Jump to content
IGNORERAD

Expressen skildrar bakgrunden till miltärkuppen i Thailand


Singha711

Recommended Posts

Tragiskt att en Svensk med våra demokratiska värderingar kan försvara korruption!

Thai folket är smartare än vad du tror!

Vad star det att jag försvarar Korruption.

Helt emot Korruption.

Men inte fan kan nagon vara sa dum att man tro att detta kan ske över överskadlig tid.

Försvarar varken kupp eller Korruption.

Visa nu var jag försvarar Korruption.

Tycker inte du har demokratiska värderingar som stödjer en militärkupp.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 561
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    75

  • Soengsang

    33

  • Tallviking

    26

  • Baa

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Återigen ger godsägaren / det självutsedda språkröret från västkusten information om hur allt verkligen ligger till för alla thailändare.

Du verkar sitta inne med all verklig fakta om hur det är för de fattiga från Isaan, tyvärr stämmer det inte alltid som du säger men det är vi ju vana vid nu.

 

Min fru, född och uppväxt isaan, hade en mycket fattig uppväxt. Pappan gick bort tidigt i hennes liv och ofta hade hon, mamman och brodern inte ens de få baht som krävdes för att kunna köpa en liten flaska med nam pla eller soya till riset med det stekta ägget. Pga detta samt uppfostran gav hon sig fan på att försöka ordna ett bättre liv för familjen och studerade stenhårt vilket gav henne möjlighet att senare få stipendium/studielån. Detta kombinerat med jobb varje ledig helg/semester på samma fabrik som tog hennes fars liv lyckades hon ta sig hela vägen genom universitet och senare landa ett jobb på kontor i Bkk. Hennes erfarenhet som fattig vida överstiger dina semesterromanser med barflickor i Klong toey, det är jag helt övertygad om.

Trots detta är hon djupt emot Thaksin och de röda som hon anser är inget annat än gangsters som har lätt att ta till våld då deras vilja inte går igenom.

Så återigen, ge fan i att låtsas att du är något språkrör för alla i Isaan eller som är fattiga. Hade du varit för de fattiga hade du även varit för de ännu fattigare i södra Thailand men det är du inte då du anser de röstar fel. Fattar du inte motsägelsen här?

 

/ SatanG

Hej

 

Jag tvivlar inte på att din fru tillhör dom 20% i landet som är emot och kanske t.o.m hatar Thaksin, det är ju helt upp till henne att göra det om hon vill. 

 

Men jag noterar att hon nu enligt dig själv trots sin fattiga uppväxt har både en universitets examen och kontorsjobb i Bangkok, hon har precis som många andra gjort en klassresa och har nu förmodligen ett annat liv än bybor och daglönare, naturligtvis kan detta påverka henne politiskt.

 

Jag har ofta skrivit om detta fenomen att när bybor med en fattig bakgrund studerar, kommer upp sig liksom byter sida och blir gula, frugan har ju samma bakgrund med fattig uppväxt, stipendier, universitets examen o.s.v, många av hennes studiekamrater är numera gula, ser ned på byborna, undrar hur vi kan bo i byn och vägrar nästan besöka oss i byn för att dom tycker att det är dammigt, smutsigt och folket lite efterblivet.

 

Men faktum är ju att ca 80-90% av befolkningen i vårt område är röda och att dom gula utgör en liten minoritet av just välutbildade, företagare och statsanställda som inte sällan är av kinesiskt ursprung och gula.

 

Men i en demokrati blir det ju ofrånkomligen så att majoriteten får makten om val hålls och eftersom majoriteten inte utgörs av välutbildade, rika, företagare, statsanställda och andra relativt välbeställda så innebär det att dom röda ständigt vinner landets val till kungahus och militärlednings besvikelse.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad star det att jag försvarar Korruption.

Helt emot Korruption.

Men inte fan kan nagon vara sa dum att man tro att detta kan ske över överskadlig tid.

Försvarar varken kupp eller Korruption.

Visa nu var jag försvarar Korruption.

Tycker inte du har demokratiska värderingar som stödjer en militärkupp.

Mvh. SWED THAI

Har man ej förståelse för kuppen så stödjer man ju indirekt den tidigare korrupta ordningen!

Vad var alternativet?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Man ska vara väldigt försiktig när man tolkar statistik. En tillväxt på 40% i en fattig region kan mycket väl vara betydligt lägre än 17-18% i ett rikare område. Tänk på pocenten Helge.

 

Procentaren Fritz..

