Jump to content
IGNORERAD

Ombud hos Migrationasverket.


Stickan

Recommended Posts

Tallviking

Det här är MIN tråd!

 

Men väx upp, nyktra till och lägg ner ! Du beter dig som en berusad 5-åring i sandlådan som har fått din leksak borttappad !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    18

  • thaikonsult

    8

  • Soengsang

    6

  • erkki

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja,

Frun gick igenom allt med våran advokat och besökte ampour med hennes kusin som är polischef( han gillar att följa på sådana saker, går snabbare och han får visa sin makt..)han intygade att hon bott i Thailand sista året.

Det skulle inte vara några problem, om det hade fungerat vet jag inte eftersom flickan ville gå klart skolan i Thailand.

Tror att det hade fungerat, men man får väl erkänna att vi hade ljugit en del..

Vi är inte gifta och har inga barn.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

 vad är detta?

Är det någon lekstuga för mindre vetande eller vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är MIN tråd!

Varför vill du då att andra ska skriva här -

- en låst tråd bara för dig tror jag blir jätte-

lyckat för dig OCH FÖR OSS ALLA ANDRA MED 

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Frun gick igenom allt med våran advokat och besökte ampour med hennes kusin som är polischef( han gillar att följa på sådana saker, går snabbare och han får visa sin makt..)han intygade att hon bott i Thailand sista året.

Det skulle inte vara några problem, om det hade fungerat vet jag inte eftersom flickan ville gå klart skolan i Thailand.

Tror att det hade fungerat, men man får väl erkänna att vi hade ljugit en del..

Vi är inte gifta och har inga barn.

Puss

Erkki

 

Det hade funkat för oss också om hon bott kvar i Thailand sex månader efter att adoptionen var klar och bodde där innan.

Då hade man inte ens behövt ljuga utan bara tänjt på reglerna så mycket det går.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fast frugan har inte bott i Thailand på 13 år..

Så visst ljög vi.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla bla bla  bla blallala blala blalalaaaaa

 

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

 

Ge dig nu å ta nya tag istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade funkat för oss också om hon bott kvar i Thailand sex månader efter att adoptionen var klar och bodde där innan.

Då hade man inte ens behövt ljuga utan bara tänjt på reglerna så mycket det går.

 

Ja men nu gjorde du inte det utan du körde i diket.

 

Du började spela poker med thailändska staten, men vek ner dig vid första syn.

Inte någon annans problem, du får nog ta och gå vidare i livet för att gnälla här kommer inte hjälpa.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag tycker det är lite långsökt att blanda in Migrationsverkets ombud i ett adoptionsförfarande där ombuden inte har med saken att göra. Lite billigt. Kanske lite avundsjuka då ombuden får ganska bra betalt av staten.

 

Jag vill också passa på tillfället att klargöra att Stickan aldrig varit kund hos oss utan enbart rådfrågat oss hur vi förfar i våra adoptioner. Detta förklarade vi för Stickan redan 2012 att våra kunder väljer att genomföra en nationell adoption eftersom både adoptanten och barnet som ska adopteras är thailändska medborgare.

 

Jag tycker Stockholms stad har en bra förklaring på skillnaderna mellan olika adoptionstyper. Uppdaterat 28 april 2014: http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-till-familj--barn/Familjeratt-och-adoption/Adoption/Andra-former-av-adoption/

 

Samtidigt som Stickan frågade oss om hur vi gjorde våra nationella adoptioner fick vi en dom från Migrationsdomstolen i ett ärende att det var helt ok att få ett svenskt uppehållstillstånd utifrån en nationell adoption. Läs här: http://www.thaikonsult.se/dom-UM3765-12.pdf

 

Sugen på att adoptera ett släkting barn far Stickan sedan iväg med sin fru till Thailand och uppsöker provinskontoret och framför önskemålet om att få genomföra en nationell adoption. Frun får kanske inte en syl i vädret. Provinskontoret talar om för Stickan vänligt men bestämt att han är svensk medborgare och måste genomföra en internationell adoption via DSDW, den thailändska centralmyndigheten för internationella adoptioner. Hade han nu låtit sin fru adoptera så hade det säkert inte varit några problem att få igenom en nationell adoption då både frun och adoptivbarnet är thailändska medborgare.

