Jump to content
IGNORERAD

Sover du gott med pengarna på banken eller


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Röknar du kallt med att när du går i pension så får du vad du har blivit lovad.

 

Här är ett urklipp hur det kan gå till när banksparare blev bestulna på sina pengar på banken i Cypern.

Tyvärr på engelska.

Cypern är bara ett exempel hur folk blev lurade på besparingarna.

Samma sak håller på och händer runt om i världen och att pensionsfonder också konfiskeras.

 

Men det här kan väl ändå inte hända i Sverige även om staten sk. lånade en kvarts biljon tidigare av pensionsfonderna. 

 

 

The most of circulating assets on our business Current Account are blocked. 
Over 700k of expropriated money will be used to repay country's debt. Probably we will get back about 20% of this amount in 6-7 years.

I'm not Russian oligarch, but just European medium size IT business. Thousands of other companies around Cyprus have the same situation.

The business is definitely ruined, all Cypriot workers to be fired.
We are moving to small Caribbean country where authorities have more respect to people's assets. Also we are thinking about using Bitcoin to pay wages and for payments between our partners.

Special thanks to:

- Jeroen Dijsselbloem
- Angela Merkel
- Manuel Barroso
- the rest of officials of "European Comission"



P.S. The worst thing is, that even a month ago I was suspecting that things can go wrong. In February, I several times called my banker and lawyer and asked them if money on the account is safe, mentioning that article in Financial Times. But they convinced me that there is no reason to worry, and even if country goes default, in no way current accounts may be affected. "This is European Union and banks here can't just grab your money and go" I was told.
I got a hard lesson and now I know the meaning of phrase "TRUST NO ONE".


2013-04-01 11:32:19 PM Update ]
Quote
Deposits under €100,000 in Laiki will be transferred to the BoC. All deposits belonging to credit institutions, insurance companies, the government and other public bodies such as local authorities and municipal councils will also be carried over to the BoC. The same applies for charity foundations, schools and educational bodies and deposits belonging to the country’s main bank card transaction agency, JCC Payment Systems Ltd. Depositors who move from Laiki to the BoC are not part of the haircut.
The deposits that will not be transferred to the BoC will be part of a bad bank that will undergo resolution, i.e. an orderly wind down. Although the money will be there nominally, depositors will not have access to their money for an indefinite amount of time. As the bad bank slowly starts tidying up its account books cash would start going into the accounts, but the depositors could lose a substantial part of their savings if the bad bank fails to fully recoup all of its bad assets, as expected by analysts.
Source: cyprus-mail.com

Now we have untouchables whose accounts in Laiki Bank are not affected. This means that money expropriated from regular business, current and savings accounts will sponsor all other "tax exempt" accounts. 

2013-04-02 05:32:24 PM Update ]

I have news from a law company who are now working on class action lawsuit filed by the depositors of Laiki Popular Bank and The Bank of Cyprus.
At this moment they are gathering information from affected account holders with over 100k EUR amounts and looking for legal grounds to appeal the seizure of funds.

Our attorney assumes that, with the current situation, it is most likely that the depositors of Laiki Bank will eventually lose 100% of any amount over 100K EUR.
Although legal research is not yet finished, lawyers suspect that the whole situation with bailout is contrary to the constitution of Cyprus and the European Declaration of Human Rights.
We have already had precedents where local Cypriot lawyers backed by influential business figures have already won some small victories.

I'm asking everyone, who has affected account in Laiki Bank or The Bank Of Cyprus, to contact me regarding participation in the class action by sending me private message.


2013-04-04 07:37:24 AM Update ]

Central Bank could face slew of lawsuits from depositors

Quote
LARGE depositors in Laiki Bank who face losing most if not all their money have warned they will take the Central Bank’s top brass to court if even one cent is taken out of their accounts. 

The threat of legal action raises the spectre of the bailout programme unravelling in the courts, and slapping the state with massive sums in penalties.  

A lawyer representing a number of large depositors sent a letter to Central Bank Governor Panicos Demetriades last Thursday warning that if a haircut of any size was imposed on their deposits held at Laiki Bank, depositors will file a private criminal case against the governor, board members, and certain CB officials for allegedly committing “a number of criminal acts and omissions”.

2013-04-10 06:41:50 AM Update ]
Today I've sold another part of my bitcoins and now I have money enough to completely pay off all our debts to customers and contractors.
Thanks to Lady Luck and Satoshi Nakamoto for the resurrection of my business!

