Jump to content
IGNORERAD

Hundratals demonstrerade mot kuppen under söndagen i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

När var det demokrati? 

Enligt IL? När Thaksin styrde. IL tycker nog att han var den största gåvan till mänskligheten, sen Jesus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    16

  • Joints

    12

  • Tallviking

    10

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag ska inte skriva ett långt inlägg då jag sitter mobilt på Toyota och väntar på att dom gör 3000 mila service på bilen för 1750 Baht :) .

Jag har varit här i Thailand tillräckligt länge för att förstå att thailändare tänker olika från oss västerlänningar i det mesta.

 

 

Jaha, det tog mig fem minuter att inse det.

Och ska man inte ha huvudvärk så är detta bara att acceptera.

En sak är hur politiken fungerar här. Och den är nämndelsevis inte i närheten av svensk politik.

Demokrati enligt västerländska mått är naturligtvis alltid att föredra. Och att jämföra västerländsk och thailändsk demokrati är som att sätta en Mercedes logga på en trabant och försöka jämföra det med en original Mercedes.

Det är helt enkelt olika saker.

 

Vad gäller kuppen så är den aldrig bra. Men likt en gammal trasig trabant som är misskött och livsfarlig. Så kan man se att demokratin togs ur bruk på grund av risken att fortsätta köra den.

Och kontentan vet både du och jag om militären inte klivit in så hade det blivit stor blodspillan med många offer. Vilket hade varit ännu sämre alternativ.

 

Nä, det vet jag inte. Om det nu finns massor av arga människor som gärna vill starta inbördeskrig/terror/gerillaverksamhet så blir de knappast mindre motiverade av en militärkupp.

Så huruvida vad som händer i framtiden med korruption och annat. Så tror jag det som hände var bra utifrån situationen.

Att regeringen kämpade i motvind är nog sant. Men då denna regering egentligen inte brydde sig så mycket om politik över huvud taget denna mandatperiod. Utan gjorde mest utspel om att få hem Thaksin hela tiden. Gjorde nog att många fick upp ögonen för deras inkompetens tidigt och av det skälet motarbetade dom.

Och naturligtvis handlar det om makt från båda sidor. Och det är därför även förvånande att se både dig och IL hylla en demokrati som aldrig handlat om just demokrati. Utan handlar om att Thaksin vill ha personlig makt att styra landet för att berika sig själv och ta sig ur den knipa han sitter i när han inte kan komma hem.

 

Det blir nog sista gången jag bryr mig om att svara dig. Jag har aldrig hyllat vare sig PT eller någon slags demokrati i Thailand.

Jag ser Thaksin jämställt med en spelnarkoman som försöker satsa mer för att vinna tillbaka det han redan förlorat i ett riggat spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att oppositionen skulle byggt på sitt kraftigt ökade stöd efter regeringens misstag med amnestin, risstödet, skoldatorerna etc. Efter ytterligare 2 år av en helt huvudlös styrning så tror jag Demokraterna hade haft en klart rimlig chans att faktiskt vinna ett val på ett schysst sätt. De kunde då gjort allt det juntan nu säger att de skall göra och onekligen hade det varit en stor fördel om det kunde gjorts under demokratiska former.

 

Det här var ett vägskäl och troligen den chans som fanns för att fortsätta en demokratisk utveckling av landet. Efter att Thaksin spelat rysk roulett med sex kulor i magasinet och trott att maffiaamnestin skulle ordna sig, fanns ju här ett gyllene läge. Dessutom alla misslyckanden och den inkompetens som regeringen visat. Kan man få ett bättre läge? Det var ju som straffspark utan målvakt och ändå lyckas man missa. Hade Demokraterna markerat avstånd från Suthep i det läget så hade vi kanske haft en betydligt trevligare utveckling än vad vi fick. Man måste ju ställa sig frågan varför inte Demokraterna tog chansen? Ville dom inte eftersom det skulle krävas lite eftergifter för att kunna samla en majoritet? Så inkompetenta att dom inte kunde läsa läget kan dom väl ändå inte ha varit?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här uppe där jag bor är det varken någon som hurrar eller buar. Det verkar mer vara en avslagen och uppgiven stämning bland Thaiarna i gemen.

