Jump to content
IGNORERAD

Inställt flyg


oberg

Recommended Posts

Bokade en biljett, i slutet på mars, med Thai till Chiang Mai, och betalade 6.200 SEK för den.

Men pga. av ett trasigt plan på Arlanda och en liten omväg via Phuket blev jag ca. 8 tim. sen till CM.

 

Idag, efter lite mailkorrespondens med flyg- och försäkringsbolag, fick jag en ersättning motsvarande

7.300 SEK. och vips så var höstresan finansierad.

 

Skål!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    14

  • Sam sip sam

    13

  • oberg

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Coolt, så du gick plus på hela affären.

 

Sånst skulle jag åxå vilja råka ut för, som studerande så skulle en 8 timmars försening inte spela nån roll om jag nu fick resan betald.

 

Men jag har sån jäkla otur så alla mina flyg avgår på utsatt tid.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, så du gick plus på hela affären.

 

Sånst skulle jag åxå vilja råka ut för, som studerande så skulle en 8 timmars försening inte spela nån roll om jag nu fick resan betald.

 

Men jag har sån jäkla otur så alla mina flyg avgår på utsatt tid.

 

Ja, ibland funkar det.

 

Fick även en matkupong på Arlanda för nån hundring!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ibland funkar det.

 

Fick även en matkupong på Arlanda för nån hundring!

 

Ja, hade det varit Norrbaggarna eller Ryanair så hade det nog bara blivit en långnäsa och ett finger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hade det varit Norrbaggarna eller Ryanair så hade det nog bara blivit en långnäsa och ett finger.

 

Svaret var till Maloon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade en biljett, i slutet på mars, med Thai till Chiang Mai, och betalade 6.200 SEK för den.

Men pga. av ett trasigt plan på Arlanda och en liten omväg via Phuket blev jag ca. 8 tim. sen till CM.

Idag, efter lite mailkorrespondens med flyg- och försäkringsbolag, fick jag en ersättning motsvarande

7.300 SEK. och vips så var höstresan finansierad.

Skål!

Hej Oberg,

Mycket intressant! Kan du speca vad du fick av försäkringsbolag respektive flygbolag och varför? Så vi andra lär os hur en slipsten ska dras till nästa gång det händer..,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Oberg,

Mycket intressant! Kan du speca vad du fick av försäkringsbolag respektive flygbolag och varför? Så vi andra lär os hur en slipsten ska dras till nästa gång det händer..,,,,

 

Här är lite info om vad som gäller.

 

Plus att du alltid ska betala din resa med Visa, MasterCard eller nåt annat betal/kreditkort då dom

har någon typ av försäkring vid försenade/inställda flyg, försenat/förlorat bagage och andra oförutsedda händelser.

 

Happy delay!

Vad är en försening enligt EU:s regler?

Det finns tydliga regler för vad som är en försening. Flygsträckan och hur lång tid flygningen försenas avgör. Det räknas som försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:

  • två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,
  • tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer,
  • fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.
Service och assistans vid försenat flyg

Oavsett orsak till det försenade flyget har du alltid rätt till gratis service och assistans. Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis via telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell om det skulle bli nödvändigt med nattvila samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

Återbetalning vid försenat flyg

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har rimlig anledning att anta att förseningen kommer att bli minst 5 timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell. Övriga regler gäller även efter återbetalning, se mer nedan.

Ersättning vid försenat flyg

Utöver återbetalning av biljettpriset kan du ha rätt till annan ersättning. Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Exempel på kringkostnader som kan uppstå är hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg- eller hyrbilskostnader. Psykiskt lidande omfattas inte. Men det finns undantag till flygbolagets ansvar. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder för att slippa ersätta utlägg. Det kan vara svårt att hävda sin rätt till ersättning för kringkostnader eftersom det ibland inte kan förväntas att flygbolaget kan undvika att sådana kostnader uppstår för resenären.

När gäller reglerna?

Ovanstående regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. När du ska flyga hem från övriga delar i världen gäller de bara om du flyger med ett europeiskt bolag. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd som flygresenär.

Dina rättigheter vid inställt flyg

Om ditt flyg har ställts in har du alltid rätt till att av- eller omboka din resa. Vid ombokning har du också rätt att få bland annat måltider och logi vid behov. När det gäller ersättning och utlägg för andra kringkostnader i samband med resan finns det undantag från ersättningsskyldigheten men detta måste bedömas från klagomål till klagomål.

Om ditt flyg ställs in har du bland annat rätt till nedanstående. 

Återbetalning eller ombokning vid inställt flyg

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

  • att kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller
  • att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller
  • att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell.

