Jump to content
IGNORERAD

Wat = Tempel eller Kloster


Lung Lennart

Recommended Posts

Eftersom jag är intresserad av Buddism går jag ofta in på olika sajter och studerar ämnet, T.ex. denna  http://www.theravadabuddhism.se/

Det talas ömsom om kloster ömsom om tempel. Skiljer man överhuvudtaget på kloster och tempel i Thailand. Wat som Wat, eller?

Har en känsla av att en anläggning som bebos av monaster, där det utövas Buddism kallas Wat. Eller finns något annat namn på anläggningar där verksamheten fokuserar mera på monasterna själva, deras egen religionsutveckling och där allmänheten inte är lika välkommen, vad som inom kristendomen benämns kloster.

Är ordet Wat ett ursprungligt Thailändskt ord eller ett låneord från Pali?

(monaster= asketiska människor,  ett sammlingsnamn för munkar och nunnor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte svara på just den frågar men jag fick höra att skillnaden mellan Wat och Paviljong var att på en paviljong (typ Ragunda) bor inga munkar och då får det inte kallas Wat

Är inte Kloster en katolsk benämning och Wat en buddistisk/siamistisk benämning ?

Används Wat bara i Thailand eller även i andra buddistiska tempel med andra språk ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom jag är intresserad av Buddism går jag ofta in på olika sajter och studerar ämnet, T.ex. denna  http://www.theravadabuddhism.se/

Det talas ömsom om kloster ömsom om tempel. Skiljer man överhuvudtaget på kloster och tempel i Thailand. Wat som Wat, eller?

Har en känsla av att en anläggning som bebos av monaster, där det utövas Buddism kallas Wat. Eller finns något annat namn på anläggningar där verksamheten fokuserar mera på monasterna själva, deras egen religionsutveckling och där allmänheten inte är lika välkommen, vad som inom kristendomen benämns kloster.

Är ordet Wat ett ursprungligt Thailändskt ord eller ett låneord från Pali?

(monaster= asketiska människor,  ett sammlingsnamn för munkar och nunnor)

Hej Lung Lennart,

Hehe.Magrood vaknar nog snart...då kommer det (nog) rätt svar på din fundering!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Kan inte svara på just den frågar men jag fick höra att skillnaden mellan Wat och Paviljong var att på en paviljong (typ Ragunda) bor inga munkar och då får det inte kallas Wat

Är inte Kloster en katolsk benämning och Wat en buddistisk/siamistisk benämning ?

Används Wat bara i Thailand eller även i andra buddistiska tempel med andra språk ?

Gamla, obebodda tempel och tempelruiner (t.ex. Angkor) kallas ju också för "Wat"

Enligt en närstående källa måste en "meditationsförenings lokaler" med eller utan munkar registreras av "the government"

(vet ej om det är lokalt, regionalt eller nationellt "government" som avses).

Först då får stället kallas ett "Wat" vad jag förstår.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag själv lite nyfiken på din fundering.  ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempel

Så här står det i Wikipedia: Tempel förekom hos de flesta religioner i den antika världen, och berömda tempelbyggnader har bevarats från bland annat de grekiska och romerska religionerna. Jerusalems tempel var den viktigaste helgedomen inom judendomen. I Asien kan nämnas att tempel används bland annat inom hinduismen, buddhismen och shintoismen.

Tempel

Ett tempel är en byggnad som är avsedd för religionsutövning, till exempel böner, offerritualer och andra riter. Templet är i många religioner den centrala platsen för dyrkan och tillbedjan och anses vara en helgedom. Ordet tempel kommer från latinets templum och dateras tillbaka till 600-talet f.Kr. Inom många religioner använder man dock andra ord än tempel för byggnaden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kloster

Kloster

Kloster, av lat. claustrum = inhägnat område. Byggnadskomplex avsett som bostad för en religiös sammanslutning som valt att leva i avskildhet från det sekulära samhället för att kunna ägna sitt liv och arbete till att tjäna Gud enligt ett fastslaget regelverk. Klosterområdets inre del, den s k klausuren (vanligen innanför en mur), får inte utan särskilt tillstånd beträdas av utomstående.

Klosterväsende finns inom flera religioner, bl.a. kristendom, hinduism och buddhism. Det indiska (sanskr.) ordet för kloster är vihara, vilket givit namn åt provinsen Bihar. Se även klipptempel.

Abbedi kallas ett kloster som styrs av antingen en föreståndare, abbot, eller föreståndarinna, abbedissa.

Som sagt.Magrood har nog det kristallklara svaret...om det finns ett sådant.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina svar Lars60. Nu var tråden näst längst ner. Dags att lyfta upp den så den kommer högt upp så Margrood ser den när hon loggar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Nu kan jag inte så väldigt mycket om wat/tempel, men dom är definitivt fjärran från kloster enligt den beskrivningen. Sen kanske det finns klosterliknande inrättningar även inom buddhismen, det vore kul att få veta.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom jag är intresserad av Buddism går jag ofta in på olika sajter och studerar ämnet, T.ex. denna  http://www.theravadabuddhism.se/

Det talas ömsom om kloster ömsom om tempel. Skiljer man överhuvudtaget på kloster och tempel i Thailand. Wat som Wat, eller?

Har en känsla av att en anläggning som bebos av monaster, där det utövas Buddism kallas Wat. Eller finns något annat namn på anläggningar där verksamheten fokuserar mera på monasterna själva, deras egen religionsutveckling och där allmänheten inte är lika välkommen, vad som inom kristendomen benämns kloster.

Är ordet Wat ett ursprungligt Thailändskt ord eller ett låneord från Pali?

(monaster= asketiska människor,  ett sammlingsnamn för munkar och nunnor)

Påbörjade svaret i morse, men hann inte skicka upp det innan jag måste springa och göra något annat.

Nu smyger jag in här medan mina svenska föräldrar monterar ihop garderoben för vårt lilla barn... (Fick garderober+monteringen som julklapp...)

Men här kommer inlägget i alla fall...

Ha det!

---

Hej

Jag har inte undersökt närmare i ämnet. Jag får svara utifrån det jag kan som en buddist som numera inte går till tempel så ofta.

För att kunna kallas "tempel" eller Wat (thailändskt tempel) måste vissa krav fyllas. Jag vet inte exakt vilka.

Det finns vissa ställen som är liknande Wat men som inte kan kallas för Wat. De kallas för สำนักสงฆ์, สำนักปฎิบัติธรรม Samnak Song/ Samnak Patibat Thamm, tror jag. Jag fick den förklaringen när jag var liten i alla fall.

Om Kloster är mer "slutet" än Tempel så tror jag att Wat=tempel på svenska, eftersom Wat är öppet för alla.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

... cut ...

För att kunna kallas "tempel" eller Wat (thailändskt tempel) måste vissa krav fyllas. Jag vet inte exakt vilka.

Det finns vissa ställen som är liknande Wat men som inte kan kallas för Wat. De kallas för สำนักสงฆ์, สำนักปฎิบัติธรรม Samnak Song/ Samnak Patibat Thamm, tror jag.

... cut

Frågade min källa, som bekräftar och fyller på med att anledningen till att "Samnak .." inte får kallas "Wat" är att de inte är godkända

av "the government". "Godkända" är min översättning; hon säger "not guaranteed by the government" :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...