Givetvis är dom glada för att utbetalningarna av ris-pengarna börjar funka. Men några direkta jubel och tacktal till militären har jag inte sett röken av. Den euforiska känslan som en del forumister försöker lyfta fram efter militärkuppen saknas iallafall här.

Verkar som om dom flesta rycker på axlarna och säger: Tillbaka på ruta ett. Vi har varit med om detta innan.

Här finns ju både röda o gula och det verkar vara samma inställning i båda lägren.

Det fetade1. Kan bero på att de tittar på bara röda kanaler och inte uppfattar vad som verkligen händer i världen.

Det fetade2. Ruta ett när militären ordnar pengar till bönderna som Thaksin struntat i det och bara stoppat mynt i egen ficka.

Vad kallar du då taksins ruta -47? eller yinglucks ruta -62??

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fetade1. Kan bero på att de tittar på bara röda kanaler och inte uppfattar vad som verkligen händer i världen.

Det fetade2. Ruta ett när militären ordnar pengar till bönderna som Thaksin struntat i det och bara stoppat mynt i egen ficka.

Vad kallar du då taksins ruta -47? eller yinglucks ruta -62??

Jag är inte det minsta politiskt intresserad. Är varken gul eller röd. Gjorde bara ett LITET försök att beskriva min vardag och den verklighet jag upplever här. 

Umgås bara med Thaiare...har inte en Falang i närheten. Vad jag berättar är det JAG ser och hör varje dag från Thaiare.

Inte vad jag ser på tv eller läser.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fetade1. Kan bero på att de tittar på bara röda kanaler och inte uppfattar vad som verkligen händer i världen.

Det fetade2. Ruta ett när militären ordnar pengar till bönderna som Thaksin struntat i det och bara stoppat mynt i egen ficka.

Vad kallar du då taksins ruta -47? eller yinglucks ruta -62??

I sa fall har han en javligt bra mottagare for i alla fall l Risbyn ar den kanalen nedslackt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Än en gång, jag stödde demonstrationerna mot maffiaamnestin men inte demonstrationerna därefter. Jag tycker att oppositionen skulle byggt på sitt kraftigt ökade stöd efter regeringens misstag med amnestin, risstödet, skoldatorerna etc. Efter ytterligare 2 år av en helt huvudlös styrning så tror jag Demokraterna hade haft en klart rimlig chans att faktiskt vinna ett val på ett schysst sätt. De kunde då gjort allt det juntan nu säger att de skall göra och onekligen hade det varit en stor fördel om det kunde gjorts under demokratiska former. Nu kände istället krafterna bakom kuppen att de hade vinden i ryggen och att de inte ville riskera att PT skulle få 4 nya år istället för 2 och då PTs misstag redan fått ut, vad som ofta refererades till som "high-quality demonstrators", på gatorna samt cementerat stödet inom statsapparaten så bestämde de sig för att göra sig av med PT utan något val.

 

För den akademiska eliten som utförde kuppen så handlar det givetvis inte om korruption, inkompetens och maktmissbruk, det handlar helt riktigt om att försäkra sig om att ha makten när det inträffar. För de allra flesta som demonstrerat och som hyllar kuppen på sociala medier så handlar det däremot om just korruption, inkompetens och maktmissbruk. De vet hur det sett ut de senaste åren och de hoppas, kanske mer än vekligen tror, att Prayuth som en riddare på en vit häst ska rädda Thailand från all skit som byggts upp under århundraden av feodalt styre där pooyais har kommit och gått, men sällan lämnat utan fickorna fulla med pengar. 

 

Personligen tycker jag att en militärkupp är det definitiva maktmissbruket och allt de gör tills nästa val har hållits är givetvis maktmissbruk. De kan dock omöjligt vara mer inkompetenta än den avsatta regeringen så där kommer de hamna på plus. Korruptionen är det svårare att sia om. Jag tror den initialt kommer gå ned men blir juntan sittande över 1 år, vilket de förmodligen blir, så är vi nog snart tillbaka på samma skrämmande nivåer, enda skillnaden är att pengarna hamnar i andra fickor.

