Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

MSN.se skriver att militären har placerat ut 6500 soldater i Bangkok bara för att dom är rädda för att det ska bli demonstrationer mot kuppen.

Det motsäger ju ditt inlägg som säger att folket välkomnar kuppen.

 

 

Mvh. SWED THAI

 

Det är något hundratal personer som demonstrerar i Bangkok mot kuppen. Problemet är bara att ingen vet vart de tänker gadda ihop sig och vad de tänker göra, men när de gör det vill militären inte vara en timme bort. För att täcka hela Bangkok som är gigantiskt så låter 6500 soldater lite lite... Det är väl fler Svenskar än så i Bangkok över jul å nyår,  men jag gissar att de har rätt bra koll på vart den kan vara lönt att samla ihop sig om man vill demonstrera.

 

Undrar om det inte är så att de som protesterar mot kuppen tyckte att det var skönt att slippa gå till skolan under så pass lång tid ;)

Ändrades av Vikingen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Enl., matematikern IL så var bara några hundratusen demonstrerande i Bkk mot amnestin bara några promille och därför försumbart. 

 

Vad är då 6500 militärer som ändå är fast anställda eller under utbildning för något?

Någon syssla skall dom ändå ha i en mångmiljonstad.

 

Ingen mobilisering tycker jag.

 

I Korat har jag nu sett två militärposteringar vid huvudvägarna på tre dygn och få poliser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något hundratal personer som demonstrerar i Bangkok mot kuppen. Problemet är bara att ingen vet vart de tänker gadda ihop sig och vad de tänker göra, men när de gör det vill militären inte vara en timme bort. För att täcka hela Bangkok som är gigantiskt så låter 6500 soldater lite lite... Det är väl fler Svenskar än så i Bangkok över jul å nyår,  men jag gissar att de har rätt bra koll på vart den kan vara lönt att samla ihop sig om man vill demonstrera.

 

Undrar om det inte är så att de som protesterar mot kuppen tyckte att det var skönt att slippa gå till skolan under så pass lång tid ;)

6500 utplacerade.

Hur manga tusen har dom inte i bakgrunden som har hög beredskap?

Läste Jan Källmans blogg i dag om vad han skrev igar under Rubriken den store latskrivaren.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din inställning tror jag stämmer ganska bra in om man tillhör dom som stannade kvar i byn istället för att satsa.

Jag tror också många vill visa att det gick bra för dom och det kan spegla sig i att det visas upp lite mer ekonomiska muskler då det är det som ger status i många småbyar.

Men att de skaffar hus i stan är väl inget konstigt, det är ju där de bor och jobbar samt planerar sina barn att växa upp. Alla thailändare vill ha eget hus och då vore det väl konstigt att inte skaffa det där man planerar sin fortsättning. Inte heller konstigt att de skaffar maid, hur ska föräldrarna annars kunna jobba mer än heltid som många måste göra för att kunna få ihop lån, skola för sina barn, bil etc? 

Du har ju tidigare ansett byalunket vara bättre än det stressiga citylivet, här medger du att det generellt är så för de flesta som stannar kvar i byn att citylivet är bättre?

Jag tror också att det är så de flesta i byn ser det. Många ser bara den glattiga ytan med mer pengar, bil, att de utbildade inte vill ta hand om sina barn, städa sina hus etc och verkar inte vilja ta till sig att det kräver en jävla massa jobb och stress för att klara sig på en lite högre nivå.

Är det inte så att många i byn förväntar sig att en hel del av den förbättrade ekonomin bör delas med de som stannade kvar, önskemål om moppeköp, hjälp med diverse kostnader och lån anses vara något som de med pengar gott kan hjälpa till med trots att de kämpar som fan för att hålla huvudet över vattenytan för sig själva och de närmaste. Detta önskande om lån, diverse hjälp från kända och okända tror jag driver många att hålla sig borta från byn, inte någon illvilja eller att man skulle se sig som finare. Självbevarelsedrift helt enkelt.

Du vet ju också att om inte de som anses ha mer pengar hjälper till ekonomiskt med allehanda projekt / hjälp snabbt får en stämpel på sig att vara "Keeniaow", dvs snåla vilket är fult att vara i Thailand och då särskilt på landsbygden. 

 

/ SatanG

Hej

 

Visst kan man förstå att dom som utbildar sig flyttar till stan men jag ogillar att dom många gånger ser sig som bättre människor och tar avstånd ifrån byborna och bylivet.

