daglönare, byggjobbare och bybor lever, bor, äter, tycker och vad dom oftast har för problem. 

 

Jag har varit med dom sedan 1985 och kunnat följa dom och deras familjers liv i både med och motgångar ibland i hela livscykeln ifrån födslar, skolgång, bröllop och ibland till sista vilan, villigt och intresserad följt deras traditioner och tagit seden dit jag kommer

 

På nära håll upplevt den utveckling som började i ett fallfärdigt hus på pålar utan el och med murkna brädor som gjorde att man fick se var man trampade för att inte gå igenom med grisar och hönor under, levt utan WC och toapapper, tvättat mig och borstat tänder i samma flod, damm eller lerkruka som dom i månader i sträck och sammanlagt i år, ätit den enda mat som fanns där på den tiden oavsett om det var råttor, myror, sparvar eller ormar, m.m.

 

Jag har bott i Klong Toey bland glädjeflickor, droghandlare, kriminella och familjer som har det tufft och sover med en magnum under kudden och har dörren till skjulet minerad med plåtburkar och annat som ska väcka dom om någon tjuv eller drogpåverkad försöker tränga sig in, dessa människor som dom allra flesta väljer att inte vare sig se eller besöka får verkligen kämpa för att få det att gå ihop.

 

Besökt släktingar och vänner på byggen i Bangkok och bott i dom plåtskjul och kåkstäder turister ibland kan se genom taxifönstret eller ifrån Skytrain på byggarbetsplatser, under broar eller på ödetomter, övernattat med dom på den råa betongen i dom byggen som pågår i storstäderna, delat mat, toa och sovplatser med dom som arbetar där o.s.v.

 

Med detta och mycket annat i bagaget unnar jag dessa människor varenda baht och varenda liten förbättring som demokratin och dom fria valen har gett dessa människor, jag ser upp till och beundrar dessa lågutbildade och hårt arbetande människor som trots sin ekonomiska fattigdom och problemfyllda tillvaro ändå är så sociala, generösa, vänliga och glada.

 

När jag nu ser samma by med finare hus, bättre skolor, näringsrikare mat, tillgång till sjukvård, mer välmående innevånare, gratis el, sophämtning, telefon, fler bilar, traktorer, fler affärer, fler resturanger och att allt fler har råd att fullfölja grundskola och t.o.m studera vidare blir jag glad.

 

Det vänder sig i magen på mig när jag ser folk i Bangkok demonstrera för att hindra denna utveckling och för att militären ska kuppa bort dom regeringar byinnevånarna och folk i storstädernas slum röstar fram, än mer tragiskt blir det när Svenskar ställer upp på överklassens och medelklasens protester och stöder Suthep och PDRC, och påstår sig tro att juntan har som mål att demokratisera, Thailand och förbättra livet för dom fattiga. 

 

Skriver man detta får man väl skit som vanligt men jag står för detta.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Väldigt målande beskrivet. Om det nu är viktigt så har jag bott längre än du i Thailand och mina upplevelser är helt andra men jag betvivlar inte sanningsgraden i det du subjektivt beskriver men jag närmast föraktar dig för det jag fetmarkerat.

 

Självklart har Thailand i allmänhet och Isaan i synnerhet fått det bättre sedan 1985 men jämfört med nästan alla andra asiatiska länder öster om Indien så har framstegen varit mindre, åtminstonde sedan 1997 och Tom Yum Goong krisen; en kris som Thaksin och flera andra ledare i TRT i allra högsta grad var skyldiga till även om TRT inte fanns då.

 

Ska man ens börja förstå thailändsk politik så måste man först förstå att Thailand i grunden är ett feodalt samhälle där patroniseringskulturen fortfarande styr allas liv, förutom de som bor inom BTS-området då höghus, kontor och köpcentra är klart svårare att kontrollera än byar, odlingsplättar och marknader. Enkelt uttryckt så är det viktiga att byns starke man är lierad med kommunens starke man som är lierad med valdistriktets MP som är lierad med regeringskoalitionen. Om alla dessa är i en rak linje som Orionbältet så kommer manna falla över byn men röstar man fel på bynivå så får man skylla sig själv; thailändsk demokrati är ett winner-take-it-all spel. Av någon märklig anledning så kommer nästan alla de Isaanbor jag känner (in-laws, klassföräldrar och grannar) från Ubon och just Ubon är en provins som ofta hamnade på "rätt" sida även innan Thaksin. Av samma anledning så säger alla dessa att den stora utvecklingen i Ubon skedde på 90-talet, Thaksins tillträde gjorde ingen större skillnad. För så enkel är thailändsk demokrati, alla regeringar styrs av eliten för eliten och det är bara en fråga om i vilken riktning smulorna ska skickas. Vinner en regering vars gräsrötter huvudsakligen bor i Isaan så flyger smulorna dit men vinner en regering som mestadels har sina väljare i söder och öster så är det dit smulorna blåser. 