 

 

 

Vi deltog ju bägge på politologikongressen på HOBS för inte så länge sedan så jag vet ganska väl var du står. Vi tänker ju ganska mycket i samma banor så jag tvingas använda förstorningsglaset för att hitta något att anmärka på i syfte att hålla debatten igång.

 

Visst får juntan anstränga sig hårt för att vara mer inkompetenta än PT. Samtidigt styr de under andra former så en jämförelse blir ganska orättvis. Just nu har de tagit sig rätten att göra exakt vad de vill och med det vilar ett enormt ansvar. Men den stora frågan blir då - om de nu har stöd från flera håll och kanter - hur ska de kunna göra alla "glada"? Att de omgående lovade att betala för riset tyder ju på att de vill hålla sig väl med vissa delar av de rödas supportrar. Det kommer dock inte att räcka med den engångskostnaden. Jag tror att det i längden blir omöjligt, både ekonomiskt och politiskt, att hålla sig väl med de polariserade halvorna. Thaksin lyckades under några år men sedan gick det inte längre.

 

Juntan verkar tro att censur och locket på är en lösning. Jag tror att de har fel. Förr eller senare kommer det att koka över. Man kan inte vrida tillbaks klockan och hur gärna juntan och etablissemanget drömmer om det ljuva 80-talet så är tillräckligt många thailändare antingen arga eller medvetna om sakernas tillstånd för att göra livet surt för toppen.

 

Det enda jag egentligen vill ha fram är att jag inte är lika optimistisk som du om framtiden. Men jag hoppas du har mer rätt än vad jag har. Det finns en händelse som snart kommer att hända och då är alla teorier ogiltiga. För ingen kan förutspå vad som sker när kungen dör även om nu juntan försöker trippelgardera sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Maffiaamnestin var Thaksins försök att gå all-in men han underskattade det thailändska folket-alla vet att han är en oerhört korrupt och kriminell politiker men för de röda så är han deras korrupte politiker iallafall.

 

Tidigare har just opinionen varit Thaksins styrka-han har oftast haft rätt när det gäller att känna folket på pulsen men här måste han totalt ha tappat känslan eller så omger han sig numera endast med ja-sägare?

 

Första meningen är ju spot on även om en del fortfarande lyckas inbilla sig att han intet är korrupt utan bara baktalad av eliten. Att människor är så desperata att de sätter sitt hopp på en sådan extremt egoistisk typ som Thaksin säger väl en del om hur polariserat läget är.

 

Han hade ju för vana att sparka alla som vågade uttrycka avvikande åsikter så det är väl ganska troligt att han bara har rövslickare krypandes runt sig. Jag tycker det är lite oroväckande att det är så tyst om honom. Jag tyckte om hans fina tal till folket för då visste man ju iaf att de han sa inte var sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag egentligen vill ha fram är att jag inte är lika optimistisk som du om framtiden. Men jag hoppas du har mer rätt än vad jag har. Det finns en händelse som snart kommer att hända och då är alla teorier ogiltiga. För ingen kan förutspå vad som sker när kungen dör även om nu juntan försöker trippelgardera sig.

 

Är inte heller speciellt optimistisk om framtiden, ser ingen väg ur det här. Tror det är uteslutet att juntan kommer att släppa någon makt i från sig innan kungen har dött och nu handlar det bara om att positionera sig innan dess. Vad som händer sen är väl inte ens lönt att spekulera i men knappast blir det något positivt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Man måste ju ställa sig frågan varför inte Demokraterna tog chansen? Ville dom inte eftersom det skulle krävas lite eftergifter för att kunna samla en majoritet? Så inkompetenta att dom inte kunde läsa läget kan dom väl ändå inte ha varit?

 

Bra fråga. Jag har också funderat på det och har inte kommit på någon bättre idé än att någon helt enkelt övertalande dem om en bojkotts betydelse. Det fanns redan en tydlig plan om hur man skulle sänka PT.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Första meningen är ju spot on även om en del fortfarande lyckas inbilla sig att han intet är korrupt utan bara baktalad av eliten. Att människor är så desperata att de sätter sitt hopp på en sådan extremt egoistisk typ som Thaksin säger väl en del om hur polariserat läget är.