I'm so inspired with bitcoin that I'm thinking about launching serious bitcoin related business project. Will announce it soon.



2013-05-30 09:22:23 PM Update ]
The stealing of my money is now finalized.

Yesterday I looked at my Laiki account and found that frozen amount is not more shown on my balance. 
100% of frozen funds is now appears as outgoing transaction to nobody with comment "DECREE".

Also there are some news from lawyers.

Quote
The Supreme Court has not announced its decision yet. It examines preliminary objections raised by the Attorney on a basis that the Law and the Order are political acts of the state (like decision to start war) and therefore cannot be examined or controlled by the Supreme Court and that the matter in issue should be considered as a private and not a public law matter.

Also, there is recent translation of the "Capital Controls imposing DECREE"



2013-07-10 10:49:23 PM Update ]
"Blocked Funds" amount has finally disappeared from our Laiki account. Bank told me it's "waived" (their interpretation of word "stolen"). We won't receive any bank shares as compensation for confiscated amount since the bank is liquidated.
The rest of the money (100k EUR) are still subject to Capital Control and we can only transfer 5K monthly.

Today I had a conversation with a manager from Laiki Bank.
He has been honest and confirmed that we may forget about anything over 100K as it's already spent to pay country's debts. Also, I was warned that the financial situation in the country is getting worse and worse and we should be ready to lose even part of insured (under 100K) money during this year (this is why they keep capital control enforced).

By the way, this style of "bank restructuring" is going to be adopted in the whole European Union. 
Soon, everyone's uninsured money (over 100K EUR) in EU banks will be at risk of seizure.



/the material in this post can be used on any resources without any restrictions/
       
Advertis

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Härligt ska läsa allt när tid finnes. Får se om dom kom fram till samma slutsats som mig. Finns planer på det i Usa -Kanade och Nya Zeeland också. Marie legrand vill göra det hos alla i hela världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Sover väldigt gott :thumbsup:

 

Sover du gott iom att du hela tiden "bekymrar dig" om bitcoins,guld, diverse konspirationer och bankkrascher + Sveriges invandringspolitik trots att du bor i Finland?

 

Du känns mer och mer som en människa som har olika flyktvägar och "nödkit" utplacerade i skogen tillsammans med

en årsförbrukning torrfoder staplat i lägenheten ...en så kallad prepper :y2:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade några kronor hos Akelius, dessa satt på Cypern, hann dock ta ut dessa ett halvår innan kraschen, av en ren slump, så ibland har man tur, även om det inte är så ofta...

Sedan är det väl allmänt känt att banker ock försäkringsbolag, är de största skurkarna på vår jord...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Sover väldigt gott :thumbsup:

 

Sover du gott iom att du hela tiden "bekymrar dig" om bitcoins,guld, diverse konspirationer och bankkrascher + Sveriges invandringspolitik trots att du bor i Finland?

 

Du känns mer och mer som en människa som har olika flyktvägar och "nödkit" utplacerade i skogen tillsammans med

en årsförbrukning torrfoder staplat i lägenheten ...en så kallad prepper :y2:

Det är bra att du sover gott det gör jag med. :victory:

Jag är svensk medborgare och har bott i Sverige i 40 år och för mig går det på ett jämt ut med att bo i Sverige eller Finland.Inte omöjligt att jag kan tänkas bo i Sverige framöver.Det betyder att jag även har rösträtt i alla valen och har även jobbat flera år i Sverige.

 

Min syster och mamma och flera vänner bor i Sverige och jag följer den svenska flyktinpolitiken och om ekonomin med intresse.

 

Nej jag är ingen sk. prepper, däremot så är min ekonomi bra och med det så har jag friheten att bestämma över mitt liv mer än dom flesta.

Jag är inte heller bekymrad över diverse konspirationer eller om guld,bitcoin etc däremot ser jag en stor möjlighet i dom.Angående mina inlägg angående ekonomi är det inte för att jävlas eller att skrämma upp folk.Dom som har följt mina råd angående ekonomin i mina inlägg är definitivt inte besvikna, snarare garanterat tvärtom.Man kan även ignorera mina inlägg det är helt ok. :hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som inga pengar har han sover gott när han inget har att oroa sig för

Link to comment
Dela på andra sajter

Sover väldigt gott :thumbsup:

 

Sover du gott iom att du hela tiden "bekymrar dig" om bitcoins,guld, diverse konspirationer och bankkrascher + Sveriges invandringspolitik trots att du bor i Finland?