Undrar varför det kan vara så..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan delvis förstå vad du skriver, men vad var alternativet?

Landet kund inte fortsätta att våldtas av en egenkär landsflydd brottsling!

Dödande av oskyldiga och barn var tvunget att upphöra!

Jag tror och håller fast vid att detta var det enda alternativet tyvärr!

Sen vilken färg som kommer ut ur detta senare då förhoppningsvis korruptionsfria val hålls med okorrupta politiker spelar ingen roll!

Hej

 

I en demokrati är alltid alternativet fria och demokratiska val.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man ska vara väldigt försiktig när man tolkar statistik. En tillväxt på 40% i en fattig region kan mycket väl vara betydligt lägre än 17-18% i ett rikare område. Tänk på pocenten Helge.

 

Procentaren Fritz..

Hej

 

Visst är det så, men det innebär ändå en stor förändring lokalt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

I oförståelsen till kuppen, kuppledarna har ju gång på gång sagt att syftet är att få bort korruptionen!

-Förstår man inte nödvändigheten till kuppen så är man ju indirekt för dem tidigare korrupta och våldsamma ordningen!

Jag gissar att du sett på tv de långa statements som lästs upp av militären, de har ju varit textade till engelska, du som "opartisk röd" måste ju ändå hålla med i vad som sägs där?

 Nu triggar du bara pa min forklaring om icke rod, men vassego, har du inget battre att komma med an sant skitprat vittnar det ja bara om din egen enogdhet!

 

Inte fan har dessa proklamationer pa TV fatt det mest elementara i samhallets korruptionsdynga, BIB med sina 200 THB for i manga fall pahittade forseelser att overhuvutaget minska.

Om det da ses av "somchai" pa amphoerkontoiret att detta fortsatter vill han naturligvis ha sina "gradde pa moset pengar" ocksa, och pa det viset fortsatter spiralen.

Jag ar av naturen en optimistisk person, men har ser jag dessvarre inte nagon snar losning,

Men for denna speciella saks skull hoppas jag innerligt att jag (for en gangs skull) har fel!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I en demokrati är alltid alternativet fria och demokratiska val.

Med vänlig hälsning isan lover

Tror du missade att den sk demokratin hade havererat och var att kalla en demokratisk diktatur styrd av en landsflydd brottsling.

Vad var alternativet, skulle våldet gått fortgått?

Har vi någon aning om hur det kunde utvecklats, inbördeskrig, general Thaksin med sina Kambodjanska vänner?

Vi har ingen aning om hur situationen spm urartat kunde ha utvecklas?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I oförståelsen till kuppen, kuppledarna har ju gång på gång sagt att syftet är att få bort korruptionen!

-Förstår man inte nödvändigheten till kuppen så är man ju indirekt för dem tidigare korrupta och våldsamma ordningen!

Jag gissar att du sett på tv de långa statements som lästs upp av militären, de har ju varit textade till engelska, du som "opartisk röd" måste ju ändå hålla med i vad som sägs där?

Tror du verkligen att dom kommer att fa bort Korruptionen i en handvändning?

Om dom inte far bort Korruptionen da. Da är är ju kuppen ett misslyckande.

Tror inte det minsta att kuppen har med Korruptionen att göra utan att här är

det att skaffa sig en bra Position när mannen gar hädan.

Som jag fattar dig sa tror du att all Korruption är utrensad tills ett nytt civilt styre tar makten igen om kanske 15-? manader. Dröm om det.

Att lära gamla hundar skita är svart ska du se.

Helmuth Kohl sa när Tyskland blev aterförenat att om 10 ar sa märker Ingen nagon skillnad pa öst och väst.

Fran aterförenandet tills landet kann säga dom är ett land tar nog runt 60 ar.

Märker själv stor skillnad i öst och väst och snacket om Ossi und Wessi

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ej förståelse för kuppen så stödjer man ju indirekt den tidigare korrupta ordningen!

Vad var alternativet?

Sa alla som är emot kuppen är för Korruption?

Alla länder som fördömmer kuppen är alltsa för Korruption.

Skaka lite pa huvudet. Kanske det hjälper:

Ärligt talat kan jag inte ta dig pa allvar

 

Finns väl nagon lista pa vilka länder som fördömmer kuppen.

Snart kommer väl det vanliga fran dig. Typiskt rödskjorte stuk.

Allt handlar ju om folket och banditer som Thaksin och Suthep borde sitta inspärrade.

 

Mvh.SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du verkligen att dom kommer att fa bort Korruptionen i en handvändning?