 

Han hade ju för vana att sparka alla som vågade uttrycka avvikande åsikter så det är väl ganska troligt att han bara har rövslickare krypandes runt sig. Jag tycker det är lite oroväckande att det är så tyst om honom. Jag tyckte om hans fina tal till folket för då visste man ju iaf att de han sa inte var sant.

 

Förfallet började ju enligt mig när TRT började "Absorbera" andra partier och lösa maffiafraktioner som Banharns Chart Thai och Sanoh´s Pracharaj samt maffiafraktioner son Newins och Kuhnplome. Dessa hade ju annat på agendan än till exempel  de begåvade TRT politikerna som Somkid Jatsupirak, Surakiart Sathitahray och i viss mån Sudarat Keyurprahan.

 

De "nya" delarna av partiet tillsammans med maffiafraktionerna  kom med årtiondens erfarenhet och kunskap i hur man skinnar statens kassa och tyvärr så valde Thaksin denna väg istället för att hålla fast vid de planerna han ursprungligen hade för TRT.

 

För i början lyssnade han ju på andra åsikter och såg till att alla drag han gjorde var väl underbyggda med opinionsundersökningar och liknande innan förslagen sjösattes.

 

Men med PPP och PTP har det bara handlat om hämnd och att sno så mycket som möjligt ur statskassan, vilket ju är tragiskt. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har militären spärrat av området runt Victory monument.

Postade en bildPostade en bildPostade en bildPostade en bild


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vi deltog ju bägge på politologikongressen på HOBS för inte så länge sedan så jag vet ganska väl var du står. Vi tänker ju ganska mycket i samma banor så jag tvingas använda förstorningsglaset för att hitta något att anmärka på i syfte att hålla debatten igång.

 

Visst får juntan anstränga sig hårt för att vara mer inkompetenta än PT. Samtidigt styr de under andra former så en jämförelse blir ganska orättvis. Just nu har de tagit sig rätten att göra exakt vad de vill och med det vilar ett enormt ansvar. Men den stora frågan blir då - om de nu har stöd från flera håll och kanter - hur ska de kunna göra alla "glada"? Att de omgående lovade att betala för riset tyder ju på att de vill hålla sig väl med vissa delar av de rödas supportrar. Det kommer dock inte att räcka med den engångskostnaden. Jag tror att det i längden blir omöjligt, både ekonomiskt och politiskt, att hålla sig väl med de polariserade halvorna. Thaksin lyckades under några år men sedan gick det inte längre.

 

Juntan verkar tro att censur och locket på är en lösning. Jag tror att de har fel. Förr eller senare kommer det att koka över. Man kan inte vrida tillbaks klockan och hur gärna juntan och etablissemanget drömmer om det ljuva 80-talet så är tillräckligt många thailändare antingen arga eller medvetna om sakernas tillstånd för att göra livet surt för toppen.

 

Det enda jag egentligen vill ha fram är att jag inte är lika optimistisk som du om framtiden. Men jag hoppas du har mer rätt än vad jag har. Det finns en händelse som snart kommer att hända och då är alla teorier ogiltiga. För ingen kan förutspå vad som sker när kungen dör även om nu juntan försöker trippelgardera sig.

 

Jo, på HOBS har vi löst en del världsproblem men just nu är 100,000 kronorsfrågan; vad för typ av Thailand kommer du mötas av nästa gång vi kan inmundiga några Leffe Blonde?

 

Jag hade ofta fel i mina profetior angående thailändsk politik tidigare men jag känner att vändningen kom efter att jag tippat att Pongsapat skulle spöa skiten ur Sukhumbhand i Bangkoks guvenörsval, sedan dess har alla mina profetior slagit in och allt Phua Thai har företagit sig har gått åt helvete. Det skulle säkert gå att hitta några vinnande lottonummer om man analyserade det sammanträffandet. Alltså kan du lita på mig när jag säger att det kommer att gå bra för Thailand. Eller så tar min och anti-Thaksinisternas flyt snart slut; välj själv :)

 