 

Du känns mer och mer som en människa som har olika flyktvägar och "nödkit" utplacerade i skogen tillsammans med

en årsförbrukning torrfoder staplat i lägenheten ...en så kallad prepper :y2:

 

Aldrig fel med att ha en plan B.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna för banker har skärps betydligt de senaste två åren . Kraven på hur mycket kapital de måste ha i banken för att täcka upp eventuella brister . I Sverige använder jag mig av Handelsbanken och 100 % förtroende för dem . Använder deras aktie som ett slags pensions sparande , köper aktier för en viss summa varje år och återinvesterar utdelningen . Och det har varit en god affärer hittills , är inne på 15 året nu . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Reglerna för banker har skärps betydligt de senaste två åren . Kraven på hur mycket kapital de måste ha i banken för att täcka upp eventuella brister . I Sverige använder jag mig av Handelsbanken och 100 % förtroende för dem . Använder deras aktie som ett slags pensions sparande , köper aktier för en viss summa varje år och återinvesterar utdelningen . Och det har varit en god affärer hittills , är inne på 15 året nu . 

Det låter bra med bankaktierna, speciellt om dom ger sjyssta utdelningar.Var har du läst att dom skärpta reglerna har trätt ikapp för hur mycket kapital bankerna måste ha.

Enligt Svenska riksbanken så ser jag att dom har många rekommendationer som dom önskar att bankerna skulle följa.

 

I EU däremot...

De nya skärpta kapitalkraven införs successivt från och med januari 2013 och ska vara införda fullt ut i januari 2019. Likviditetsreglerna är planerade att börja införas 2015 och ska vara införda fullt ut 2018. 

  • Minimikravet på hur mycket kapital banker ska hålla i form av kärnprimärkapital höjs från 2 till 4,5 procent av bankens risk- viktade tillgångar. 

Men dom är redan försenade med dom nya Basel III reglerna.

Stresstestet på 30 dagar kan banken gå runt på olika sätt.Ett är att erbjuda ett bra erbjudande om hög ränta åt nya sparkunder, så vips får banken in friskt kapital.

 

 Oroa dig inte, om banken har problem så ringer dom bara sina kompisar i regeringen, och så kommer skattebetalarna att hjälpa till. :14:

P.S Jag däremot har 0% förtroende för någon bank,centralbank och i princip alla politiker.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionssystemet är nog hyfsat, men banker är företag och kan gå i den djupaste depression. Glöm inte 90-talet. Även statens pengar, d.v.s. våra pengar är ju investerade i banker och företag.

Nu sitter en regering som är borgerlig, borgarna äger och styr företagen, så är det. Men det gör ju även dom som inte är borgerliga, för vi har pensioner att hämta ut. Vi äger företagen genom fonder m.m.

Nu minskar dom på skattetrycket, Bra ropar Alla, eller hur? Mera att köpa grillmaskiner för HURRA! Men, vad får det för konsekvenser? Jo, DU måste spara själv! För om du inte gör det är du snart

utfattig trotts ditt ihärdiga skattesparande. Dom sparade skattekronorna hade bl.a. kunnat gå till att återförsäkra oss inför pensionen, plus en massa annat som vi tycker är bra men inte vill betala.

Detta vet många småföretagare om. En del blir "blåsta" tror dom, men det beror på att dom på ett papper har avstått från grundpension. Övermodiga eller? men så är det. Sverige har ett bra system

i grunden, men, VI måste vara vaksamma på vad regeringarna hittar på! Det är upp till OSS att ta vara på våra pensioner och ALDRIG lita på en regering, varken blå eller röd. Fast sådana regeringar

finns numera inte. Dom är mångfärgade hela högen. Och varför inte? En samlingsregering med bra ideologi för landet som helhet kanske vore det bästa. Varför alltid en regering med runt 50 % ???

 

Detta enbart som en fundering

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionssystemet är nog hyfsat, men banker är företag och kan gå i den djupaste depression. Glöm inte 90-talet. Även statens pengar, d.v.s. våra pengar är ju investerade i banker och företag.

Nu sitter en regering som är borgerlig, borgarna äger och styr företagen, så är det. Men det gör ju även dom som inte är borgerliga, för vi har pensioner att hämta ut. Vi äger företagen genom fonder m.m.

