Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

GreenValley

Reformer för fattiga ? Är det vad det kallas när politiker och högre tjänstemän plundrar landet ?

Aha!

Nu förstår jag vad han egentligen menar!

 

http://youtu.be/gQQTdVPxvMc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Baa

    26

  • SWED THAI

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Aha!

Nu förstår jag vad han egentligen menar!

 

http://youtu.be/gQQTdVPxvMc

cheesy.gif cheesy.gif cheesy.gif. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag vet att åtminstone en del av medlemmarna här av diverse skäl stöder den pågående militärkuppen i Thailand.

Jag hoppas bara att det beror på okunnighet och inte av politisk övertygelse. Om det är på grund av det senare så ser jag med fasa framtiden i även i Sverige.

 

Men under tiden kan ju dom av er som behärskar det engelska språket ägna er åt lite läsning.

 

Börja med att googla efter t.ex. följande böcker. Dom finns att ladda hem som PDFer men är bannlysta i Thailand.

 

The Devil's Discus av Rayne Kruger

 

The King Who Never Smiles av Paul M. Handley

 

#thaistory "Thailand’S MOMENT OF TRUTH" av Andrew MacGregor Marshall (finns att ladda ner som PDF från zenjournalist.org (länken kan dock vara blockerad om ni är i Thailand))

 

Det finns dessutom flera bra sätt att hålla sig informerad om vad som VERKLIGEN händer i Thailand. Här är några förslag är:

 

pratchatai.org

 

asiancorrespondent.com

 

asiapacific.anu.edu.au/newmandala

 

politicalprisonersofthailand.wordpress.com

 

en.khaosod.co.th

 

Och läs gärna vad The Economist, The Guardian, Washington Post etc skriver om situationen i Thailand. Dom har regelbundna uppdateringar.

 

Och om ni vill följa skeendet på sociala medier är ovan nämnda Andrew MacGregor Marshall ett utmärkt flöde att följa.

 

Och för att inga missförstånd ska uppstå: jag har bott och arbetat regelbundet i Thailand sen 2000. Och min fru är Thailändska.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att inga missförstånd ska uppstå: jag har bott och arbetat regelbundet i Thailand sen 2000. Och min fru är Thailändska.

 

 

Åsikter kan inte styrkas med antalet år man varit i landet.

Om det vore så enkelt, så hade ju t.ex. alla svenskar som aldrig lämnat landet tyckt lika och röstat på samma parti.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Demokrati och folkvalda regeringar som genomför reformer för fattiga anses nog inte vara en våldtäkt på landet, men att via en militärkupp, avsätta en folkvald regering, tillsätta en junta som inför diktatur är definitivt en våldtäkt på både demokrati och landet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Den folkvalda regeringen hade självmant avgått, men sedan vägrar man att kliva åt sidan för nya reformer. Vem har juntan utsett som diktator? Juntan förbereder för nya folkliga val eftersom politikerna inte själva kunde lösa konflikten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsikter kan inte styrkas med antalet år man varit i landet.

Om det vore så enkelt, så hade ju t.ex. alla svenskar som aldrig lämnat landet tyckt lika och röstat på samma parti.

HaHaHa,, du har en point dar, men du vet ju att man blit klassad som newbee av eliten om man vagar sig pa en sanning bara for att man ar turist i landet, har galler det tamefan att ta for sig for drevet kommer, va sa saker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Reformer för fattiga ? Är det vad det kallas när politiker och högre tjänstemän plundrar landet ?

Hej

 

Dom röda har i över 10 år beskyllts av dom gula för att genomföra populistiska reformer som gynnar landets fattiga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHaHa,, du har en point dar, men du vet ju att man blit klassad som newbee av eliten om man vagar sig pa en sanning bara for att man ar turist i landet, har galler det tamefan att ta for sig for drevet kommer, va sa saker!

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med "eliten" om du inte avser dom brun- och svartskjortor som regelbundet delar med sig av sina "så kallade" kunskaper på det här forumet och på andra som som avhandlar Thailändska frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom röda har i över 10 år beskyllts av dom gula för att genomföra populistiska reformer som gynnar landets fattiga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Att göra flyby med jeepar förbi fredliga demonstrationer och skjuta urskillningslöst eller att lite i sissy stil kasta in granater bland demonstranter... Är detta rätt väg enl de röda när de inte längre kan använda köpta röster till valet?

 

Sen undrar man hur de bönder som tagit livet av sig pga "de populistiska reformerna" kan känna sig gynnade, de kunde inte livnära sig och sin familj på löften... Så tur att militären tagit över styret av landet temporärt till en demokratisk ledning finns att få,så inte de populistiska reformerna flyttar med pengar till Dubai som IL vill.

 

Undra vart ordet ILdåd kommer ifrån?

