Jump to content
IGNORERAD

Hundratals demonstrerade mot kuppen under söndagen i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Är det så, då är det själv klart vilka som satte demokratin ur spel.

Jag trodde förut att det handlade om att polisstyrkan inte ville samt att regeringen ville undvika våld, men var domstolarna inblandade, då är situationen riktigt hemskt.

Det kommer säkerligen att ta mera år än i sydamerika att göra sig av med sådana som tar makten med tvång.

 

Vem vet, kanske nån gång blir det en "fransk revolution" i Thailand, som gör slut med alla element som bromsar och förhindrar de folkvalda med att utöva den makten de får från folket, och som till och med ger möjligheterna till de mest fattiga att ingå i regeringen och som i längden utrotar fattigdomen. Det vore nåt.

Det fetde... Innebär det att man köper röster? Eller är de ett riktigt val?

Det andra fettade... Nu skall vi se... Fattiga säljer sina röster och hamnar i regeringen, där de förvägrar andra att bli rika samtidigt som de skinnar Thaksin på pengar så de inte behöver vara fattiga, vill Thaksin bli fattig för att bönderna skall bli rika?

 

Har du druckit eller snaskat på svamp frågas??

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    16

  • Joints

    12

  • Tallviking

    10

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det fetde... Innebär det att man köper röster? Eller är de ett riktigt val?

Det andra fettade... Nu skall vi se... Fattiga säljer sina röster och hamnar i regeringen, där de förvägrar andra att bli rika samtidigt som de skinnar Thaksin på pengar så de inte behöver vara fattiga, vill Thaksin bli fattig för att bönderna skall bli rika?

 

Har du druckit eller snaskat på svamp frågas??

 

Har du druckit OCH snaskat på svamp frågas ????

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då? Skriver du bara helt onyanserade och partiska inlägg för en lobotomerad supporterklubb? Thailändsk politik är inte en match mellan AIK och Djurgården där man som hardcore fan förväntas hylla sitt lag även när de spelar som skit och skrika "hora" när motståndarna totalt pulvriserar ens lag.

 

Som jag skrivit flera gånger så är den nyss avsatta regeringen förmodligen den mest misslyckade i Thailands historia och alla MP's som röstade för maffiaamnestin har för all framtid förlorat all moralisk rätt att någonsin påstå att de jobbar för demokratin och Thailand. De delarna är jag säker på att du håller med om men det gör inte IL, även om jag är 100% säker på att han är klart missnöjd med PT's tid vid makten. Precis som du saknar dock IL förmågan att lämna klacken ens för en sekund även när hans egna moral skriker "Nej!" så vi kommer nog aldrig se att han håller med mig i det fallet.  

 

Hur svårt kan det vara att inse att denna statskupp är gjord mot Thaksinismen och inte mot demonstranter i största allmänhet? Av det följer givetvis att de, visa av floppen 2006, kommer se till att de river upp ogräsen med rötterna och inte bara klipper bort de som sticker ut värst. Till skillnad från 2006 har dessutom militären denna gång hela statsapparaten bakom sig samt, iallafall enligt de politiskt insatta jag känner, en kuppgeneral som är riktigt skarp och hängiven istället för en medelmåtta som tilldelats uppdraget mot sin vilja.  

 

Det finns klart goda chanser att Thailand om ett par år kommer ut som ett ekonomiskt mer välmående land men något val innan statsapparaten försäkrat sig om att Demokraterna kommer vinna kommer vi inte få se. Jag har alltid stött Reforms Before Election och jag har alltid sagt att Demokraterna är ett mindre dåligt alternativ än Thaksins partier men precis som jag inte skulle vilja se Sverige vinna en VM-final genom uppenbart fusk så känns inte det som inträffat nu särskilt bra, även om det varit uppenbart länge att det bara kan sluta på det sättet. I politik finns dock inget slut och det är väl egentligen det som oroar mest...

 

Är väl uppenbart att det hela handlar om att en gång för alla bli av med den mest korrumperade och misslyckade regeringen någonsin, och detta gör man ju bara genom att se till att Shinawatras aldrig mer kan komma i närheten av makten.

Håller helt med om att kupper inte är bra, men denna i det närmaste nödvändig och likt dig så har jag hört att den nu styrande generalen faktiskt har en agenda som sträcker sig utanför sin egen plånbok samt att han har både politisk och organisatorisk kunskap, den som lever får se.