 

Kanske kan önskemål om hjälp, lån och ett upplevt tryck spela in men jag har ändå inte uppfattningen att detta är ett stort problem eller ens huvudorsaken till att dom ofta håller sig därifrån, själva har vi fortfarande inga som helst problem med att folk vill ha pengar eller låna av oss, vi har ju medevetet valt att leva enkelt på övriga bybors nivå och varit tydliga med att vi inte lånar ut pengar, men jag själv ger gärna släkt, vänner och grannar ett handtag om det behövs, detta har fungerat utmärkt i alla år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst kan man förstå att dom som utbildar sig flyttar till stan men jag ogillar att dom många gånger ser sig som bättre människor och tar avstånd ifrån byborna och bylivet.

 

Kanske kan önskemål om hjälp, lån och ett upplevt tryck spela in men jag har ändå inte uppfattningen att detta är ett stort problem eller ens huvudorsaken till att dom ofta håller sig därifrån, själva har vi fortfarande inga som helst problem med att folk vill ha pengar eller låna av oss, vi har ju medevetet valt att leva enkelt på övriga bybors nivå och varit tydliga med att vi inte lånar ut pengar, men jag själv ger gärna släkt, vänner och grannar ett handtag om det behövs, detta har fungerat utmärkt i alla år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu kan ju jag inte veta hur det är i din by! Utan kan endast spekulera. Du har ju på forumet gjort dig känd för att inte läsa in vad folk skriver. Det kan inte vara så att du trycker dina egna fördomar om dessa mäniskor framför verkligheten? Så att det är du som framställer dom som snobbiga utan att dom är det i verkligheten?

Skulle detta kunna vara en möjlighet? Eller är det enligt dig helt uteslutet?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enl., matematikern IL så var bara några hundratusen demonstrerande i Bkk mot amnestin bara några promille och därför försumbart. 

 

Vad är då 6500 militärer som ändå är fast anställda eller under utbildning för något?

Någon syssla skall dom ändå ha i en mångmiljonstad.

 

Ingen mobilisering tycker jag.

 

I Korat har jag nu sett två militärposteringar vid huvudvägarna på tre dygn och få poliser.

Hej

 

Alla Thailändare vet vilka resurser militären har att sätta in och att dom vet sen tidigare militären inte tvekar att döda i princip hur många som helst av dom om det behövs.

 

Dom flesta Thailändare har varit med om det här förut och vet vad som gäller.

 

Men svenska turister kan säkert uppfatta det som om juntans grepp över befolkningen är milt, men skenet bedrar, om befolkningen protesterar väntar nya massakrer och försvinnanden, man har väl fortfarande inte hittat dom studenter som militären dödade i hundratal på 90 talet och kastade på militära lastbilar.

 

Att folk inte dör just nu beror mer på att ingen vågar protestera öppet än att militären är snälla och blödiga, låt er inte luras.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu kan ju jag inte veta hur det är i din by! Utan kan endast spekulera. Du har ju på forumet gjort dig känd för att inte läsa in vad folk skriver. Det kan inte vara så att du trycker dina egna fördomar om dessa mäniskor framför verkligheten? Så att det är du som framställer dom som snobbiga utan att dom är det i verkligheten?

Skulle detta kunna vara en möjlighet? Eller är det enligt dig helt uteslutet?

Hej

 

Vi har ju hört medlemmar berätta samma saker som jag nyss gjorde enda sedan Thaitjejers tid och i nuvarande MPR har ju olika medlemmar berättat ungefär samma sak ifrån olika delar av landet så jag är relativt säker på att det ligger något i detta.

 

Jag själv diskuterar sånt här helt öppet med frugans studiekamrater varje år.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

man har väl fortfarande inte hittat dom studenter som militären dödade i hundratal på 90 talet och kastade på militära lastbilar.

 

Ja enligt "Landets mest populäre PM genom tiderna" så var det ju ett gäng som stod på ett lastbilsflak och dog enbart för att dom själva hade slarvat och druckit innan dom frivilligt hoppade upp på lastbilsflaket. :crazy:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vi har ju hört medlemmar berätta samma saker som jag nyss gjorde enda sedan Thaitjejers tid och i nuvarande MPR har ju olika medlemmar berättat ungefär samma sak ifrån olika delar av landet så jag är relativt säker på att det ligger något i detta.