Om dom inte far bort Korruptionen da. Da är är ju kuppen ett misslyckande.

Tror inte det minsta att kuppen har med Korruptionen att göra utan att här är

det att skaffa sig en bra Position när mannen gar hädan.

Som jag fattar dig sa tror du att all Korruption är utrensad tills ett nytt civilt styre tar makten igen om kanske 15-? manader. Dröm om det.

Att lära gamla hundar skita är svart ska du se.

Helmuth Kohl sa när Tyskland blev aterförenat att om 10 ar sa märker Ingen nagon skillnad pa öst och väst.

Fran aterförenandet tills landet kann säga dom är ett land tar nog runt 60 ar.

Märker själv stor skillnad i öst och väst och snacket om Ossi und Wessi

Mvh. SWED THAI

Jag förstår din poäng, men nu var det nog enda alternativet.

Och man måste ju tro på vad de säger, ser man de statements som sänds på TV så är ju intentionen god.(textas till engelska)

Folket är nu nöjda, folket mer enade än på länge!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror du missade att den sk demokratin hade havererat och var att kalla en demokratisk diktatur styrd av en landsflydd brottsling.

Vad var alternativet, skulle våldet gått fortgått?

Har vi någon aning om hur det kunde utvecklats, inbördeskrig, general Thaksin med sina Kambodjanska vänner?

Vi har ingen aning om hur situationen spm urartat kunde ha utvecklas?

Hej

 

Demokratin motarbetades aktivt av opposition, militär, kungahus, överklass, rojalister och gula, dessa fick till slut sin efterlängtade kupp, junta och diktatur, själv tycker jag naturligtvis att det är tragiskt både för demokratin och befolkningen. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men nu var det nog kuppen enda alternativet.

Och man måste ju tro på vad de säger, ser man de statements som sänds på TV så är ju intentionen god.(textas till engelska)

Folket är nu nöjda, folket mer enade än på länge!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men nu var det nog enda alternativet.

Och man måste ju tro på vad de säger, ser man de statements som sänds på TV så är ju intentionen god.(textas till engelska)

Folket är nu nöjda, folket mer enade än på länge!

Fragan till dig är om du tror att Korruptionen är utrotad tills nästa civila styre tar över i Thailand?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fragan till dig är om du tror att Korruptionen är utrotad tills nästa civila styre tar över i Thailand?

 

Mvh. SWED THAI

Hej

 

Eller om korruptionen rent kommer att öka ?

 

Hur påverkar kuppen militärbudgeten och antalet generaler i landet ?

 

Kommer juntans reformer att stärka demokratin eller deras eget inflytande ?

 

Det finns många frågor just nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte fran typ AB Wolfgang Hansson, Statsvetaren fran skane med inriktning Thailand (Kommer ej ihag hans namn) Jan kjällman. Kent Härstedt.

Dom fyra har ju nästan en och samma rapportering om Thailand och kuppen som Töppfer

Statvetaren gar ju lite längre i sina tankar pa vad som kan hända i det spända läget som är nu och uttalade sig i AB-Television som var länkat i nagon av tradarna dagarna efter kuppen.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

 

Wolfgang är ju inte ens hälften så färgad som Töppfer, samma med Jan Kjällman och Kent. Även om även de inte berättar hela historien.

Statsvetaren har jag inte läst något ifrån ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad star det att jag försvarar Korruption.

Helt emot Korruption.

Men inte fan kan nagon vara sa dum att man tro att detta kan ske över överskadlig tid.

Försvarar varken kupp eller Korruption.

Visa nu var jag försvarar Korruption.

Tycker inte du har demokratiska värderingar som stödjer en militärkupp.

 

Mvh. SWED THAI

Och när är det lämpligt att börja "försöka" bekämpa denna cancer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när är det lämpligt att börja "försöka" bekämpa denna cancer?

Klart det ska bekämpas direkt.

Men tror du att Korruptionen är borta tills nästa civilstyre i Thailand.

Tyvärr kommer nog detta ta lang tid.

Fragan kan ju vändas och fraga sig var är Korruptionen mest utbredd?

Bra att du tar liknelsen cancer. Cancer är ju en svarbotad sjukdom som ibland inte gar att hejda.

Tror du själv att dom kommer att bota denna sjukdom?

Mellan ord och handling är lang väg.

Men kanske nästa Generation som blir upplysta över Internet och annan media kanske far slut pa Korruptionen

om inte cencuren stoppar internettrafiken över gränserna.