 

Och nu en " lobotomerad " kommentar om den där fotbollmatchen :) , om du medlem Atom skriver sådana här inlägg hur skall då IL kunna hålla med dig, där gäller ju husguden i alla lägen oavsett vad, och du kallar dem ogräs, du blir nog inte citerad imorgon.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det så, då är det själv klart vilka som satte demokratin ur spel.

Jag trodde förut att det handlade om att polisstyrkan inte ville samt att regeringen ville undvika våld, men var domstolarna inblandade, då är situationen riktigt hemskt.

Det kommer säkerligen att ta mera år än i sydamerika att göra sig av med sådana som tar makten med tvång.

 

Vem vet, kanske nån gång blir det en "fransk revolution" i Thailand, som gör slut med alla element som bromsar och förhindrar de folkvalda med att utöva den makten de får från folket, och som till och med ger möjligheterna till de mest fattiga att ingå i regeringen och som i längden utrotar fattigdomen. Det vore nåt.

Hej

 

Domstolen fastslog att Sutheps demonstranter var fredliga trots att dom bevisligen bröt mot otaliga lagar, vandaliserade, brände polisbilar, lejde svartklädda beväpnade män som sköt på polis och röda, kastade granater, kidnappade och torterade politiska motståndare m.m.

 

Polisen använde tårgas och gummikulor mot dessa när dom attackerade och ockuperade statliga byggnader och myndigheter, detta förbjöds dom at göra av domstol, polisen genomsökte även deras tältläger och beslagtog massor av vapen inklusive M16 och granater vilket resulterade i att domstolen uttryckligen förbjöd polisen att leta efter och beslagta vapen hos dom gula.

 

Så polisen gjorde faktiskt en hel del liksom dom lägre instanserna i rättsväsendet men dom motarbetades av högre instanser som upphävde domstolsbeslut, utfärdade arresteringsordrar och förbjöd polisen att ingripa.

 

Allt var noga planerat och regisserat ifrån kuppmakarnas sida, och konstigt nog var det många som villigt lät sig luras.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt var noga planerat och regisserat ifrån kuppmakarnas sida, och konstigt nog var det många som villigt lät sig luras.
Utom du.Med din analytiska förmåga borde du sitta i den svenska och den thilänska regeringen eller varför inte leda världen?Inse att den sämsta regeringen någonsin är borta för alltid och att Thaksin med följe är rökta för all framtid. 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför då? Skriver du bara helt onyanserade och partiska inlägg för en lobotomerad supporterklubb? Thailändsk politik är inte en match mellan AIK och Djurgården där man som hardcore fan förväntas hylla sitt lag även när de spelar som skit och skrika "hora" när motståndarna totalt pulvriserar ens lag.

 

Som jag skrivit flera gånger så är den nyss avsatta regeringen förmodligen den mest misslyckade i Thailands historia och alla MP's som röstade för maffiaamnestin har för all framtid förlorat all moralisk rätt att någonsin påstå att de jobbar för demokratin och Thailand. De delarna är jag säker på att du håller med om men det gör inte IL, även om jag är 100% säker på att han är klart missnöjd med PT's tid vid makten. Precis som du saknar dock IL förmågan att lämna klacken ens för en sekund även när hans egna moral skriker "Nej!" så vi kommer nog aldrig se att han håller med mig i det fallet.  

 

Hur svårt kan det vara att inse att denna statskupp är gjord mot Thaksinismen och inte mot demonstranter i största allmänhet? Av det följer givetvis att de, visa av floppen 2006, kommer se till att de river upp ogräsen med rötterna och inte bara klipper bort de som sticker ut värst. Till skillnad från 2006 har dessutom militären denna gång hela statsapparaten bakom sig samt, iallafall enligt de politiskt insatta jag känner, en kuppgeneral som är riktigt skarp och hängiven istället för en medelmåtta som tilldelats uppdraget mot sin vilja.  

 

Det finns klart goda chanser att Thailand om ett par år kommer ut som ett ekonomiskt mer välmående land men något val innan statsapparaten försäkrat sig om att Demokraterna kommer vinna kommer vi inte få se. Jag har alltid stött Reforms Before Election och jag har alltid sagt att Demokraterna är ett mindre dåligt alternativ än Thaksins partier men precis som jag inte skulle vilja se Sverige vinna en VM-final genom uppenbart fusk så känns inte det som inträffat nu särskilt bra, även om det varit uppenbart länge att det bara kan sluta på det sättet. I politik finns dock inget slut och det är väl egentligen det som oroar mest...

Hej

 

Håller i stort set med om allt i inlägget inklusive att PT inte har gjort så bra ifrån sig som dom borde.