Nu minskar dom på skattetrycket, Bra ropar Alla, eller hur? Mera att köpa grillmaskiner för HURRA! Men, vad får det för konsekvenser? Jo, DU måste spara själv! För om du inte gör det är du snart

utfattig trotts ditt ihärdiga skattesparande. Dom sparade skattekronorna hade bl.a. kunnat gå till att återförsäkra oss inför pensionen, plus en massa annat som vi tycker är bra men inte vill betala.

Detta vet många småföretagare om. En del blir "blåsta" tror dom, men det beror på att dom på ett papper har avstått från grundpension. Övermodiga eller? men så är det. Sverige har ett bra system

i grunden, men, VI måste vara vaksamma på vad regeringarna hittar på! Det är upp till OSS att ta vara på våra pensioner och ALDRIG lita på en regering, varken blå eller röd. Fast sådana regeringar

finns numera inte. Dom är mångfärgade hela högen. Och varför inte? En samlingsregering med bra ideologi för landet som helhet kanske vore det bästa. Varför alltid en regering med runt 50 % ???

 

Detta enbart som en fundering

 

Det blir ju så att man får ta ansvaret själv , och det har under många år pågått detta att flytta över ansvaret till den enskilde. För att man upptäckte för en säker 20 år sedan att pensionssystemet är fel konstruerat och det är byggt på att du ska dö när du är 67-68 år , men det flesta lever tills de är ca: 85 år idag .

Mellanskillnaden får staten idag låna för att klara av att betala ut pensionen . Minns inte siffran , men det var ett par hundra miljarder som fattas i systemet i år och framåt . Ingen vet hur man ska lösa detta , och det var i dessa diskussioner som Reinfelts berömda uttalande kom att det var en räddning om folk jobbade 

tills de är 70 år . För då skulle staten få andningsrum , eftersom det berömda " köttberget " gick i pensionen . En del ekonomer räknade på att det skulle fattas 300 miljarder ifrån med i år när det gäller pensioner . Reinfelt gjorde avbön och varnade för att det skulle slå hårt emot ekonomin och det var så verkligheten såg ut .

Men det blev härliga rubriker i tidningarna och själva problemet kom i skymundan . Men om det blir en Röd grön regering så ärver de problemet och det ska bli intressant och se hur de tacklar detta eller om det stoppar huvudet i sanden och hoppas att det försvinner av sig själv . Men det kan bli ett problem som sätter oss

i samma knippa som kris länderna .

 

Småföretagarna är otroligt dåliga på att lösa sin egen pension , istället delar de ut vinsten och blundar . Spenderar på nya bilar m.m så att det syns att det är företagare .  

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Småföretagarna är otroligt dåliga på att lösa sin egen pension , istället delar de ut vinsten och blundar . Spenderar på nya bilar m.m så att det syns att det är företagare .  

 

Företagare har man väl aldrig värnat om i Sverige? Sveriges lägsta pension:

 

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/han-har-sveriges-lagsta-pension_3618480.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Företagare har man väl aldrig värnat om i Sverige? Sveriges lägsta pension:

 

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/han-har-sveriges-lagsta-pension_3618480.svd

 

Rätt många företagare har gjort detta misstaget att försöka vara smarta att inte betala in pension , utan har tänkt att de pengarna ska arbeta i företaget istället och växa till sig så att det ska vara ekonomiskt oberoende när det blir pensionärer . 

Men på vägen så har pengarna gått till annat . Undrar lite hur han finansierat och byggt fem hus till sig själv på en sådan liten inkomst som hans pension har baserats på . Nu köpte en tomt som kostade över två miljoner . Han har inte kunnat lånat 

sådan pengar på så små inkomster i lön . Har en känsla av att han har försökt att vara smart och överlista systemet , men det har gått galet för honom . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att verka som mindre eller lite större företagare, eller, att vara anställd är tämligen lika på det viset att ALLA måste värna om företagets trygghet. Om inte ALLA hjälps åt och strävar mot samma mål, ja då är det snart kaos på trohet och utveckling av företaget. Det är ett gemensant intresse vi har att värna om jobbet. Företagaren måste också värna även om det brinner i fickan ibland. Gnäll inte på företaget som anställd förren du har talat ut med ledningen om eventuella problem, samma med företagaren, kasta inte skit på den anställde utan att först ha lyssnat på honom. Och innan du pratar med den anställde, tänk igenom vem du är och vad du vill med ditt företagande. Egoister finns det en oerhörd massa av, bli inte en du också. Jobbar själv i en halvmijardskoncern, och har en fantastiskt bra kontakt med ägaren trots att jag står på golvet och gör "skiten". När vi lyckas, med tillväxt både vad gäller företagets tillväxt liksom på inkomster i övrigt (resultatlön), ja då är alla lyckliga. Men det är VI TILLSAMMANS som gjort det. Min pension blir också bättre då, precis som ägarens.