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

hålla sig informerad om vad som VERKLIGEN händer i Thailand.

 

Det räcker mer än väl med MPR :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom röda har i över 10 år beskyllts av dom gula för att genomföra populistiska reformer som gynnar landets fattiga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ahhh, så det är ok med lite plundring, så länge lite morötter slängs ut till de fattiga?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att göra flyby med jeepar förbi fredliga demonstrationer och skjuta urskillningslöst eller att lite i sissy stil kasta in granater bland demonstranter... Är detta rätt väg enl de röda när de inte längre kan använda köpta röster till valet?

 

Sen undrar man hur de bönder som tagit livet av sig pga "de populistiska reformerna" kan känna sig gynnade, de kunde inte livnära sig och sin familj på löften... Så tur att militären tagit över styret av landet temporärt till en demokratisk ledning finns att få,så inte de populistiska reformerna flyttar med pengar till Dubai som IL vill.

 

Undra vart ordet ILdåd kommer ifrån?

Hej

 

Att 85-90% röstar rött i vårt område och att dom röda har vunnit alla val på 2000 talet säger väl det mesta om vad befolkningen tycker och vill, men vad folk tycker och hur dom röstar spelar förmodligen ingen roll för dig eftersom du stödjer militärkuppen, juntan och diktaturen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ahhh, så det är ok med lite plundring, så länge lite morötter slängs ut till de fattiga?

Hej

 

Ska man ha demokrati och fria val ska man givetvis respektera valresultaten.

 

Om befolkningen är nöjda med "lite morötter" och röstar rött i alla val på 2000 talet så är det väl bara att acceptera det.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ska man ha demokrati och fria val ska man givetvis respektera valresultaten.

Om befolkningen är nöjda med "lite morötter" och röstar rött i alla val på 2000 talet så är det väl bara att acceptera det.

Med vänlig hälsning isan lover

Här håller jag med.

MEN jag tycker ändå man ska sträva efter ett bättre samhälle och inte bara tro att nu har vi det bäst bara för att vi fick rösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här håller jag med.

MEN jag tycker ändå man ska sträva efter ett bättre samhälle och inte bara tro att nu har vi det bäst bara för att vi fick rösta.

 

MEN vad göra om thailändarna är nöjda med en kalle anka regim och inte eftersträvar ett bättre samhälle??

 

Det är ju trots allt bara dom som får rösta .Spelar ju ingen roll vad några faranger på ett thaiforum tycker.

 

Om nu en majoritet (eller en stor del av de röstberättigande ) röstar "mot sitt bättre vetande" får dom inte helt enkelt leva med sina val

utan att en minoritet ska genom militärkupper få sin vilja igenom ?

 

Eller ska vi tala om hur dom ska tycka och tänka ? Vi vill ju bara dom väl .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN vad göra om thailändarna är nöjda med en kalle anka regim och inte eftersträvar ett bättre samhälle??

Det är ju trots allt bara dom som får rösta .Spelar ju ingen roll vad några faranger på ett thaiforum tycker.

Om nu en majoritet (eller en stor del av de röstberättigande ) röstar "mot sitt bättre vetande" får dom inte helt enkelt leva med sina val

utan att en minoritet ska genom militärkupper få sin vilja igenom ?

Eller ska vi tala om hur dom ska tycka och tänka ? Vi vill ju bara dom väl .

Mvh Hobbe

Du kanske missat att det under senare tid varit en del demonstrationer.

För övrigt så spelar det faktiskt ingen större roll vad vi tycker eller skriver på MPR, men för den skull ska väl vi eller thailändare inte sluta sträva efter ett bättre samhälle.

Eller vad säger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske missat att det under senare tid varit en del demonstrationer.

För övrigt så spelar det faktiskt ingen större roll vad vi tycker eller skriver på MPR, men för den skull ska väl vi eller thailändare inte sluta sträva efter ett bättre samhälle.

Eller vad säger du?

Nej jag håller med dig men vad göra om flertalet av thai är nöjda med korrupta politiker och gång på gång röstar fram sådana ?

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske missat att det under senare tid varit en del demonstrationer.

För övrigt så spelar det faktiskt ingen större roll vad vi tycker eller skriver på MPR, men för den skull ska väl vi eller thailändare inte sluta sträva efter ett bättre samhälle.

Eller vad säger du?

 

Vad vi tycker på MPR har nog ingen betydelse, men vad "västvärlden" tycker  (där vi ingår) och Kina tycker, har nog betydelse.

 

Militären vill ju upprätthålla sin egen position oxå, vill ju inte vara militär i ett land som imploderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag håller med dig men vad göra om flertalet av thai är nöjda med korrupta politiker och gång på gång röstar fram sådana ?