 

Men precis som du ogillar jag militärkupper och av en junta påtvingade s.k reformer som har till mål att via fusk och riggade val få ett impopulärt parti till makten, jag har förståelse för att en hel del utlänningar gillar Demokraterna som är uppbyggda på ett för oss Svenskar bekant sätt och vänder sig till medel och överklass, men jag är förvånad över att så många som är kritiska mot PT och beskyller dessa för fusk och oegentligheter samtidigt blundar för och accepterar kupper, oegentligheter och uppenbart fusk om det bara gynnar "rätt" parti Demokraterna.

 

Jag respekterar dina åsikter liksom Joints och det stör mig inte alls att ni båda föredrar Demokraterna framför PT eftersom ni ändå står upp för demokratin och befolkningens rätt att välja sina egna regeringar, ni tar avstånd ifrån kupper och juntor, samt ser dom orättvisor som dom röda utsätts för av statsapparaten, EC, militären och landets domstolar.

 

All heder åt er för detta trots att vi egentligen befinner oss på varsin sida i denna konflikt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

ord och inga visor...        (fritt översatt)

 

 

"jag leker inte.. -för mig är det blodigt allvar

lattja inte med Militären- ni kan inte segra nån dag i veckan...

om du vill pröva att jävlas så kom då, jag vill oxå se vad som händer

osv,,,,

 

 

 

 

post-3153-0-41703000-1401214670.jpg

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då? Skriver du bara helt onyanserade och partiska inlägg för en lobotomerad supporterklubb? Thailändsk politik är inte en match mellan AIK och Djurgården där man som hardcore fan förväntas hylla sitt lag även när de spelar som skit och skrika "hora" när motståndarna totalt pulvriserar ens lag.

 

Som jag skrivit flera gånger så är den nyss avsatta regeringen förmodligen den mest misslyckade i Thailands historia och alla MP's som röstade för maffiaamnestin har för all framtid förlorat all moralisk rätt att någonsin påstå att de jobbar för demokratin och Thailand. De delarna är jag säker på att du håller med om men det gör inte IL, även om jag är 100% säker på att han är klart missnöjd med PT's tid vid makten. Precis som du saknar dock IL förmågan att lämna klacken ens för en sekund även när hans egna moral skriker "Nej!" så vi kommer nog aldrig se att han håller med mig i det fallet.  

 

Hur svårt kan det vara att inse att denna statskupp är gjord mot Thaksinismen och inte mot demonstranter i största allmänhet? Av det följer givetvis att de, visa av floppen 2006, kommer se till att de river upp ogräsen med rötterna och inte bara klipper bort de som sticker ut värst. Till skillnad från 2006 har dessutom militären denna gång hela statsapparaten bakom sig samt, iallafall enligt de politiskt insatta jag känner, en kuppgeneral som är riktigt skarp och hängiven istället för en medelmåtta som tilldelats uppdraget mot sin vilja.  

 

Det finns klart goda chanser att Thailand om ett par år kommer ut som ett ekonomiskt mer välmående land men något val innan statsapparaten försäkrat sig om att Demokraterna kommer vinna kommer vi inte få se. Jag har alltid stött Reforms Before Election och jag har alltid sagt att Demokraterna är ett mindre dåligt alternativ än Thaksins partier men precis som jag inte skulle vilja se Sverige vinna en VM-final genom uppenbart fusk så känns inte det som inträffat nu särskilt bra, även om det varit uppenbart länge att det bara kan sluta på det sättet. I politik finns dock inget slut och det är väl egentligen det som oroar mest...

 

Nä, thailändsk politik är kanske inte en fotbollsmatch men "debatten" på MPR är det ju definitivt.

 

Jag vet inte om PT är den mest korrumperade och misslyckade någonsin. Vad jag däremot vet och vilket borde stå klart för alla är att PT har kämpat i motvind ända sedan de vann det senaste valet. Motvindsproblem av det slaget hade tex. inte Prems regering på 80-talet. Har man militär, domstolar, media, myndigheter, polis i sin ficka samtidigt som det inte finns någon yttrande och pressfrihet blir det svårt att jämföra med förra veckans PT som inte alls hade samma förutsättningar. Nu tycker iofs. jag också att PT var värdelösa men som sagt, det blir lite orättvist att jämföra.