Ärligt talat så kan givetvis precis allt gå fel men det är alltid tacksamt att ta över när precis allt redan gått fel, fallhöjden blir inte så hög och bara genom att just inte göra någonting så kommer åtminstonde ekonomin bli bättre. Det blir givetvis omöjligt att tillgodose alla särintressen och jag tror inte risstödet kommer fortsätta i samma omfattning efter att de betalat av PTs skuld till bönderna, det blir nog någon variant på Demokraternas förslag där risbönderna får bidrag per areal och staten slipper agera risupplag. Om inte EU och USA kommer med en massa sanktioner så sitter thailändsk industri nu i en bra sits med en svag Baht och en hyfsad världsekonomi. Man ska heller inte glömma att det finns uppenbara fördelar med att vara en diktatur, vilket om inte annat Kina visat, beslutsvägarna är korta och snabba och det finns inga lagar som stoppar upp. Hjärnan bakom Thaksinomics, Somkid, är ju som jag tipsade om för 2 veckor sedan redan inkopplad och alla ministerier som senaste halvåret motarbetat PT är nog nu mer än glada att följa alla ordrar de får. Orättvist, omoraliskt och allmännt jävligt; självklart men inte desto mindre en realitet.

 

För bara ett par år sedan så sade alla ekonomiska experter att Thailand har en potential att växa med 5% om året och senaste havåret har ekonomin istället gått bakåt. Potentialen att växa är enorm och när nu hela statsapparaten drar åt samma håll så kan vi nog vara uppe runt 5% om ett år. För ett land som Thailand där nästan ingen betalar inkomstskatt så blir det en enorm skillnad och plötsligt finns pengar för diverse utvecklingsprojekt som kan vinna röster åt det parti, läs Demokraterna, som juntan vill lämna över till. Jag är så säker på min sak att jag på måndag för första gången, efter 15 års tvekan, tänker ge mig in på den thailändska börsen. Jag tänker dock avvakta helgens besök i vår röda hemkommun men jag kan inte tänka mig att det får mig att ändra mig, om den gamle Thaksinisten svärfar är nöjd med kuppen så är nog de flesta, om inte nöjda, så åtminstonde neutrala.

 

Att demokrati och yttrandefrihet får stryka på foten är självklart och givetvis jävligt trist men om jag har rätt om att ekonomin går framåt så är det nog något som de flesta thailändare kan köpa. De flesta har inte lyxen att sätta våra höga ideal före möjligheten att försörja familjen och givetvis är det exakt samma anledning som gjorde Thaksin populär 2001 trots hans ytterst tveksamma inställning till samma ideal. Ibland vänds borden och allt kan tyckas vara upp och ned men det finns alltid en röd tråd bara man letar efter den....... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara förtydliga att jag inte alls sympatiserar med demokraterna. Jag kanske gjorde det en gång i tiden, mest för att de var en motpol till Thaksin. Jag sympatiserar med dem som vill ha riktig demokrati. Men vilka det är vet jag inte riktigt, bara att det inte är många. Ska man vara ärlig så är ju inte Thailand moget för demokrati. För att någon ändring ska ske krävs det en total samhällsförändring som inte kommer att underlättas av att en militärjunta drar upp en ny konstitution och hittar på nya reformer.

 

 

 

 

 

 

Om nu det finns massor av vapen och redan många fått sätta livet till börjar man undra varför du deltar i debatten om du vill påskina att det inte finns stor risk för större våldsinslag? Alternativt har du tillbringat dom senaste månaderna på månens baksida?

Men du kanske kan utveckla dina tankar om varför du menar att våldsinslagen skulle öka i och med kuppen?

Om du vill svara mig eller inte är ju naturligtvis nånting du väljer själv?

Men du skriver på sådant sätt så att det förefaller för en utomstående att du har dessa åsikter. Har jag missuppfattat dig så ber jag naturligtvis om ursäkt.

Men du skriver på ett väldigt flummigt sätt. Och för att inga missförstånd skall ske kanske du kan ta åt dig och vara lite tydligare i dina åsikter?

I övrigt har svågern kommit med en flaska cognac till mig ikväll. Så jag ser ingen anledning att vara mer djuplodande. Då det om något blir flummigt och fel när inte hjärnan fungerar som den borde göra vilket knappast gör debatten rättvisa.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I sa fall har han en javligt bra mottagare for i alla fall l Risbyn ar den kanalen nedslackt!