 

Men frågan är fortfarande. Vad har vi med Stickans besök hos provinskontoret att göra. Han är ju inte ens kund hos oss. Vi har enbart förklarat hur vi gör och vad vi tycker det fungerar när det gäller nationella adoptioner.

 

Sedan är det lite billigt av Stickan att få det till att det vi skulle ha del i att handläggningen av hans adoption tagit flera år. Delvis på grund av demonstrationerna i Bangkok. Vi har bara talat om hur vi gör och vi har inte ändrat på arbetet med nationella adoptioner utan vi följer gällande lagstiftning i respektive land. Beträffande uppehållstillstånden för adoptivbarn har Migrationsverket skärpt reglerna efter den 1 april 2014 vilket innebär att man med nationella adoptioner måste få dem godkända i Sverige av tingsrätterna för att slippa hamna i en långbänk liknande den som Stickan hamnat i.

 

En av våra kunder pratade med DSDW så sent som 13 mars så de har inte stängt som Stickan vill påskina.

 

Mvh Roffe på Thaikonsult

 

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Detta vet vi då med 100% är sant i denna diskussion:

Stickan och hans fru ej tyckte att adoptivbarnet var värt 6 månader i Thailand...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite långsökt att blanda in Migrationsverkets ombud i ett adoptionsförfarande där ombuden inte har med saken att göra. Lite billigt. Kanske lite avundsjuka då ombuden får ganska bra betalt av staten.

 

 

 

Jag vill också passa på tillfället att klargöra att Stickan aldrig varit kund hos oss utan enbart rådfrågat oss hur vi förfar i våra adoptioner. Detta förklarade vi för Stickan redan 2012 att våra kunder väljer att genomföra en nationell adoption eftersom både adoptanten och barnet som ska adopteras är thailändska medborgare.

 

 

 

Sugen på att adoptera ett släkting barn far Stickan sedan iväg med sin fru till Thailand och uppsöker provinskontoret och framför önskemålet om att få genomföra en nationell adoption. Frun får kanske inte en syl i vädret. Provinskontoret talar om för Stickan vänligt men bestämt att han är svensk medborgare och måste genomföra en internationell adoption via DSDW, den thailändska centralmyndigheten för internationella adoptioner. Hade han nu låtit sin fru adoptera så hade det säkert inte varit några problem att få igenom en nationell adoption då både frun och adoptivbarnet är thailändska medborgare.

 

 

 

 

 

Mvh Roffe på Thaikonsult

 

 

 

 

Bäste Roffe! Tack för att du tog dig tid att kommentera det hela.

 

Första stycket stämmer helt. Efter att ha fått rådet av dig här på MPR att detta var bästa sättet att förfara så följde vi ditt råd.

 

Andra stycket du skrivit är däremot ett rent fantasifoster från dig! Jag har gång på gång förklarat för dig att vi försökte följa dina råd till punkt och pricka och att jag inte var med på distriktskontoret.   JAG VAR INTE MED OCH SKULLE HELLER INTE VARA INBLANDAD! Helt enligt dina råd.

 

Problemet var att dit råd var felaktigt och det krävdes att hon var bosatt i Thailand. Inte bara folkbokförd vilket du försöker svamla till det till.

Annars så skall det vara en internationell adoption helt enlig Haagkonventionen som du ju borde känna till eftersom du utger dig för att vara jurist.

 

Nu har jag två frågor jag gärna vill att du svara på:

 

1. Hur många nationella adoptioner har du medverkat i? Är det 23 som du skriver 2013 eller är det 14 som du skriver ett år senare?

 

I inlägg 33 i denna tråd från 2013 har TK medverkat i 23 nationella adoptioner enligt sin egen utsago:

 

 

thaikonsult, on 08 May 2013 - 08:55, said:snapback.png

 

Ett år senare är det bara 14 stycken nationella adoptioner enligt inlägg 128 i denna tråd:

 

 

Observera att det är inte jag utan TK själv som kommit med dessa påståenden.

Om det är så svårt att hålla reda på antalet hur kan skall man då kunna lita på honom?

