Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

Nu är inte IL min gode vän ,då jag aldrig mött honom och i grunden har nog du och jag mer gemensamt .

 

Det är bara det att jag har väldigt svårt för personer som beter sig som mobbare,ser sig själva som ofelbara samt saknar självinsikt.

 

Jag har min åsikt , IL sin men det är klart att om man inte läser vad folk skriver utan bara vem som skriver förstår jag att det är lätt att blanda ihop.

 

Nu påstår jag inte att DU uppfyller alla dessa kriterier men försök att läsa med öppet sinne vad som står så slipper du dra förhastade slutsatser.

 

Mvh Hobbe

Jag ber om ursäkt, låt mig omforma frågan.

 

Då är det plötsligt ok med en militärkupp? Din gode vän IL har ju uttryckligen sagt att det aldrig är ok med en militärkupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Baa

    26

  • SWED THAI

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eftersom det förefaller finnas vissa brister i kunskapen om demokratibegreppet kanske lite information om detsamma inte sitter i vägen:

 

8 minimikrav för en politisk demokrati formulerade av R.A. Dahl i Polyarchy, 1971.

 

  1. Freedom to form and join organizations
  2. Freedom of expression
  3. The right to vote
  4. Eligibility for public office
  5. The right for political leaders to compete for support
  6. Alternative sources for information
  7. Free and fair elections
  8. Institutions for making government policies depend on votes and other expressions of preference

Alldeles oavsett vad man tycker om situationen i Thailand före den senaste militärkuppen  kan man ändå konstatera att demokratiindex har gått från närmare 8 till nära nog 0.

Och vem är denne R.A Dahl och i vilken egenskap hade denne person monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet?

Själv anser jag att demokrati som ett minimum bör innehålla mänskliga fri- och rättigheter. Fast detta är bara min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maria Leissner är FN:S demokratiambassadör just nu och beskrev väldigt bra kraven på en fungerande demokrati idag. Har flera gånger klippt in den på MPR. Sök på "Leissner" så hittar ni det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt, låt mig omforma frågan.

 

Då är det plötsligt ok med en militärkupp? Din gode vän IL har ju uttryckligen sagt att det aldrig är ok med en militärkupp.

 

Ja om IL har sagt det (vilket jag inte betvivlar) så får du ju ställa frågan till han vilket han iofs redan har besvarat.

 

Hade du inte varit så uppfylld av aversion mot IL och varit intresserad av min åsikt i denna fråga hade du strukit resten av den meningen också .

Så sluta med sånt larv annars kan jag ju ställa frågor till dig innehållande  t.ex,Då TV hävdar,Mai Chai sagt etc etc

 

Men jag fattar frågan och ska besvara den som JAG ser på den .

 

Ja  t.ex OM en regering med hjälp av polis eller andra grupper mördar,arresterar och våldför sig på folket kan det vara OK med militärkupp.

Detta tycker inte jag att fallet i Thailand var även om en del människor dog och for illa . Sen kan man ha olika åsikter var gränsen för antalet dödade går.

 

Är gränsen 0 så förstår jag inte varför inte militären gick in och "styrde upp " saker och ting  långt tidigare med tanke på alla som dödas i södra Thailand.

Men den konflikten är väl snart löst med tanke på allt som militären fixar nu, trafikproblem utbetalningar mm mm vilket är jättebra . Kanske prioriteringen känns aningen märklig.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är denne R.A Dahl och i vilken egenskap hade denne person monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet?

Själv anser jag att demokrati som ett minimum bör innehålla mänskliga fri- och rättigheter. Fast detta är bara min åsikt.

 

Det finns något som heter Google som är ett utmärkt verktyg om det är något man undrar över. Kan ju vara värt att prova. Eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Maria Leissner är FN:S demokratiambassadör just nu och beskrev väldigt bra kraven på en fungerande demokrati idag. Har flera gånger klippt in den på MPR. Sök på "Leissner" så hittar ni det

Intressant att se att FN officiellt delar upp sk demokratiska länder i "valdemokratier" och "fria demokratier".

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är denne R.A Dahl och i vilken egenskap hade denne person monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet?

Själv anser jag att demokrati som ett minimum bör innehålla mänskliga fri- och rättigheter. Fast detta är bara min åsikt.

 

Tror han syftar på denne man   http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_A._Dahl

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något som heter Google som är ett utmärkt verktyg om det är något man undrar över. Kan ju vara värt att prova. Eller???

Ok, verkar inte riktigt som du förstår dig på retoriska frågor. För att göra min ståndpunkt lite klarare är frågan alltså inte vem denne person är. Snarare vad som får honom att tro att han ensam skulle ha bestämmanderätt över demokratibegreppet. En annan fråga man kan ställa sig är ju också varför vissa godtar en sådan torftig definition. 