Väntar med spänning och ser vad som hänt om lat oss säga 2 ar.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det ska bekämpas direkt.

Men tror du att Korruptionen är borta tills nästa civilstyre i Thailand.

Tyvärr kommer nog detta ta lang tid.

Fragan kan ju vändas och fraga sig var är Korruptionen mest utbredd?

Bra att du tar liknelsen cancer. Cancer är ju en svarbotad sjukdom som ibland inte gar att hejda.

Tror du själv att dom kommer att bota denna sjukdom?

Mellan ord och handling är lang väg.

Men kanske nästa Generation som blir upplysta över Internet och annan media kanske far slut pa Korruptionen

om inte cencuren stoppar internettrafiken över gränserna.

Väntar med spänning och ser vad som hänt om lat oss säga 2 ar.

 

Mvh. SWED THAI

Nej det tror jag inte. Men man måste ju börja, att våga försöka. Vad har man att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det tror jag inte. Men man måste ju börja, att våga försöka. Vad har man att förlora.

Det ar val ingen som forsvarar korruptionen, men att vi har olika uppfattningar om hur lang tid det kommer att ta innen den ar borta, om den nu kommer bort, beror formodligen pa var o hur man upplever den.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det ska bekämpas direkt.

Men tror du att Korruptionen är borta tills nästa civilstyre i Thailand.

Tyvärr kommer nog detta ta lang tid.

Fragan kan ju vändas och fraga sig var är Korruptionen mest utbredd?

Bra att du tar liknelsen cancer. Cancer är ju en svarbotad sjukdom som ibland inte gar att hejda.

Tror du själv att dom kommer att bota denna sjukdom?

Mellan ord och handling är lang väg.

Men kanske nästa Generation som blir upplysta över Internet och annan media kanske far slut pa Korruptionen

om inte cencuren stoppar internettrafiken över gränserna.

Väntar med spänning och ser vad som hänt om lat oss säga 2 ar.

Mvh. SWED THAI

Om vi nu ska gå till fakta angående dina exempel så finns det många som blivit fria från cancer.

Vad man däremot vet är att den blir svårare att behandla om man väntar. Och behandlar man den inte alls så försvinner den inte av sig själv.

Steve Jobs är bra exempel på hur det kan gå om man låter bli att behandla cancer.

Samma är det ju med korruption man måste börja någonstan. Och man vet aldrig om det lyckas innan det är klart.

Men gör man något finns det en chans. Om man rycker på axlarna och säger att det är lönlöst. Så finns det inte en chans att få skutan på rätt köl.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om vi nu ska gå till fakta angående dina exempel så finns det många som blivit fria från cancer.

Vad man däremot vet är att den blir svårare att behandla om man väntar. Och behandlar man den inte alls så försvinner den inte av sig själv.

Steve Jobs är bra exempel på hur det kan gå om man låter bli att behandla cancer.

Samma är det ju med korruption man måste börja någonstan. Och man vet aldrig om det lyckas innan det är klart.

Men gör man något finns det en chans. Om man rycker på axlarna och säger att det är lönlöst. Så finns det inte en chans att få skutan på rätt köl.

Hej

 

Dessa uniformerade män som en del tydligen ser som "vita riddare" har ju faktiskt försökt få "skutan på rätt köl" med varierande framgång hela 18 gånger tidigare.

 

Men det har mig veterligen aldrig påverkat korruptionen åt rätt håll någon gång.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Nej det tror jag inte. Men man måste ju börja, att våga försöka. Vad har man att förlora.

 

Exakt så är det. Men tyvärr har ju den senaste tidens "folkvalda" inte ens haft viljan. Tack och lov har ju gräsrötterna nu vaknat till liv till dom röda fanatikernas förtret. Och därmed är du och jag demokratimotståndare i deras ögon. Känns riktigt bra.

Men det är väl sånt som måste till när regeringen sviker befolkningen.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar val ingen som forsvarar korruptionen, men att vi har olika uppfattningar om hur lang tid det kommer att ta innen den ar borta, om den nu kommer bort, beror formodligen pa var o hur man upplever den.

Ja men klart är ju att desto längre man väntar med att "börja" bekämpa den ju längre tid tar det ju att få bort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men klart är ju att desto längre man väntar med att "börja" bekämpa den ju längre tid tar det ju att få bort den.

Overens om det ocksa. men jag ar dessvarre inte lika hoppfull om detta som du och nagra till.

Jag hoppas fa uppleva den dagen da man kan slippa det, men jag ar nog for gammal for att hinna med det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...