 

 

thaikonsult, on 10 May 2014 - 08:53, said:snapback.png

 

2. Skulle du kunna redogöra för vad du för för utbildning inom juridik?

 

Det kan ju vara intressant för medlemmar som funderar på att nyttja dina tjänster att veta.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Detta vet vi då med 100% är sant i denna diskussion:

Stickan och hans fru ej tyckte att adoptivbarnet var värt 6 månader i Thailand...

Puss

Erkki

 

Tyvärr har du ju dragit fel slutsatts där. Det är värt sex månader i Thailand. Men eftersom vi har barn i skolåldern och ett liv i Sverige så var det helt enkelt omöjligt för frun att stanna i Thailand i sex månader.

 

Men att inte ge upp var det värt. Vi har nu gått den riktiga vägen vilket vi borde ha gjort från början. Det blev ju bara väldigt dålig tajming med oroligheterna i BKK som gjort att ärendet bara legat i BKK sedan i december.

I förrgår svarade dom i telefon för första gången sedan den 22/12. Militären har beordrat folk tillbaks till sina arbeten. Dom har tydligen under tiden det inte gick att få tag på dom även flyttat.

 

Förhoppningsvis kommer det att börja hända något i vårt ärende nu.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite på hur en del forummedlemmar tänker.

Här har Stickan försökt tipsa andra medlemmar hur de kan tjäna pengar lättvindigt genom att ansöka om att vara ombud hos MIG, på samma sätt som ”Thaikonsult” gjort.

För mig var detta överraskande, jag trodde nog att det krävdes att man skulle visa något kunnande eller utbildning för att agera som sådant ombud.

 

Stickan har också ställt en direkt fråga till TK om denne har någon utbildning med juridisk inriktning. TK har inte svarat. Varför??!

Det senare måste ju vara jätteviktigt att veta för någon som överväger att anlita TK:s ”tjänster”.

 

Stickan blir då påhoppad från flera håll med diverse tillmälen i akt och mening att försöka hindra Stickan att ifrågasätta denna ”respektabla” person, som jag tror någon uttryckte det.

Det här är ju verkligen det man brukar beskriva som att ”skjuta budbäraren”.

 

Jag funderar också på om ni, som skriver så hårda ord mot Stickan, känner Thaikonsult personligen, och vad som döljer sig bakom ”Vi på Thaikonsult” ?

Jag gör det. Tyvärr.

 

Jag avslutar med att upprepa Stickans fråga: Har du Roffe på Thaikonsult någon utbildning med juridisk inriktning? Vilken i så fall?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi på thai konsult = hans fru

Det e ju hon som kan det mesta har jag förstått o inte han

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

När jag gick ur högskolan i början av 70 talet blev man jur kand. Idag heter det visst bara jurist.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick ur högskolan i början av 70 talet blev man jur kand. Idag heter det visst bara jurist.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

 

Vad bra! Då har vi rett ut det. Men du har fortfarande inte visat det utan bara påstått det.

Men i sånt fall skall det ju inte vara några större problem för dig att förstå dig på juridisk texter.

 

Sedan har vi det här med att blanda ihop olika saker igen.

I den här tråden så berättar jag för medlemmarna om hur man på ett enkelt sätt kan registrera sig som ombud på Migrationsverket och tjäna extra pengar på att hjälpa folk att fylla i papper.

Några vidare förkunskaper för att bli ombud behövs alltså inte utan det skulle tex. en pensionerad vaktmästare på en idrottsförening kunna ha som extraknäck. Bara han har en registrerad firma.

 

Men Du blandar ju ihop det här nedan med att jobba som offentligt biträde. Ett offentligt biträde är inte samma sak som ett registrerat ombud. Ett offentligt biträde utses av Migrationsverket och dom får mycket riktigt bra betalt.

 

Ett ombud som inte utses av Migrationsverket och följaktligen inte blir tilldelade några asylfall, dom får inte betalt av Migrationsverket.

Men den skillnaden har ju både du och jag koll på. Men låt os vara tydliga vad vi pratar om så inte medlemmarna blir förvillade.

För att bli offentligt ombud krävs ju dessutom att man är advokat eller jobbar på en advokatbyrå.