 

Bara liten fundering

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Att verka som mindre eller lite större företagare, eller, att vara anställd är tämligen lika på det viset att ALLA måste värna om företagets trygghet. Om inte ALLA hjälps åt och strävar mot samma mål, ja då är det snart kaos på trohet och utveckling av företaget. Det är ett gemensant intresse vi har att värna om jobbet. Företagaren måste också värna även om det brinner i fickan ibland. Gnäll inte på företaget som anställd förren du har talat ut med ledningen om eventuella problem, samma med företagaren, kasta inte skit på den anställde utan att först ha lyssnat på honom. Och innan du pratar med den anställde, tänk igenom vem du är och vad du vill med ditt företagande. Egoister finns det en oerhörd massa av, bli inte en du också. Jobbar själv i en halvmijardskoncern, och har en fantastiskt bra kontakt med ägaren trots att jag står på golvet och gör "skiten". När vi lyckas, med tillväxt både vad gäller företagets tillväxt liksom på inkomster i övrigt (resultatlön), ja då är alla lyckliga. Men det är VI TILLSAMMANS som gjort det. Min pension blir också bättre då, precis som ägarens.

 

Bara liten fundering

Man önskar att det skulle fungera så . Vet inte vilken bransch du verkar i , men branscher där det handlar om upphandlingar av olika avtal är det väldigt tufft . Förr fans det väldigt strikta regler för upphandlingar , där företaget var tvungen att visa upp att de lade ett anbud som var lönsamt , att de hade ekonomi till att uppfylla tidsperioden och att det fanns vissa regler

för anställningar . Men idag upphävs de flest av EU-lag , där EU hävdar att detta strider emot konkurrenslagar . Så oftast kan du inte skära på kostnader som t.ex bränsle , enda sättet att klara låga anbud är att sänka lönerna . Allt sätts ur spel , så de flest anställda i många branscher hamnar i kläm och är de stora förlorarna . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man önskar att det skulle fungera så . Vet inte vilken bransch du verkar i , men branscher där det handlar om upphandlingar av olika avtal är det väldigt tufft . Förr fans det väldigt strikta regler för upphandlingar , där företaget var tvungen att visa upp att de lade ett anbud som var lönsamt , att de hade ekonomi till att uppfylla tidsperioden och att det fanns vissa regler

för anställningar . Men idag upphävs de flest av EU-lag , där EU hävdar att detta strider emot konkurrenslagar . Så oftast kan du inte skära på kostnader som t.ex bränsle , enda sättet att klara låga anbud är att sänka lönerna . Allt sätts ur spel , så de flest anställda i många branscher hamnar i kläm och är de stora förlorarna . 

Jag är fullt medveten om detta, och det är tragiskt med denna röra av olika regler som den enskilde företagaren skall ha vetskap om, man kan undra när det blir tid över för att göra det egentliga jobbet. Olika brancher olika problem. Vi började denna tråd bl.a. med, att inte reservera egna pensionspengar till den enskilde företagaren, det är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullt medveten om detta, och det är tragiskt med denna röra av olika regler som den enskilde företagaren skall ha vetskap om, man kan undra när det blir tid över för att göra det egentliga jobbet. Olika brancher olika problem. Vi började denna tråd bl.a. med, att inte reservera egna pensionspengar till den enskilde företagaren, det är ett måste.

Det är mycket som man ska ha i huvudet ! Vet inte riktigt vad du menar , är det staten som ska reservera pensionspengar till företagaren ? Tänkte att det är bättre att fråga när jag inte fattar än att ge något svar som är helt galet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket som man ska ha i huvudet ! Vet inte riktigt vad du menar , är det staten som ska reservera pensionspengar till företagaren ? Tänkte att det är bättre att fråga när jag inte fattar än att ge något svar som är helt galet :)

Om man avskriver sig pensionen, alltså att betala in den via skatten, då måste man ju själv fixa pensionen. Det går nämligen att avsäga sig sin grundpension. Ibland av misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man avskriver sig pensionen, alltså att betala in den via skatten, då måste man ju själv fixa pensionen. Det går nämligen att avsäga sig sin grundpension. Ibland av misstag.

Ok 1 Tack , nu är jag med på noterna . Håller med dig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...