 

Som jag ser det har juntan en massa problem framför sig. Självklart kommer de skriva om konstitutionen så att de får än mer makt och lägga in spärrar så att fel parti inte kan vinna några val. Men när det gäller ekonomin är jag inte lika optimistisk som du är. Dels kommer de att börja på minus om de nu ska pynta för risfarsen och dels måste fördela resurserna på ett vis så att de röda inte känner sig helt överkörda. Det kommer att bli en svår balansakt. Men å andra sidan, om det nu lyckas skapa stabilitet - genom hot om våld, minskande yttrandefrihet, censur, massiv propaganda osv - kanske ekonomin kan öka. Det funkade ju på 80-talet och fungerar ju även bra i grannländer som Singapore och Malaysia. Man får ju även se till att den ekonomiska korruptionen håller sig på en anständig nivå och att inte enskildas privatekonomier skenar i väg något enormt. För de som tror att korruptionen försvinner med Thaksin kommer bli grymt besvikna.

 

Socialt sett blir det största problemet att åtgärda polariseringen. Den lär knappast bli mindre nu när de röda får ännu mer vatten på sin kvarn om orättvisor. Verkliga eller påhittade bevis om Thaksins alla brott spelar ingen roll. Folk tror det de vill tro. När det gäller demokratin så är det hej då. Den lär vi inte se än på många år. Det enda positiva som kan hända är att det äntligen dyker upp ett riktigt politiskt alternativ. Fritt från gammal skåpmat och med folkets bästa i fokus. Jag ser dock inte hur det ska gå till men man kan ju alltid hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Phu Prani Pranom

Man kan bara hoppas att familjen Shinawatra lekt färdigt inom den Thailändska politiken nu och att thailändsk demokrati och civilt samhälle kan fortsätta utvecklas där det tog slut år 2001.

 

Transparens och civil medverkan behöver stärkas inom alla statliga verk och organisationer och regelverket för politiska partier behöver ändras så att det både är lättare för partier att startas samtidigt som det ställs rejäla krav på politiker (gärna livstids bannlysning för överträdare, och deras familjer,  om politiker bryter mot konstitutionen).

 

Civil medverkan måste luckras upp och stärkas så att Sompop från landsbygden kan bli politiskt aktiv utan beroende av finansiär eller rädsla för någon lokal maffia politisk familj som Shinawatras/Thaugsubans.

 

Rättsväsendet behöver reformeras på många sätt och social rättvisa och jämlikhet behöver stärkas.

 

Med genuint och hederligt folklig förankring i civilt och politiskt samhälle hålls korrupta bedrägliga skurkar och enväldiga militärer borta.

 

Hjälp gärna till genom att stödja RNN och P-Move!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller i stort set med om allt i inlägget inklusive att PT inte har gjort så bra ifrån sig som dom borde.

 

Men precis som du ogillar jag militärkupper och av en junta påtvingade s.k reformer som har till mål att via fusk och riggade val få ett impopulärt parti till makten, jag har förståelse för att en hel del utlänningar gillar Demokraterna som är uppbyggda på ett för oss Svenskar bekant sätt och vänder sig till medel och överklass, men jag är förvånad över att så många som är kritiska mot PT och beskyller dessa för fusk och oegentligheter samtidigt blundar för och accepterar kupper, oegentligheter och uppenbart fusk om det bara gynnar "rätt" parti Demokraterna.

 

Jag respekterar dina åsikter liksom Joints och det stör mig inte alls att ni båda föredrar Demokraterna framför PT eftersom ni ändå står upp för demokratin och befolkningens rätt att välja sina egna regeringar, ni tar avstånd ifrån kupper och juntor, samt ser dom orättvisor som dom röda utsätts för av statsapparaten, EC, militären och landets domstolar.

 

All heder åt er för detta trots att vi egentligen befinner oss på varsin sida i denna konflikt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag vill bara förtydliga att jag inte alls sympatiserar med demokraterna. Jag kanske gjorde det en gång i tiden, mest för att de var en motpol till Thaksin. Jag sympatiserar med dem som vill ha riktig demokrati. Men vilka det är vet jag inte riktigt, bara att det inte är många. Ska man vara ärlig så är ju inte Thailand moget för demokrati. För att någon ändring ska ske krävs det en total samhällsförändring som inte kommer att underlättas av att en militärjunta drar upp en ny konstitution och hittar på nya reformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Your browser does not support JavaScript.

 

Hej

 

Håller i stort set med om allt i inlägget inklusive att PT inte har gjort så bra ifrån sig som dom borde.

 

Men precis som du ogillar jag militärkupper och av en junta påtvingade s.k reformer som har till mål att via fusk och riggade val få ett impopulärt parti till makten, jag har förståelse för att en hel del utlänningar gillar Demokraterna som är uppbyggda på ett för oss Svenskar bekant sätt och vänder sig till medel och överklass, men jag är förvånad över att så många som är kritiska mot PT och beskyller dessa för fusk och oegentligheter samtidigt blundar för och accepterar kupper, oegentligheter och uppenbart fusk om det bara gynnar "rätt" parti Demokraterna.