Övriga regler gäller även efter återbetalning. Läs mer nedan under rubriken Ersättning.

Service och assistans vid inställt flyg

Väljer du att omboka din biljett så har du alltid rätt till mat och hotell vid behov, oavsett orsak till det inställda flyget. Reglerna är tvingande. Flygbolag kan med andra ord inte själva ta beslut om att inte ge sina resenärer den hjälp de har rätt till.

Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

Ersättning vid inställt flyg

Utöver återbetalning av biljettpriset kan du ha rätt till annan ersättning. Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Men det finns undantag till flygbolagets ansvar. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder för att slippa ersätta utlägg. Det kan vara svårt att hävda sin rätt till ersättning för kringkostnader eftersom det ibland inte kan förväntas att flygbolaget kan undvika att sådana kostnader uppstår för resenären. Exempel på kringkostnader som kan uppstå är hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg- eller hyrbilskostnader. Psykiskt lidande omfattas inte.

När gäller reglerna?

Ovanstående regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. När du ska flyga hem från övriga delar i världen gäller de bara om du flyger med ett europeiskt bolag. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd som flygresenär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite info om vad som gäller.

 

Plus att du alltid ska betala din resa med Visa, MasterCard eller nåt annat betal/kreditkort då dom

har någon typ av försäkring vid försenade/inställda flyg, försenat/förlorat bagage och andra oförutsedda händelser.

 

Happy delay!

Vad är en försening enligt EU:s regler?

Det finns tydliga regler för vad som är en försening. Flygsträckan och hur lång tid flygningen försenas avgör. Det räknas som försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:

  • två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,
  • tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer,
  • fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.
 
Service och assistans vid försenat flyg

Oavsett orsak till det försenade flyget har du alltid rätt till gratis service och assistans. Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis via telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell om det skulle bli nödvändigt med nattvila samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

 
Återbetalning vid försenat flyg

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har rimlig anledning att anta att förseningen kommer att bli minst 5 timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell. Övriga regler gäller även efter återbetalning, se mer nedan.

 
Ersättning vid försenat flyg

Utöver återbetalning av biljettpriset kan du ha rätt till annan ersättning. Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Exempel på kringkostnader som kan uppstå är hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg- eller hyrbilskostnader. Psykiskt lidande omfattas inte. Men det finns undantag till flygbolagets ansvar. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder för att slippa ersätta utlägg. Det kan vara svårt att hävda sin rätt till ersättning för kringkostnader eftersom det ibland inte kan förväntas att flygbolaget kan undvika att sådana kostnader uppstår för resenären.

 
När gäller reglerna?

Ovanstående regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. När du ska flyga hem från övriga delar i världen gäller de bara om du flyger med ett europeiskt bolag. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd som flygresenär.

 
Dina rättigheter vid inställt flyg

Om ditt flyg har ställts in har du alltid rätt till att av- eller omboka din resa. Vid ombokning har du också rätt att få bland annat måltider och logi vid behov. När det gäller ersättning och utlägg för andra kringkostnader i samband med resan finns det undantag från ersättningsskyldigheten men detta måste bedömas från klagomål till klagomål.

Om ditt flyg ställs in har du bland annat rätt till nedanstående. 

 
Återbetalning eller ombokning vid inställt flyg

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

  • att kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller
  • att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller
  • att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell.

Övriga regler gäller även efter återbetalning. Läs mer nedan under rubriken Ersättning.

 
Service och assistans vid inställt flyg

Väljer du att omboka din biljett så har du alltid rätt till mat och hotell vid behov, oavsett orsak till det inställda flyget. Reglerna är tvingande. Flygbolag kan med andra ord inte själva ta beslut om att inte ge sina resenärer den hjälp de har rätt till.

Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

 
Ersättning vid inställt flyg

Utöver återbetalning av biljettpriset kan du ha rätt till annan ersättning. Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Men det finns undantag till flygbolagets ansvar. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder för att slippa ersätta utlägg. Det kan vara svårt att hävda sin rätt till ersättning för kringkostnader eftersom det ibland inte kan förväntas att flygbolaget kan undvika att sådana kostnader uppstår för resenären. Exempel på kringkostnader som kan uppstå är hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg- eller hyrbilskostnader. Psykiskt lidande omfattas inte.

 
När gäller reglerna?

Ovanstående regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. När du ska flyga hem från övriga delar i världen gäller de bara om du flyger med ett europeiskt bolag. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd som flygresenär.

 

Allt enligt: EU regulationen 261/2004

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Återbetalning vid försenat flyg

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har rimlig anledning att anta att förseningen kommer att bli minst 5 timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell. Övriga regler gäller även efter återbetalning, se mer nedan.