Link to comment
Dela på andra sajter

***

Ja  t.ex OM en regering med hjälp av polis eller andra grupper mördar,arresterar och våldför sig på folket kan det vara OK med militärkupp.

Detta tycker inte jag att fallet i Thailand var även om en del människor dog och for illa . Sen kan man ha olika åsikter var gränsen för antalet dödade går.

***

 

 

 

För den som har följt händelseutvecklingen i Thailand så år det ju annars ganska klart att det är PDRC som har stått för mord och anti-demokratiska protester. Jag säger inte att inte den röda sidan också har sin del i det våld som förekommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är denne R.A Dahl och i vilken egenskap hade denne person monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet?

Själv anser jag att demokrati som ett minimum bör innehålla mänskliga fri- och rättigheter. Fast detta är bara min åsikt.

Du verkar ha självinsikt som en kundvagn ....

 

Först ifrågasätter du denne R.A Dahl och om han har monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet för att sedan

höja upp dig och din åsikt av demokratibegreppet. Är du överhuvudtaget medveten VAD du skriver ?????????

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha självinsikt som en kundvagn .

 

Först ifrågasätter du denne R.A Dahl och om han har monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet för att sedan

höja upp dig och din åsikt av demokratibegreppet. Är du överhuvudtaget medveten VAD du skriver ???? ?????

 

 

Mvh Hobbe

Hm, tror nog det är en viss skillnad att ha en åsikt om en sak och att formulera en definition om densamma. Att ha en åsikt i en fråga är knappast någon självupphöjelse. Att vara så arrogant att man anser sig ensam vara allenarådande när det gäller definition av ett begrepp som är ett av dom viktigaste i mänsklighetens historia tycker jag känns lite mer förmätet. Eller vad tycker du? 

Det är möjligt att jag kanske lider av bristande självinsikt, men jag smickrar mig själv med att i alla fall ha en skaplig känsla får språkliga nyanser, vilket jag tycker är till stor hjälp i min läsförståelse.

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att FN officiellt delar upp sk demokratiska länder i "valdemokratier" och "fria demokratier".

A och B-lag. Thailand under Thaksin platsar inte ens i gärdsgårdsserien

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som har följt händelseutvecklingen i Thailand så år det ju annars ganska klart att det är PDRC som har stått för mord och anti-demokratiska protester. Jag säger inte att inte den röda sidan också har sin del i det våld som förekommit.

Hm, verkar som jag blivit kraftigt felinformerad. Vad var egentligen dödsorsaken för de 28 personer som dog under protesterna? Lunginflammation? Självmord? 

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som har följt händelseutvecklingen i Thailand så år det ju annars ganska klart att det är PDRC som har stått för mord och anti-demokratiska protester. Jag säger inte att inte den röda sidan också har sin del i det våld som förekommit.

Du kanske skall följa händelseutvecklingen på andra kanaler än de mörkröda..,,

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, verkar inte riktigt som du förstår dig på retoriska frågor. För att göra min ståndpunkt lite klarare är frågan alltså inte vem denne person är. Snarare vad som får honom att tro att han ensam skulle ha bestämmanderätt över demokratibegreppet. En annan fråga man kan ställa sig är ju också varför vissa godtar en sådan torftig definition. 

Om du nu är intresserad av att debattera demokrati begreppet så är steg 1 att ta reda på vilka som har varit tongivande i den akademiska diskursen... Sen tar jag gärna en debatt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tror nog det är en viss skillnad att ha en åsikt om en sak och att formulera en definition om densamma. Att ha en åsikt i en fråga är knappast någon självupphöjelse. Att vara så arrogant att man anser sig ensam vara allenarådande när det gäller definition av ett begrepp som är ett av dom viktigaste i mänsklighetens historia tycker jag känns lite mer förmätet. Eller vad tycker du? 

 

Har någon sagt att hans definition var allenarådande ? eller var det någon arrogant person med en avvikande definition av demokrati som utgick från det ?

Som dessutom talade om hur definitionen av demokrati är . DET kan tyckas arrogant om något.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, verkar som jag blivit kraftigt felinformerad. Vad var egentligen dödsorsaken för de 28 personer som dog under protesterna? Lunginflammation? Självmord? 

Som jag sa (om du läst mitt inlägg till slut) så har inte heller den röda sidan varit oskyldig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är denne R.A Dahl och i vilken egenskap hade denne person monopolställning vad gäller definition av demokratibegreppet?