 

Jag själv diskuterar sånt här helt öppet med frugans studiekamrater varje år.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Nja jag var med några år på Thaitjejer och kan bara minnas att det är du som dragit dessa storys faktiskt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja enligt "Landets mest populäre PM genom tiderna" så var det ju ett gäng som stod på ett lastbilsflak och dog enbart för att dom själva hade slarvat och druckit innan dom frivilligt hoppade upp på lastbilsflaket. :crazy:

Hej

 

Dessa studenter dog i Bangkok och fördes bort till okänd plats av militären långt innan Thaksin hade gjort entre i politiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Dessa studenter dog i Bangkok och fördes bort till okänd plats av militären långt innan Thaksin hade gjort entre i politiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ligger Tak Bai i Bangkok ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja jag var med några år på Thaitjejer och kan bara minnas att det är du som dragit dessa storys faktiskt.

Hej

 

Människan verkar ha en förmåga att bara komma ihåg det som stöder enas egna teorier.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Människan verkar ha en förmåga att bara komma ihåg det som stöder enas egna teorier.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Host host !!!!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dessa studenter dog i Bangkok och fördes bort till okänd plats av militären långt innan Thaksin hade gjort entre i politiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ja precis. Och det var på grund av detta som Samak vart kallad slaktaren av Bangkok. Om det är Thammasat 76 du pratar om?

Snygga polare som får bli marionetter åt Thaksin.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något hundratal personer som demonstrerar i Bangkok mot kuppen. Problemet är bara att ingen vet vart de tänker gadda ihop sig och vad de tänker göra, men när de gör det vill militären inte vara en timme bort. För att täcka hela Bangkok som är gigantiskt så låter 6500 soldater lite lite... Det är väl fler Svenskar än så i Bangkok över jul å nyår,  men jag gissar att de har rätt bra koll på vart den kan vara lönt att samla ihop sig om man vill demonstrera.

 

Undrar om det inte är så att de som protesterar mot kuppen tyckte att det var skönt att slippa gå till skolan under så pass lång tid 

 

 

Om man gör samma liknelse som IL gjorde om demonstranterna i Bkk tidigare. Då var några hundratusen inget att bry sig om då Thailands befolkning består av ca 66 miljoner!

 

Några hundra borde inte ens noteras med den jämförelsen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja precis. Och det var på grund av detta som Samak vart kallad slaktaren av Bangkok. Om det är Thammasat 76 du pratar om?

Snygga polare som får bli marionetter åt Thaksin.

Hej

 

Läste du inlägget På 90 talet skrev jag och då menade jag naturligtvis inte 70 talet, men det stämmer att militären begick övergrepp och massakrer även på 70 talet. 

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta och minns

 

https://www.youtube.com/watch?v=DuoqLiLSgnI

 

https://www.youtube.com/watch?v=fk_ZEuE-70M

 

https://www.youtube.com/watch?v=2fX-Drjqyps

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6500 utplacerade.

Hur manga tusen har dom inte i bakgrunden som har hög beredskap?

Läste Jan Källmans blogg i dag om vad han skrev igar under Rubriken den store latskrivaren.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

Jag har läst Källmans blogg några gånger men det krävs ingen Einstein att konstatera var denna herre har sina sympatier.

 

Kan pengar verkligen förvränga svenska människors åsikter? Kanske i Thailand om man saknar den svenska inkomsten, tydligen.

 

Samma sak med stolpskotten M.T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

 

Kan pengar verkligen förvränga svenska människors åsikter? Kanske i Thailand om man saknar den svenska inkomsten, tydligen.

 

 

Hej

 

Helt klart är det så, en del svenskar verkar acceptera både militärkupper, juntor och diktatur med politisk förföljelse, massarresteringar, censur, slopad yttrandefrihet och förtryck av ekomomiska skäl, det säkerställer ju billiga tjejer, hotell och valuta även i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Alla Thailändare vet vilka resurser militären har att sätta in och att dom vet sen tidigare militären inte tvekar att döda i princip hur många som helst av dom om det behövs.

 

Dom flesta Thailändare har varit med om det här förut och vet vad som gäller.

 

Men svenska turister kan säkert uppfatta det som om juntans grepp över befolkningen är milt, men skenet bedrar, om befolkningen protesterar väntar nya massakrer och försvinnanden, man har väl fortfarande inte hittat dom studenter som militären dödade i hundratal på 90 talet och kastade på militära lastbilar.