 
 
Återbetalning eller ombokning vid inställt flyg

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

  • att kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller
  • att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller
  • att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

 

Jag fattar inte hur de kunde betala tillbaka pengarna och ge dig en annan biljett gratis   :blink:     det har nog blivit ett fel någonstans.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja, hade det varit Norrbaggarna eller Ryanair så hade det nog bara blivit en långnäsa och ett finger.

Har du belägg för påståendet att Norwegian inte har följt EU regeln vid försenat/inställt avgång?

Eller är det bara roligt att skriva så? Räcker inte att polarens kompis har sagt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur de kunde betala tillbaka pengarna och ge dig en annan biljett gratis :blink: det har nog blivit ett fel någonstans.

Läs inlägg ett noga.

Han fick 7300:- i ersättning.

Som han finansierar nästa resa med.

Av flygbolaget ska han få 600€

Resten bör komma från försäkringar.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du belägg för påståendet att Norwegian inte har följt EU regeln vid försenat/inställt avgång?

Eller är det bara roligt att skriva så? Räcker inte att polarens kompis har sagt så.

Hej

Jag skulle åka hem med Norwegian den 27 SEP förra året, då hydrauliken till lastning så upp sig så vi vart två dagar försenade hem.

Svaret Jag fick när sökte ersättning var " Bolaget följer alla regler vad gäller underhåll av flygplanen – och att det inträffade därför därför är en extraordinär händelse"

Så för mig vart det ingen ersättning och jag tror att denna klausul är något som används ofta av flygbolagen och säkert inte bara Norwegian.

Men för protokollet flög jag ner med dom nu och det var utan problem utom att dom ska ta en flygrutt förbi Turkiet så resan blir onödigt seg.

//K

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

min 16 åriga dotter blev erbjuden att byta från thai till turkich air då skulle hon få 5000 kr. plus  sitta busnise class (arn--BKK) men men kärringen sa nej (mamman) snacka om vi var sura på gumman mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

stefantaby

Jag åker alltid med Thai, har alltid kommit i tid, ofta före tidtabellen så det förvånar mig inte att du fick en bra ersättning, ser inget alternativ från Stklm med den servicen och punktligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från Aftonbladet Plus:

 

Så får du rätt mot flygbolagen Detta har du rätt till enligt EU 261/2004

Du har som flygpassagerare rätt till en standardersättning när ditt plan är försenat mer än 3 timmar vid ankomst (utöver att du har rätt till hjälp på plats):

 250 euro = 2 260 kr vid flygningar upp till 1500 km.

 400 euro = 3 600 kr vid flygningar inom EU på mer än 1500 km.

 400 euro = 3 600 kr för övriga flygningar på 1 500 km – 3 500 km.

 600 euro = 5 400 kr vid alla flygningar som sker utöver ovanstående fall.

 Vid förseningar längre än 5 timmar har du rätt att få tillbaka biljettpriset om resan inte längre har någon mening för dig. Exempelvis om du skulle flyga till ett bröllop och missar hela festen därför att planet är så försenat.

Läs om vilka rättigheter du har här.

EU håller på att se över lagen för att förtydliga vad som är extraordinära omständigheter.

Så får du rätt

 Skriv till flygbolaget och begär ut ersättning. Konsument Europa har färdiga blanketter du kan fylla i och kan bistå med råd.

 Vägrar flygbolaget betala ut ersättning, kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. De flesta följer nämndens rekommendationer men inte alla. Ärendena brukar ta lång tid och nämnden behandlar bara skriftlig dokumentation, så ett bra tips är att bara mejla eller skriva till flygbolaget.

 Om du får rätt i ARN men flygbolaget ändå vägrar att betala, återstår endast att gå vidare till domstol och stämma flygbolaget i ett civilmål. Det kan för många kännas obehagligt och dessutom innebära en relativt stor ekonomisk risk om man sedan inte får rätt. Ett sätt att undvika detta är att vända sig till företag som erbjuder juridisk hjälp mot flygbolagen.

Företag som ger juridisk hjälp

Principen är att de sköter hela kontakten med flygbolaget och i när det behövs drar dem inför rätta.

Du riskerar ingenting, de står för alla juridiska kostnader och domstolskostnader om ni förlorar, men du måste avstå 25–30 procent av ersättningen om de vinner mot flygbolaget. Bolagen sorterar ut alla fall där flygbolagen kan tänkas ha rätt, exempelvis om förseningen berodde på extremt dåligt väder.