 

Jag respekterar dina åsikter liksom Joints och det stör mig inte alls att ni båda föredrar Demokraterna framför PT eftersom ni ändå står upp för demokratin och befolkningens rätt att välja sina egna regeringar, ni tar avstånd ifrån kupper och juntor, samt ser dom orättvisor som dom röda utsätts för av statsapparaten, EC, militären och landets domstolar.

 

All heder åt er för detta trots att vi egentligen befinner oss på varsin sida i denna konflikt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Trevligt att du erkänner att PT inte gjort så bra ifrån sig som dom borde och håller med Atom att denna misslyckade regering är den sämsta  i historien.

 

Ändå förvånas du att så många på forumet är kritiska till PT.

 

PT sen 2011 har inget som är värt att  försvara och bevara och det är prestationerna sen 2011, maffiaamnestin och Rice pledge schme som gör mig och andra kritiska till PT, samt exilchefens totala makt och Yinglucks inkompetens.

 

In med duktigare folk i det röda blocket och framtiden ser ljusare ut.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag vill bara förtydliga att jag inte alls sympatiserar med demokraterna. Jag kanske gjorde det en gång i tiden, mest för att de var en motpol till Thaksin. Jag sympatiserar med dem som vill ha riktig demokrati. Men vilka det är vet jag inte riktigt, bara att det inte är många. Ska man vara ärlig så är ju inte Thailand moget för demokrati. För att någon ändring ska ske krävs det en total samhällsförändring som inte kommer att underlättas av att en militärjunta drar upp en ny konstitution och hittar på nya reformer.

 

Har du inte några idéer på hur denna "totala samhällsförändring" skall gå till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte några idéer på hur denna "totala samhällsförändring" skall gå till ?

 

Jag har en hel hop idéer blandat med floskler. I korta drag måste man stärka och bygga upp det civila samhället. Just ett starkt civilt samhälle är det som kännetecknar i stort sett alla fungerande demokratier. Det måste till en atmosfär där enskilda individer känner att de själva kan bidra till ett bättre samhälle istället för att sälja sina röster och förlita sig på diverse starka figurer och symboler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag har en hel hop idéer blandat med floskler. I korta drag måste man stärka och bygga upp det civila samhället. Just ett starkt civilt samhälle är det som kännetecknar i stort sett alla fungerande demokratier. Det måste till en atmosfär där enskilda individer känner att de själva kan bidra till ett bättre samhälle istället för att sälja sina röster och förlita sig på diverse starka figurer och symboler.

 

Ja det var onekligen en massa tomma fina floskler utan verklighetsförankring

 

Även om alla invånare i Thailand tyckte som du skulle det inte leda en enda millimeter närmare en lösning om man inte samtidigt anger en trovärdig väg till HUR man skall genomföra detta i det Thailand som finns idag

 

Kan du inte bättre än så ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var onekligen en massa tomma fina floskler utan verklighetsförankring

 

Även om alla invånare i Thailand tyckte som du skulle det inte leda en enda millimeter närmare en lösning om man inte samtidigt anger en trovärdig väg till HUR man skall genomföra detta i det Thailand som finns idag

 

Kan du inte bättre än så ?

 

Om man vänder på steken och du trotsar dina vana trogen och faktiskt inte bara levererar frågeställningar till andra utan faktiskt kommer med egna tankar - hur tänker du att en kupp och följande militärregim kan lösa den thailändska problematiken denna gång. Vad är oddsen på att det fungerar just nu när det uppenbarligen inte fungerat för tidigare militärregimer?

 

Tror du att militären absoluta inskränkningar av yttrandefrihet, censur av media, etc kommer bidra till att stärka grundläggande gräsrotsdemokrati eller skapa ännu större gap mellan vanligt folk och den beslutande kraften i form av byråkrater, giriga politiker och militärer? Jag har svårt att se att detta tilltag inte leder utvecklingen bakåt - visst har man amputerat en infekterad, och girig, arm när man fimpat team Thaksin men det är ju endast symptomet på ett långt mer livshotande sjukdomstillstånd. En sjukdom som på inget sätt varit begränsad till PTP och Thaksin. Att den militära och ekonomiska makten i Thailand vänt sig mot Thaksin var ju helt enkelt för hans familj blev för uppenbart giriga och korrumperade och att de missade sin del av kakan - nu skall samma kaka delas på andra grupperingar eller tror du på rent altruistiska motiv från Prayut och co?