Risbonden kanske inte har fått några rispengar att betala räkningen :)

Men han skrev:

"thomas001, on 29 May 2014 - 06:34, said:snapback.png

Här uppe där jag bor är det varken någon som hurrar eller buar. Det verkar mer vara en avslagen och uppgiven stämning bland Thaiarna i gemen."

Så då är väl ölen slut om de inte han nån tv att blev less på... Eller som du säger en jäkla stor parabol...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, på HOBS har vi löst en del världsproblem men just nu är 100,000 kronorsfrågan; vad för typ av Thailand kommer du mötas av nästa gång vi kan inmundiga några Leffe Blonde?

 

Jag hade ofta fel i mina profetior angående thailändsk politik tidigare men jag känner att vändningen kom efter att jag tippat att Pongsapat skulle spöa skiten ur Sukhumbhand i Bangkoks guvenörsval, sedan dess har alla mina profetior slagit in och allt Phua Thai har företagit sig har gått åt helvete. Det skulle säkert gå att hitta några vinnande lottonummer om man analyserade det sammanträffandet. Alltså kan du lita på mig när jag säger att det kommer att gå bra för Thailand. Eller så tar min och anti-Thaksinisternas flyt snart slut; välj själv :)

 

Ärligt talat så kan givetvis precis allt gå fel men det är alltid tacksamt att ta över när precis allt redan gått fel, fallhöjden blir inte så hög och bara genom att just inte göra någonting så kommer åtminstonde ekonomin bli bättre. Det blir givetvis omöjligt att tillgodose alla särintressen och jag tror inte risstödet kommer fortsätta i samma omfattning efter att de betalat av PTs skuld till bönderna, det blir nog någon variant på Demokraternas förslag där risbönderna får bidrag per areal och staten slipper agera risupplag. Om inte EU och USA kommer med en massa sanktioner så sitter thailändsk industri nu i en bra sits med en svag Baht och en hyfsad världsekonomi. Man ska heller inte glömma att det finns uppenbara fördelar med att vara en diktatur, vilket om inte annat Kina visat, beslutsvägarna är korta och snabba och det finns inga lagar som stoppar upp. Hjärnan bakom Thaksinomics, Somkid, är ju som jag tipsade om för 2 veckor sedan redan inkopplad och alla ministerier som senaste halvåret motarbetat PT är nog nu mer än glada att följa alla ordrar de får. Orättvist, omoraliskt och allmännt jävligt; självklart men inte desto mindre en realitet.

 

För bara ett par år sedan så sade alla ekonomiska experter att Thailand har en potential att växa med 5% om året och senaste havåret har ekonomin istället gått bakåt. Potentialen att växa är enorm och när nu hela statsapparaten drar åt samma håll så kan vi nog vara uppe runt 5% om ett år. För ett land som Thailand där nästan ingen betalar inkomstskatt så blir det en enorm skillnad och plötsligt finns pengar för diverse utvecklingsprojekt som kan vinna röster åt det parti, läs Demokraterna, som juntan vill lämna över till. Jag är så säker på min sak att jag på måndag för första gången, efter 15 års tvekan, tänker ge mig in på den thailändska börsen. Jag tänker dock avvakta helgens besök i vår röda hemkommun men jag kan inte tänka mig att det får mig att ändra mig, om den gamle Thaksinisten svärfar är nöjd med kuppen så är nog de flesta, om inte nöjda, så åtminstonde neutrala.

 

Att demokrati och yttrandefrihet får stryka på foten är självklart och givetvis jävligt trist men om jag har rätt om att ekonomin går framåt så är det nog något som de flesta thailändare kan köpa. De flesta har inte lyxen att sätta våra höga ideal före möjligheten att försörja familjen och givetvis är det exakt samma anledning som gjorde Thaksin populär 2001 trots hans ytterst tveksamma inställning till samma ideal. Ibland vänds borden och allt kan tyckas vara upp och ned men det finns alltid en röd tråd bara man letar efter den.... 

