Jump to content
IGNORERAD

Testa det har när ni är byn.


Jerker

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej

Prova med att gnida in köttet med mosad färsk ananas och låt det ligga i en påse ca 15 minuter.

Då kan man ta nyslaktat kött och få det mjukt, så gör frugan och det funkar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand så säljer dom mörsalt (vet inte varför det är förbjudet i Sverige) det mörar verkligen. Man kan tom. grilla segt Älgkött tex. rulle å få det mört som leverpastej.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Odin

Det låter bra, vet du vad det heter på Thai.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Odin

Det låter bra, vet du vad det heter på Thai.

Mvh Isan Lover

Frun säger ``gua´´

men jag ska kolla på förpackningen hemma ikväll, så ska du få det exakta namnet imorron

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I Thailand så säljer dom mörsalt (vet inte varför det är förbjudet i Sverige) det mörar verkligen. Man kan tom. grilla segt Älgkött tex. rulle å få det mört som leverpastej.

Kolla så att det inte innehåller "nitrit" Kanske därför det är förbjudet i Sverige.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått förklarat för mej att mörsalt anses vara ett onödigt salt, då överfodervärdarna (socialstyrelsen) anser att vi Svennar äter för mycket salt :wacko:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har fått förklarat för mej att mörsalt anses vara ett onödigt salt, då överfodervärdarna (socialstyrelsen) anser att vi Svennar äter för mycket salt :wacko:

Det stämmer säkert, men varför förbjuda? Man kunde väl nöja sig med varningstext på förpackningarna.

Vi har ju till exempel alkohol och tobak som torde vara en betydligt större hälsorisk. Men det får man sälja? Fast som slav under båda dessa laster ska jag väl inte gnälla för mycket. Finns ju viss risk att det blir totalstopp där också ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det stämmer säkert, men varför förbjuda? Man kunde väl nöja sig med varningstext på förpackningarna.

Vi har ju till exempel alkohol och tobak som torde vara en betydligt större hälsorisk. Men det får man sälja? Fast som slav under båda dessa laster ska jag väl inte gnälla för mycket. Finns ju viss risk att det blir totalstopp där också ;-)

Herr Chang har talat.

Ja förbudstiden i Usa är väl inte så jäkla avlägsen å vi hade ju Herr Bratts underbara påhitt i nåt år så helt osannolikt med spritrestriktioner är det väl inte

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Prova med att gnida in köttet med mosad färsk ananas och låt det ligga i en påse ca 15 minuter.

Då kan man ta nyslaktat kött och få det mjukt, så gör frugan och det funkar.

Mvh Isan Lover

Det måste jag testa  :great: jag brukar använda mör saltet (tenderizer) men det ska visst inte vara så nyttigt.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jerker

Du kan även tillsätta ett par tre matskedar äppelcidervinäger i marinaden, det funkar klockrent. Men komihåg att kompencera för syrligheten bara (med tex gul lök)

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khon sawiiden

Där ser man. Att du Odin var så svängd i matlagning. själv kan jag knappt koka ägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha garva du K.S. faktum är att jag har varit tvungen mitt ex. vidbrände tamef-n tevattnet.

Hon fick för sej att baka en dag, inte ens hunden käkade bullarna.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Grilla något jag gillar  :dance: att göra Thailand.

Det kan vara lite svårt att möra köttet men jag lyckats några gånger i svärmors kylskåp.

Jerker, detta är absolut inget skämt, men låter kanske lite konstigt. Innan det hamnar på grillen, ta en stålborste och slå köttet med, du kan göra skosulor till möra filéer  :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

annanas är bra för saften innehåller en viss encym som gör köttet mört.

men det tar nån timma eller så men då blir det mört som sjutsiken.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...