 

Jag är, än en gång, emot militärkuppen som egentligen bara var ett fullbordande av en lång process som den akademiska eliten fört. Att påstå att de som demonstrerat mot regeringens korruption och totala oförmåga skulle vara emot de fattigas utveckling är bara korkat klasskampssvammel som inte har någon förankring i verkligheten. Många av dem var säkert naiva och lättledda men precis samma argument kan ju användas mot de som demonstrerade 2009 och 2010. De flesta vill bara ha en demokrati förankrad i ett rättssamhälle, något Thailand aldrig haft, men dessvärre är det väl inget som tyder på att militären skulle vara rätt instans att ge dem det. De demonstrerade dock inte för en militärkupp utan för Reform Before Elections, en slogan som ett 10-tal opinionsundersökningar visat att runt 60% av thailands befolkning stödjer. Thaksin var dock inte intresserad utan ville enbart ha ett val men nu blir det Reform Before Elections iallafall, dock reformer helt utanför det demokratiska systemet och reformer som givetvis helt kommer missgynna Thaksin och hans croonies. Om det gynnar en majoritet av thailands befolkning eller ej återstår att se men jag har inte alltför höga förhoppningar.     

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag skulle nog vilja vända på det och påstå att det i det närmaste inte finns någon på forumet med verkliga och jordnära erfarenheter samt ett längre liv bland dom fattiga i norr och nordost bakom sig som inte håller med mig här.

 

Snarare är det väl mer så att forum medlemmar utan erfarenhet om hur fattiga lever och hur deras vardag ser ut och som själva lever ett helt annat liv än det som byborna i norr och nordost lever som inte håller med mig.

 

Jag tror att det är omöjligt att sätta sig in i en risbonde eller daglönares liv och tankar utan att dela deras vardag fullt ut under lång tid, det räcker inte med den information man kan skaffa sig via böcker, TV program, internet och guidade turer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Återigen ger godsägaren / det självutsedda språkröret från västkusten information om hur allt verkligen ligger till för alla thailändare.

Du verkar sitta inne med all verklig fakta om hur det är för de fattiga från Isaan, tyvärr stämmer det inte alltid som du säger men det är vi ju vana vid nu.

 

Min fru, född och uppväxt isaan, hade en mycket fattig uppväxt. Pappan gick bort tidigt i hennes liv och ofta hade hon, mamman och brodern inte ens de få baht som krävdes för att kunna köpa en liten flaska med nam pla eller soya till riset med det stekta ägget. Pga detta samt uppfostran gav hon sig fan på att försöka ordna ett bättre liv för familjen och studerade stenhårt vilket gav henne möjlighet att senare få stipendium/studielån. Detta kombinerat med jobb varje ledig helg/semester på samma fabrik som tog hennes fars liv lyckades hon ta sig hela vägen genom universitet och senare landa ett jobb på kontor i Bkk. Hennes erfarenhet som fattig vida överstiger dina semesterromanser med barflickor i Klong toey, det är jag helt övertygad om.

Trots detta är hon djupt emot Thaksin och de röda som hon anser är inget annat än gangsters som har lätt att ta till våld då deras vilja inte går igenom.

Så återigen, ge fan i att låtsas att du är något språkrör för alla i Isaan eller som är fattiga. Hade du varit för de fattiga hade du även varit för de ännu fattigare i södra Thailand men det är du inte då du anser de röstar fel. Fattar du inte motsägelsen här?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vad mer exakt i det som jag skrev är det du inte håller med om?

 

Förlåt att jag frågar men om du inte håller med om detta så undrar jag faktiskt om du verkligen lever fullt ut på samma nivå, sätt och utför samma sysslor som övriga bybor och daglönare i din by?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Klart han inte gör han flyter ju ovan på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vad mer exakt i det som jag skrev är det du inte håller med om?

 

Förlåt att jag frågar men om du inte håller med om detta så undrar jag faktiskt om du verkligen lever fullt ut på samma nivå, sätt och utför samma sysslor som övriga bybor och daglönare i din by?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Klart han inte gör han flyter ju ovan på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen ger godsägaren / det självutsedda språkröret från västkusten information om hur allt verkligen ligger till för alla thailändare.

Du verkar sitta inne med all verklig fakta om hur det är för de fattiga från Isaan, tyvärr stämmer det inte alltid som du säger men det är vi ju vana vid nu.

 

Min fru, född och uppväxt isaan, hade en mycket fattig uppväxt. Pappan gick bort tidigt i hennes liv och ofta hade hon, mamman och brodern inte ens de få baht som krävdes för att kunna köpa en liten flaska med nam pla eller soya till riset med det stekta ägget. Pga detta samt uppfostran gav hon sig fan på att försöka ordna ett bättre liv för familjen och studerade stenhårt vilket gav henne möjlighet att senare få stipendium/studielån. Detta kombinerat med jobb varje ledig helg/semester på samma fabrik som tog hennes fars liv lyckades hon ta sig hela vägen genom universitet och senare landa ett jobb på kontor i Bkk. Hennes erfarenhet som fattig vida överstiger dina semesterromanser med barflickor i Klong toey, det är jag helt övertygad om.