 

Ok, först till den viktiga frågan om HOBS. När jag nu vet att du ska sälja allt du har för att festa loss på börsen kommer det helt riktiga och faktabaserade svaret att se något annorlunda ut. Jag ser två alternativ till hur det ser ut nästa gången vi möts på HOBS.

 

Alt 1. Du anländer med din kundvagn (som innehåller sovsäck, tandborste och ett klädombyte) iklädd singalinné och foppatofflor. Du har "glömt" plånboken hemma och pratar bara politik.

 

Alt 2. När jag anländer är du redan där för du äger nämligen stället och har redan hunnit öppna 15 andra HOBS. Politik vill du inte prata om eftersom det sköts bäst av experterna. Du har fem till sju mia nois beroende på humör. Nästa dag säljer jag hus, bil och min mormor och köper samma aktier som du gjorde.

 

Så nu vet du.

 

Om ekonomin ska bli bättre krävs det stabilitet. Det är väl alla överrens om. Frågan blir ju då hur stabilt det kommer bli och om juntan kan stäva allt motstånd. Kan de det så håller jag inte allt för osannolikt att ekomomin kan öka med mer än 5 % om året. De stora multinationella som redan investerat stora summor kommer att fortsätta med, demokrati och sånt är ju sällan ett problem för dem. Jag gissar dock att nya investerar inte kommer att banka på dörren utan att avvakta och se.

 

Det ska nog mycket till innan EU och USA börjar med sanktioner men den riktigt intressanta frågan blir väl hur Kina och Indien ser på läget.

 

Jag skulle gärna fortsätta den här diskussionen hur länge som helst men jag har sagt allt jag vill säga om det som har hänt och när det gäller framtiden så finns det en så stor mängd olika faktorer som i nuläget inte går att styra över så det känns ganska meningslöst att spekulera. Vi får helt enkelt vänta och se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det handlar om röd och gul nu.

 

Det handlar om att nu är den yngre Twitter,Facebook generationen dom skiter i gul eller röd bara dom får säga vad dom tycker.

Det händer i Sverige när "Stormen på sociala media Rasar".

 

Jag hoppas det inte blir som Istabul när alla gick bärsärk på twitter och facebook.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, först till den viktiga frågan om HOBS. När jag nu vet att du ska sälja allt du har för att festa loss på börsen kommer det helt riktiga och faktabaserade svaret att se något annorlunda ut. Jag ser två alternativ till hur det ser ut nästa gången vi möts på HOBS.

 

Alt 1. Du anländer med din kundvagn (som innehåller sovsäck, tandborste och ett klädombyte) iklädd singalinné och foppatofflor. Du har "glömt" plånboken hemma och pratar bara politik.

 

Alt 2. När jag anländer är du redan där för du äger nämligen stället och har redan hunnit öppna 15 andra HOBS. Politik vill du inte prata om eftersom det sköts bäst av experterna. Du har fem till sju mia nois beroende på humör. Nästa dag säljer jag hus, bil och min mormor och köper samma aktier som du gjorde.

 

Så nu vet du.

 

Om ekonomin ska bli bättre krävs det stabilitet. Det är väl alla överrens om. Frågan blir ju då hur stabilt det kommer bli och om juntan kan stäva allt motstånd. Kan de det så håller jag inte allt för osannolikt att ekomomin kan öka med mer än 5 % om året. De stora multinationella som redan investerat stora summor kommer att fortsätta med, demokrati och sånt är ju sällan ett problem för dem. Jag gissar dock att nya investerar inte kommer att banka på dörren utan att avvakta och se.

 

Det ska nog mycket till innan EU och USA börjar med sanktioner men den riktigt intressanta frågan blir väl hur Kina och Indien ser på läget.

 

Jag skulle gärna fortsätta den här diskussionen hur länge som helst men jag har sagt allt jag vill säga om det som har hänt och när det gäller framtiden så finns det en så stor mängd olika faktorer som i nuläget inte går att styra över så det känns ganska meningslöst att spekulera. Vi får helt enkelt vänta och se.

 

Det finns ju ett ordspråk som säger något typ "En bra diktatur är bättre än en dålig demokrati" vi vet ju alla att demokratin i Thailand inte var mycket att hurra för så nu återstår det att se hur diktaturen lyckas?