 

Mvh Hobbe

 

Svårt svårt.

 

Man får låta dom köra det i backen så får någon annan köpa spillrorna, kanske vi falanger kan få äga bolag och mark när röken skingrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt svårt.

 

Man får låta dom köra det i backen så får någon annan köpa spillrorna, kanske vi falanger kan få äga bolag och mark när röken skingrats.

 

Ja det är svårt ,därav frågan .

 

Militären har ju uttryckt sin önskan om att andra inte ska lägga sig i Thailands inre angelägenheter.

Men gäller det bara när militären har makten ?

 

Om nu thailändarna är "så dumma " att dom röstar "fel" i val efter val ( behöver inte vara TS/YS)

ska vi då lägga oss i eller ska dom få leva med sin val ? Ska vi heja på militären som ordnar upp situationen till "det bästa " ?

Ska vi "utbilda " dom i demokrati eller har dom sin egen version av demokrati? Svåra frågor tycker jag.

 

Det är klart  att det blir lugnare med dom vid makten om det är som det varit det senaste halvåret men är det värt det i det långa loppet ?

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag håller med dig men vad göra om flertalet av thai är nöjda med korrupta politiker och gång på gång röstar fram sådana ?

 

Mvh Hobbe

 

Om det var Poffa som förklarade för mig att det inte är så lätt att bilda parti eller ens bli politiker.

Så det är väl en reform som måste till.

 

Det ska enligt mig inte behövas några direkta hinder för vem som helst att bli politiker eller bilda parti och det ska ej heller som idag vara ett system som gynnar de väletablerade partierna.

För eftersom det är så knepigt, så får Thailand inga nya, färska idealister, utan får dras med gamla och gaggiga gubbar som inte vill annat än tjäna pengar på sitt "jobb".

Inga tankar på landet eller folket, utan i grunden bara sig själv och sitt bankkonto.

 

Så fritt fram för vem som helst att bilda parti och samma förutsättningar för alla partier är för mig en reform som står högt upp på min lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

MEN vad göra om thailändarna är nöjda med en kalle anka regim och inte eftersträvar ett bättre samhälle??

 

Det är ju trots allt bara dom som får rösta .Spelar ju ingen roll vad några faranger på ett thaiforum tycker.

 

Om nu en majoritet (eller en stor del av de röstberättigande ) röstar "mot sitt bättre vetande" får dom inte helt enkelt leva med sina val

utan att en minoritet ska genom militärkupper få sin vilja igenom ?

 

Eller ska vi tala om hur dom ska tycka och tänka ? Vi vill ju bara dom väl .

 

Mvh Hobbe

Hej

 

Det kanske är så enkelt att en majoritet har upplevt en förbättring och därför fortsätter rösta rött?

 

Det kan ju också vara så att många helt enkelt vägrar att rösta på det parti som Kungahus, militärledning och landets gula försöker tvinga dom till och i protest gör tvärtom?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kanske är så enkelt att en majoritet har upplevt en förbättring och därför fortsätter rösta rött?

 

Det kan ju också vara så att många helt enkelt vägrar att rösta på det parti som Kungahus, militärledning och landets gula försöker tvinga dom till och i protest gör tvärtom?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Menar du risbönderna? Dom som fått så stora  fördyringar, att dom inte längre kan leva på sina odlingar? 

 

 

"60 billion baht needed to help farmers for new crops"

 

About 60 billion baht are needed to shore up the prices of new rice crops in order to help the farmers instead of the rice pledging scheme which will not be revived.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/60-billion-baht-help-farmers-new-crops/

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du risbönderna? Dom som fått så stora  fördyringar, att dom inte längre kan leva på sina odlingar? 

 

 

"60 billion baht needed to help farmers for new crops"

 

About 60 billion baht are needed to shore up the prices of new rice crops in order to help the farmers instead of the rice pledging scheme which will not be revived.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/60-billion-baht-help-farmers-new-crops/

Hej

 

Jag menar naturligtvis alla dom miljoner Thailändare som har sett till att landet har fått en röd regering i varje val på 2000 talet och det oavsett vad dessa har för yrke.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du risbönderna? Dom som fått så stora  fördyringar, att dom inte längre kan leva på sina odlingar? 

 

 

"60 billion baht needed to help farmers for new crops"

 

About 60 billion baht are needed to shore up the prices of new rice crops in order to help the farmers instead of the rice pledging scheme which will not be revived.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/60-billion-baht-help-farmers-new-crops/

Gjorde en reflektion på hur många risfält som låg nere när vi gjorde en 200km trip i söndags i området mellan Korat och Chaiyaphum.

Jag frågade mitt sällskap och dom sa att bönderna inte hade pengar tillräckligt för utsädet när pengarna från staten hade kommit för sent.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...