 

 

Ett år senare är det bara 14 stycken nationella adoptioner enligt inlägg 128 i denna tråd:

 

 

Observera att det är inte jag utan TK själv som kommit med dessa påståenden.

Om det är så svårt att hålla reda på antalet hur kan skall man då kunna lita på honom?

 

 

thaikonsult, on 10 May 2014 - 08:53, said:snapback.png

thaikonsult, on 10 May 2014 - 08:53, said:snapback.png

 

 

Den domen du refererar till säger heller inte att du har rätt. Den gäller en redan beslutad adoption i ett annat land.

 

Vad du och jag inte är riktigt överens om är hurvida det var rätt eller ej av det landet att godkänna adoptionen eftersom adoptanten var bosatt i Sverige.

 

Jag hävdar att Thailand brutit mot Haagkonventinen när dom godkänt adoptionen medan du hävdar att Haagkonventionen inte har något med saken att göra.

 

Men eftersom du är jurist så kommer vi säkert överens när du läst igenom den.

 

PS. Du vet väl att både Thailand och Sverige ratificerat den och förbundit sig att följa den?

 

Den här är saxat direkt ur Haagkonventionen:

 

Artikel 14

   Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som önskar adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat skall ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sitt hemvist.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970191.htm

 

Att sedan inte Thailand alltid följt Haagkonventionen är en annan sak. Men för varje gång dom godkänt en adoption likt den i domen du refererar till gör att Thailand fått kritik för att dom inte följt den. Vilket gjort att dom blivit hårdare i sina kontroller av adoptantens hemvist.

 

Att det gått att genomföra nationella adoptioner gör inte att allt gått rätt till.

 

Skulle vi kunna vara överens om ovanstående?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Stickan !!!    Ge dig!!!

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi har både agerat som rådgivare i adoptionsfrågor och som ombud. Då rådgivningen är gratis blir det oftast fler rådgivningar än direkta ombudsärenden där kunden betalar för arbetet.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan lägg ner ditt skit snack !

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är så klurigt med reglerna med att få frun hit, visst blev man erbjuden hjälp utanför ambasaden.

Men vi valde att greja det själva och det var inte så klurigt... Hur som. i detta fallet låter det som att

 

Någon har inte velat betala men bara velat få gratis råd, okey men betalar man inte kan man inte ställa krav.

Att snikvägen inte fungera och det istället kosta lite slantar är ens eget fel,,, eller. Inget roligt men så är det.

Som en del som frågar mekaniker om råd,,, sen när de pajat motorn kommer de och gnäller... Lämna in bilen och betala eller chansa med risk för dyrt efterspel, men det är du som väljer...

 

Att nu tjata om vilken utbildning han har eller hur många ärenden han haft...Spelar det nån roll då den anklagade inte haft gnällman som kund?

Släpp det och gör annorlunda i framtiden. Gå vidare med kunskapen att det kan bli dyrt att vara snål...

 

Tycker jag som är helt opartisk till er båda.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Glimten66

 

Jag pratade med din bror lars nyss som är kund hos oss. Han verkar nöjd och tyckte att visumhjälpen han fick fungerade utan problem. Han skulle resa till Thailand med sin tjej och njuta av värmen.

 

Detta stämmer inte riktigt med din tidigare utsaga på forumet den 4 april om att han var missnöjd över vårt arbete.

 

Är det inte så att du som inte är kund hos oss ville smutskasta oss lite för att få ditt ego tillfredställt eller hur?

 

Är glad att du ger min fru beröm att hon är duktig för det är hon.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har både agerat som rådgivare i adoptionsfrågor och som ombud. Då rådgivningen är gratis blir det oftast fler rådgivningar än direkta ombudsärenden där kunden betalar för arbetet.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

 

Men då borde du ju veta att även om det gått att genomföra nationella adoptioner så har det inte gått helt rätt till i dessa fall.

Borde du då inte även ha berättat det när du gav råd?

 

Hur många adoptioner var det nu du medverkat i?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Stickan, du har fortfarande inte fattat skillnaden mellan nationella och internationella adoptioner så lägg av tills du lärt dig skillnaden.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...