Trots detta är hon djupt emot Thaksin och de röda som hon anser är inget annat än gangsters som har lätt att ta till våld då deras vilja inte går igenom.

Så återigen, ge fan i att låtsas att du är något språkrör för alla i Isaan eller som är fattiga. Hade du varit för de fattiga hade du även varit för de ännu fattigare i södra Thailand men det är du inte då du anser de röstar fel. Fattar du inte motsägelsen här?

 

/ SatanG

Får köra en Khon Ken

 

Kryp ner i kölsvinet med dej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen ger godsägaren / det självutsedda språkröret från västkusten information om hur allt verkligen ligger till för alla thailändare.

Du verkar sitta inne med all verklig fakta om hur det är för de fattiga från Isaan, tyvärr stämmer det inte alltid som du säger men det är vi ju vana vid nu.

 

Min fru, född och uppväxt isaan, hade en mycket fattig uppväxt. Pappan gick bort tidigt i hennes liv och ofta hade hon, mamman och brodern inte ens de få baht som krävdes för att kunna köpa en liten flaska med nam pla eller soya till riset med det stekta ägget. Pga detta samt uppfostran gav hon sig fan på att försöka ordna ett bättre liv för familjen och studerade stenhårt vilket gav henne möjlighet att senare få stipendium/studielån. Detta kombinerat med jobb varje ledig helg/semester på samma fabrik som tog hennes fars liv lyckades hon ta sig hela vägen genom universitet och senare landa ett jobb på kontor i Bkk. Hennes erfarenhet som fattig vida överstiger dina semesterromanser med barflickor i Klong toey, det är jag helt övertygad om.

Trots detta är hon djupt emot Thaksin och de röda som hon anser är inget annat än gangsters som har lätt att ta till våld då deras vilja inte går igenom.

Så återigen, ge fan i att låtsas att du är något språkrör för alla i Isaan eller som är fattiga. Hade du varit för de fattiga hade du även varit för de ännu fattigare i södra Thailand men det är du inte då du anser de röstar fel. Fattar du inte motsägelsen här?

 

/ SatanG

Han verkar vara den enda som lever med "värklighetens folk" hans erfarenheter är större än "Världsalltet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Får köra en Khon Ken

 

Kryp ner i kölsvinet med dej.

OJ!! Svampodlaren har vaknat!!! Ett gott råd "spikarn" gå och lägg dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryp ner i kölsvinet med dej.

Vore kul att veta hur du tänker när du kommenterar ett så långt och välskrivet inlägg med dessa rader.

Vad exakt är det i SG:s inlägg du reagerar på?

Eller är det så att du har insett saker och ting och kryper till korset?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart han inte gör han flyter ju ovan på..

Du är en beklaglig människa och du borde skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en beklaglig människa och du borde skämmas.

Nu är detta bara ett forum, och inget allvar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta bara ett forum, och inget allvar.

Bra då vet jag, att man kan vräka ur sig vilken skit som helst och att moderatorerna inte behövs, egentligen. Tror inte ens C läste S inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då vet jag, att man kan vräka ur sig vilken skit som helst och att moderatorerna inte behövs, egentligen. Tror inte ens C läste S inlägg.

 

Skall använda ett annat uttryck från dig.

Skitsnack gå och lägg dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Bra då vet jag, att man kan vräka ur sig vilken skit som helst och att moderatorerna inte behövs, egentligen. Tror inte ens C läste S inlägg.

Då får du nog ta i,botten är nådd sen länge,,:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du nog ta i,botten är nådd sen länge,, :)

Inte f*n här är djupare än Marianergraven..whistling.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Om regeringen faller i Sverige så tar Riksdagen över, Om regeringen faller i Thailand tar Militärjuntan över. lite samma sak fast här kallas det kupp då det är militärer och inte politiker. Man kommer att hålla nya demokratiska val, men det måste få lugna sig först och ske på lika villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om regeringen faller i Sverige så tar Riksdagen över, Om regeringen faller i Thailand tar Militärjuntan över. lite samma sak fast här kallas det kupp då det är militärer och inte politiker. Man kommer att hålla nya demokratiska val, men det måste få lugna sig först och ske på lika villkor.

:thumbsup:  Man kan se vad som uppnåtts sedan juntan tog över, redan första veckan hade dom gjort mer än "banditregeringen" PTP lyckades med på tre år.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Får köra en Khon Ken

 

Kryp ner i kölsvinet med dej.

 

Och med det vill du ha sagt, ja vadå?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...