 

Jag tror fortfarande att det långsiktigt bästa alternativet varit att låta Thaksin bränna sina sista broar med folket och falla på sin egen girighet - först då finns det hopp om att en folkligt vald regering kan verka med legitimitet. Vad som än kommer efter militärens inspel denna gång så kommer Thaksin med anhang kunna spela ännu ett martyrkort, precis som de kunde efter 2006 års fiasko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om man vänder på steken och du trotsar dina vana trogen och faktiskt inte bara levererar frågeställningar till andra utan faktiskt kommer med egna tankar - hur tänker du att en kupp och följande militärregim kan lösa den thailändska problematiken denna gång. Vad är oddsen på att det fungerar just nu när det uppenbarligen inte fungerat för tidigare militärregimer?

 

Tror du att militären absoluta inskränkningar av yttrandefrihet, censur av media, etc kommer bidra till att stärka grundläggande gräsrotsdemokrati eller skapa ännu större gap mellan vanligt folk och den beslutande kraften i form av byråkrater, giriga politiker och militärer? Jag har svårt att se att detta tilltag inte leder utvecklingen bakåt - visst har man amputerat en infekterad, och girig, arm när man fimpat team Thaksin men det är ju endast symptomet på ett långt mer livshotande sjukdomstillstånd. En sjukdom som på inget sätt varit begränsad till PTP och Thaksin. Att den militära och ekonomiska makten i Thailand vänt sig mot Thaksin var ju helt enkelt för hans familj blev för uppenbart giriga och korrumperade och att de missade sin del av kakan - nu skall samma kaka delas på andra grupperingar eller tror du på rent altruistiska motiv från Prayut och co? från val,

 

Jag tror fortfarande att det långsiktigt bästa alternativet varit att låta Thaksin bränna sina sista broar med folket och falla på sin egen girighet - först då finns det hopp om att en folkligt vald regering kan verka med legitimitet. Vad som än kommer efter militärens inspel denna gång så kommer Thaksin med anhang kunna spela ännu ett martyrkort, precis som de kunde efter 2006 års fiasko.

 

Jag har redan vid upprepade tillfällen skrivit just vad jag anser är nödvändigt

 

Hela det demokratiska systemet inklusive val, konstitution, lagar och regler måste från grunden stramas upp och lagefterlevnad satsas stenhårt på så att dom som väljs i nästa demokratiska fria val TVINGAS följa lagar, regler och demokratiska principer

 

Jag tror det finns en väl etablerad känsla hos många i samhället om detta och det pekar inte minst demonstrationerna i November förra året mot

 

Militären har tagit första steget mot detta  och det finns redan positiva tecken på att folk hänger på och stöder reformer. Kan militären få igång reformarbetet kan sedan detta arbete tas över av olika expertorgan och organisationer så länge de ultrapolitiska krafterna kan hållas borta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan vid upprepade tillfällen skrivit just vad jag anser är nödvändigt

 

Hela det demokratiska systemet inklusive val, konstitution, lagar och regler måste från grunden stramas upp och lagefterlevnad satsas stenhårt på så att dom som väljs i nästa demokratiska fria val TVINGAS följa lagar, regler och demokratiska principer

 

Jag tror det finns en väl etablerad känsla hos många i samhället om detta och det pekar inte minst demonstrationerna i November förra året mot

 

Militären har tagit första steget mot detta  och det finns redan positiva tecken på att folk hänger på och stöder reformer. Kan militären få igång reformarbetet kan sedan detta arbete tas över av olika expertorgan och organisationer så länge de ultrapolitiska krafterna kan hållas borta

 

 

HAr nog missat vad du skrivit om detta tidigare. Är inte superflitig besökare här. Visst är det så att hela samhället och dess vitala funktioner är genomruttna men jag har svårt att se hur militären, som själva är en så stor del av problemet, skall kunna lösa detta. HAde Prayut haft ambitionen att på allvar ta tag i problemet och därmed röka ut varenda tjänsteman, politiker eller affärsman med fingrarna för djup ned i syltburken så skulle han aldrig kunnat generera stöd för kuppen. Därmed blir det tillbaka till ruta ett igen. Jag tror att vi inledningsvis får se en del imponerande fernissa som ser bra ut men snabbt är det samma gamla visa. Att externa eller oberoende expertorgan skulle få inflytande håller jag för osannolikt iaf att de skulle vara oberoende. När förra juntan skulle ha neutrala experter i senaten förra gången så var de i princip handplockade, och lojala, personer som direkt eller indirekt stod militären nära och representerade det gamla Thailand. Initialt lät som en sund tanke men i praktiken blev det ju ett riktigt magplask. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