 TRS Travelright

 Airhelp Nordic

 Flightright

 

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mer från samma sida:

 

I april stämde en passagerare Ryanair för ett försenat plan – och vann.

Nu tar fler hjälp av bolag som erbjuder fri rättshjälp för att få ersättning för flygförseningar.

– Bara i Sverige handlar det om uteblivna ersättningar för flygförseningar på cirka två miljarder kronor, säger advokat Stephan Eriksson på Liman & Partners.

  •  
 

Ryanairflygningen till Milano förra året blev dryga tre timmar försenad. En passagerare krävde ersättning enligt EU:s regler från 2004. Och Ryanair vägrade att betala.

Tidigare har det oftast tagit slut där.

Men den här gången gick passageraren vidare till företaget TRS Travelright som specialiserat sig på att kostnadsfritt ta sig an flygförseningar mot en procentuell del av en eventuell ersättning. På uppdrag av dem stämde advokat Stephan Eriksson Ryanair.

Först då vände Ryanair och valde att gå med på förlikning. De betalade ersättning på cirka 3 800 kronor plus omkostnader.

– Nu har Ryanair börjat betala ut ersättning till alla passagerarna på den flighten, säger Stephan Eriksson.

Att Ryanair gick med på förlikning istället för rättegång är något nytt.

– Många flygbolag vill inte ha en prövning av EU-förordningen i domstol, eftersom det finns en praxis som utvecklas hos EU-domstolen hur man ska tolka förordningen. Istället går de med på förlikning för att inte riskera förbättringar för passagerarna, säger Stephan Eriksson.

Så vitt han känner till är han först med att ha dragit Ryanair inför domstol för förseningar.  

– Jag kollade med Nyköpings tingsrätt dit Skavsta flygplats hör, men det finns inga andra Ryanair-fall. Inte ett enda, säger Stephan Eriksson.

Vägrar ta emot stämningar

EU-lagen som ger flygpassagerare rätt till schablonersättning när flyget är försenat kom redan 2004. Men lagen har hittills levt en relativt anonym tillvaro. Det har dessutom varit svårt att få rätt mot bolagen som använt sig av ”extraordinära omständigheter”.

Enligt EU-förodningen har man nämligen bara rätt till ersättning om inte förseningen beror på oväntade händelser som flygbolaget inte kunnat förutse.

Exempel på sådana är dåligt väder och strejker.

Exempel på ogiltiga sådana som flygbolagen gärna skyller på är tekniska problem i största allmänhet.

– Vi har fall där flygbolagen angett rost på en antenn som orsak till förseningen. Det håller inte. Många gånger finns det en stor arrogans från flygbolagen i hur de svarar passagerarna, säger Thomas Lööw, vd på Air Help Nordic.

Bland andra Ryanair är kända för att vara extremt svåra att ha att göra med.

– En del flygbolag är duktiga på att betala. Andra är sämre. Och Ryanair är sämst. Det senaste är att de till och med vägrar att låta sig delges stämning, säger Stephan Eriksson.

Genom sin PR-byrå kommenterar Ryanair:

– Ryanair följer alla delar av EU:s 261-lagstiftning och kommenterar inte juridiska frågor. Ryanair är en irländsk-registrerade flygbolag, med huvudkontor i Dublin, där alla juridiska dokument ska delges.

Ingen ersättning – ingen avgift

Flera företag har specialiserat sig på att ge rättshjälp till passagerare mot flygbolag utan att du behöver ligga ute med pengar eller riskera rättegångskostnader.

Affärsidén är att de tar 25–30 procent av ersättningen om du får rätt – och ingenting alls om du förlorar.

– Det har exploderat de sista månaderna. Vi närmar oss 1 000 ärenden i Sverige. Det har blivit ett stort intresse kring detta och det finns många frustrerade passagerare, säger Thomas Lööw.

Air Help Nordic startade som danskt bolag, flyttade över till USA och började sin verksamhet på den nordiska marknaden så sent som i januari i år.

Miljarder att hämta

En till två procent av flygningarna i Europa är så pass försenade att de skulle berättiga till ersättning. Men bara 2–3 procent av flygpassagerarna som är berättigade till ersättning får någon, enligt Stephan Eriksson:

– Bara i Sverige handlar det om uteblivna ersättningar för flygförseningar på cirka 2 miljarder kronor. Inom EU pratar vi 60 miljarder kronor, säger Stephan Eriksson.

Enligt Airhelp är det färre än en promille av passagerarna som har rätt till kompensation som får ersättning för förseningar.

Missnöjda bolag

För flygbolagen är detta inte så populärt. Ersättningen kan gå upp till 5 700 kronor vilket ofta är mycket mer än flygbiljetten kostade.