Själv anser jag att demokrati som ett minimum bör innehålla mänskliga fri- och rättigheter. Fast detta är bara min åsikt.

 

Om du läser citatet från Dahls bok en gång till så kanske du kan hålla med om att det innehåller en hel del som kan definieras som mänskliga fri- och rättigheter.

Ändrades av redshirt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon sagt att hans definition var allenarådande ? eller var det någon arrogant person med en avvikande definition av demokrati som utgick från det ?

Som dessutom talade om hur definitionen av demokrati är . DET kan tyckas arrogant om något.

 

Mvh Hobbe

Ok, jag får väl upprepa mig eftersom du verkar ha så svårt att ta till dig skriven information. Jag uttryckte en åsikt om vad ett minimum för en definition av demokrati borde innefatta (enligt min mening). Tror nog dom flesta på detta forum är kapabla att göra en distinktion mellan en åsikt och en publicerad definition så du kommer nog själv att klara av detta så småningom med lite övning och självinsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser citatet från Dahls bok en gång till så kanske du kan hålla med om att det innehåller en hel del som kan definieras som mänskliga fri- och rättigheter.

Visst, har aldrig frågasatt detta. Min åsikt var att dom mänskliga rättigheterna bör åtminstone utgöra ett minimum av en sådan definition. Dvs hela FN:s deklaration, inte bara en liten del. 

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag får väl upprepa mig eftersom du verkar ha så svårt att ta till dig skriven information. Jag uttryckte en åsikt om vad ett minimum för en definition av demokrati borde innefatta (enligt min mening). Tror nog dom flesta på detta forum är kapabla att göra en distinktion mellan en åsikt och en publicerad definition så du kommer nog själv att klara av detta så småningom med lite övning och självinsikt.

 

Du får upprepa dig hur mycket du vill . Så länge du inte läser VAD folk skriver utan VEM som skrev så hamnar dina skrivna alster på samma hög som hönorna skiter.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får upprepa dig hur mycket du vill . Så länge du inte läser VAD folk skriver utan VEM som skrev så hamnar dina skrivna alster på samma hög som hönorna skiter.

 

Mvh Hobbe

Och där tog argumenten slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h, on 18 Jun 2014 - 09:40, said:

Jag tror att FN,s definition av demokrati är en pålitligare källa.

http://www.unric.org/html/swedish/Democracy/introduktion.htm

Det vore ju även klädsamt om du angav en källhänvisning till texten du skrev.

Eftersom FN's deklaration om mänskliga rättigheter nämnts så kan ju nedanstående citat från Wikipedia vara av intresse

***

Bangkok Declaration

During the lead up to the World Conference on Human Rights held in 1993, ministers from Asian states adopted the Bangkok Declaration, reaffirming their governments' commitment to the principles of the United Nations Charter and the Universal Declaration of Human Rights. They stated their view of the interdependence and indivisibility of human rights and stressed the need for universality, objectivity, and non-selectivity of human rights. However, at the same time, they emphasized the principles of sovereignty and non-interference, calling for greater emphasis on economic, social, and cultural rights—in particular, the right to economic development over civil and political rights. The Bangkok Declaration is considered to be a landmark expression of the Asian values perspective, which offers an extended critique of human rights universalism.[39]

***

Nu kan ju den som är intresserad av en diskussion också titta på begreppet "Asian values" (också från Wikipedia) som i mycket definierar den Thailändska elitens, kungahusets och militärens tänkesätt. Inte minst i perspektiv av den senaste kuppen.

***

Asian values

Various definitions of Asian Values have been made. Generally, the phrase alludes to influences by Confucianism[2](p10) in particular, filial piety or loyalty towards the family, corporation, and nation; the forgoing of personal freedom for the sake of society's stability and prosperity; the pursuit of academic and technological excellence; and, a strong work ethic together with thrift.

Proponents of "Asian values", who tend to support Asian-style authoritarian governments[2](p13) claim these values are more appropriate for the region than Western democracy with its emphasis on individual freedoms.[3]

"Asian values" were codified and promoted in the Bangkok Declaration of 1993, which re-emphasized the principles of sovereignty, self-determination, and non-interference in civil and political rights. They included,

***

Ändrades av redshirt
Link to comment
Dela på andra sajter

Och där tog argumenten slut.

:blah: :blah: :blah: :blah:

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, har aldrig frågasatt detta. Min åsikt var att dom mänskliga rättigheterna bör åtminstone utgöra ett minimum av en sådan definition. Dvs hela FN:s deklaration, inte bara en liten del. 

 

Det kanske ska påpekas att citatet gällde en definition av demokrati, inte mänskilga fri- och rättigheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...