HAr nog missat vad du skrivit om detta tidigare. Är inte superflitig besökare här. Visst är det så att hela samhället och dess vitala funktioner är genomruttna men jag har svårt att se hur militären, som själva är en så stor del av problemet, skall kunna lösa detta. HAde Prayut haft ambitionen att på allvar ta tag i problemet och därmed röka ut varenda tjänsteman, politiker eller affärsman med fingrarna för djup ned i syltburken så skulle han aldrig kunnat generera stöd för kuppen. Därmed blir det tillbaka till ruta ett igen. Jag tror att vi inledningsvis får se en del imponerande fernissa som ser bra ut men snabbt är det samma gamla visa. Att externa eller oberoende expertorgan skulle få inflytande håller jag för osannolikt iaf att de skulle vara oberoende. När förra juntan skulle ha neutrala experter i senaten förra gången så var de i princip handplockade, och lojala, personer som direkt eller indirekt stod militären nära och representerade det gamla Thailand. Initialt lät som en sund tanke men i praktiken blev det ju ett riktigt magplask. 

 

Ja. Vi får väl vänta och se men just nu tror jag faktisk inte Thailand har någon bättre alternativ att hoppas på

 

De andra som fanns har visat sig vara totala fiaskon så många i samhället har nu börjat inse att det är "lös problemet nu" eller gå en kvalfull inbördeskrigande framtid tillmötes

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var onekligen en massa tomma fina floskler utan verklighetsförankring

 

Även om alla invånare i Thailand tyckte som du skulle det inte leda en enda millimeter närmare en lösning om man inte samtidigt anger en trovärdig väg till HUR man skall genomföra detta i det Thailand som finns idag

 

Kan du inte bättre än så ?

 

Vad oartig du är.

 

Jaha, det ska tvingas. Genialt, tidigare var det ju frivilligt att följa lagarna. Bra tänkt där TL. Och väldigt verklighetsförankrat dessutom. Stramas upp, satsas stenhårt, tvingas och det är militären som visar vägen. Det ser riktigt lovande ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder på steken och du trotsar dina vana trogen och faktiskt inte bara levererar frågeställningar till andra utan faktiskt kommer med egna tankar - hur tänker du att en kupp och följande militärregim kan lösa den thailändska problematiken denna gång. Vad är oddsen på att det fungerar just nu när det uppenbarligen inte fungerat för tidigare militärregimer?

 

Tror du att militären absoluta inskränkningar av yttrandefrihet, censur av media, etc kommer bidra till att stärka grundläggande gräsrotsdemokrati eller skapa ännu större gap mellan vanligt folk och den beslutande kraften i form av byråkrater, giriga politiker och militärer? Jag har svårt att se att detta tilltag inte leder utvecklingen bakåt - visst har man amputerat en infekterad, och girig, arm när man fimpat team Thaksin men det är ju endast symptomet på ett långt mer livshotande sjukdomstillstånd. En sjukdom som på inget sätt varit begränsad till PTP och Thaksin. Att den militära och ekonomiska makten i Thailand vänt sig mot Thaksin var ju helt enkelt för hans familj blev för uppenbart giriga och korrumperade och att de missade sin del av kakan - nu skall samma kaka delas på andra grupperingar eller tror du på rent altruistiska motiv från Prayut och co?

 

Jag tror fortfarande att det långsiktigt bästa alternativet varit att låta Thaksin bränna sina sista broar med folket och falla på sin egen girighet - först då finns det hopp om att en folkligt vald regering kan verka med legitimitet. Vad som än kommer efter militärens inspel denna gång så kommer Thaksin med anhang kunna spela ännu ett martyrkort, precis som de kunde efter 2006 års fiasko.

 

 

 

Vem är du? Det där var det klart bästa jag läst sedan kuppen. Kanske beror på att jag har precis samma åsikter men inte kan uttrycka det lika bra. Hoppas vi får läsa mer av dig i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vad oartig du är.

 

Jaha, det ska tvingas. Genialt, tidigare var det ju frivilligt att följa lagarna. Bra tänkt där TL. Och väldigt verklighetsförankrat dessutom. Stramas upp, satsas stenhårt, tvingas och det är militären som visar vägen. Det ser riktigt lovande ut.

 

Ärlighet vara längst och svider det finns det väl en anledning till det !