 

Att folk inte dör just nu beror mer på att ingen vågar protestera öppet än att militären är snälla och blödiga, låt er inte luras.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Nu väntar jag på krokodilerna som käkar barn, Isanbarn.

 

Respekten för armen finns väl i hela världen, vilket du inte har förståelse för efter den svenska historierevisionen.

 

Att respektera armen, eftersom polisen enbart är intresserad av pengar, och de vet att nu gäller ordning och reda, är inget att fövånas över. Jag skulle också respektera armen om de stoppade mig, jämfört med den korrupta polisen som enbart vill ha 200 bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Människan verkar ha en förmåga att bara komma ihåg det som stöder enas egna teorier.

 

Med vänlig hälsning isan lover

:):rotfl:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Helt klart är det så, en del svenskar verkar acceptera både militärkupper, juntor och diktatur med politisk förföljelse, massarresteringar, censur, slopad yttrandefrihet och förtryck av ekomomiska skäl, det säkerställer ju billiga tjejer, hotell och valuta även i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

En gammal god regel: När argumenten tryter är det alltid rätt med ett gammalt hederligt personangrepp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Helt klart är det så, en del svenskar verkar acceptera både militärkupper, juntor och diktatur med politisk förföljelse, massarresteringar, censur, slopad yttrandefrihet och förtryck av ekomomiska skäl, det säkerställer ju billiga tjejer, hotell och valuta även i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Börjar du sakna argument.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Helt klart är det så, en del svenskar verkar acceptera både militärkupper, juntor och diktatur med politisk förföljelse, massarresteringar, censur, slopad yttrandefrihet och förtryck av ekomomiska skäl, det säkerställer ju billiga tjejer, hotell och valuta även i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Ja, det ger iaf ett fritt sinne ,hehe. Tjejer hit eller dit gäller inte enbart Thailand. Prostitution och fattigdom går hand i hand.

 

Att våga ta ställning i en verklighet är svårare, tydligen. Det är lätt att vara emot något, men svårare att vara för något, t.ex din totala sympati och försvar för Thaksin är lätt att kritisera men svårare att försvara.

 

Vill man däremot försöka förstå en militärdiktatur och försöka förstå blir det svårare. Då måste man ha modet att förstå varför och det har inte du som försvarar vilken dumhet som helst om de vunnit ett val. Där står du och Joints som bleka fisar i ert försvar för en verklighet som enbart existerar i någon stadga som tillkommit för att föra mänskligheten framåt.

 

Är man så enögd att man inte vågar lyfta blicken och se verkligheten som den ser ut, och därefter agera utefter det, är man en fegis, enligt mig.

 

I Thailand var kanske ett inbördeskrig på gång, vapnen och soldater var på plats. Vad är bättre än ett sånt scenario enligt dig, FN-stadgan du och Joints? Enligt mig är ett militärt övertagande, utan en massa döda, att föredra. 

 

Vill armen dessutom reformera konstitutionen, vilket det demokratiska systemet inte klarar av, så hoppas jag att de ger legalitet för den konstitutionen via en folkomröstning. Bättre en ny konstitution utarbetad av jurister än en konstitution som det demokratiska systemet inte klarade av med en massa konstiga amnestier som enbart ger amnesti åt 23.000 brottslingar.

 

Jag vill föregripa Joints högdragna kommentarer med, jag är en trasig människa, men med ett jävlar anamma för rättvisa och jag brinner för rättvisa och avskyr folk som tror att de är bättre. Jag känner en stor sympati för IL;s morfar som såldes som slav.

 

Mvh Prutten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst Källmans blogg några gånger men det krävs ingen Einstein att konstatera var denna herre har sina sympatier.

 

Kan pengar verkligen förvränga svenska människors åsikter? Kanske i Thailand om man saknar den svenska inkomsten, tydligen.

 

Samma sak med stolpskotten M.T.

Du har fyra Svenska journalister plus statsvetaren fran skane med specialitet Thailand som alla skriver ungefär samma.

Statsvetaren gar ju ännu längre i sina farhagor. (Statsvetaren utalade sig i AB-Television som var länkad i nagon av tradarna i början av Kuppen)  

Vad vet du om Jan Källmans ekonomi?

Alltsa enligt dig 5 stolpskott.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...