– Nu måste de först betala tillbaka passagerarnas utgifter för biljetterna plus upp mot 600 euro i ersättning till var och en, säger Jan-Olov Bergling, chef för Svenska flygbranschen, till Göteborgs-Posten.

Men Stephan Eriksson håller inte med om bolagens protester.

– Det var ju därför EU-förordningen 261/2004 stiftades, för att vara kännbar för flygbolagen, säger han.

Nu jobbar han på uppdrag av Travlright med Norwegian som drabbades av flera förseningar förra veckan på sin nya USA-linje.

– Runt 800 personer har rätt till ersättning. Det är de nya Dreamliner-flygplanen som det är problem med.

Det ligger ett förslag till ändring av EU-förordningen 261/2004.

– Bland annat ska extra ordinära omständigheter förtydligas. Till exempel anses fel på flygplanet som driftstörning och inte som en extra ordinär omständighet. Allt för att stärka konsument skyddet, säger Thomas Lööw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs inlägg ett noga.

Han fick 7300:- i ersättning.

Som han finansierar nästa resa med.

Av flygbolaget ska han få 600€

Resten bör komma från försäkringar.

Hälsar pigge01

 

Så var det ju.       :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs inlägg ett noga.

Han fick 7300:- i ersättning.

Som han finansierar nästa resa med.

Av flygbolaget ska han få 600€

Resten bör komma från försäkringar.

Hälsar pigge01

 

Helt korrekt, Pigge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du belägg för påståendet att Norwegian inte har följt EU regeln vid försenat/inställt avgång?

Eller är det bara roligt att skriva så? Räcker inte att polarens kompis har sagt så.

 

Nja, lågprisbolagen är väl inte direkt förknippade med hög service.

Snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

Jag skulle åka hem med Norwegian den 27 SEP förra året, då hydrauliken till lastning så upp sig så vi vart två dagar försenade hem.

Svaret Jag fick när sökte ersättning var " Bolaget följer alla regler vad gäller underhåll av flygplanen – och att det inträffade därför därför är en extraordinär händelse"

Så för mig vart det ingen ersättning och jag tror att denna klausul är något som används ofta av flygbolagen och säkert inte bara Norwegian.

Men för protokollet flög jag ner med dom nu och det var utan problem utom att dom ska ta en flygrutt förbi Turkiet så resan blir onödigt seg.

//K

Man ska inte nöja med första svaret, utan ta vidare till konsumentOmbudsmannen och ta betalt. Samma svepskäl använde

alla flygbolag i början men har släppt efter åtskilliga klagomål till KO. Jag till exempel fick pengarna efter överklagan.

post-7521-0-53888400-1401525026.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker alltid med Thai, har alltid kommit i tid, ofta före tidtabellen så det förvånar mig inte att du fick en bra ersättning, ser inget alternativ från Stklm med den servicen och punktligheten

Flera ggr har jag inte kommit i tid när jag åkt med Thai. När det var som värst på Suvan och tiden innan dess. Har dock inte varit några längre förseningar, som mest 5 - 6 timmar. Har aldrig sökt någon kompensation för detta. Istället har jag till större del anlitat mig av andra flygbolag som aldrig blivit försenade, förutom Lufthansa en gång. Och de var totalt omöjliga att ha att göra med så det är sista gången med dom om jag inte får ett riktigt bra erbjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Flera ggr har jag inte kommit i tid när jag åkt med Thai. När det var som värst på Suvan och tiden innan dess. Har dock inte varit några längre förseningar, som mest 5 - 6 timmar. Har aldrig sökt någon kompensation för detta. Istället har jag till större del anlitat mig av andra flygbolag som aldrig blivit försenade, förutom Lufthansa en gång. Och de var totalt omöjliga att ha att göra med så det är sista gången med dom om jag inte får ett riktigt bra erbjudande.

samma här har alltid kommit för tidigt fram med thai :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

min 16 åriga dotter blev erbjuden att byta från thai till turkich air då skulle hon få 5000 kr. plus  sitta busnise class (arn--BKK) men men kärringen sa nej (mamman) snacka om vi var sura på gumman mvh

samma här ,thai hade överbokat och erbjöd mig 600 euro om jag var villig att flyga via Frankfurt :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

förförra gången när jag åkte så var turken överbokad så jag blev erbjuden att åka med thai . det tog jag men ingen annan ersättning fick jag  .orkade inte tjafsa pga 39 graders feber och helrisig  tog 8 treo på 6-7 timmar .  frågan är skulle jag ha rätt till ersättning ??  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...