 

All form av frivillighet för reformer är BEVISLIGEN tvärdött i Thailand efter mer än 10 år av totalt politisk kaos och sandlåda som kostat det thailändska folket enormt mycket på alla fronter

 

Det är just därför militären nu satt stopp för sandlådeleken och kräver och kommer tvinga de thailändska sandlådebarnen att växa upp och ta sitt ansvar som vuxna

 

Barnbeteendet från politiker är inte OK längre. Och visar inte de thailändska politikerna att dom fattar detta och börjar bete sig som vuxna ansvarsfulla individer tror jag tyvärr militären kan bli kvar länge eller alternativt komma tillbaka om inte politikerna tar sitt ansvar och fortsätter sköta det.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill bara förtydliga att jag inte alls sympatiserar med demokraterna. Jag kanske gjorde det en gång i tiden, mest för att de var en motpol till Thaksin. Jag sympatiserar med dem som vill ha riktig demokrati. Men vilka det är vet jag inte riktigt, bara att det inte är många. Ska man vara ärlig så är ju inte Thailand moget för demokrati. För att någon ändring ska ske krävs det en total samhällsförändring som inte kommer att underlättas av att en militärjunta drar upp en ny konstitution och hittar på nya reformer.

Hej

 

Är precis som du orolig för Thailands framtid och tror inte heller på några militära lösningar.

 

Jag är glad att höra din inställning till demokraterna nu mera, deras samarbete med landets odemokratiska krafter, positiva inställning till kupper, odemokratiska agerande och deras uppenbara vilja att regera till varje pris även om det är alldeles uppenbart att befolkningen inte vill ha dom svärtar naturligtvis ned partiet.

 

Jag har inga som helst förhoppningar om att demokratin kommer stärkas eller att reformer kommer att genomföras som gynnar vare sig pressfrihet, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter eller demokratin, snarare förväntar jag mig att juntans reformer mer kommer att gå ut på att säkerställa valsegrar för det Demokratiska partiet, säkerställa att sociala orättvisor och klyftor i landet består, stärka militärens makt och öka deras politiska inflytande, säkerställa att både EC, Konstitutions domstol, DSI, Rättsväsende och Senat kommer att vara lojala med landets odemokratiska krafter genom att juntan ensamma får utse och besätta folk på dessa poster.

 

Hoppas också på nya politiska partier som kräver en genomgripande samhällsförändring men inser samtidigt att detta kommer att bli oerhört svårt efter det att juntan har "reformerat" (förändrat lagar och regler) till sin egen fördel och på så sätt försvagat demokratins ställning ytterligare.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad att höra din positiva inställning till   PT nu är över
 När får vi höra samma avbön och avståndstagande från dig vad det gäller Thaksin ?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Skönt att få läsa lite vettiga inlägg i debatten från Joints, Sombat och Atom, medhåll på mycket av det som sägs av er.

 

Det borde väl redan ha varit uppe i någon annan tråd, men nu har i alla fall juntan utsett sitt "Dream Team", som Bangkokpost uttrycker det, ett advisory board som verkar få ett rätt stort ansvar.

 

Ordförande, Gen Prawit Wongsuwan, tidigt utpekad som en av tunga namnen bakom PDRC och som funnits med i spekulationerna om interrim premiärminister.  De två från tidigare Thaksin-regeringar som finns med i the "Dream Team", verkar inte längre stå honom nära. Utan att ha någon närmare kunskap om alla dessa 6 herrar, så verkar deti stort vara Demokrat/PDRC tungt (föga förvånande) och namn som förekommit i spekulationerna ända sedan Suthep/PDRC  började pratade om sitt "Reform Council"

 

Mer på länkarna nedan för den intresserade.

 

"Gen Prawit Wongsuwan [former Army C-in-C] has been appointed Chairman
 
Somkid Jatusripitak [former Finance Minister under Thaksin] is responsible for foreign affairs
 
Pridiyathorn Devakula [former Finance Minister under the Surayud government] and Narongchai Akrasanee [former Senator and Minister of Commerce] are responsible for economic affairs
 
Wisanu Krue-ngam [former cabinet secretary-general under Thaksin] is responsible for legal and justice affairs
 
Gen. Anupong Paochinda [former Army C-in-C and main person behind 2006 coup] is responsible for security affairs
 
BP: Both Prawit and Anupong were the main backers of Suthep"

 

http://asiancorrespondent.com/123204/gen-prawit-appointed-chairman-of-the-military-junta/

 

http://asiancorrespondent.com/117256/Thailand-who-is-backing-suthep-and-what-do-they-want/

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Så du har gjort dig till talman för Atom, nu?

Vad är problemet? Du är väl en dem snabbaste på att referera till andras tidigare kommentarer..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...