 

Tror inte på några sanktioner-ens från Kina. Det enda landet som jag kan tänka mig inför några sanktioner är Kambodja. Kina är business och så länge Thailand handlar med Kina som ju själv har ganska låga krav på demokrati och yttrandefrihet så är det inga problem.

 

Återstår att se om det blir några "moraliska" bojkotter som det var mor Spanien under 1970-talet och de påverkar turismen men facket och de moraliskt rättänkande uppmanar ju inte till någon bojkott av Kuba och andra diktaturer så varför skulle Thailand plötsligt bli måltavla? 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett ordspråk som säger något typ "En bra diktatur är bättre än en dålig demokrati" vi vet ju alla att demokratin i Thailand inte var mycket att hurra för så nu återstår det att se hur diktaturen lyckas?

 

Tror inte på några sanktioner-ens från Kina. Det enda landet som jag kan tänka mig inför några sanktioner är Kambodja. Kina är business och så länge Thailand handlar med Kina som ju själv har ganska låga krav på demokrati och yttrandefrihet så är det inga problem.

 

Återstår att se om det blir några "moraliska" bojkotter som det var mor Spanien under 1970-talet och de påverkar turismen men facket och de moraliskt rättänkande uppmanar ju inte till någon bojkott av Kuba och andra diktaturer så varför skulle Thailand plötsligt bli måltavla? 

 

 

Undrar om inte fegheten har fått ett ansikte och då syftar jag inte på dig. Lätt att ta avstånd från allt och inte ta ställning till verkligheten. Fegt och lågt men bekvämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Tror inte på några sanktioner-ens från Kina. Det enda landet som jag kan tänka mig inför några sanktioner är Kambodja. Kina är business och så länge Thailand handlar med Kina som ju själv har ganska låga krav på demokrati och yttrandefrihet så är det inga problem.

 

 

Jag kanske var otydlig. Kina spenderar mer än gärna i vilket land som helst och med vilken regim som helst. Men man kanske inte är lika benägna att satsa om läget är osäkert. Vi får väl se vad som händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag kanske var otydlig. Kina spenderar mer än gärna i vilket land som helst och med vilken regim som helst. Men man kanske inte är lika benägna att satsa om läget är osäkert. Vi får väl se vad som händer...

 

Med tanke på vad dom satsar i extremt osäkra länder i Afrika så är det nog inget att oroa sig för om dom satsar i ett "grannland" med stor del kinesättlingar som befolkning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske var otydlig. Kina spenderar mer än gärna i vilket land som helst och med vilken regim som helst. Men man kanske inte är lika benägna att satsa om läget är osäkert. Vi får väl se vad som händer...

 

Nu är ju de flesta affärsmän i Thailand ganska oberörda av kuppen-bortsett från Shincorp företagen-och affärerna fortsätter som vanligt oavsett om Thaksin styr, Demokraterna styr eller militären styr. Den stabiliteten har Thailand alltid haft och kommer förmodligen alltid att ha.

 

Kom ju på en sak, det har ju varit snack om att hyra ut delar av flottbasen vid Sattathip och flygbasen U-tapao till USA och det förhandlades väl med PTP regerings om just detta. Den affären kan väl gå i stöpet/skjutas upp nu som "protest" från USA och det lär ju inte förarga till exempel Kina om det inte blir av.

 

Att vi ser de största protesterna från USA är ju för att Thakisns lobbyister verkar på den marknaden, inte så mycket protester mer än pliktskyldigast från Tyskland, Frnkrike, Sverige etc. Robert Amsterdam gör helt enkelt vad han tar rundligt betalt för...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju de flesta affärsmän i Thailand ganska oberörda av kuppen-bortsett från Shincorp företagen-och affärerna fortsätter som vanligt oavsett om Thaksin styr, Demokraterna styr eller militären styr. Den stabiliteten har Thailand alltid haft och kommer förmodligen alltid att ha.

 Äger thaksin eller har han intressen där fortfarande ?

 

Jag trodde han sålde ,sket i att skatta för vinsten och drog iom igång hela soppan .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...